2022-04-12, 09:26
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oksai79
Intressant.
"Phonecall between the British mercenary 'cossackgundi' and his friend moments before surrendering (he's crying and emotional because he knows he'll be hanged after military tribunal)"
https://t.me/intelslava/24994
Är det rätt att hänga krigsfångar?
Nästa fråga, varför ge upp om man ändå skall hängas? Det låter inte trovärdigt.
Citera
2022-04-12, 09:26
Medlem
donald12s avatar
Kara Murza arresterad i rySSland. Putin förgiftar, skjuter, fängslar alla som vill ha ett demokratiskt samhälle istället för Putlers kleptokrati.

Intressant recap av Putlers krig mot öppenhet o demokrati. Kriget i Ukraina är en del av Putlers krig mot demokratiska värderingar.

https://youtu.be/3U6OZDXxQtY
Citera
2022-04-12, 09:27
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hannes.muller
Ja, östra Ukraina kommer se ut som på andra ställen Nato varit i farten för att sprida "demokraitn" med det undantaget att man inte kommer lämna efter sig olika miliser som kriga om herraväldet.

Om Ryssland vinner det här kriget och erövrar en ödelagd grushög av >Nato så är det ändå en seger för världens folk.
Jaha, så det är Nato som är i östra Ukraina och inte Ryssland?
Vad betyder det i det ryska tvärtomspråket?
Jag ser en risk för att det inte ens går att ha ett normalt samtal med ryssar med vänner. Allt som kommer ur er mun är så upp och nervänt och förvirrande.
Citera
2022-04-12, 09:28
Medlem
donald12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knut-Anne
De har uppfunnit ett nytt ord, "Ukrainism", att vara Ukrainist är det värsta man kan vara, man är nämligen då för ett fritt och självständigt Ukraina.
Ukrainismen anses vara en slags Nazism och alla Ukrainister skall utrotas, eller omskolas under hårda förhållanden i arbetsläger under decennier.
Deras retorik är helt sjuk och påminner om Hitlertysklands.

Ukrainism är väl demokratiska värderingar idag. Putler kallar demokratiska värderingar för "nazism".

Demokratiska värderingar är det största "hotet" mot Putlers fascistiska kleptokrati.
Citera
2022-04-12, 09:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Gjorde du ett syftningsfel, eller tror du att det är Nato som bedriver krig i Ukraina?

Visst är det USA och NATO(Tyskland/UK)
Men man använder ukrainare. Hur kan någon ha missat det ??
Citera
2022-04-12, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thelonegunman
Jaha, så det är Nato som är i östra Ukraina och inte Ryssland?
Vad betyder det i det ryska tvärtomspråket?
Jag ser en risk för att det inte ens går att ha ett normalt samtal med ryssar med vänner. Allt som kommer ur er mun är så upp och nervänt och förvirrande.

Vi i väst har alltid uppfattats som förvirrade av övriga världen,
Varför tror du att USA har bedrivit så många krig i modern tid,, varför har vi så stora problem med invandring i Europa ?

Tro det eller ej men saker och ting hänger ihop.. bara man tänker efter lite.
Citera
2022-04-12, 09:33
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pruttler
Jag kan ha fel, men jag tror att det är Taiwan (och en del andra asiatiska länder) som främst står för världens chiptillverkning.

Det jag hört någonstans är att man ser att många kinesiska bolag (på den fria marknaden) har advokater som gör avvägningen att det är bäst att undvika att "kringgå" sanktionerna. Det har vi ju sett förr i asien, där man t.ex. inte gör affärer med Nord Korea eller Iran för att inte tappa västvärlden som kund. Företag som dealar med Ryssland inom vissa industrier blir indirekt "svartlistade" av diverse aktörer/länder tror jag.
Taiwan men även Sydkorea.
Jag tror bägge är med på sanktionerna.
Citera
2022-04-12, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av abracadabra1619
Problemet för Donbass är att det inte kommer finnas så mycket kvar. För Ryssland har bombat sönder allt. Om Ryssland tar över Donbass så skall RYSSLAND lägga pengar som inte finns på att bygga upp det. Kommer aldrig hända de fattar alla.

Västukraina kommer byggas upp av västvärlden och de få som bor kvar i Donbass kommer klia sig i huvudet och fråga sig va de gjort.
putin är verkligen en helt hänsynslös jubelidiot,, hur fan har han tänkt det skall gå för befolkningen i de områden han lyckas invadera o på sikt hålla, när det faktiskt verkar som det knappt finns ett endaste helt hus kvar? Vem skall finansiera återuppbyggnaden av totalt raserade städer som är under rysk kontroll, väst kommer inte skicka en endaste krona, o Rysslands ekonomi kommer inte klara av att stödja återuppbyggnaden, o om dessa områden blir självstyrande , hur fan ska det gå för dem,,?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knut-Anne
Är det rätt att hänga krigsfångar?
Nästa fråga, varför ge upp om man ändå skall hängas? Det låter inte trovärdigt.
Ryssland har sagt att dom ska vara hårda mot dom utländska "legosoldaterna" som anslutit sig till Ukraina. Men dessa kommer det ju förhandlas om senare när konflikten lagt sig. Varje land får tillbaka sina tillfångatagna medborgare i utbyte mot att sanktioner släpps och så vidare. Ryssland kommer inte kröka några hårstrån på dom så länge dom är förhandlingsvara.
Citera
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Per-Olof.H
Ett råd i sammanhanget.
Skilj på New York börs och realekonomi. Det är två väsensskilda världsuppfattningar.
Vi lurar oss själva med att tro att människor i Ryssland bryr sig så mycket om vad börskursen på nötter i USA är.

Något annat som slår mig är historia,, Ryssar har i århundraden varit utsatta för invasioner från Europa, men alltid gått segrande därifrån, den ryska folksjälen verkar vara beredd att offra sig på en helt annan nivå än vad vi i väst är beredda att göra.

Alla länder har under århundraden varit utsatta för invasioner. Exempelvis har Ryssland attackerat Sverige flera gånger. De tog Finland och området runt St Petersburg från Sverige samt härjade och brände på Sveriges ostkust. Sveriges generalguvenör i Estland Axel Julius De la Gardie: ”ryssarna äro en hård, grym, falsk och listig nation...”

Ryssland har varit minst lika bra på att invadera Europa genom århundradena men framför allt är de unika med att under 2000-talet starta och föra aggressiva krig med sina grannländer.
Senast redigerad av Thelonegunman 2022-04-12 kl. 09:40.
Citera
2022-04-12, 09:37
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Per-Olof.H
Vi i väst har alltid uppfattats som förvirrade av övriga världen,
Varför tror du att USA har bedrivit så många krig i modern tid,, varför har vi så stora problem med invandring i Europa ?

Tro det eller ej men saker och ting hänger ihop.. bara man tänker efter lite.
USA har bedrivit sitt imperialistiska krig av olika orsaker. Mycket p g a Sovjet och om jag ska välja mellan dessa två så väljer jag USA då Sovjet som union och civilisation är ett lågvattenmärke sett till mänsklighetens historia. Ja, det är trist med alltför hög invandring till Europa men tyvärr är det något vi själva har accepterat och inget som har tvingats på oss av USA.
Citera
2022-04-12, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oksai79
Ryssland har sagt att dom ska vara hårda mot dom utländska "legosoldaterna" som anslutit sig till Ukraina. Men dessa kommer det ju förhandlas om senare när konflikten lagt sig. Varje land får tillbaka sina tillfångatagna medborgare i utbyte mot att sanktioner släpps och så vidare. Ryssland kommer inte kröka några hårstrån på dom så länge dom är förhandlingsvara.

Det är väl bara arrestera ryska politikers och oligarkernas familjer och hålla dem tills alla har släppts.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in