2022-04-03, 14:10
Bannlyst
2 mg BUP och 3 mg Iktorivil och en bra serie så mår man
Citera
2022-04-04, 01:26
Medlem
Hej!
Förlåt att jag kanske inte är på rätt tråd samt inte ”hinner” läsa igenom allt i tråden. Aldrig lagt in en kommentar o vet inte hur det funkar.
Önskar dock snabb hjälp då det är brådis!!

Min läkare har överförskrivit kodein (innan oxy) efter en allvarlig skada jag ådrog mig. Käkat i ca 3år.
Nu har jag bett att få sätta ut den då jag har börjat missbruka det kraftigt efter dåligt mående iom min pappas död.
Läkaren svarade med att strypa receptet helt och jag har försökt att hushålla på det jag haft samtidigt som jag kämpat järnet för att få komma på avgiftning, men kvarnens hjul rullar sakta. Det enda jag kunde göra var att försöka få tag på opiater på egen hand och det enda jag fick tag på var sub. Har aldrig testat det och vet inte hur jag ska använda det. Jag ska på möte imorgon med beroendeCenter men kommer inte klara att ta mig dit abstinent.

Jag ligger vanligtvis på ca 625 mg kodein (ej citodon) per dag = 25 st/dag, för att funka. Dock mindre senaste tiden då jag alltså blev tvungen att hushålla.
Jag har försökt att läsa på om sub men blir inte klok. Jag har lyckats” köpa 8 mg Buprenorphine uppdelat på 4 tabletter. Alltså 2 mg/styck.

Hur gör jag o hur mycket av en tablett ska jag ta? Krossa?
Inte ute efter rus och vill helst inte snorta, vill bara slippa abstinens t jag förhoppningsvis får komma iväg då.
Lägga under tungan och isf hur o hur mycket?

//Skraj o vill ha tips snabbt. Tack på förhand. 🙏🏼
Citera
2022-04-04, 01:30
Medlem
Obs.. intar alltid alla tabletter samtidigt, ej fördelat under dagen.
Citera
2022-04-04, 07:58
Medlem
MissDecibellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Singer4477
Obs.. intar alltid alla tabletter samtidigt, ej fördelat under dagen.

Att läkaren skulle dra in receptet och dra öronen åt sig var ingen överraskning, inte om du berättade för honom att du missbrukar dina tabletter.
Du skulle istället bara sagt att du inte kände något behov av dom längre/ville försöka klara dig på icke-klassade tabletter och att du nu ville fasa ut dom.
I din journal står det nu alltså att du är en missbrukare vilket kan ge dig problem i framtiden gällande smärtlindring osv.

Vet inte hur ”akut abstinens” funkar mellan kodein -> sub, men det hade jag kollat upp först om jag vore dig, det är något man inte vill hamna i.
Använd sökfunktionen här i tråden så hittar du svar på dom flesta av dina frågor.

Är det bara abstinensen du vill ha bort så finns det receptfria läkemedel som tar bort den istället för att du panikhandlar starkare smärtstillande som du inte har en aning om hur du ska dosera.

Äter du 25 piller i ett enda svep..?
Citera
2022-04-04, 11:56
Medlem
Jag har agerat utefter vad jag trott varit rätt och bett om hjälp.

Jag har för 15 år sedan varit i ett tramadolmissbruk som jag fick hjälp för med bla avgiftning. Åren efter Var det inga problem för mig att låta bli opiater. Fram tills jag skadade mig för ca 3 år sedan och efter långvarigt användande så har jag trillat dit.

Sub var det enda jag fick tag på och jag har läst på o frågat säljaren så jag hade absolut ett hum, men kände såklart osäkerhet och ville fråga mer innan jag idag skulle behöva börja ta det.
Har testat nu med en halv (1mg) under tungan och känner inte direkt någon verkan men det har kanske inte gått tillräckligt lång tid? (30 min nu)

Ja, 25 st i ett svep. 🥴

Tack för svar! 🙂

Mvh//
Citera
2022-04-04, 12:15
Medlem
Bullsquids avatar
Jag är en blandmissbrukare på 37 år som tagit olika droger och alkohol så gott som varje dag de senaste 20 åren. Har tänt av från sub 9 ggr (1 gång med hjälp, resten själv) och från xanor och annan benso troligen mer ggr.

Problemet är att jag gått på subutex nästan dagligen nu i ca 13-14 år.
Doserna har varit 1-4 mg men ibland har jag ofrivilligt blivit tvungen att gå cold turkey från både det och xanor.
Jag kan inte fungera utan droger i kroppen, kommer inte ur sängen då eller kan inte sova.

De senaste veckorna har jag haft extra svårt att få tag i sub och har istället tagit mängder av lyrica, xanor, kokain, tjack och supit hårt vissa dagar.

Nu börjar jag känna mig riktigt jävla sjuk.
Har fått komma på olika ursäkter när jag är för sjuk för att jobba som tex nu
Trappar ner på antideppresiva tex (vilket ju nästan är sant om man inte nämnar vad exakt)

I torsdags blev jag erbjuden ett halvt gram starkt heroin vilket jag inte brukar ta regelbundet men ändå har tagit i ca 2 års tid då jag tar några ggr om dagen så länge det räcker ca 2-4 dagar och sedan hållt upp ca 1-3 månader imellan. Nu sist räckte det 2 dagar så måste sugit i mig 250 mg om dagen....Detta va efter nästan 9 dagar utan sub.

Nu har jag haft magont, feber, frossa, diarre, trötthet, svårt att sova, aptitlöshet och börjar anta att jag tagit lyrica alldeles för länge, då jag köpte 50 st 2 veckor sedan ca och de ser bara ut att bli mindre och mindre kvar.

igår fick jag ta 2 mg xanor för att kunna somna men vakna av att jag hade ont som fan i magen kl 6 på morronen och fick springa på toa konstant tills jag som tur var hittade 2 st dimor jag slängde i mig. En lyrica för att komma ur sängen, en xanor stav för att komma över de värsta plågorna och nu en öl med några fler xanor för att klara dagen.
Har varit tvungen att sjukskriva mig hela veckan.

Tror ni detta är enbart pga Heroinet jag tog torsdag och fredag eller beror det på suben eller någon annan substans....är som sagt van vid ATs och brukar kunna hantera de då jag jobbat 5 år med konstant missbruk under tiden och svåra smärtor i kroppen.

Detta är ingen annan är mina vänner som vet och jag har erkänt till min morsa att jag måste ta "lugnande" ibland för jag mår så psykiskt dåligt jämt. (vinterdeppresion, pandemi, potentiellt 3e värdlskrig.....) Ja vem fan mår toppen nuförtiden egentligen? Detta är de värsta år i sträck jag upplevt.

Hur länge tror ni jag kommer må såhär?
ÄR alltså fykiskt beroende av sub och benso men ej heroin.
Citera
2022-04-05, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bullsquid
Jag är en blandmissbrukare på 37 år som tagit olika droger och alkohol så gott som varje dag de senaste 20 åren. Har tänt av från sub 9 ggr (1 gång med hjälp, resten själv) och från xanor och annan benso troligen mer ggr.

Problemet är att jag gått på subutex nästan dagligen nu i ca 13-14 år.
Doserna har varit 1-4 mg men ibland har jag ofrivilligt blivit tvungen att gå cold turkey från både det och xanor.
Jag kan inte fungera utan droger i kroppen, kommer inte ur sängen då eller kan inte sova.

De senaste veckorna har jag haft extra svårt att få tag i sub och har istället tagit mängder av lyrica, xanor, kokain, tjack och supit hårt vissa dagar.

Nu börjar jag känna mig riktigt jävla sjuk.
Har fått komma på olika ursäkter när jag är för sjuk för att jobba som tex nu
Trappar ner på antideppresiva tex (vilket ju nästan är sant om man inte nämnar vad exakt)

I torsdags blev jag erbjuden ett halvt gram starkt heroin vilket jag inte brukar ta regelbundet men ändå har tagit i ca 2 års tid då jag tar några ggr om dagen så länge det räcker ca 2-4 dagar och sedan hållt upp ca 1-3 månader imellan. Nu sist räckte det 2 dagar så måste sugit i mig 250 mg om dagen....Detta va efter nästan 9 dagar utan sub.

Nu har jag haft magont, feber, frossa, diarre, trötthet, svårt att sova, aptitlöshet och börjar anta att jag tagit lyrica alldeles för länge, då jag köpte 50 st 2 veckor sedan ca och de ser bara ut att bli mindre och mindre kvar.

igår fick jag ta 2 mg xanor för att kunna somna men vakna av att jag hade ont som fan i magen kl 6 på morronen och fick springa på toa konstant tills jag som tur var hittade 2 st dimor jag slängde i mig. En lyrica för att komma ur sängen, en xanor stav för att komma över de värsta plågorna och nu en öl med några fler xanor för att klara dagen.
Har varit tvungen att sjukskriva mig hela veckan.

Tror ni detta är enbart pga Heroinet jag tog torsdag och fredag eller beror det på suben eller någon annan substans....är som sagt van vid ATs och brukar kunna hantera de då jag jobbat 5 år med konstant missbruk under tiden och svåra smärtor i kroppen.

Detta är ingen annan är mina vänner som vet och jag har erkänt till min morsa att jag måste ta "lugnande" ibland för jag mår så psykiskt dåligt jämt. (vinterdeppresion, pandemi, potentiellt 3e värdlskrig.....) Ja vem fan mår toppen nuförtiden egentligen? Detta är de värsta år i sträck jag upplevt.

Hur länge tror ni jag kommer må såhär?
ÄR alltså fykiskt beroende av sub och benso men ej heroin.

Ditt mående är ju inte direkt konstigt med tanke på hur länge du tagit sub, och det brukar ju kunna ta en tid innan avtändningen kommer igång pga den långa halveringstiden.

Så du får räkna med att känna dig risig ett tag, H tar ju bort abstinens-känslorna men kommer bara göra avtändningen än värre när det också är slut. Du skjuter ju bara upp det om du tar H.
Citera
2022-04-06, 01:57
Medlem
FatFreddysCats avatar
Buprenorfin bra mot nervsmärtor i ben och fötter? Om man lider av fintrådsneuropati/polyneuropati nland annat? En smärtläkare som nämligen pratat om denna medicin.

Fått för mig att buprenorfin inte är en bra opiat mot smärta men kan ha fel. Finns det i tablettform eller är det plåster som gäller? Är inget fan av plåster då skiten har en förmåga att både lossna trots att jag tejpar extra samt ge röda kliande utslag där plåstret suttit. Så inget fan av plåster direkt...

Väl mött!
Citera
2022-04-06, 08:41
Medlem
Charliework86s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FatFreddysCat
Buprenorfin bra mot nervsmärtor i ben och fötter? Om man lider av fintrådsneuropati/polyneuropati nland annat? En smärtläkare som nämligen pratat om denna medicin.

Fått för mig att buprenorfin inte är en bra opiat mot smärta men kan ha fel. Finns det i tablettform eller är det plåster som gäller? Är inget fan av plåster då skiten har en förmåga att både lossna trots att jag tejpar extra samt ge röda kliande utslag där plåstret suttit. Så inget fan av plåster direkt...

Väl mött!

Finns plåster, tabletter, injektion
Citera
2022-04-07, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Singer4477
Hej!
Förlåt att jag kanske inte är på rätt tråd samt inte ”hinner” läsa igenom allt i tråden. Aldrig lagt in en kommentar o vet inte hur det funkar.
Önskar dock snabb hjälp då det är brådis!!

Min läkare har överförskrivit kodein (innan oxy) efter en allvarlig skada jag ådrog mig. Käkat i ca 3år.
Nu har jag bett att få sätta ut den då jag har börjat missbruka det kraftigt efter dåligt mående iom min pappas död.
Läkaren svarade med att strypa receptet helt och jag har försökt att hushålla på det jag haft samtidigt som jag kämpat järnet för att få komma på avgiftning, men kvarnens hjul rullar sakta. Det enda jag kunde göra var att försöka få tag på opiater på egen hand och det enda jag fick tag på var sub. Har aldrig testat det och vet inte hur jag ska använda det. Jag ska på möte imorgon med beroendeCenter men kommer inte klara att ta mig dit abstinent.

Jag ligger vanligtvis på ca 625 mg kodein (ej citodon) per dag = 25 st/dag, för att funka. Dock mindre senaste tiden då jag alltså blev tvungen att hushålla.
Jag har försökt att läsa på om sub men blir inte klok. Jag har lyckats” köpa 8 mg Buprenorphine uppdelat på 4 tabletter. Alltså 2 mg/styck.

Hur gör jag o hur mycket av en tablett ska jag ta? Krossa?
Inte ute efter rus och vill helst inte snorta, vill bara slippa abstinens t jag förhoppningsvis får komma iväg då.
Lägga under tungan och isf hur o hur mycket?

//Skraj o vill ha tips snabbt. Tack på förhand. 🙏🏼

Inga tips, men hoppas verkligen det ordnar sig för dig. Att läkare drar åt sig öronen när en patient överkonsumerar/missbrukar tycker nog ingen är särskilt konstigt. Men att direkt sätta ut det med vetskapen om hur mycket du tar tycker jag fan är oansvarigt (men inte så ovanligt man kunde önska). Det finns nedtrappnings-scheman att följa för att det ska bli så smärtfritt som möjligt, att kombinera med andra insatser så klart. I alla fall tur i din otur att det inte var höga doser benso som klipptes direkt, sånt kan vara riktigt farligt. Önskar dig allt gott.

(Buprenorfin är väldigt dospotent, så var försiktig. Skulle tro att 0.2-0.5 mg ger effekt för någon utan erfarenhet.Doser mot kodeinabstinens vet jag inget om, men börja föriktigt, och kom ihåg den långa halveringstiden.)
Citera
2022-04-12, 08:46
Medlem
Julle128s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajs
Ni som har ADD/ADHD och tar Bup, upplever ni att det blir värre?
Frågar åt en vän..

Denna är för mig dock: Finns det något man kan göra åt att man blir så lättirriterad?
Orkar inte lyssna på folk och gör jag något blir jag skitsur om jag blir avbruten och måste kolla på något annat jag inte är intresserad av, eller lyssna på långdragna historier, i synnerhet om min vän inte kan hålla tråden utan drar upp detaljer som inte spelar någon roll och aldrig kommer till saken, jag vill ju bara punda vidare. :E
Har flera vänner som påstår dom blir bättre av sin. Vissa tar inte längre sin add/vd med eftersom dom får sin sub. Antar det är individuellt.
Citera
2022-04-13, 13:23
Medlem
Hej hej!

Någon som testat att göra rövpanna av subuxone filmerna? Alltså inte de vanliga som går att dra i näsan utan de som är som en sorts kladdig orange film. Den är omöjlig att snorta men tänker att den borde gå att lösa upp i en rövpanna. Någon som vet, och någon som har någon uppfattning hur mycket högre biotillgänglighet det kan ha jämfört med sublingualt intag?

Tack ☺️
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in