2022-04-08, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lupos
https://www.flightradar24.com/SVF645/2b6b743f

Igår och idag har svensk flygvapnet flugit runt längs Ukrainska gränsen, vad gör dom där och finns det något officiellt uttalande kring detta?

Med tanke på att det åker runt massa Nato plan som är 10 ggr större och med enorma antenner på taket bör man väl inte kunna tillföra något gällande spaning med en liten kärra som denna?
Jag har skrivit om det förr, men det planet du hört talas om signalspanar antingen utanför baltstaterna eller utefter den polska gränsen i öster.
Det har den gjort ända sedan invasionskriget startade.

Planet ägs och flygs av flygvapnet men bemannas av FRA som hjälper NATO med signalspaning och har antagligen en specialuppgift.
FRA har mycket hög status och är en av världens skickligaste signalspaningsorganisationer.

För övrigt är det mängder av plan i luften som signalspanar runt Ukraina och Belarus, vissa av dem går att följa, andra har inte civil transponder aktiv.

NATO har dessutom jakt och attackplan i luften dygnet runt vissa av dem är dessutom utrustade för signalspaning.
De med ”enorma antenner” är AWACs, de spanar med hjälp av radar.
Senast redigerad av Arccosinus 2022-04-08 kl. 16:20. Anledning: Felaktig dubbelcitering
Citera
2022-04-08, 16:16
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Denna krigshets är ganska osmaklig. Varför inte tona ned och prata om fred istället. Samtal på alla nivåer istället för våld.
Lol! Du har ju själv skrivit att Sverige borde skicka 10 000 trupp till Ukraina! Det är däremot jag emot, för vi har inte mer än, totalt, de antalet reguljära förband som, direkt, kan delta i strid. Vilket, tragiskt nog, ändå är fler än de 6000 som Ukraina kunde skicka ut i strid 2014. Men nu ser det helt annorlunda ut!

Slava Ukraini!
Citera
2022-04-08, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Termos99
Vem är denne man Putin lägger ned blommor för? För er som inte vet.

In 1999, at the start of the Second Chechen War, Zhirinovsky, an ardent supporter of the first war in Chechnya in the mid-1990s, advocated hitting some Chechen villages with tactical nuclear weapons.[64] He also advocated using nuclear weapons and naval blockade-imposed starvation in the event of a Russian war against Japan.[56] In 2008, during the resulting political row between the United Kingdom and Russia, he suggested dropping nuclear bombs over the Atlantic Ocean in an effort to flood Britain.[19]

Och nej det var inte det enda konstiga han sa.

https://en.wikipedia.org/wiki/Vladimir_Zhirinovsky
Han var en galning och det är tur att han inte haft någon makt.
Han uttalade även vad han kallade ett gammalt sovjetiskt ordspråk, vad är det brittiska öarna mot våra kärnvapen.
Citatet kanske inte är helt korrekt då det är taget från minnet.
Citera
2022-04-08, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av termometern
Vad tror ni? Är detta fejk?

En ukrainsk soldat hittar en mobiltelefon tillhörandes en död rysk soldat och ringer upp den döde soldatens ryska flickvän och skojar med henne:

https://theworldwatch.com/ukrainian-soldier-allegedly-calls-dead-russians-girlfriend.htm

Själv så höll jag på att garva läppen av mig

Tror att det är fejk. Men jag har inte hunnit med att studera allt skit som florerar. Jag förstår dom ukrainska soldaternas ilska mot inkräktarna.
Citera
2022-04-08, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Fast frågan är felställd eftersom det inte finns någon logisk förklaring.

Det finns emotionella förklaringar, och fördomsfulla förklaringar, och kommunistiska förklaringar, men inga logiska.
Exakt min poäng - det finns ingen logisk förklaring till varför Ryssland skulle utföra terrorhandlingar mot civilbefolkningen. Däremot finns det väldigt mycket logik som talar för att det är Ukraina som utför dessa handlingar (fejkade eller inte) eftersom de har allt att tjäna på det. (Se mitt första inlägg #116632)
Citera
2022-04-08, 16:19
Medlem
SIXTEN14s avatar
Citat:
Denna krigshets är ganska osmaklig. Varför inte tona ned och prata om fred istället. Samtal på alla nivåer istället för våld.

Stridsmoralen är skyhög hos ukrainare nu, öga för öga, tand för tand 💪
Citera
2022-04-08, 16:21
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
De har iofs erövrat mängder av bra utrustning från ryssarna som varit så korkade att de inte ens förstört den när de flytt. Det handlar tex om hundratals stridsvagnar.

Jo det är sant. Men det är en sak vad Ukraina levererar propagandamässigt för att hålla uppe moralen i befolkningen och stridsmoralen på slagfälten. Givetvis har Ukraina lidit stora förluster som inte rapporteras utåt.

Låt Ukraina köpa upp lämpliga flyg och stridsvagnar som finns tillgängliga inom EU. Pengarna kan vi skriva av i en mer avlägsen framtid ;-) Ett sådant upplägget blir mindre provocerande.
Citera
2022-04-08, 16:22
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Nu har UAF gjort en framstöt mot Kherson från väster vilket är lite oväntat för mig. Trodde att de skulle komma från nordöst istället.

https://twitter.com/CanadianUkrain1/status/1512404833709535234

Hmm, de har kanske fått information om truppförflyttningar?

Ryssarna har kanske förstärkt fronten nordost med trupper från väst, eller också försöker sig Ukrainarna på en kniptångsmanöver genom att börja västerifrån och sedan fylla på med ett anfall från nordost.

Bra ändå att det börjar röra på sig, Ukraina får inte låta ryssen återhämta sig i lugn och ro utan måste ligga på hela tiden så att de ryska trupperna som nöttes ner runt Kiev inte kan byggas upp helt.
Citera
2022-04-08, 16:22
Medlem
Felstavarens avatar
Gårdagens avsnitt av The Telegraphs podd om kriget hade ett ganska intressant uppslag.

De pratade om ja-sägarkulturen i den ryska armén och vad den kan betyda för slaget om Donbass. Diverse olika bedömare, däribland Pentagon, menar att det kommer att ta minst fyra veckor för Ryssland att ersätta de förluster man har lidit i den första fasen och göra dem redo för nästa strid. Det handlar om bataljoner som skall fyllas på eller slås ihop, materiel som skall repareras eller ersättas, nya soldater som skall tränas, planer som skall förberedas och så vidare. Därefter följer utmaningen att förflytta allt från Vitryssland till Donbass utan att ta genvägen genom Ukraina som ju återtagit kontrollen i norr.

Om man känner Putin rätt så vill han ha en triumf att visa upp på segerdagen den 9:e maj. Med ledtiderna ovan i åtanke kommer styrkorna i Vitryssland nätt och jämt ha hunnit anlända till Donbass vid det datumet. Så frågan är: vågar hans generaler påpeka detta för honom?

Om de inte gör det så finns det en stor risk för att ryssarna påskyndar nästa fas och inleder den under väldigt dåliga förutsättningar. Ännu tröttare och mer demoraliserat manskap. Ytterligare nytillkomna soldater som inte har koll på vad de skall göra i fält. Ännu mer materiel som havererar eller blir obrukbart. Och skall man dessutom pressa logistiken lika hårt som man gjorde i den första fasen så kan vi mycket väl få se tivolikonvojen 2.0.

Således: om det snart kommer nyheter om att Ryssland kastar sig på Donbass så kan detta vara goda nyheter för Ukrainas del. Om Putin istället kan svälja sin heder och avvakta så länge som det krävs så kommer ryssarnas odds förbättras.

Länk till avsnittet: https://www.youtube.com/watch?v=RMU5iByS-fk&ab_channel=TheTelegraph
Citera
2022-04-08, 16:23
Medlem
Termos99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlabamaHotcakes
Du verkar tro att Putin regimen har full kontroll över sin militär och att dess militära styrkor i Ukraina är väldisciplinerade och följer sina order till punkt och pricka. Jag tror inte att så är fallet.

Jag påstår inte med säkerhet att de är skyldiga till allt de anklagas för men krig är kaotiska och brutala och leder till grymheter som inte behöver vara en del av den övergripande "planen" eller beordrade från högsta ort.

Att försöka hitta logik i allt som sker är därför inte alltid möjligt.

Exakt hur och vilka som begick mördandet i Butja vet vi inte, men jag tror Ryssarna gjorde det. Vi får hoppas att det blir ordentlig utrett och att skyldiga hittas.

Så ja varför skulle dom göra det? Allting är inte helt logiskt som du säger. Jag har exemplet med Katyn, när NKVD massakererade ca 22.000 polacker, Ryssarna skyllde på Tyskarna men idag vet alla att det var NKVD som gjorde det. Varför skulle de vilja mörda och riskera stöd hos allierade, fördömanden och inte minst att få polackerna emot sig? Men trots alla nackdelar och hur dumt det än var så gjorde dom det ändå.

Så jag har inga problem alls med att se Ryssarna som skyldiga till mördandet. Och Katyn massakern, ja det finns de i Ryssland som fortfarande inte tror det var NKVD. Så även om det blir fastlagt att Ryssar var skyldiga, så kommer en del alltid kategoriskt att förneka det.
Citera
2022-04-08, 16:24
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AaronBurr
Exakt min poäng - det finns ingen logisk förklaring till varför Ryssland skulle utföra terrorhandlingar mot civilbefolkningen.
Det finns ingen logisk förklaring till varför Ryssland skulle attackera Ukraina heller, and yet they did.
Citat:
Ursprungligen postat av AaronBurr
Däremot finns det väldigt mycket logik som talar för att det är Ukraina som utför dessa handlingar (fejkade eller inte) eftersom de har allt att tjäna på det. (Se mitt första inlägg #116632)
Fantastiskt hur du kan resonera dig förbi alla bildbevis och vittnesmål som finns kring rysslands krigsbrott.
"If it doesn't meet my logic, it can't be true".

Hade du varit domare i en domstol så hade alla pedofiler blivit friade eftersom det inte finns någon logisk anledning till varför de skulle vilja förstöra sina liv för all framtid genom att begå övergrepp mot barn.
Citera
2022-04-08, 16:24
Medlem
Citat:

Osmaklig, ja. Men det du önskar är inte möjligt i dagens läge. Det Ukraina behöver är mindre stöd i form av fördömanden av ryssen och istället betydligt mer vapen, materiel och en fortsatt hög stridsmoral. Tyvärr..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in