2022-04-12, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lallisen
Sjätte armen under paulus var väl fler ån 95k?

Utan tvekan, men ca. 90000 blev tillfångatagna/gav upp.
Citera
2022-04-12, 10:52
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skojabara
Jag har fått info att en liten internationell styrka utan Ukrainas vetskap är på väg mot gasledningen och skall spränga den.

Vad bra att de berättade det för dig.
Citera
2022-04-12, 10:53
Medlem
Jag har från dag ett varit övertygad om att agenter, specialförband, högt kvalificerade officerare och militär teknisk expertis från framförallt USA och Storbritannien finns i Ukraina och sköter det mesta av ledning och samordning, samt även deltar aktivt i striderna. Det är dessa och en hyfsat stor mängd av högt utbildade, kvalificerade och motiverade ukrainska soldater och officerare (utbildade av USA och UK sedan 2014) som utgör kärnan i det ukrainska mikitära motståndet och som ligger bakom merparten av Ukrainas framgångar. Dessa ukrainska soldater har valts ut för denna uppgift särskilt för att de är fanatiska ukro-nationalister och rysshatare, som vid behov kommer växla över till "stay behind"-verksamhet, gerillakrig och terrorism.

Den stora bulken av ukrainska soldater är nog däremot mest tvångsrekryterade stackare som knappt vet vad som händer omkring dem.

Nu kommer påståenden om att källor inom fransk underrättelsetjänst säger att SAS och amerikanska "Delta" delar i kriget i Ukraina.

https://twitter.com/Malbrunot/status/1512814126367662088?t=zh0l0ScV8iXnaSP1sbLUXQ&s=19
Citera
2022-04-12, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Hinner inte följa detta idag men jag ser att Hanna Malyar, vice försvarsminister i Ukraina, misstänker att Ryssland använt fosfor i attackerna mot Mariupol.

Står om detta i Aftonbladet.

Ryssland har varken dementerat eller bekräftat användandet av kemiska medel i krigföringen.

Ryssland har bekräftat att ytterligare en överstelöjnant har dött i strider. Namnet? Hur fan skall jag kunna hålla reda på alla som dör?... .....

Ryssland räknar officerare och struntar helt i dom vanliga rekryterna....Skamligt är bara ordet... ....

Granater och bomber med vit fosfor är ett konventionellt vapen och inte "förbjudet" på något sätt.
Citera
2022-04-12, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tumidanda
Jag har från dag ett varit övertygad om att agenter, specialförband, högt kvalificerade officerare och militär teknisk expertis från framförallt USA och Storbritannien finns i Ukraina och sköter det mesta av ledning och samordning, samt även deltar aktivt i striderna. Det är dessa och en hyfsat stor mängd av högt utbildade, kvalificerade och motiverade ukrainska soldater och officerare (utbildade av USA och UK sedan 2014) som utgör kärnan i det ukrainska mikitära motståndet och som ligger bakom merparten av Ukrainas framgångar. Dessa ukrainska soldater har valts ut för denna uppgift särskilt för att de är fanatiska ukro-nationalister och rysshatare, som vid behov kommer växla över till "stay behind"-verksamhet, gerillakrig och terrorism.

Den stora bulken av ukrainska soldater är nog däremot mest tvångsrekryterade stackare som knappt vet vad som händer omkring dem.

Nu kommer påståenden om att källor inom fransk underrättelsetjänst säger att SAS och amerikanska "Delta" delar i kriget i Ukraina.

https://twitter.com/Malbrunot/status/1512814126367662088?t=zh0l0ScV8iXnaSP1sbLUXQ&s=19

Nu så är det korrekt.
Den stora bulken av ryska soldater är nog däremot mest tvångsrekryterade stackare som knappt vet vad som händer omkring dem.
Citera
2022-04-12, 10:59
Medlem
lapons avatar
Citat:

Är det svaret på Putins "hybridkrig" redan 2014 ? "Nej, ingen militär från oss är inblandad"
-
Citera
2022-04-12, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skojabara
Jag har fått info att en liten internationell styrka utan Ukrainas vetskap är på väg mot gasledningen och skall spränga den.

Från samma källa fick jag info att denna internationella styrka istället ska börja koka borsjtj
Citera
2022-04-12, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av idontknowmyself
Ja, jag har ingen koll på exakt många fångar totalt som dog i Sovjetunionen/Tyskland, men när jag skrev tänkte jag på de 100.000 överlevande från Stalingrad varav bara 10-15.000 överlevde.

Men Tyskland hade nog säkert många ryska fångar som dog i sina läger eftersom de blev kvar där så länge. I början av kriget togs ju flera hundratusen ryska soldater som fångar när tyskarna avancerade och tillfångatog hela arméer.

Efter andra världskrigets slut återsändes 5,2 miljoner flyktingar och krigsfångar till Sovjet. Skulle tro att den kommunistiska propagandan i stort sett överensstämmer med den putinistiska, och man kan därför finna starka skäl att betvivla uppgiften ovan om dödstalen bland krigsfångar.
Citera
2022-04-12, 11:10
Medlem
Citat:
Är det därför de enligt uppgift från bl.a. en dansk frivillig regelmässigt mördar alla ryska fångar? Eller torterar dem till döds genom att skjuta dem i benen och låta dem förblöda? Eller bankar in bajonetter i ögonen på fångarna?

Har jag sagt det? Enskilda aktioner mot krigsfångar sker alltid. Ukraina har sagt att de undersöker och försöker hitta de skyldiga. Ryssland skriker om olagliga krigstribunaler mot reguljära styrkor. Då även utlänningar kan vara reguljära.

Man ska också komma ihåg att det ofta sker barmhärtighetsmord i krig. Till ex skjuter man extremt svårt skadade som lider. Mer sällan nu än i tidigare krig då sjukvården har blivit bättre.
Citera
2022-04-12, 11:12
Bannlyst
Citat:
Är det därför de enligt uppgift från bl.a. en dansk frivillig regelmässigt mördar alla ryska fångar? Eller torterar dem till döds genom att skjuta dem i benen och låta dem förblöda? Eller bankar in bajonetter i ögonen på fångarna?

Lär förekomma. Om så sker så är det fel. Men ryssarna är ju också anfallarna i det här. En hel del fejkat och lögner, en del genuint (väntat att sådant här ska ske). Det vi vet är att det i första hand är ryssarna som ägnar sig åt krigsbrott, inte Ukriana.

hmm... men du.. det kanske är bäst att orcherna drar hem till mordor istället? Ellerhur? Det verkar ju inte vara någon bra idé det här, för någon. Eller vad säger du?
Citera
2022-04-12, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Var väl snarare en tredjedel av de tyska krigsfångarna som avled i Sovjetisk fångenskap. Av de 90 000 som kapitulerade i Stalingrad var det bara 6 000 som lämnade Sovjet levande. Dock ska sägas att de flesta dog av hunger och sjukdomar, inte av t ex tortyr eller avrättningar.

Nu säger jag det igen cirka 15 procent av de tyska krigsfångarna dog i ryska fångläger. När det gäller Stalingrad så dog många då de var i väldigt dåligt skick när de blev fångar. Så de flesta avled kort tid efter kapitulationen.
Citera
2022-04-12, 11:13
Medlem
Citat:

En lite reviderad version av sagan som berättades för Putin av KGB om den lilla klick nazister som behövde besegras, sen skulle han hälsas som befriare av resten av ukrainarna efter tre dagar. Polletten har nog trillat ner för kreml-despoten idag i alla fall att det var just en saga, andra fattar visst fortfarande inte...
.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in