2022-04-07, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cozi
Vitsen är inte att slå ut kostnaden på alla Vitsen är att tjäna pengar.
Fastighets bolagen tjänar knappt något på hyresrätter då underhåll och drift äter upp iprincip hela driftnettot.

Jag jobbar inom branschen.
tror du fastigheter byggs för att vara snäll mot folk så dom har tak över huvudet?
Nej det byggs för att man vill tjäna pengar.

I detta fallet rånar de Peter för att tjäna ännu mer pengar och göra en ännu större vinst.
Citera
2022-04-07, 21:46
Medlem
Ollonbos avatar
Citat:
Vitsen är inte att slå ut kostnaden på alla Vitsen är att tjäna pengar.
Fastighets bolagen tjänar knappt något på hyresrätter då underhåll och drift äter upp iprincip hela driftnettot.

Jag jobbar inom branschen.
tror du fastigheter byggs för att vara snäll mot folk så dom har tak över huvudet?
Nej det byggs för att man vill tjäna pengar.

Svårt att tänka mig att de hyr ut utan vinst.
Jag har själv varit med om det för 20år sen.
Borrade många hål i tak och vägg och mattan hade jag gjort märken i. Inga problem när man bytte lägenhet inom föreningen. Bodde någon månad i nästa lägenhet men vid besiktningen hittades blyertsträck på tapeterna i kryphöjd och massa andra fel. Som tur var hade jag tagit massa foton men missat blyerts stacken så fick betal omtapetsering.
Kommer aldrig förlåta dem får deras hantering, jag som 30 åring då borde inte bli misstänkt för att rita 20-30cm över golvet.
Citera
2022-04-07, 21:49
Medlem
DaChiefs avatar
Det beror väll på vad som står i hyresavtalet. Om han kan hitta nått kryphål är väll om folk varit in i lägenheten för att t ex kontrollera ventilation och inte sagt något.
Att han på något sätt fått ett underförstått medgivande av representanter från hyresvärden.
Citera
2022-04-07, 21:50
Medlem
Arkiaters avatar
Vem skulle annars betala, de andra hyresgästerna?
Citera
2022-04-07, 21:55
Avslutad
Fifan det lär ju ha skadat lägenheten över och under också.
Helt galet hur man kan röka inomhus. Är ju som att bajsa i ett tält typ. MAn gör det bara inte.

Tycker dock han borde få en rimlig avbetalningsplan.

Man kan ju beräkna hur länge han kommer leva och utgå från det.
Låt oss säga att han har 30 år kvar. Då kan han betala det under 30 år utan ränta.
Då känns det inte lika farligt

Sen borde han köpa en katt eller nåt och sluta röka
Citera
2022-04-07, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SKIL
https://www.hemhyra.se/nyheter/peter-rokte-inomhus-i-20-ar-kravs-pa-nara-en-halv-miljon-kronor-av-varden/
Tvårummaren var så rökskadad att värden tvingades till omfattande sanering. Nu krävs den tidigare hyresgästen Peter på hela kostnaden. "Som att få ett bollträ i nacken", säger han om summan. - (”Jag har rökt sedan jag var 11 år”)

Peter Dahlberg, 58, Malmö, rökte upp till två cigarettpaket om dagen i nära tjugo år. I den lilla tvårummaren i Malmö hade han igång flera fläktar, fönster på glänt och balkongdörren öppen för att få in frisk luft. Men det hjälpte inte. Efter värdens besiktning var domen tydlig: lägenheten var kraftigt rökskadad. "Peter vill inte betala och därför har nu bostadsbolaget MKB stämt peter via tingsrätten på hela summan" - https://www.mkbfastighet.se

Och nu tvingas Peter Dahlberg stå för hela saneringskostnaden. Det handlar om allt från
spärrmålning till ny hatthylla och innerdörrar. Prislappen landar på totalt 415 000 kronor.
""En äkta borstbindare, om man ska vara mer korrekt ..

Vad har vi för kommentarer om denna dyra rökelse i bostaden?

Helt rätt förstås.

Det skulle vara skyhöga hyror om man tillts förstöra lägenheter man bor i.

Peter ör ju ett stolpskott förstås, att man gjort något sen man var 11 är ju knappast ett argument.
Citera
2022-04-07, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arkiater

Hyresvärden.
Senast redigerad av B-a-c-k-f-l-a-s-h 2022-04-07 kl. 22:04.
Citera
2022-04-07, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arkiater
Precis, Peter och halva gänget här i tråden tycker väl att icke-rökarna ska betala
Citera
2022-04-07, 22:12
Medlem
Sabbar du din hyresrätt oavsett metod så skall du stå för de kostnader som det medför och inte kan räknas till ”normalt slitage”. Jag tycker inte synd om storrökaren, det hör till rökningshobbyn att ställa sig utomhus om nikotinet skall inhaleras. Minns själv hur äcklig lägenheten var efter en fest på nittiotalet. Jag röker själv inte inomhus, ren självbevarelsedrift. Begåvningsreserven bör tänka om…
Citera
2022-04-07, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ollonbo
Svårt att tänka mig att de hyr ut utan vinst.
Jag har själv varit med om det för 20år sen.
Borrade många hål i tak och vägg och mattan hade jag gjort märken i. Inga problem när man bytte lägenhet inom föreningen. Bodde någon månad i nästa lägenhet men vid besiktningen hittades blyertsträck på tapeterna i kryphöjd och massa andra fel. Som tur var hade jag tagit massa foton men missat blyerts stacken så fick betal omtapetsering.
Kommer aldrig förlåta dem får deras hantering, jag som 30 åring då borde inte bli misstänkt för att rita 20-30cm över golvet.

Klart att de gör vinst men den är ytterst liten pga bruksvärdessystemet.
Att bygga en fastighet och sälja till en brf är 100x mer lönsamt.

Det är därför det knappt byggs hyresrätter, hyresrätter byggs endast då fastighetsbolagen måste bygga en viss procent hyresrätter för att få köpa mark och bygga nytt.
Citera
2022-04-07, 22:15
Medlem
Ollonbos avatar
Citat:
Klart att de gör vinst men den är ytterst liten pga bruksvärdessystemet.
Att bygga en fastighet och sälja till en brf är 100x mer lönsamt.

Det är därför det knappt byggs hyresrätter.

Så kanske det är, men svårt att se att en fastighetsägare inte räkan med visst slitage.
I det här fallet får han betala allt vilket känns orimligt.
Citera
2022-04-07, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Greenspam
Det står inget i kontraktet att man inte får smeta ut avföring på väggarna heller.
Normala människor kan säkert gå ut och röka istället för att förpesta tillvaron för samtliga boende i huset.
Exakt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in