2022-04-11, 08:57
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zergrush
Verkar som legosoldater från MENA inte riktigt gett varken de fördelar eller resultat som Putin hade hoppats på? Så han tycks nu ha bestämt sig för att dra in sin lydiga fotpall Vitryssland i sitt krig mot Ukraina:
https://twitter.com/KyivIndependent/status/1513160129272762377

...

Har luckan minsta vett kvar tar han chansen att tacka nej. Som jag tror tänkte han delta i krigandet, men fick kalla fötter när ryssarna inte lyckades kuppa Kyiv. Kanske fanns det opposition också, generaler och andra som sade till honom att, du vi tänker inte anfalla.
Citera
2022-04-11, 09:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tumidanda
Ja, det finns ett tydligt mönster i min posthistorik eftersom jag är konsekvent. Jag är inte en psykiskt sjuk narkotikamissbrukare och pedofil, som flera av de mest aktiva och hatiska Ukrainadårarna bokstavligt talat är.

Det säger nåt, ändå, att de flesta av dem verkar vara sexuellt avvikande personer med missbruksproblematik och psykisk sjukdom. Det är väl såna som verkligen tror på SVT, DN, Aftonbladet och TV4 och som identifierar och solidariserar sig med regimen i Sverige och den rådande makten i Västvärlden.
Klart att vi som patriotiska svenskar försvarar vårt svenska arv och den västerländska kulturen, ingen vill ju bli sedd som en landsförrädare och bli hånad som nazist eller fascist eller Putinsupporter.
Så fria medier som spänner över hela det politiska spektrumet gör ju att vi är fria i att tycka och tänka och bilda oss en egen uppfattning, då inte mist om den lille mannen i Kreml och hans ökade psykiska ohälsa samt det fattiga isolerade Ryssland i stort. Att sedan den ryska armé verka bestå av ovanligt många missbrukare, pedofiler, våldsmän och annat vi anser onormalt bekräftas ju också just tack vare fria media. Det får den vanlige underkuvade ryssen sällan läsa om.

Slava Ukraini!
Citera
2022-04-11, 09:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Viftter
“Ukraine is being defeated. And this is exactly what we saw all during the Syrian conflict. They carry out an attack on civilian population and call for intervention,” Brian Berletic, a geopolitical analyst and former US Marine Corps soldier, said of the incident in Kramatorsk.

“Ukraine is being defeated. And this is exactly what we saw all during the Syrian conflict, when the US, British and EU sponsored terrorists were being routed they would pull something like this.

They would carry out an attack on civilian population, they would say Syrian government did it. And then they would call for intervention, they would call for more sanctions.

That is what they did throughout the entire conflict until they completely lost. And this is what we are going to see here in Ukraine.”

https://t-me.translate.goog/dpr_mfa/269?_x_tr_sl=fr&_x_tr_tl=en&_x_tr_hl=sv&_x_tr_pto= wapp

Det finns en del saker som skiljer Syrienkriget från Ukraina. För det första så står Ryssland på regeringens sida i Syrien, mot olika rebellgrupper. Exakt motsatsen till situationen i Ukraina där Ryssland står på rebellernas sida mot regeringen.

Rent militärt så är det väldigt mycket som skiljer mellan Ukraina och Syrien. Ukraina har ett av Europas starkaste försvar. Det är ett stort land med 40 miljoner invånare. De har support av NATO och stora delar av världen. I Syrien slogs man mot mindre grupper av terrorister som hade fått lite vapen av USA och Saudiarabien.
I Syrien hade Ryssland inga större trupper på marken. Man bombade mest från luften. I Ukraina har man gått in med hundratusentals soldater på marken och vilket naturligtvis gör kriget mycket dyrare och mer riskabelt.
Citera
2022-04-11, 09:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Letsdothisnow
Fejk

Kamrat, menar du att dessa grabbar har missat att Ryssland invaderade deras land och att man är i krig?
Först säger han att de blev tränade att skjuta civila, sen säger han att det kom som en chock
Resten behöver jag inte ens ta upp för den här lögnen och propagandan är så dåligt regisserad att man baxnar.

"We were trained and sent to kill civilians. We were just in shock. We didn't understand where we were and what, who we were. We did not think and did not understand that we would come to such a place and we would have to do this"

Någon ryss som försökt kopiera det några Rysska soldater sagt i intervjuer.
Om det är sant vet jag inte kan vara propaganda det med.
Men att en Ukrinsk Soldat inte har koll på var han är eller varför han är där är bara löjligt.
Att några unga Rysska soldater som i krigets inledning inte vet var de är och att de är på övning finns det en viss trovärdighet i. Att en Ukrainsk soldat efter 1 månads krig inte skall ha det är inte trovärdigt alls.
Propaganda används på bägge sidor men vill ni länka Ryssvänlig så var vänlig att tänk en gång till om innehållet, tror ni inte själva på det är det nog inte sant.
Citera
2022-04-11, 09:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Här är en bra diskussion om varför Ryssland har redan förlorat. Men han säger samtidigt att krig är komplicerat.

https://www.youtube.com/watch?v=MH0xWWSJL00

Jag håller i stort med. Enda sättet att vinna är

1 Ta hela Ukraina - kommer inte att gå

2 Eller ändra segervillkoren - Men även då så är det extremt kostsamt.

Bara en sådan sak som att Finland kommer troligen gå med i NATO gör att även om man vinner och tar hela Ukraina så sänks Rysslands säkerhet kraftigt.

Kostnader för kriget för Ryssland även vid en vinst.

1 Sanktioner

2 sämre säkerhet

3 sämre ekonomi

4 Kinas nya Bitch.

5 Militärt starkare EU och NATO

Jag såg någon video från en rysk politiker INNAN kriget. Videon var inspelad i ett rum där personen står och pratar. Det var nästan kusligt hur kriget förutspåddes. Ska se om jag hittar videon.

Personen säger att kriget kan sluta på två sätt. Antingen vinner Ryssland eller så förlorar Ryssland och båda utgångarna är en stor tragedi/förlust för Ryssland.

Hittade videon:

https://www.youtube.com/watch?v=OutvYSl_TLc&ab_channel=UkraineNews

Inspelad i April 2021.

Intressant hur han pratar på slutet om Kurilerna och om hur Japan börjar påminna om detta - detta har hänt nu.
Citera
2022-04-11, 09:05
Medlem
Dr.Krankentots avatar
Hur går det för den där milslånga konvojen, gör den nån nytta?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Någon ryss som försökt kopiera det några Rysska soldater sagt i intervjuer.
Om det är sant vet jag inte kan vara propaganda det med.
Men att en Ukrinsk Soldat inte har koll på var han är eller varför han är där är bara löjligt.
Att några unga Rysska soldater som i krigets inledning inte vet var de är och att de är på övning finns det en viss trovärdighet i. Att en Ukrainsk soldat efter 1 månads krig inte skall ha det är inte trovärdigt alls.
Propaganda används på bägge sidor men vill ni länka Ryssvänlig så var vänlig att tänk en gång till om innehållet, tror ni inte själva på det är det nog inte sant.

Jag påpekar ju att det är fake? Hur kunde du tolka mitt inlägg som ryssvänligt?
Citera
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duvlort
De här länkarna som börjar på "https://t.me/", är de från oberoende källor?
Känns som infon därifrån är ganska enahanda.

Det är telegram, en app skapad av ryssar. Dessa vill inte samarbeta med Moskva och bor inte längre i Ryssland. Som med allt annat kan vem som helst posta, så du kommer att hitta rena propagandakanaler samtidigt som du hittar kanaler som används av rysk opposition.

https://en.wikipedia.org/wiki/Telegram_(software)
Citera
2022-04-11, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Letsdothisnow
Jag påpekar ju att det är fake? Hur kunde du tolka mitt inlägg som ryssvänligt?
Inte alls. jag ville bara lägga ut texten lite på ditt inlägg.
Den sista delen var till den som länkat inte mot dig.
Citera
2022-04-11, 09:07
Medlem
Taggads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Håller inte med. Jag är tämligen säker på att Putin är mycket välunderrättad om vad som sker i kriget. Han har, till skillnad från folket, obegränsad tillgång till även västerländska medier så det är nog svårt för militärer och andra uppsatta att undanhålla Putin särskilt mycket väsentligt. Däremot var han med all säkerhet missledd före invasionen, så han trodde dels att ryska armén var bättre och starkare än vad den visat sig vara, dels trodde han på att den Ukrainska regeringen saknade folkligt stöd och att operationen skulle vara snabb och lätt från rysk sida. Men nu är problemen så uppenbara, så Putin har säkert järnkoll på det mesta.

Just nu funderar han säkerligen febrilt på hur han ska lösa denna soppa som han inte alls hade räknat med att hamna i.
Tämligen säker på att informationen som sipprar fram till Putin är starkt censurerad av den enkla anledningen att det väntar dig 1 sek uppsägningstid (eller nervgiftet Novitiok) om du säger något som misshagar mannen som vigt sitt liv på att förtrycka.
Läs mer om detta här:
Vladimir Putin ökar säkerheten efter invasion av Ukraina:
Ingen mobiltelefon, inget internet och hans egen armé.
https://www.gamingdeputy.com/se/tech/vladimir-putin-okar-sakerheten-efter-invasion-av-ukraina-ingen-mobiltelefon-inget-internet-och-hans- egen-arme/
Senast redigerad av Taggad 2022-04-11 kl. 09:19.
Citera
2022-04-11, 09:09
Medlem
Francois-Maries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brota
Det verkar som att cirka 2000 ryssjävlar dog idag när den ryska konvojen totalförstördes. Dessutom en stor mängd ryska fordon och annan utrustning som bombades sönder och samman.

https://twitter.com/CanadianUkrain1/status/1513270462746398724?t=CD1UbY1CSUZ7aCeOwlu_WA&s=09

Detta är nästan lika många döda som USA hade under 20 år i Afghanistan på en enda bombning. Det går bra nu för Ryssland.

Något har hänt men det verkar som vi får vänta på fakta.

Cornucopia kommenterar
Citat:
...
Det mest spektakulära handlar om en 13 km lång konvoj utanför Charkiv, som ska förintats och 2 000 ryssar ska ha dödats. Givet 100 m mellan fordonen så blir det 130 fordon eller kanske två bataljonsstridsgrupper, men man når inte riktigt 2 000 man ens om alla dödats. Skulle det stämma så kanske de ryska förlusterna (döda+skadade+tillfångatagna+saknade) skulle kunna nå över 1 000 personer. Uppgifterna ter sig osannolika.

Men vad vet vi som faktiskt inträffat?

En bataljonsstridsgrupp, första bataljonsstridsgruppen från 70:e motorskytteregementet i 42:a motorskyttedivisionen från 58:e armén och ryska södra militärdistriktet, uppges ha utplånats av Ukraina.
https://twitter.com/With__Ukraine/status/1513083171088355329?s=20&t=L2aCP-fjzPS3BGHUg9PTmg
Stridsgrippens befälhavare och hans stabschef ska dödats när de satt i samma stridsfordon och foton på dessas pass är publicerade.

Detta är dock inte utanför Charkiv, utan längre söderut.

Igår rapporterades om att en konvoj på väg utanför Charkiv på väg mot Izium eliminerades. Detta uppges även av LiveUAMap, men det är sannolikt samma källa.

Igår tweetade Ukrainas försvars officiella konto om att “det är 20 000 snart” och att man skulle invänta mer. Den tweeten är dock raderad nu.

Tillsammans kan detta gett upphov till ryktesspridning och att saker får lite orimliga proportioner.

Givet officiella uppgifter kan man dock konstatera att en konvoj anfallits och en bataljonsstridsgrupp slagits ut. Detta på två olika platser.

https://cornucopia.se/2022/04/uppdateras-rykten-om-utplanade-ryska-stridsgrupper-i-sydostra-ukraina/
Senast redigerad av Francois-Marie 2022-04-11 kl. 09:11.
Citera
2022-04-11, 09:10
Medlem
Rykte (Google translate text):

Confirmation that US Major General was captured by Russia while trying to flee Mariupol US Major General Roger L. Cloutier

https://odysee-com.translate.goog/@linguitariste:f/confirmation-que-le-general-de-division-des-etats-unis-a-ete-capture-par-la-russie-alors-quil-tentai t-de-fuir-marioupol:0?_x_tr_sl=auto&_x_tr_tl=en&_x_tr_hl=en

Orginal - https://odysee.com/@linguitariste:f/confirmation-que-le-general-de-division-des-etats-unis-a-ete-capture-par-la-russie-alors-quil-tentai t-de-fuir-marioupol:0
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in