Citat:
Ursprungligen postat av
Knut-Anne
Hög tid att några länder går in med trupp i Ukraina och avslutar det här, de kan stanna vi Rysslands gräns, så det är absolut inget hot mot själva Ryssland.
Slut på lidandet inom en vecka.
Jag är inte emot vad du säger. Men jag är också emot ett tredje världskrig.
Men situationen har förändrats en hel del sedan själva invasionen började. Jag tror att det kan vara möjligt att göra som du säger. Inte under NATO-flag såklart. Men kanske lite mer smygande som ryssland själva är experter på. Kanske är det redan i görningen men jag tror faktiskt inte det. Något närliggande land såsom Polen skulle kunna sätta in "stödtrupper" då deras gräns känns hotat eller dylikt.
Sånt skulle kunna fungera och Ryssland skulle nog kunna acceptera detta då det är precis vad som själva skulle göra. Sen skulle naturligtvis stackars Polen få fullt stöd inofficiellt. Men det är psykologin och politiken. Problemet är militärt efter det.
Och då är jag inte direkt Genghis Khan. Vad skulle "Polska" trupper som väller in från väst kunna göra? Naturligtvis tillföra till motståndet en hel del, idag är det väl nästan gerillaaktigt. Ja kanske är det tillräckligt för att rädda Odessa. Kanske till och med tillräckligt för att rädda hela södra kustområdet om det verkar trovärdigt.
Kanske kan man då isolera det hela till dom östra områdena vilket ändå skulle kunna ses som "bra" utifrån dagens lägen. Men det bygger dock på att Polen tar en risk som inte är oväsentlig. Jag ser det inte som omöjligt att dom kan göra det om dom har fullständig inofficiell uppbackning. Dom har, tror jag en nationell vilja, och kan passa på att sno Kalininggrad.
Det vore en helt rimlig respons inom reglerna för kalla kriget och Putin borde inte kunna accelerera det. Förbannad blir han och han lär väl sätta massa kärnvapen i mongoliet eller något för att markera. Men det borde inte blir WW3 om man sköter det snyggt.
Förutsätter att politiker främst i USA men också Tyskland och Frankrike håller käften. Polen har sina problem och det är vad dom valt att göra osv.
Men det är ett risktagande och jag tycker någon borde kunna hitta en väg att mörda Putin, det vore mycket enklare. Men alla hoppas väl att det sker internt i Ryssland.
Den faktor som är så omöjlig att bedöma för oss lekmän är den finansiella. Det är mindre än 200 människor som kontrollerar 90% av finansmarknaden och dom gör helt andra bedömningar än vi andra. Ur deras perspektiv är detta sannolikt smått roande och de funderar på vem som ska ta kontroll över Svarta Havet. Mitt tips är som jag tidigare sagt Ryssland. Putin går igenom allt vad han har för att få hamnar och naturtillgångar där.
Men jag hoppas jag får fel.