Citat:
Ursprungligen postat av 42-43-44
Intressant uppgift i Expressen:
"En del av järnvägen i Belgorod, Ryssland har skadats svårt.
Något som verkar vara orsakat av en explosion, utfört av ukrainska specialstyrkor, skriver The Economist-journalisten Oliver Carroll på Twitter.
Han skriver vidare att attacken skapar "tvivel" för Ryssland som just nu satsar allt de har på en förnyad offensiv i östra Ukraina."
Hoppas nu att den ryska logistiken drabbas hårt av detta.
Det ser ut som ett hyfsat sabotage, men frågan är hur lång tid det egentligen tar att reparera. Man har sprängt räls men själva bron står kvar.
https://twitter.com/MarQs__/status/1513801608940773376
Förstör man bron ställer man till med stora problem. Det går inte att köra tågtransporter med tungt krigsmateriel på en tillfällig pontonbro, så då hade man fått byta rutt eller försöka återuppbygga bron igen. Antar att det krävs en rätt rejäl laddning dock, annars hade man väl gjort just detta.
I Igor Girkins twitterflöde antyds det att sabotaget kan ha utförts av ryssar i Belgorod eller däromkring, även om jag kanske misstolkar något när jag direktöversätter diskussionen från ryska. Och det verkar väl rimligt, hade det varit typ SOF som gav sig i kast med detta så har jag svårt att se att man skulle nöja sig med mindre än att spränga hela bron. Jag kan inte se att risk/reward-kalkylen går inte ihop om effekten bara blir några timmars fördröjning i logistiken.