2022-04-12, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leach
1945.. Har det inte hänt något av vikt sedan dess? Det måste till en förändring. INGEN skall ha veto. Alla skall kunna bli uteslutna.

Och du ser inte alls konsekvenserna och problemen med det? Jisses. Dessutom skulle det ha noll effekt på ryssen.
Citera
2022-04-12, 20:17
Medlem
RealTides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leach
1945.. Har det inte hänt något av vikt sedan dess? Det måste till en förändring. INGEN skall ha veto. Alla skall kunna bli uteslutna.

FN är numera ett skämt, en papperstiger som kommer med löjliga uttalande typ
” snälla sluta kriga..”
Citera
2022-04-12, 20:18
Medlem
Reimers avatar
Tyska förbundspresidenten är inte välkommen på besök i Ukraina, helt rätt enligt min åsikt, tyskarna har varit alldeles för passiva i den här konflikten och dessutom lagt sig helt platt för Putin tidigare vilket gett Putin i princip "carte blanche".

Citat:
Tyske förbundspresidenten Franz-Walter Steinmeier ville resa till Ukraina – men president Zelenskij sade nej, skriver tyska Bild.

Orsaken ska ha varit att Zelenskyj tycker att Steinmeier varit för flat mot Ryssland.

Steinmeier planerade en resa tillsammans med sin polske kollega Andrzej Duda och de baltiska ländernas presidenter.

– Jag var beredd, men uppenbarligen måste jag ta till mig att jag inte är önskad i Kiev, säger Steinmeier till Bild.

Steinmeier har tidigare medgett att hans tidigare linje gentemot Ryssland, byggd på samverkan och förståelse, varit felaktig.

Enligt regeringen i Kiev är ett framtida besök emellertid inte uteslutet.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/lVmoXy/liverapportering-spanda-laget-kring-ukraina
Senast redigerad av Reimer 2022-04-12 kl. 20:26.
Citera
2022-04-12, 20:22
Medlem
reptilekings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uea
Putin håller på att skapa en öken och kalla den för fred.

Ryske generalen Alexander Dvornikov tar över ansvaret för invasionen av Ukraina – ett tecken på att Ryssland planerar att fortsätta med sin ”brända jorden”-taktik, enligt en amerikansk säkerhetsrådgivare.
Tomas Ries på Försvarshögskolan befarar att krigföringen kommer att bli mer brutal.
– Krigets lagar bryr han sig inte om, säger han.

https://www.dn.se/varlden/usa-nya-generalen-kan-anvanda-branda-jordens-taktik/

Enda bra är att han leder samma skitarmé vi redan sett och att Putin har bråttom inför parader.
Citera
2022-04-12, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pruttler
Ryska tanks har ett designfel där ammunitionen ligger som en ring i turretsen, har jag för mig. Träffas turrentsen (ex. uppifrån) så antänder man deras ammunition, tror jag. Västerländska vapen nyttjar detta och många västerländska vapnen (NLAW och andra svenska granatkastare) är designade just för att slå mot denna svaga punkt. Det vi då ser är typ hur tanksen kokar inifrån sprutar ut eld, tror jag.

Det är korrekt, moderna tanks (inte ryssarnas dvs) har amunitionen i ett seperat utrymme där den svagaste punkten är "ut ur vagnen", så sprängs ammon i träff så går det mesta av kraften ut ur vagnen utan att pasera besättningen.

i ryska tanks så skickas tornet ut i rymden och besättningen förvandlas till... köttånga....
Citera
2022-04-12, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oksai79
Intressant.
"Phonecall between the British mercenary 'cossackgundi' and his friend moments before surrendering (he's crying and emotional because he knows he'll be hanged after military tribunal)"
https://t.me/intelslava/24994

cossackgundi är dock inte en legosoldat. Han är fullvärdig medlem i den ukrainska marinkåren
Citera
2022-04-12, 20:27
Medlem
TinFoilHats avatar
Vill bara kasta in en snabb reflektion och ev få lite respons från andras tankar.....

Kan det vara medvetet av putain att sätta in sin kemiske-Alexendar som general underförstått att den galna generalen faktiskt kommer sätta in kemiska vapeninsatser (osäkra uppgifter menar ju på att han redan hunnit med det i Mariupol)?

Detta i ett led att faktiskt tvinga väst att kliva in på scenen med kängorna på.

Tankegången jag vill vädra är alltså att så länga Ukraina slåss inom sina territorialgränser så kommer inte putain få fullt folkligt stöd för ett "riktigt" krig. (Precis som om det som händer inte är riktigt krig utan en cpeziall operationski)

Men så fort antingen Ukrainska soldater går över gränsen in på ryZzzkt territorium (vilket förvisso verkar ha hänt minst 1 gång nu tidigare fast då med helikopter) alternativt västerländska styrkor officiellt går in på Ukrainsk mark öppnar det möjligheter för putain att få det ryZzzka folket att sluta upp då "det onda väst invaderat" och utsätter ryZzzland "för akut fara som nation".

Eller är det jag som försöker spela en ytterligare för hög nivå på schackspelet?
Citera
2022-04-12, 20:30
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonkebonke
Altså han dreglar,rycker med axlarna och lider av någon slags stelhet. Han har på detta en mystisk, onaturlg gångstil. Liknar passgång.
Tyder på en neurologisk skada som kan ha orsakats av galna ko-sjukan som har liknande symtptom och är obotligt. Skulle även kunna vara dememens eller parkisons sjukdom.
Jag själv tror putin lider av en långt gången syfilis som ger olika symtom neurologist. Syffen kan han ha ådragit sig i en homosexuell relation.
Alla diagnoser jag nämt här ger upphov till beteendeförändringar som är ständigt pågående och kroniska.
Detta kanske förklara putins irrationella agerande.
Det kanske finns någon medicinskt bildad här som kan utveckla mitt resonemang?

Jag läste någonstans att gångstilen är intränad hos kgb-agenter för att snabbt kunna reagera.
Citera
2022-04-12, 20:31
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pruttler
Ryska tanks har ett designfel där ammunitionen ligger som en ring i turretsen, har jag för mig. Träffas turrentsen (ex. uppifrån) så antänder man deras ammunition, tror jag. Västerländska vapen nyttjar detta och många västerländska vapnen (NLAW och andra svenska granatkastare) är designade just för att slå mot denna svaga punkt. Det vi då ser är typ hur tanksen kokar inifrån sprutar ut eld, tror jag.
Inget designfel, front och tornpansaret var väldigt tjockt på sin tid ( 60 talet) takslående ammo fanns inte då.
Så en medveten avvägning som var rimlig på 60/70/80 tal är idag en dödsfälla.
Citera
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Tyska förbundspresidenten är inte välkommen på besök i Ukraina, helt rätt enligt min åsikt, tyskarna har varit alldeles för passiva i den här konflikten och dessutom lagt sig helt platt för Putin tidigare vilket gett Putin i princip "carte blanche".

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/lVmoXy/liverapportering-spanda-laget-kring-ukraina
Har man både kansler och president i Tyskland? Första gången nånsin jag hör talas om det. Merkel var väl kansler, fan aldrig hört talas om nån president innan.
Citera
Medlem
reptilekings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TinFoilHat
Vill bara kasta in en snabb reflektion och ev få lite respons från andras tankar.....

Kan det vara medvetet av putain att sätta in sin kemiske-Alexendar som general underförstått att den galna generalen faktiskt kommer sätta in kemiska vapeninsatser (osäkra uppgifter menar ju på att han redan hunnit med det i Mariupol)?

Detta i ett led att faktiskt tvinga väst att kliva in på scenen med kängorna på.

Tankegången jag vill vädra är alltså att så länga Ukraina slåss inom sina territorialgränser så kommer inte putain få fullt folkligt stöd för ett "riktigt" krig. (Precis som om det som händer inte är riktigt krig utan en cpeziall operationski)

Men så fort antingen Ukrainska soldater går över gränsen in på ryZzzkt territorium (vilket förvisso verkar ha hänt minst 1 gång nu tidigare fast då med helikopter) alternativt västerländska styrkor officiellt går in på Ukrainsk mark öppnar det möjligheter för putain att få det ryZzzka folket att sluta upp då "det onda väst invaderat" och utsätter ryZzzland "för akut fara som nation".

Eller är det jag som försöker spela en ytterligare för hög nivå på schackspelet?

Jag tror att du är på för hög nivå. Tror det beror på allmänna kaoset i början och uteblivna resultat. I kombination med att människoliv är 0 värda för Putin.
Citera
2022-04-12, 20:32
Medlem
Sonnenwendes avatar
Putlers polare gripen av SBU i Ukraina när han försökte smälta in och hålla sig undan.

https://mobile.twitter.com/christogrozev/status/1513943691555188737
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in