2022-04-09, 16:27
Medlem
StigEngstroms avatar
Den sista utvägen för Putin kanske är att man kör igång propagandamaskinen på högfart och intalar befolkningen att dom nazistiska elementen till största del är bekämpade och borta i Ukraina och därför finns det ingen anledning att fortsätta konflikten?
Det är fånigt och en uppenbar lögn men har man inte så mycket val så?
Den ryska befolkningen tycks ju vara rätt tillmötesgående ändå till den ryska statens lögner.
Citera
2022-04-09, 16:28
Medlem
KillPus avatar
Hjäten Boris är i Kyjiv och träffar Zelensky. Starkt gjort när man vet att putlerskitar gjorde flera försök att eliminera Ze med missilattacker och legoskräpet fr Wagner. Men misstänker att GB meddelade ngn typ varning mot orcher: Händer ngt med Boris, då går vi in och struntar i "röda knappar".

https://www.pravda.com.ua/news/2022/04/9/7338426/
Citera
2022-04-09, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Det har kommit fram en artikel ifrån "Institute for the Study of War".

Ukrainian General Staff reported that more than 80% of personnel in some unspecified Russian units previously involved in combat operations are refusing to return to the front.[1] Russian commanders are reportedly refusing to release soldiers whose service contracts have expired, forcing them to stay with their units.

https://www.understandingwar.org/

Om det stämmer så är det "myteri-stämning" i endel ryska förband.

Om det stämmer så är det nog en av de bästa nyheterna för Ukraina hittills. En splittring av Rysslands militära förmåga.
Citera
2022-04-09, 16:29
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
En av orsaker till varför Ukraina förlorar är att väst inte förstår vad Ryssland håller på med på slagfältet. Tanken var ju att gå in snabbt och försiktigt vilket dom gjorde. Sen hoppades dom att det skulle ske en politisk lösning och att soldater skulle lägga ner vapen. Det ville inte Kiev-regimen.

Du verkar inte tillhör den ryska trollarmén som säger att allt går efter plan. Det är i alla fall bra. För det har inte gått enligt plan.

Nu har ryssarna funderat ut en reservplan, och vi får se om de lyckas med det. Ryssarna har lidit väldigt stora förluster, men att koncentrera de styrkor man har kvar till smalare frontavsnitt är i alla fall rätt rent taktiskt. Då har de en större chans att lyckas än att sprida ut sina relativt få soldater till väldigt många fronter samtidigt. Då blir de ju inte starka någonstans.

Citat:
Det kommer att blir mycket jobbigt ekonomiskt för EU och inte bara för Ryssland.

Det kommer krävas vissa uppoffringar även av EU, men så är det ju alltid i krig. Ryssland kommer dock lida mest. Det kommer komma fler sanktioner och väst skär bort alltmer av sina handelsförbindelser med Ryssland. Snart finns det ingenting kvar. Olje- och gasberoendet är temporärt. Det ska bort.

Citat:
Mitt Ryssland? Jag är en svensk som klarar av att tänka själv och inte faller för grupptryck. Nej, jag har inga som helst problem med folken i Ryssland och Ukraina. Sen tycker jag att båda förtjänar bättre ledare för sina folk, ledare som inte är styrda av USA eller annan främmande makt.

Fast om Ryssland lyckas kommer den ryska staten att utrota alla ukrainare. De planerar ett massivt folkmord på ukrainarna:

Citat:
A Russian Plan for the Genocide of the Ukrainian People
The following article contains a Russian plan for the genocide of Ukraine. It was published by the state-run news agency RIA Novosti.

https://medium.com/@jkmuf1861/a-russian-plan-for-the-genocide-of-the-ukrainian-people-8c866bed9c63

Så det kommer inte att finnas några ukrainare kvar i Ukraina för dig att gilla. Ja, staten Ukraina kommer också att upphöra att existera, om Putin lyckas.
Citera
2022-04-09, 16:30
Medlem
Duvlorts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KillPu
Hjäten Boris är i Kyjiv och träffar Zelensky. Starkt gjort när man vet att putlerskitar gjorde flera försök att eliminera Ze med missilattacker och legoskräpet fr Wagner. Men misstänker att GB meddelade ngn typ varning mot orcher: Händer ngt med Boris, då går vi in och struntar i "röda knappar".

https://www.pravda.com.ua/news/2022/04/9/7338426/

Ja, vad hände med nazigänget Wagner? Räknas de till Putins ofullbordade?
Citera
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Och få en kärnvapensmäll i Stockholm om vi trilskas med ryssen?

Om vi blir det enda nordiska landet utan backup, tror du Ryssland blir bästa kompis med oss då?

Vi kan under inga som helst omständigheter stå utanför NATO om Finland går med. Det vore synnerligen farligt för Sverige. Sverige är i dagsläget alldeles för militärt svagt för det. Ukraina hade vid krigsutbrottet Europas näst största armé och de var väl förberedda, men det avskräckte ändå inte Putin.

Att Ryssland har visat sig vara usla på att kriga kan inte användas som argument mot NATO. De kan precis som i Ukraina bomba, mörda, våldta och slå sönder infrastruktur.
Senast redigerad av fernebo 2022-04-09 kl. 16:35.
Citera
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StigEngstrom
Den sista utvägen för Putin kanske är att man kör igång propagandamaskinen på högfart och intalar befolkningen att dom nazistiska elementen till största del är bekämpade och borta i Ukraina och därför finns det ingen anledning att fortsätta konflikten?
Den ryska befolkningen tycks ju vara rätt tillmötesgående ändå till den ryska statens lögner.
Putin vill ha Krim, Ukrainas södra och östra gränser och inget annat duger.
Krim blir inte lätt att ta tillbaka men Donbass, Mauriopol med mera kommer nog Ukraina kraftsatsa på att bekämpa ryska förrädare om det så tar några år, ju mer sofistikerade vapen desto större ryska förluster.
Citera
2022-04-09, 16:31
Medlem
Jirens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laxrulle
Jag lider av att tänka på våldtäkterna, det är så gränslöst vidrigt. Allt detta 100 mil från Sverige.
Alla här går och oroar sig för att räntorna ska äta upp budgeten för nöjen, att förlora besparingar på börsen mm.
Allt är så jävla skevt
Samma här. Svårt att känna någon glädje när man bär ryssarnas vidrigheter i huvudet. Jag ägnar flera timmar per dag till att fantisera om vad man skulle vilja göra med de äckliga odjuren. De är inte människor i mina ögon.
Citera
2022-04-09, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Laxrulle
Jag lider av att tänka på våldtäkterna, det är så gränslöst vidrigt. Allt detta 100 mil från Sverige.
Alla här går och oroar sig för att räntorna ska äta upp budgeten för nöjen, att förlora besparingar på börsen mm.
Allt är så jävla skevt

Ja världen är skev. Orättvis.

Jag brukar ha starkt psyke men de här barnen, de går inte att glömma. Bilderna förföljer en. Ja det är gränslöst vidriga brott.

Små barn 3-10 år gamla, vad ska man säga?

Man dör ju inombords.
Citera
2022-04-09, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StigEngstrom
Ja man tycks ju svälja allt vad ledningen säger med hull o hår..är folket verkligen så pantade där eller är det den livslånga statspropagandan från att du föds som gör att de blir såhär?fattar ingenting..
Citera
2022-04-09, 16:33
Medlem
Citat:
En av orsaker till varför Ukraina förlorar är att väst inte förstår vad Ryssland håller på med på slagfältet. Tanken var ju att gå in snabbt och försiktigt vilket dom gjorde. Sen hoppades dom att det skulle ske en politisk lösning och att soldater skulle lägga ner vapen. Det ville inte Kiev-regimen uppbackad och piskad till strid av USA. Då ändrades krigföringen från rysk sida och har blivit nu först och främst att ta hand om de Ukrainska styrkorna i Donbass. Ryssarna kommer långsamt att mala ner dessa 60 000 precis som dom gjorde i Mariupol. Ett förbannat slöseri på unga pojkar som vi väst hetsat fram döden för. Att väst skickar vapen spelar ingen större roll för dom fastnar däruppe i västra Ukraina, det är bara symboliskt. Det är också den delen av Ukraina som Zelenskyj och hans gäng får behålla för troligtsvis tar Ryssland resten. Jag tror fönstret för förhandlingar med Ukraina nu i stort sätt är borta för Ryssarna har klippt banden med väst som det verkar efter alla sanktioner och vårt djupa hat. Vi har helt enkelt tagit bort masken och visat ryssarna vad vi egentligen tycker om dom. Det kommer att blir mycket jobbigt ekonomiskt för EU och inte bara för Ryssland.

Vad det gäller terrorbombningar så är det som du säger den förlorande parten som ofta håller på det.

Mitt Ryssland? Jag är en svensk som klarar av att tänka själv och inte faller för grupptryck. Nej, jag har inga som helst problem med folken i Ryssland och Ukraina. Sen tycker jag att båda förtjänar bättre ledare för sina folk, ledare som inte är styrda av USA eller annan främmande makt.

Vilken främmande makt styr Putin?
Citera
2022-04-09, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordanvindarna
Ha ha ha

Ser jag rätt eller lossnar även låsknappen och blir typ 1 decimeter lång där vid 0:07

Inte underligt att den ryska militären verkar helt fallfärdig, och då ska det här ändå vara en NY bil

Jag kan garantera att en hel del delar på den bilen har bytts ut mot skit och mellanskillnaden har betalat oligarkernas lyxbåtar.

Hur ser det då inte ut med annat militärt materiel?

Fantastiskt roligt mitt i allt elände

Till och med Putin flinar åt eländet..
Ja det är ett ljuvligt klipp, som säger så mycket....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in