Citat:
Ursprungligen postat av
BlueOysterPutin
Du tar ju upp en intressant fråga. Jag är ärligt talat splittrad om EU skall kunna driva fram tvingade dekret. Lite falskt, kanske, tycker jag både och. Men när Ryssland helt öppet önskar helt utrota Ukraina så är jag övertygad om att fega kräk som Tyskland eller Österrike (Ungern också, som vanligt) skall rätta sig i ledet. Sedan är jag osäker om att skicka vapen till Ukraina är i längden moraliskt försvarbart, det vore kanske bättre att sätta in rubb och stubb och helt pulverisera den ryska styrkan. Nu låter vi ukrainarna göra grovjobbet åt oss, med våra våra vapen.
Lite så jag ser det också, Ukraina får en massa fräsiga vapen från EU/USA men de är de som får sköta jobbet till oss. Rent krasst är det endast vem som är bakom avfyrarknappen som är skillnaden. Egentligen hade de lika gärna kunnat vara NATO eller annat alternativ. Enda är att Ukraina bara har sitt folk att tillgå samt frivilliga. Så indirekt så ser jag att det är ett form av världskrig där spelplanen är Ukraina och det står mellan öst och väst, öst har manskap och tveksamma vapen medans väst skickar in vapen till vår ”frontarmé”.
Hela världen i princip ser sin chans att se Ryssland falla mot sitt mörka öde.
USA har inget emot att skicka vapen, Biden har ju uttalat sig väldigt personligt mot Putin.
Kina stöttar Ukraina och har väl fördömt någon rysk attack.
Japanerna har börjat trycka på ryssarna.
Indien köper råvaror till reapris.
EU sanktioner och straffar Ryssland samt ryssar tillbaks till stenåldern.