Citat:
Ursprungligen postat av
ta_den_i_2an
En liten reflektion jag skulle vilja bolla med er här i tråden.
Jag tycker det är oerhört svårt att hitta vettig information om vad som händer då propagandan både från väst och Ryssland har visats sig vara ungefär lika mycket åt helvete stundtals.
Vad finns det egentligen för belägg för att Ryssland tänker gå vidare och ge sig på andra länder efter att de krigat klart i Ukraina? USA och våra medier i Sverige kör ju stenhårt på den linjen att det enda vi borde göra är att gå med i NATO, och vem vet det kanske är det bästa?
Men å andra sidan har Ryssland ens kapacitet att ge sig ut på ett erövringståg i Europa?
USA vill ju såklart att Finland och Sverige ska gå med i NATO vilket gör att jag blir misstänksam på hela det här eländet.
Sen så borde varenda jävla människa förstå att det är Ryssland som är den aggressiva i hela det här. Ryssland kan avsluta det här skiten när dom vill och ge sig av hem.
I väst får journalister rapportera fritt till skillnad från Ryssland där man hotas av 15 års fängelse om man säger ordet krig. Du kanske själv kan dra vilka slutsatser om vilken media som är mest pålitlig?
Sen får man givetvis vara försiktig med vilka nyheter som kommer från Ukraina men det finns helt olika förutsättningar för opartisk information.
Jag ser det som att vi inte har något att förlora på att gå med i Nato. En billig försäkring mot en oberäknelig och aggressiv granne med supermaktsambitioner (som det inte går att tala förstånd med).
De belägg för vidare expansion baseras på vad de själva säger och gör.
- Att historiska och kulturella gränser ska återbördas till Ryssland. Putin kanske tycker det var ännu ett misstag att Lenin lät Finland bli självständigt precis som han gjorde med Ukraina?
- Att de vill "denazifiera" andra länder. Oklart hur dessa kriterier uppfylls men tröskeln verkar vara väldigt låg och bedöms av Kreml.
- "Det existensiella hotet". Hela världen vill av någon anledning Ryssland illa och Ryssland måste återskapa Sovjet med en rad vasallstater/satelitstater för att känna sig säkra.
Men förhoppningsvis gör Ukraina som mycket skrot av Putins korruta skrotarmé att de saknar militär förmåga att ställa till med mer elände någon annanstans.