2022-04-09, 16:35
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Felstavaren
Pentagon har tidigare sagt att det krävs minst fyra veckor för att få ordning på de bataljoner som retirerat till Vitryssland. Men det är också troligt att Putin kommer stressa på nästa fas för att hinna få till någon form av seger innan 9:e maj. Om striden börjar redan nästa vecka så skaffar sig ryssarna riktigt dåliga odds. Gott så.

Det är även en "mjuk mark" fortfarande för att köra igång en offensiv så tidigt som nästa vecka. Lägg även till att 4 veckor är det normala för Pentagon. I Ryssland så borde det ta någon vecka till..

Man har ju fått den nya "bossen" (generalen) som har tagit över för ryssarna. Det kommer att visa sig om han har fått "fria händer"..(då tar uppladdningen tid) eller om det är Putin som fortfarande styr..(då blir det troligen ett hastverk)..

Den där datumen på "9 Maj" tror jag inte den nya generalen har accepterat/skrivit under.., utan är bara Putins önsketänkande.
Citera
2022-04-09, 16:38
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
En av orsaker till varför Ukraina förlorar är att väst inte förstår vad Ryssland håller på med på slagfältet. Tanken var ju att gå in snabbt och försiktigt vilket dom gjorde. Sen hoppades dom att det skulle ske en politisk lösning och att soldater skulle lägga ner vapen. Det ville inte Kiev-regimen uppbackad och piskad till strid av USA. Då ändrades krigföringen från rysk sida och har blivit nu först och främst att ta hand om de Ukrainska styrkorna i Donbass. Ryssarna kommer långsamt att mala ner dessa 60 000 precis som dom gjorde i Mariupol. Ett förbannat slöseri på unga pojkar som vi väst hetsat fram döden för. Att väst skickar vapen spelar ingen större roll för dom fastnar däruppe i västra Ukraina, det är bara symboliskt. Det är också den delen av Ukraina som Zelenskyj och hans gäng får behålla för troligtsvis tar Ryssland resten. Jag tror fönstret för förhandlingar med Ukraina nu i stort sätt är borta för Ryssarna har klippt banden med väst som det verkar efter alla sanktioner och vårt djupa hat. Vi har helt enkelt tagit bort masken och visat ryssarna vad vi egentligen tycker om dom. Det kommer att blir mycket jobbigt ekonomiskt för EU och inte bara för Ryssland.

Vad det gäller terrorbombningar så är det som du säger den förlorande parten som ofta håller på det.

Mitt Ryssland? Jag är en svensk som klarar av att tänka själv och inte faller för grupptryck. Nej, jag har inga som helst problem med folken i Ryssland och Ukraina. Sen tycker jag att båda förtjänar bättre ledare för sina folk, ledare som inte är styrda av USA eller annan främmande makt.

Är det helt orimligt att Ukraina vill försvara sina barn, föräldrar och sitt land av egen vilja? De behöver nog inte hejas på av någon för det.
Citera
2022-04-09, 16:40
Medlem
Felstavarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Skulle nog tro att det tom tar längre tid. Förlusterna i både manskap och utrustning har varit massiva i norr. Inte en chans de hinner fylla luckorna och ersätta utrustning på fyra veckor. De arméer som redan strider i öster utan att nå några större framgångar lär också börja ta slut.

Om ryssarna ska ha nån chans med en större offensiv i öster så får de nog vänta till framåt sommaren. Men som du skriver. De får gärna hetsa igång offensiven trots att trupperna är i princip slut..

Ja, fyra veckor är väl vad man bedömer att det skulle ta för en modern militärledning av USA:s eller NATO:s modell. Det vet vi ju nu att Ryssland är långt ifrån. Sedan skall allt transporteras till Donbass utan att ta genvägen genom norra Ukraina. Pressar man då även logistiken för hårt så får man sannolikt en ny konvojsituation likt den vi såg norr om Kyiv.

Jag var lite orolig över att ÖB:n de kallat in nu skulle vara en sån där person som faktiskt kan förklara hur läget är och övertyga Kreml om att fatta rationella beslut, men så verkar det än så länge lyckligtvis inte vara. Att de kört på så här länge utan en ÖB är för övrigt också helt obegripligt.
Citera
2022-04-09, 16:41
Medlem
BlueOysterPutins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Vi kan under inga som helst omständigheter stå utanför NATO om Finland går med. Det vore synnerligen farligt för Sverige. Sverige är i dagsläget alldeles för militärt svagt för det. Ukraina hade vid krigsutbrottet Europas näst största armé och de var väl förberedda, men det avskräckte ändå inte Putin.

Att Ryssland har visat sig vara usla på att kriga kan inte användas som argument mot NATO. De kan precis som i Ukraina bomba, mörda, våldta och slå sönder infrastruktur.

Finlands sak har alltid varit vår. Att Finland skulle gå med i Nato utan oss kan liknas vid att förlora en viktig lem på kroppen. Vi får aldrig låta det ske, vi vet ändå hur svårt det är att sätta dit en förlorad lem. Vi får aldrig i livet vara med om ett sådant svek. De flesta etniska svenskar förstår vad jag snackar om.
Citera
2022-04-09, 16:41
Medlem
Tycker det känns som att det här går åt helvete. Ryssarnas brutala övergrepp på Ukrainas civilbefolkning provocerar omvärlden så pass mycket att det inte skulle förvåna mig om andra länder börjar lägga sig i snart. Det är väldigt svårt för normalt funtade människor och nationer att bara stå och titta på när jävla as avrättar oskyldiga.
Citera
2022-04-09, 16:42
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Om det stämmer så är det nog en av de bästa nyheterna för Ukraina hittills. En splittring av Rysslands militära förmåga.

"Om" det stämmer.., så bör det snart komma fram incidenter där värnpliktiga vänder bössan mot tjurskalliga befäl som har en annan syn på "ting och tang"..
Citera
2022-04-09, 16:42
Medlem
walklikeacats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Ryssarnas plan på folkmord:

Det förklarar vad som sker och vad uppdraget s a s är. Att Ukraina som nationell stat inte har något existentiellt berättigande. Att för vissa grupper återstår endast likvidation. Att Ukrainismen är artificiell och saknar substans som civilisation. Att alla uttryck för Ukrainsk självständighet är bevisgrund för Nazism, oavsett.
Det förklarar också varför man så idogt har koncentrerat sig på att bomba sönder all infrastruktur med bostadshus, skolor och sjukhus.
Citera
2022-04-09, 16:43
Medlem
Jirens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Ja världen är skev. Orättvis.

Jag brukar ha starkt psyke men de här barnen, de går inte att glömma. Bilderna förföljer en. Ja det är gränslöst vidriga brott.

Små barn 3-10 år gamla, vad ska man säga?

Man dör ju inombords.
Sättet barnen dog på, smärtan och skräcken de fick utstå, och dessutom inför sina föräldrar. Helt nattsvart i mitt huvud just nu.

Och gärningsmännen.. Surrealistisk ondska av helt främmande mått. Man begriper det inte.
Citera
2022-04-09, 16:44
Medlem
KillPus avatar
Minus SU-34:

"Confirmed. Su-34 RF-95010 35 "RED" from 559th Bomber Aviation Regiment (Morozovsk AfB)."

https://twitter.com/Ukraine_AF/status/1503475084320821254?ref_src=twsrc%5Etfw%7Ctwcamp%5 Etweetembed%7Ctwterm%5E1512748759117144066%7Ctwgr% 5E%7Ctwcon%5Es2_&ref_url=https%3A%2F%2Fforum.pravd a.com.ua%2Findex.php%3Ftopic%3D1122906.7360
Citera
2022-04-09, 16:44
Medlem
Det gäller att se till att Putin kör fast, inte kommer längre, och får stryk varje gång han försöker.

Det är den enda lösningen på detta problem.

För det så behövs vapen, vapen och vapen.

Bygg upp Ukrainska luftförsvaret, ge dom fllygplan, och frivilliga piloter.

Kontinuerligt utbilda ukrainska armen i nya vapen system och ge dessa till dem.
Citera
2022-04-09, 16:47
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Du verkar inte tillhör den ryska trollarmén som säger att allt går efter plan. Det är i alla fall bra. För det har inte gått enligt plan.

Nu har ryssarna funderat ut en reservplan, och vi får se om de lyckas med det. Ryssarna har lidit väldigt stora förluster, men att koncentrera de styrkor man har kvar till smalare frontavsnitt är i alla fall rätt rent taktiskt. Då har de en större chans att lyckas än att sprida ut sina relativt få soldater till väldigt många fronter samtidigt. Då blir de ju inte starka någonstans.

Det kommer krävas vissa uppoffringar även av EU, men så är det ju alltid i krig. Ryssland kommer dock lida mest. Det kommer komma fler sanktioner och väst skär bort alltmer av sina handelsförbindelser med Ryssland. Snart finns det ingenting kvar. Olje- och gasberoendet är temporärt. Det ska bort.

Fast om Ryssland lyckas kommer den ryska staten att utrota alla ukrainare. De planerar ett massivt folkmord på ukrainarna:

Så det kommer inte att finnas några ukrainare kvar i Ukraina för dig att gilla. Ja, staten Ukraina kommer också att upphöra att existera, om Putin lyckas.

Det är nog så det ligger till att det är och har varit en rysk trollarmé nu och sedan Flashback startade.
Kan till och med vara rena guldkistan för inspiration att påverka valet här i Sverige.
Tycker dessa troll blir mer och mer desperata.
Själv lutar det nog åt att åka över på rysk jakt, är jägare men ser dessa massmördare och våldtäktsmän som bättre troféer än svin och älg.
Citera
2022-04-09, 16:48
Medlem
BlueOysterPutins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Ja världen är skev. Orättvis.

Jag brukar ha starkt psyke men de här barnen, de går inte att glömma. Bilderna förföljer en. Ja det är gränslöst vidriga brott.

Små barn 3-10 år gamla, vad ska man säga?

Man dör ju inombords.

Ja, jag saknar också varje möjlighet till rationell ursäkt för att inte längre helt utrota hela den smutsen i öst. De vet vad som pågår. Nu vill jag att de helt utrotas från varje litet sandkorn på vår jord. Deras aska skall kapslas in och skickas ut i den iskalla och svarta rymden med ingen möjlighet att någonsin återvända. Dessa mongoler måste helt raderas från jorden. För alltid, och för allas skull.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in