2022-04-10, 11:10
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
”Varje död barnkropp är ert uteblivna beslut.”

Och omvänt, varje pansarskott som Sverige skickar har räddat ett barns liv. Så varför då nöja sig med att ”bara” skicka 10 000? Vad väntar regeringen på? Några hundra tusen ytterligare är väl inte för mycket begärt, nej, några miljoner får det bli, plus lite tyngre grejer. Annars lär det komma fler anklagelser om medskyldighet. Inte väl väl svenska riksdagen anklagas för att ha blod på händerna i sin egenskap av indirekta barnamördare?

Föga förvånande att han tydligen också har skådespelarbakgrund. Men det är drama-queens som sätter agendan i dagens samhälle.

Och alltför många går rakt i fällan. Att Zelenskyj får fredspriset så småningom är väl en lågoddsare. Vad han än gör.
Det är en enorm "chutzpah" hos de här kräken som styr Ukraina. De verkar tro att de är berättigade till all världens samlade vapenarsenal på något sätt, trots att de är ett korrupt och fattigt skitland styrt av oligarker och skojare. Ju mer man ser av Ukraninas beteende, desto mer tänker man bara att det bästa nog är att landet i stort upphör att existera. Oförskämda och bortskämda ledare som styr ett gäng terrorister och krigsförbrytare. De normala i landet har inget att säga till om.
Citera
Medlem
Termos99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coffeeman
En del verkar inte förstå detta. Dom ser någon på nyheterna som säger stelt som en robot "ja vi stöder vår president Putin" och så tror dom att ok, ryssar gillar Putin.

Ingen ryss sedan 1700-talet har någonsin yttrat sig emot gällande regim. Inte för att dom är fega. Utan för att dom blir dödade eller deporterade och deras släkt och vänner med dom. Det är en rent praktisk fråga. Som svensk kan man inte förstå, inte jag heller. Men man kan läsa på och försöka. När miljontals människor dör eller "försvinner" har dom barn och barnbarn nuförtiden. Alla ryssar har någon i släkten som försvunnit. Vi talar trots allt om 30-50 miljoner människor som avlivats eller satts i arbetsläger vilka var sämre än att bli skjuten.

Det gamla ryska skämtet är att man frågar om hur vädret är? Svaret är alltid vad stod det i Pravda? Inget vidare skämt men realitet för alla ryssar. Svaret är alltid vad staten sagt. Om du inte vet vad staten sagt så håll käften till du vet och då säger du det två gånger med känsla.

För yngre tittare så betyder Pravda sanningen och var statstidningen i gamla Sovjet. Numera har Putin återupplivat den som web-tidning eller något. Russia Today fyller väl ungefär samma syfte.

Västerländsk media som har yngre idioter anställda citerar ofta denna och även ryska "oberoende institut" när dom gör reportage. Allt är naturligtvis fullkomligt kontrollerat av ryska staten. Själva idén att det skulle finnas oberoende institut i Ryssland är skrattretande.

Jag som västerlänning kan säkert få ett visa till Ryssland fortfarande. Starta ett kontor och firma med avsikten att bli den nya Gallup i landet. Bra affärsidé för det finns ju inte sådant. Problemet är att jag skulle vara död inom fyra veckor.

Mycket bra inlägg, det sätter punkten på det mest brännande i ofria stater och i krig. Människor vill leva. Varför reser sig inte bara människor upp i revolt? Jo för att de vill hellre leva. Att demonstrera eller uttycka sig kritiskt kan starkt begränsa din och din familjs framtid, eller värre. Vem ställer sig då upp och protesterar? En del gör det, men den stora massan vill bara leva och överleva. Fler borde studera hur Sovjet fungerade. Reagan samlade på Sovjet skämt. Här är ett från 02:13 ang yttrandefrihet i USA vs Ryssland.

Reagan tells Soviet jokes

https://www.youtube.com/watch?v=mN3z3eSVG7A
Citera
Medlem
Felstavarens avatar
Igor Sushko har publicerat översättningen av det femtonde FSB-brevet från den förmodade visselblåsaren ”Winds of change”.

Nu hävdas det att det förbereds false flag-attacker och att man planerar att spränga någon/några fristående bostadshus som först kommer dekoreras med ett V eller ett Z. Sannolikt kommer det ske någonstans nära gränsen, som i Belogorod eller på Krimhalvön. Anledningen är att man vill stoppa den vandalisering mot dylika symbolerna som ökar i Ryssland just nu, förstärka sina argument för kriget, samt för att få skäl att höja terrorhotnivån så att man kan dra åt tumskruvarna ytterligare mot den egna befolkningen.

Jag är fortfarande kluven till huruvida jag tror på dessa läckor, men det är intressant läsning som ger en trovärdig bild av hur FSB fungerar och resonerar.

https://twitter.com/igorsushko/status/1512697187821490176
Citera
2022-04-10, 11:13
Medlem
samtron12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stizze1
west is the best... jo det kanske är lite urvattnat , till ev expo ser nazister lite här o var,, men det är nog ganska långt bort innan Maggan säger Danmark styrs av narkomaner o nazister o beordrar invasion , det är en viss skillnad när svenne på på fyllan kallar någon nazist o att en stadschef gör det, eller vad tycker du själv?
Har du sovit under en sten senaste sisådär 10 åren?
Hur brukar tongångarna låta mot Ungern och Polen från svenska politiker tycker du?
Hur många gånger har inte svetsarn kallat SD för nazister?
Citera
2022-04-10, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Det är en enorm "chutzpah" hos de här kräken som styr Ukraina. De verkar tro att de är berättigade till all världens samlade vapenarsenal på något sätt, trots att de är ett korrupt och fattigt skitland styrt av oligarker och skojare. Ju mer man ser av Ukraninas beteende, desto mer tänker man bara att det bästa nog är att landet i stort upphör att existera. Oförskämda och bortskämda ledare som styr ett gäng terrorister och krigsförbrytare. De normala i landet har inget att säga till om.

Fast tänk så mycket effektivare att göra sig av med den lilla klick i världen som hyser dessa tankebanor. Av de som får tänka själva.... de andra är det ju faktiskt mest synd om. 😉
Citera
2022-04-10, 11:14
Medlem
Felstavarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Ryssar ser nazister överallt. Kvinnor som inte delar med sig recept på rödbetssoppa är nazister och ska - om jag fattat det rätt - utrotas av Putin.

Det här kriget blir mer och mer lik en bisarr sketch. Nu har alltså soup-nazi blivit verklighet också.

Russia - no soup for you!
Citera
2022-04-10, 11:17
Medlem
reptilekings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
”Varje död barnkropp är ert uteblivna beslut.”

Och omvänt, varje pansarskott som Sverige skickar har räddat ett barns liv. Så varför då nöja sig med att ”bara” skicka 10 000? Vad väntar regeringen på? Några hundra tusen ytterligare är väl inte för mycket begärt, nej, några miljoner får det bli, plus lite tyngre grejer. Annars lär det komma fler anklagelser om medskyldighet. Inte väl väl svenska riksdagen anklagas för att ha blod på händerna i sin egenskap av indirekta barnamördare?

Föga förvånande att han tydligen också har skådespelarbakgrund. Men det är drama-queens som sätter agendan i dagens samhälle.

Och alltför många går rakt i fällan. Att Zelenskyj får fredspriset så småningom är väl en lågoddsare. Vad han än gör.

Enda orsaken är att Putin hotat resten av världen med kärnvapen för att kunna bedriva egna blodiga invasionskrig. Om han inte gjort det hade det inte varit krig alls eftersom Ryska armén blivit en hög aska på nolltid. Svaret på alla dina funderingar är att ryska armén kunde ha stannat kvar i Ryssland från början.
Citera
2022-04-10, 11:18
Medlem
Termos99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1

Ryssland har ingen trovärdighet när det kommer till mänskliga rättigheter. Eller internationell rätt.
Citera
2022-04-10, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Det verkar klart nu vad det blev :

Sources said Britain would send sea-skimming Harpoon missiles which can blitz warships over the horizon at a range of more than 80 miles.

https://www.thesun.co.uk/news/18217396/britain-armoured-vehicles-zelensky-kyiv-2/
Jag längtar till filmerna på twitter när ryska krigsskepp står i lågor
Citera
2022-04-10, 11:21
Medlem
baggebo1s avatar
Här har vi en rysk soldat som ska ha kedjats fast och sedan bränts levande till döds:

https://t.me/neoficialniybezsonov/11106

Är det sant? Vem vet? Men det vi har sett hittills av de ukrainska terrorstyrkorna talar väl inte direkt för att det skulle vara helt otänkbart. Jag drar mig faktiskt för att jämföra Ukrainas armé med IS nu för tiden, eftersom jag tycker det är lite väl orättvist mot de islamistiska terroristerna. Skalan på bestialiteterna verkar vara så mycket större i Ukraina.
Citera
2022-04-10, 11:22
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jiren
+1

Gillar den verbala slakten av rysstrollen som härjar i tråden. Men de kommer ändå inte ge sig eftersom de är antingen avlönade eller svårt förståndshandikappade.

Det bästa är att inte besvara deras smörja och bara låta dem fortsätta hjärntvätta varandra.
Finns det någon i tråden som representerar Ryssland på ett sakligt sätt eller det är en omöjlighet då det ligger i ryssens natur att ljuga, vrida och vända på sanningen?
Citera
2022-04-10, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tactile
>>>Essäerna har jag läst på engelska. Översättning har jag fått tillgång till i ett annat forum. Att ryss kramare eller supporterar inte läs dessa är otroligt intressant.

För det bevisar att Ni inte vet vad Putina talar om/eller vill.

Прочтите, чтобы понять!

Slava Ukraini!
Är dom annorlunda än Putins tal då, du som läst? Du har inte läst något alls mer än rubriker och du har inga länkar. Vem trodde annat. Jag skulle ju kunna be dig citera något från texterna men bryr mig inte för det gör du knappast för jag skulle ju kontrollera dom citaten och du vet det.

Rysskramare, Ukrainakramare, Afgankramare, USA-kramare ... att ni orkar.

Jaså, du har bevisat något tycker du? Självklart läser jag inte texter på ryska översatt i något forum av vem som helst med du har inga problem med det eftersom du inte verkar kunna tänka kritiskt. Jag tror knappast hans eventuella texter skiljer sig så mycket från han tal och vad han tidigare sagt. Men visst, en kunskapslucka där hos mig om du nu tycker att Putins tankar är så viktiga att du måste läsa dom. Själv bryr jag mig inte så mycket om Putin eftersom han är gammal och hans makt begränsas mer och mer av det faktumet. Orsaken till att jag tyckte vi skulle vänta ut honom och även tvinga Ukraina till att göra det. Vissa har bråttom med att sticka världen i brand.

Själv använder jag inga barnsliga slagord. Jag önskar man hade möjlighet att säga samma om mitt land, "Ära till Sverige" och vifta med flaggan. Det tangerar nästan hets mot folkgrupp numera och man skulle få stämpeln rasist, tyvärr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in