2022-03-30, 14:48
Medlem
Eustaches avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrevenFB
Lyssna inte på notused, han tycks inte ha någon vidare koll.

Om S-testosteronnivån är låg (under ca 6-7) bör man komplettera med S-SHBG.
Du har ett värde på medel, strax över medel, som inte föranleder något behov av ytterligare provtagning av tex S-LH och S-SHBG. Det är vid låga S-testosteron, och vid symtom på testosteronbrist, man tar S-SHBG och de andra proverna.

Med obegränsade resurser kan man givetvis ta 100 olika prover. Men det är bara slöseri. En sund läkare börjar med få utvalda prover och kompletterar sedan med eventuellt ytterligare prover utifrån vad proverna visar.

Tack så mycket för ditt svar!
Citera
2022-04-01, 13:38
Medlem
Vad är syftet att gå till Werlabs? Sjukt höga priser för blodprov/test som man har rätt rätt till på VC för typ 100-150 eller vad det nu kostar?
Citera
2022-04-01, 14:15
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shimona
Vad är syftet att gå till Werlabs? Sjukt höga priser för blodprov/test som man har rätt rätt till på VC för typ 100-150 eller vad det nu kostar?

Vad menar du med "har rätt till på VC"?

Har du provat att utnyttja den rättigheten?

Resultatet från Werlabs förs inte in i din journal.
Senast redigerad av trottwell 2022-04-01 kl. 14:18.
Citera
2022-04-01, 14:21
Medlem
Citat:
Så jag kan glida in på vårdcentralen, betala 100-150 kr, få en fullständig hälsokontroll med samma hälsomarkörer som werlabs tar 1400-2000 kr för? Oh fan. Undra hur werlabs (och liknande tjänster/företag) lyckas drivas framgångsmässigt.
Citera
2022-04-01, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Talfy
Så jag kan glida in på vårdcentralen, betala 100-150 kr, få en fullständig hälsokontroll med samma hälsomarkörer som werlabs tar 1400-2000 kr för? Oh fan. Undra hur werlabs (och liknande tjänster/företag) lyckas drivas framgångsmässigt.
Ja det kan du! Det är det folk missar här som går till Werlabs och betala ibland över tusen kronor osv. Ja jag vet vissa läkare är jobbiga men stå på dig så kommer du få ta test på det du vill.
Citera
2022-04-01, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Talfy

Nej, det funkar inte så.
Läkaren måste tro att det finns anledning att göra en fullständig hälsokontroll för att du ska få den, vilket det sällan finns. Det måste vara symptom som tyder på att läkaren vill kolla dina blodvärden för att få dina blodvärden kontrollerade, inte något du kan gå in och kräva för 200kr.
Då får du göra det privat för 2000kr istället.
Citera
2022-04-01, 17:52
Medlem
VC gör INTE prover om det inte finns belägg för dessa.. Räcker INTE att DU vill, provtagning kostar även för VC.
Citera
2022-04-01, 18:28
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ja det kan du! Det är det folk missar här som går till Werlabs och betala ibland över tusen kronor osv. Ja jag vet vissa läkare är jobbiga men stå på dig så kommer du få ta test på det du vill.

Prova att gå in på en vårdcentral och kräva att de skall ta östradiolprov på dig, med motiveringen "därför att jag vill det".
Citera
2022-04-02, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Prova att gå in på en vårdcentral och kräva att de skall ta östradiolprov på dig, med motiveringen "därför att jag vill det".
Nej så kan man såklart inte säga, du får ju presentera det bättre.
Citera
2022-04-11, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrevenFB
Lyssna inte på notused, han tycks inte ha någon vidare koll.

Om S-testosteronnivån är låg (under ca 6-7) bör man komplettera med S-SHBG.
Du har ett värde på medel, strax över medel, som inte föranleder något behov av ytterligare provtagning av tex S-LH och S-SHBG. Det är vid låga S-testosteron, och vid symtom på testosteronbrist, man tar S-SHBG och de andra proverna.

Med obegränsade resurser kan man givetvis ta 100 olika prover. Men det är bara slöseri. En sund läkare börjar med få utvalda prover och kompletterar sedan med eventuellt ytterligare prover utifrån vad proverna visar.

Jag har inte koll på att han fick resultat på det han betalade för? Hahaha, idiot. Hur är det med läskunnigheten?
Citera
2022-04-11, 10:22
Medlem
Roidberts avatar
Citat:

Just därför man går till Werlabs. Man vill att det skall gå smidigt, utan att man blir ifrågasatt varför man vill testa vissa olika värden. Beror på ens ekonomiska förutsättningar också. Nu när jag har det svårare med pengar är jag mer villig att tjata och stå på mig om det behövs, men har jag det gott ställt ekonomiskt betalar jag hellre med pengar än tid & energi.
Citera
2022-04-11, 21:20
Medlem
GodisM4nnens avatar
Skulle ni säga att ett testo värde på 97 nmol/L är ett rimligt värde på 400mg testo e i veckan?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in