2022-04-12, 06:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Tvärtom korkskalle. Jag har bevisat det som skulle bevisas, nämligen att en biovisning inte är en privat tillställning. Att du sedan flyter in på korken och försöker göra det till något annat är ju fullkomligt inadekvat. Diskussionen om offentligt plats och allmän sammankomst får du ta med någon annan.
Du blandar ihop allmän plats, offentlig plats, allmän sammankomst och offentlig sammankomst, vilket är fyra juridiskt olika begrepp, dvs INTE synonymer.

Dessutom förstår du inte en sådan simpel och självklar sak som att avtal är villkorade...

Nä detta är långt under min härdighet
Citera
2022-04-12, 06:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BreakTheChains
Knappast. Du får skilja på en regel som överlag förbjuder förtäring av sanitära anledningar och särskilja det mot ett brett förbud mot konsumtion överlag. Det finns till och med pappersskorgar i simhallen som är långt frånskilda från den serverande restaurangen som inte ens befinner sig i poolbyggnaden.

Nej, det är du som inte har en aning om hur affärsverksamheter bedrivs eller vad en marknad är. Så som du resonerar så blir det helt okej att förbjuda förtäring av Dumle när du tankar bilen eftersom Dumle finns att köpa på bensinmacken. Det är inte lite korkat, utan rejält korkat och har ingenting med snålhet att göra.

Vet du ens vad en marknad är?

De flesta simhallar tillåter inte att man tar med sig egen mat, vilken de har all rätt till att ha som regel eftersom du är i derar lokaler.

Att de endå har papperskorgar på andra ställen är att de är medvetna om att folk skiter i reglerna, och andra inte ska lida av deras nedskräpning.

Tror du att en mack har förbjudit att man får förtära dumle på deras mark? Om inte varför är det relevant?

Fri marknad gäller inte i privata företags lokaler!
Citera
2022-04-12, 06:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
I praktiken är det samma sak - bio är en allmän sammankomst och offentlig tillställning. Allmänheten har tillträde dit.
Ah, vad dumma folk är som köper biljett till ett ställe där alla har tillträde...

Citera
2022-04-12, 07:16
Medlem
dA_1_nibblahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashsmash
Du har alltså ett sjätte sinne som känner av ifall någon har köpt en dricka från en michelinkrog eller från biobutiken, och det kan då förstöra hela din upplevelse. Grymt!

lol

Nej, det är inte det han säger. "lol"
Citera
2022-04-12, 07:22
Medlem
Helt rätt! Du tar inte med dig egen mat o dryck till en restaurang så inget konstigt detta!
Citera
2022-04-12, 07:27
Medlem
DaChiefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Tycker du SJ borde förjuda samma sak på X2000 tågen? Om all mat som åts på X2000 sålts ombord så skulle SJ tjäna över 100 miljoner mer om året.

Det är skillnad, tåg är en samhällsfunktion.
Citera
2022-04-12, 07:28
Medlem
DaChiefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashsmash
Du har alltså ett sjätte sinne som känner av ifall någon har köpt en dricka från en michelinkrog eller från biobutiken, och det kan då förstöra hela din upplevelse. Grymt!

lol

Syftade inte alls på folk som har med sig godis eller dryck utan folk som inte kan bete sig och hålla käften.
Citera
2022-04-12, 07:31
Medlem
Ghastens avatar
Det blir väldigt få biobesök nuförtiden.

Dom flesta sitter med en stor tv hemma och bra ljud. Sen slippa alla idioter som stör. Aldrig varit på en film att ingen stört en enda gång.

Kommer jag sätta min fot på en biograf igen så köper jag min påse godis och läsk från någon annan butik än betalar 40 till 300% högre pris.
Citera
2022-04-12, 08:00
Medlem
Det här är en så stor icke fråga egentligen

Vad skiljer lösviktsgodis gentemot vanliga? Kanske 10:90/hg där gentemot 8;90/ hg på Ica?

Köper alltid deras Baconchips

Va en hederlig människa och betala!
Citera
2022-04-12, 08:06
Medlem
Asb3rger1337s avatar
-De dåliga är väl att folk har preferenser,
-inte vill stå i kö och komma tidigt
-de är överpriser.

Att jämföra me resturang e konstigt då restauranger har ofta en tydliy nischad meny som man kollar innan man går dit, restauranger har förhoppningsvis godare och mer tillagad mat än ica. Det är som att gå till Pressbyrån atm.

De har målat in sig i ett hörn lite. Det är en design curse i sig att de inte kan erbjuda de alla vill ha.
Citera
2022-04-12, 08:10
Medlem
Grejen är att biograferna knappt tjänar något på att visa filmerna. Storfilmer som drar mest folk tar väldigt stor del av biljettintäkterna. Godis är det bra marginaler på.
Citera
2022-04-12, 08:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Grejen är att biograferna knappt tjänar något på att visa filmerna. Storfilmer som drar mest folk tar väldigt stor del av biljettintäkterna. Godis är det bra marginaler på.
Har du källa på det där? Det faktum att många kan köpa biljetter för 95kr via fackförbund och dylikt gör att jag är tveksam till den där gamla myten. Om de går plus på 95kr så borde de överleva på mina 150kr för en film som de flesta betalar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in