2022-04-11, 16:03
Medlem
Felstavarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shoottheelks
Västvärldens solidaritet.

Västvärlden har inte ens någon solidaritet för sina egna befolkningar.

Finns ingen politisk solidaritet för Ukraina.

Leveranser av allsköns vapensystem, massivt humanitärt stöd, underrättelsesamarbeten, sanktionspaket, exkludering av Ryssland från så gott som samtliga etc. Du ser inte en gnutta solidaritet någonstans i den gröten?

Är det någonting vi nästan har för mycket av i Sverige så är det solidaritet kan jag tycka. Jag hade gärna behållit mer av mina intjänade pengar i utbyte mot indragna socialbidrag. Alternativt att vi riktade om den delen av skatteunderlaget mot försvaret istället (fan, nu blev jag nog i och för sig solidarisk igen).
Citera
2022-04-11, 16:05
Medlem
Ryssarna verkar vilja betal lån med Rubel
https://edition.cnn.com/2022/04/11/investing/russia-default-sp/index.html

Varför skulle någon vilja få betalt i Rubel???
Citera
2022-04-11, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Jag antar att Ryssland stöder alla minoritetsspråk i sin federation. Naturligtvis bedrivs all undervisning på minoritetsspråken och TV-kanaler och kulturliv garanterar ett flödande språkbruk.

För det kan väl inte vara så att minoriteter tvingas tala ryska i skolan?

Detta gällde lagar Ukraina har antagit, utan att fördjupa oss i det, så hade de regioner som själva tidigare valt ryskan, (13/27 regioner)nästan halva landet. En betydande minoritet på nästan 50%. Det begränsades efter 2014, nu släpper vi det så jag inte framstår som en ryss förespråkare vilket jag inte är.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Russian_language_in_Ukraine#/media/File%3ARussianUseEn.PNG
Citera
2022-04-11, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Felstavaren
Leveranser av allsköns vapensystem, massivt humanitärt stöd, underrättelsesamarbeten, sanktionspaket, exkludering av Ryssland från så gott som samtliga etc. Du ser inte en gnutta solidaritet någonstans i den gröten?

Är det någonting vi nästan har för mycket av i Sverige så är det solidaritet kan jag tycka. Jag hade gärna behållit mer av mina intjänade pengar i utbyte mot indragna socialbidrag. Alternativt att vi riktade om den delen av skatteunderlaget mot försvaret istället (fan, nu blev jag nog i och för sig solidarisk igen).

Vi har en vana av att alltid sukta efter de svagas livsöden. Egentligen inte fel men i många fall går det till överdrift som när vi stjälper istället. I fallet Ukraina tycker jag vi gör det enormt bra eftersom vi inte bara nöjer oss med att skicka lite mat.
Citera
2022-04-11, 16:08
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Jaha..

Det görs ett nytt försök ifrån tyskland då :

BERLIN, April 11 (Reuters) - Military equipment maker Rheinmetall (RHMG.DE) is preparing to supply up to 50 used Leopard 1 battle tanks to Ukraine, the Handelsblatt newspaper reported on Monday, citing the group's CEO.

Rheinmetall could deliver the first tanks in six weeks and the rest over the following three months through its subsidiary Rheinmetall Italia if it gets a green light from the German government, Chief Executive Armin Papperger told Handelsblatt.

https://www.reuters.com/world/europe/rheinmetall-ready-supply-up-50-tanks-ukraine-newspaper-2022-04-11/

Men det hänger ju på sist och slutligen vad den tyska regeringen bestämmer. Hur står sig "Leo 1" mot ryssarnas T-72 och resten utav deras vagnpark ?

Annars, "60 minutes" har varit över till Kiev och talat med Zelensky : https://www.youtube.com/watch?v=N1vHCOD57Og

Härliga nyheter Leopard 1 är inte illa pinkat. Undrar hur snabbt Ukrainare kan tränas i det systemet. Håller tummarna Tyskarna får tummen ur. Undrar om inte Ukranare redan har tränat på Leopard redan?
Citera
2022-04-11, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Det gick faktiskt inledningsvis ganska bra för tyskarna, de bröt igenom de ryska linjerna på flera ställen (trots att ryssarna hade förberett försvaret i flera veckor och var numerärt överlägsna).
Dock han inte deras logistik med, och medan man inväntade drivmedel och ammunition kunde ryssarna ersätta sina förluster.

Ryssarnas förluster var ca 6ggr högre än Tyskarnas i slaget. Dock nådde inte Tyskland sina mål, därav att det rent strategisk var en rysk seger.

Dock var tyskarna väkdigt taktiskt skickliga på slagfältet, det kan man knappast beskylla ryssarna för, varken då eller nu.

Ja, tyskarna var under hela kriget taktiskt överlägsna Sovjet. Det var i längden resurserna (manskap, vapen, flygplan, bränsle etc) som inte räckte till samtidigt som Sovjet var beredda att offra nästintill oändligt med soldater. Skulle ha varit intressant att veta hur kriget skulle ha slutat om båda sidorna haft likvärdiga resurser att satsa.

Tillbaka till topic, så verkar i ryssarna i princip köra samma taktik som för 80 år sedan: släng in en massa folk och vapen och brassa på.
Citera
2022-04-11, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Varför skulle ryska nazister vara beundransvärda? Ukrainarna spöar skiten ur Ryska nazister så det stänker blod till Moskva.
Jaså, har du fått färska siffror vad det gäller Ukrainska förluster? Knappast, det finns en anledning till att dom sanna siffrorna inte släpps. Jag skulle tror att det är fyra gånger så höga förluster än hos ryssarna om man nu räknar med Mariopol och de Ukrainska extremisterna där. Värre blir det så slaget om Donbas kör igång på allvar och det är därför det är panik att försöka få dit vapem eller åtminstone säkra västra Ukraina med dom. Krig och propaganda naturligtvis men man tycker ändå att det Ukrainska folket bör få veta om förlusterna. Det blir många unga änkor i Ukraina men det är kanske det du hoppas på. Du behöver inte skämmas över att du sympatiserar med nazister och extremister i Ukraina fast du nu projicera den skammen på ryssarna. Det är ju bara så att det är för många av dom inom Ukrainsk militär och statsapparat. I Ryssland och övriga Europa är nazisterna och extremisterna inte lika välkommna i den offentliga debatten och det vet vi väl i här i Sverige.
Senast redigerad av Moretex 2022-04-11 kl. 16:11.
Citera
2022-04-11, 16:10
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av HAARP
Ryssarna är "slow starters". Det var samma i WWII.

Late bloomer? Din tid kommer, kära söta Ryssland.
Citera
2022-04-11, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Just när det gäller musiken var det nog inte riktat mot ryskan, utan mer mot all engelskspråkig musik som väller ut över världen - bland annat genom den stora svenska musikexporten.

Jag får hålla med dig, vi är faktiskt en stormakt när det gäller musikexporten😁. Vi kanske kan använda den till att sprida svenskan som ett medel att försvaga ryssen i Ukraina
Citera
2022-04-11, 16:21
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Jaså, har du fått färska siffror vad det gäller Ukrainska förluster? Knappast, det finns en anledning till att dom sanna siffrorna inte släpps. Jag skulle tror att det är fyra gånger så höga förluster än hos ryssarna om man nu räknar med Mariopol och de Ukrainska extremisterna där. Värre blir det så slaget om Donbas kör igång på allvar och det är därför det är panik att försöka få dit vapem eller åtminstone säkra västra Ukraina med dom. Krig och propaganda naturligtvis men man tycker ändå att det Ukrainska folket bör få veta om förlusterna. Det blir många unga änkor i Ukraina men det är kanske det du hoppas på. Du behöver inte skämmas över att du sympatiserar med nazister och extremister i Ukraina fast du nu projicera den skammen på ryssarna. Det är ju bara så att det är för många av dom inom Ukrainsk militär och statsapparat. I Ryssland och övriga Europa är nazisterna och extremisterna inte lika välkommna i den offentliga debatten och det vet vi väl i här i Sverige.

Hej rysstroll, det var så många logiska tankevurpor att man storknar. Ryssland sysslar med folkmord och etnisk rensning av Ukraina. det är inget nytt. ryssarnas specialitet är erövringskrig och utrensning av oppositionella. En 100årig tradition. Stalin var expert på det med utrotandet av 10miljoner i Gulag-läger och massmord i grannländer. Man kan kalla ryssarna för nazister eller fascister- samma skrot alltihop. Ryssarna saknar respekt för mänskliga rättigheter: Här är bara ett exempel på ryssarnas övergrepp och folkmord:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Katynmassakern

Putin har tagit efter precis alla metoder som Stalin använde sig av för att säkerställa sin makt. Putin drar sig inte för nånting över huvud taget.
Citera
2022-04-11, 16:22
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Härliga nyheter Leopard 1 är inte illa pinkat. Undrar hur snabbt Ukrainare kan tränas i det systemet. Håller tummarna Tyskarna får tummen ur. Undrar om inte Ukranare redan har tränat på Leopard redan?

Läser iallfall just nu på finska nyheter att vicekanslern i tyskland Robert Habeck, säger att Ukraina behöver vapen "pronto". Så kanske "förstoppningen" i tyskland börjar att ge med sig..
Citera
2022-04-11, 16:24
Medlem
BlueOysterPutins avatar
Citat:

Måste ha suttit långt inne i arslet att äntligen göra något för någon annan. Tyskland naturligtvis långt efter. Ingen kommer i närheten av Frankrikes dock, ett land som saknar all form av storsinthet. Har de någonsin ställt upp för någon utan att i första hand vinna på det själva.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in