2022-04-09, 23:04
Medlem
MrEGreys avatar
Jag visste inte om att UK hade landbaserade Harpoon. Trodde de bara hade Harpoon på sina fartyg. Går väl inte att bara lasta av fartygen och sätta på ett lastbilsflak?
Citera
2022-04-09, 23:05
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jamolos
Vet inte om det är någon som minns men när Sovjetunionen var på väg att installera missiler på Kuba så var det många i USA senaten som ville använda kärnvapen men som tur var så löste det sig på diplomatisk väg. Förstår inte varför det inte finns en röst i väst om att lösa Ukraina på diplomatisk väg.
Lurades lite jag förstår varför men det är antagligen många här som inte förstår.

Det gör de ju?

Putins anfallskrig har varat i över en månad och ännu har den fria världen inte gått i krig.

Om det är någon som inte använder diplomati så är det herr Putin.
Citera
2022-04-09, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashriddaren128
20 miljoner i Moskva, inte ens 1 miljon som demonstrerar. Kommer ihåg när jag var yngre och lirade CS, ryssarna var aldrig några favoriter att spela med. Tror alkoholism och våldtäkt ligger djupt indoktrinerat hos dem med tanke på deras historia.

Rätt många som demonstrerat och gripits i början av kriget.

Jag hade inte vågat demonstrerat om jag bodde i Ryssland. Fängelse ,tortyr ,misshandel.

Applåderar de som vågade protestera.
Resten har flytt eller vågar inte.

Citera
2022-04-09, 23:07
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Här ett klipp som beskriver Harpoon som the best anti-ship missile ever.

https://youtu.be/vSMsSPBmPfM

Kan även användas mot vissa landmål.

Ukraina kommer sannolikt ha god nytta av vapnet som kan användas offensivt.
Fint att det kan användas även mot fartyg i hamn.
Citera
2022-04-09, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashriddaren128
20 miljoner i Moskva, inte ens 1 miljon som demonstrerar. Kommer ihåg när jag var yngre och lirade CS, ryssarna var aldrig några favoriter att spela med. Tror alkoholism och våldtäkt ligger djupt indoktrinerat hos dem med tanke på deras historia.
Ett folk som skämmer ut sig totalt,Låt dom bli det nya nordkorea.
Citera
2022-04-09, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alseno
USA kompromissade och undvek ett krig. Det som händer idag är att ryssland inte vill kompromissa och då blir det krig.

Helt fel Ryssland ingick ett avtal med Ukraina 2014 som tyskar och fransmän satte ihop men Ukraina höll inte avtalet och har bombarderat utbrytarregionerna sen dess.
Citera
2022-04-09, 23:10
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag tror att det dröjer längre än så om någonsin.
Vore ju underbart om man lyckades hissa flaggan i Sevastopol den 9:e maj.
Allting beror på stödet från omvärlden, kanske trappas insatserna upp med mer offensiva vapen och då kan det gå fort.

Det kan gå fort om det blir någon kollaps av ryska trupper p.g.a. bristande moral. Det hände ju i Norra Ukraina där ryssarna flydde ganska panikartat. Kan Ukraina sätta samma press på ryssarna i söder kanske de också alla flyr först till Krim och sedan till Ryssland.

Citat:
Ursprungligen postat av MrEGrey
Jag visste inte om att UK hade landbaserade Harpoon. Trodde de bara hade Harpoon på sina fartyg. Går väl inte att bara lasta av fartygen och sätta på ett lastbilsflak?

De måste ha någon plan för det, annars skulle de inte ge dem till Ukraina.
Citera
Medlem
Citat:
Säger inte att det är Ukrainas fel befolkningen får ta hela smällen för vad USA-NATO-EU har gjort.
USA-NATO-EU gjorde en kupp 2014 i Ukraina och har tränat och väpnat armen på NATO standard sen dess man kan nog säga att dom blev nästan tvångsanslutna absolut om en kupp har genomförts

Är det alltid "kupp" när putain trogna hundar avpolleteras och flyr landet?
https://transparency.eu/corruption-opulence-and-decadence-in-ukraine/

Varför tror du Ukraina vill bli medlem i försvarsalliansen NATO? Vad tror du var anledningen till att Tjeckien, Ungern, Polen, Bulgarien, Estland, Lettland, Litauen, Rumänien, Slovakien och Slovenien gick med i försvarsalliansen NATO? Kan det ha något att göra med att dom INTE vill bli invaderad, och ockuperade, av ryssland (igen)?

Många länder VILL bli medlemmar i NATO för att skydda sig från aggression. Försvarsorganisationen har inget behov av att tvinga någon att bli medlem. Detta i stark kontrast till putain, vars "organisation" (ryssland) inga länder (i den civiliserade världen) vill "bli medlemmar i"...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Det gör de ju?

Putins anfallskrig har varat i över en månad och ännu har den fria världen inte gått i krig.

Om det är någon som inte använder diplomati så är det herr Putin.

Vad är det för fri värld du pratar om är det den som straffar Ungern tex om folket valde 'fel'
Citera
2022-04-09, 23:11
Medlem
Termos99s avatar
Citat:
Säger inte att det är Ukrainas fel befolkningen får ta hela smällen för vad USA-NATO-EU har gjort.
USA-NATO-EU gjorde en kupp 2014 i Ukraina och har tränat och väpnat armen på NATO standard sen dess man kan nog säga att dom blev nästan tvångsanslutna absolut om en kupp har genomförts

Hur du än vrider och vänder på argumenten som en elitgymnast så kommer du inte ifrån att större delen av världen fördömt Putins invasion.
Citera
2022-04-09, 23:11
Medlem
Coffeemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knut-Anne
Hög tid att några länder går in med trupp i Ukraina och avslutar det här, de kan stanna vi Rysslands gräns, så det är absolut inget hot mot själva Ryssland.

Slut på lidandet inom en vecka.

Jag är inte emot vad du säger. Men jag är också emot ett tredje världskrig.

Men situationen har förändrats en hel del sedan själva invasionen började. Jag tror att det kan vara möjligt att göra som du säger. Inte under NATO-flag såklart. Men kanske lite mer smygande som ryssland själva är experter på. Kanske är det redan i görningen men jag tror faktiskt inte det. Något närliggande land såsom Polen skulle kunna sätta in "stödtrupper" då deras gräns känns hotat eller dylikt.

Sånt skulle kunna fungera och Ryssland skulle nog kunna acceptera detta då det är precis vad som själva skulle göra. Sen skulle naturligtvis stackars Polen få fullt stöd inofficiellt. Men det är psykologin och politiken. Problemet är militärt efter det.

Och då är jag inte direkt Genghis Khan. Vad skulle "Polska" trupper som väller in från väst kunna göra? Naturligtvis tillföra till motståndet en hel del, idag är det väl nästan gerillaaktigt. Ja kanske är det tillräckligt för att rädda Odessa. Kanske till och med tillräckligt för att rädda hela södra kustområdet om det verkar trovärdigt.

Kanske kan man då isolera det hela till dom östra områdena vilket ändå skulle kunna ses som "bra" utifrån dagens lägen. Men det bygger dock på att Polen tar en risk som inte är oväsentlig. Jag ser det inte som omöjligt att dom kan göra det om dom har fullständig inofficiell uppbackning. Dom har, tror jag en nationell vilja, och kan passa på att sno Kalininggrad.

Det vore en helt rimlig respons inom reglerna för kalla kriget och Putin borde inte kunna accelerera det. Förbannad blir han och han lär väl sätta massa kärnvapen i mongoliet eller något för att markera. Men det borde inte blir WW3 om man sköter det snyggt.

Förutsätter att politiker främst i USA men också Tyskland och Frankrike håller käften. Polen har sina problem och det är vad dom valt att göra osv.

Men det är ett risktagande och jag tycker någon borde kunna hitta en väg att mörda Putin, det vore mycket enklare. Men alla hoppas väl att det sker internt i Ryssland.

Den faktor som är så omöjlig att bedöma för oss lekmän är den finansiella. Det är mindre än 200 människor som kontrollerar 90% av finansmarknaden och dom gör helt andra bedömningar än vi andra. Ur deras perspektiv är detta sannolikt smått roande och de funderar på vem som ska ta kontroll över Svarta Havet. Mitt tips är som jag tidigare sagt Ryssland. Putin går igenom allt vad han har för att få hamnar och naturtillgångar där.

Men jag hoppas jag får fel.
Citera
2022-04-09, 23:12
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Kan du skriva om det på läsbar svenska så kan jag svara sedan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in