2022-04-09, 17:35
Medlem
moment42s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oksai79
Windows RT är inte det ryska fulversionen av Windows? Ha en underbar lördag nu, korv eller ingen korv.
Nej,RT var allt annat än ryskt,och ett förbannat bra OP om man nu inte gillar appar,som mig .Särskilt som det är open source om man så vill idag.Fridens liljor du själv med
Citera
2022-04-09, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Tack för trevlig läsning 🙂
Kriget innebär alltså att en kil slås in mellan grisarna Luka och Putin.
Addera folkligt missnöje i både Ryssland och Belarus...
Vågar vi hoppas att båda två ryker, pga Putins militära magplask?

*Gnuggar händerna*
Det skulle vara märkligt om Putin slår in några kilar.
Han kommer historiskt att bli ihågkommen som den mest enande ledaren i världshistorien.
Putin har enat NATO
Putin har enat väst
Putin har enat EU
Putin har enat kommunister och högerextrema
Citera
2022-04-09, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlueOysterPutin
Du tar ju upp en intressant fråga. Jag är ärligt talat splittrad om EU skall kunna driva fram tvingade dekret. Lite falskt, kanske, tycker jag både och. Men när Ryssland helt öppet önskar helt utrota Ukraina så är jag övertygad om att fega kräk som Tyskland eller Österrike (Ungern också, som vanligt) skall rätta sig i ledet. Sedan är jag osäker om att skicka vapen till Ukraina är i längden moraliskt försvarbart, det vore kanske bättre att sätta in rubb och stubb och helt pulverisera den ryska styrkan. Nu låter vi ukrainarna göra grovjobbet åt oss, med våra våra vapen.

Lite så jag ser det också, Ukraina får en massa fräsiga vapen från EU/USA men de är de som får sköta jobbet till oss. Rent krasst är det endast vem som är bakom avfyrarknappen som är skillnaden. Egentligen hade de lika gärna kunnat vara NATO eller annat alternativ. Enda är att Ukraina bara har sitt folk att tillgå samt frivilliga. Så indirekt så ser jag att det är ett form av världskrig där spelplanen är Ukraina och det står mellan öst och väst, öst har manskap och tveksamma vapen medans väst skickar in vapen till vår ”frontarmé”.

Hela världen i princip ser sin chans att se Ryssland falla mot sitt mörka öde.
USA har inget emot att skicka vapen, Biden har ju uttalat sig väldigt personligt mot Putin.
Kina stöttar Ukraina och har väl fördömt någon rysk attack.
Japanerna har börjat trycka på ryssarna.
Indien köper råvaror till reapris.
EU sanktioner och straffar Ryssland samt ryssar tillbaks till stenåldern.
Citera
2022-04-09, 17:38
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlueOysterPutin
Du tar ju upp en intressant fråga. Jag är ärligt talat splittrad om EU skall kunna driva fram tvingade dekret. Lite falskt, kanske, tycker jag både och. Men när Ryssland helt öppet önskar helt utrota Ukraina så är jag övertygad om att fega kräk som Tyskland eller Österrike (Ungern också, som vanligt) skall rätta sig i ledet. Sedan är jag osäker om att skicka vapen till Ukraina är i längden moraliskt försvarbart, det vore kanske bättre att sätta in rubb och stubb och helt pulverisera den ryska styrkan. Nu låter vi ukrainarna göra grovjobbet åt oss, med våra våra vapen.
EU är som ett av-och-på-förhållande där man är med när det gynnar en själv och står över när man skulle förlora på't. Pinsamt. Om Tyskland vacklar, detta EU-ländernas EU-land, finns noll anledning för andra medlemmar att bry sig om saker som solidaritet och gemensam front.

Kan kriget i Ukraina bli början på slutet för EU, när nu sprickorna i fasaden blir mer tydliga än på länge? Lika bra, i så fall. Tyskland och Frankrike passar bra i union, vilket öppnar för formella samarbeten mellan andra grupper länder på vår kontinent. Benelux kan också ha något eget. Tre länder utan relevans i dag.

Jag tycker fö. att det är tvivelaktigt att pumpa in vapen i Ukraina och låta dem göra grovjobbet åt andra länder — särskilt om ett oerhört avlägset land som USA gör det. Vill man ta fajten bör man faktiskt vara beredd på att göra egna uppoffringar. Annars blir det mest någon bisarr solidaritetstävling av det. Lite konstigt, måhända, om det är sant som man säger att Ukraina slåss för oss, alltså för Europa...?
Citera
2022-04-09, 17:41
Moderator
OYs avatar
En påminnelse om moderatormeddelandet för tråden.

Citat:
Låt bli följande:

1) Inlägg som bara består av en länk - det ska framgå varför innehållet är relevant i diskussionen.
2) Trollanklagelser - bemöt varandra i sak.
3) Tillåtna språk är svenska, norska, danska samt engelska. Inlägg på andra språk är inte tillåtna.

// mod

Det finns även riktlinjer för forumdelen.

/Mod
Citera
2022-04-09, 17:43
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laxrulle
Jag lider av att tänka på våldtäkterna, det är så gränslöst vidrigt. Allt detta 100 mil från Sverige.
Alla här går och oroar sig för att räntorna ska äta upp budgeten för nöjen, att förlora besparingar på börsen mm.
Allt är så jävla skevt
Ja, det är vedervärdigt. Blir även förbannad då Stoltenberg står och säger att kriget kan komma att hålla på i flera år. Det vore bortom skamligt om NATO, EU och FN låter ryssen härja längre än till sommaren.
Citera
2022-04-09, 17:43
Medlem
Harrison-Bengtssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KillPu
Faktiskt Ukraina-tillverkade grejer. Heter STUGNA. Ganska effektivt, eftersom affyrningplatsen kan vara längre bort fr operatören som sitter säkert. De skulle exporteras till araber, men fick stanna hemma när kriget börjades. Därför står det på arabiska där.

https://en.wikipedia.org/wiki/Skif_(ATGM)

Citat:
Ursprungligen postat av DirtyDiggerNick
Det är deras egenutvecklade Stugna-P
Exportversionen till Iraq som de själva hade större behov av så de exporterades inte.

Citat:
Ursprungligen postat av fitz-hume
Svaret kom ovan tydligen...

Ah, tack. Intressant. Har hört Stugna nämnts tidigare men kände inte till att de var på g för export, det förklarar texten
Citera
2022-04-09, 17:44
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Om det stämmer så är det nog en av de bästa nyheterna för Ukraina hittills. En splittring av Rysslands militära förmåga.

Stämmer ganska bra med ett inlägg jag gjorde i tråden i förrgår:

Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz
Ryska förband som var tilltänkta för ny insats efter att de återhämtat sig sitter i stället och trycker i Ryssland, i vad som beskrivs som "tältstäder" på gränsen till Ukraina.

Orsaken? Soldaterna vägrar helt enkelt skickas till Ukraina igen (länkat från FOX):

https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua/posts/289548440024908?amp%3B__tn__=%2CO%2CP-R
Citera
2022-04-09, 17:47
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Det har kommit fram en artikel ifrån "Institute for the Study of War".
Ukrainian General Staff reported that more than 80% of personnel in some unspecified Russian units previously involved in combat operations are refusing to return to the front.[1] Russian commanders are reportedly refusing to release soldiers whose service contracts have expired, forcing them to stay with their units.
https://www.understandingwar.org/
Om det stämmer så är det "myteri-stämning" i endel ryska förband.

Om de lyckas tvinga tillbaka dem till Ukraina så kommer moralen att vara mycket dålig. De kommer inte vilja anfalla och kanske kapitulerar hellre än att fortsätta att strida.
Citera
2022-04-09, 17:48
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Ja, det är vedervärdigt. Blir även förbannad då Stoltenberg står och säger att kriget kan komma att hålla på i flera år. Det vore bortom skamligt om NATO, EU och FN låter ryssen härja längre än till sommaren.
Ja, varför skriver man i våra media att det finns praktiskt taget svart på vitt att Ryssland planerar ett folkmord på sitt brödrafolk, och sedan gör ingen någonting konkret åt det? Detta NU — I så fall är det inget som uppdagas i sin fulla omfattning senare, i samband med en befrielse? Det finns dokumentation i dag?
Citera
2022-04-09, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pilla74
Varför är det viktigt för EU att skada ryssland? Förklara gärna.
Vi har inte sett 10% av konsekvenserna ännu med energikriser, inflation, matbrist pga av just EU sanktioner mot ryssland.

Man använder de fredliga medel som finns
Alternativet är ett direkt världskrig.
Då är det väl bättre att man sätter in ekonomisk påtryckning på Putin så att han drar sina styrkor tillbaka? Eller tycker du att krig är bra?
Citera
2022-04-09, 17:54
Medlem
HejaFinlands avatar
Ukrainsk motoffensiv i Donetsk. Kan det vara början mot att befria Mariupol?
https://twitter.com/Banderivecj/status/1512795890632773632
https://liveuamap.com/en/2022/9-april-ukrainian-army-repelled-russian-attack-in-donetsk
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in