2022-04-13, 09:27
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Ja om Putin vill gå in i Finland så planerar han säkert även militära åtgärder mot de baltiska staterna. Som det verkar i nuläget så verkar förmågan i den ryska krigsmakten knappast räcka till det.
Det är Armenien som tog området Nagorno-Karabach från Azerbajdzjan. Anledningen till detta var att området bebos huvudsakligen av armenier och att azerbajdzjanerna har ägnat sig åt massmord, om inte folkmord på armenier. Området har traditionellt tillhört den armeniska sfären, men sådant tog inte Stalin hänsyn till när han ritade kartor.
Ryssland har goda relationer med båda länderna.

Ryssland är de som kontrollerar det med sin militär. https://oc-media.org/two-killed-as-azerbaijan-reportedly-takes-nagorno-karabakh-village/
Citera
2022-04-13, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ta_den_i_2an
En liten reflektion jag skulle vilja bolla med er här i tråden.
Jag tycker det är oerhört svårt att hitta vettig information om vad som händer då propagandan både från väst och Ryssland har visats sig vara ungefär lika mycket åt helvete stundtals.

Vad finns det egentligen för belägg för att Ryssland tänker gå vidare och ge sig på andra länder efter att de krigat klart i Ukraina? USA och våra medier i Sverige kör ju stenhårt på den linjen att det enda vi borde göra är att gå med i NATO, och vem vet det kanske är det bästa?
Men å andra sidan har Ryssland ens kapacitet att ge sig ut på ett erövringståg i Europa?

USA vill ju såklart att Finland och Sverige ska gå med i NATO vilket gör att jag blir misstänksam på hela det här eländet.

Sen så borde varenda jävla människa förstå att det är Ryssland som är den aggressiva i hela det här. Ryssland kan avsluta det här skiten när dom vill och ge sig av hem.

Håller med i det mesta, att Ryssland inte har kapacitet att gå på andra länder mer än med tomma hot syns ju i Ukraina. Media har ju gett en bild av att Ryssland är övermäktiga och kan inta väst. Ser dock inte framför mig hur man ska ta Baltikum sen Finland och därefter Sverige. En invasion av Sverige tror jag personligen aldrig har varit i den ryska planen, och känns inte resltiskt genomförbart heller. Då är slaviska grannländer viktigare i historiskt och kulturell betydelse för planen om ett nytt Storryssland.
Citera
2022-04-13, 09:29
Medlem
reptilekings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Wow, det är ett starkt budskap, både till ryssen och EU.

Dom har förstås haft det jobbigare med grannen. Sverige och Finland borde åkt med. Finland har ju riktiga skäl, vi har åtminstone en lång historia av spioneri, sabotage, hot, kränkningar av territorium. Tyskland och Frankrike får gärna vakna lite nu.
Citera
2022-04-13, 09:30
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Jag tycker det är oerhört svårt att hitta vettig information om vad som händer då propagandan både från väst och Ryssland har visats sig vara ungefär lika mycket åt helvete stundtals.

Vad finns det egentligen för belägg för att Ryssland tänker gå vidare och ge sig på andra länder efter att de krigat klart i Ukraina? USA och våra medier i Sverige kör ju stenhårt på den linjen att det enda vi borde göra är att gå med i NATO, och vem vet det kanske är det bästa?
Men å andra sidan har Ryssland ens kapacitet att ge sig ut på ett erövringståg i Europa?

USA vill ju såklart att Finland och Sverige ska gå med i NATO vilket gör att jag blir misstänksam på hela det här eländet.

Sen så borde varenda jävla människa förstå att det är Ryssland som är den aggressiva i hela det här. Ryssland kan avsluta det här skiten när dom vill och ge sig av hem.
Man kan ju jämföra ord med handling och då leder väst med 10-0 i sanningshalt i det som förmedlas från officiellt håll.
I väst får man framföra ryssens sida av saken men i öst är det fängelsestraff på att säga att det pågår ett krig. Så jag tycker inte att bägge sidor är lika illa.

Ang. Rysslands planer kan man ju lyssna på det Putin själv har skrivit och sagt om viljan att återupprätta "storryssland".
Citera
2022-04-13, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeNazy
Hej, kompis! Kan du ge bevis för ditt påstående? Eller det propagandalögn?
Att den första vågen av invaderande orcher hade med sig sina paraduniformer säger det mesta om ryssarnas planer / förväntningar.
Citera
2022-04-13, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av reptileking
Ja hoppas, här dränktes vi i länkar till Telegram som "bevisade" att han aldrig varit i UA och nästan inte ens varit militär utan fått sparken långt innan. Blir intressant om det kommer mer.

Såklart. Förnekelsen är Kremls livsluft.

Historien är troligen sann.
Finns överhuvudtaget inget behov av att fabricera något sånt här.
Citera
2022-04-13, 09:31
Medlem
Citat:

Antagandet från västliga bedömare från början var att Ukraina skulle ge sig rätt omgående och man misstänkte att Moldavien var nästa på listan då det redan finns oönskade ryska trupper på plats i Moldavien. Men efter att Puttler-juntans armé körde tvärstopp i Ukraina redan efter ett par dagar lär Moldavien klara sig ett tag till.
Citera
2022-04-13, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Letsdothisnow
Hade han satt sin fot i Ukraina, hade USA aldrig inte låtit den chansen glida undan att ta ut honom.
Kadyrov har aldrig varit vare sig i Mariupol eller någon annanstans i Ukraina.

Du svarar på fel inlägg.
Jag skrev inte om Kadyrov.
Citera
2022-04-13, 09:34
Medlem
Antivaxxers avatar
Spräcks 20.000-vallen av döda orcher idag?

Lägg till mellan 50-70.000 skadade på det. Gott är det.

Något spelbolag som erbjuder odds på att ryssbajs patetiska parad 9 maj ställs in eller skjuts upp?
Citera
2022-04-13, 09:34
Medlem
baggebo1s avatar
De exakta siffrorna har nu kommit från Rysslands försvarsministerium:
Citat:
According to the Ministry of Defense of the Russian Federation, 1,026 people from the 36th Separate Marine Brigade of the Armed Forces of Ukraine, including 162 officers, laid down their arms and surrendered in Mariupol.
https://t.me/boris_rozhin/41893
Citera
2022-04-13, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
USA trappar upp med sin retorik, visserligen är "Sleepy Joe" allmänt virrig när han talar utan manus men nu tror jag faktiskt att han har ett manus och tonen blir hårdare, USA är helt klart inställda på att lösa den ryska frågan en gång för alla.

https://liveuamap.com/en/2022/12-april-president-biden-labels-putins-invasion-of-ukraine

Mycket bra. Tyngre vapen på väg från USA också.
Citera
2022-04-13, 09:35
Medlem
svampdamps avatar
Vad händer i östra Ukraina? När kan vi förvänta oss att Ukraina går till attack?

Mvh någon som inte följt kriget på ett tag
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in