2022-04-07, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barkie
Det här är nog bland de sjukare jag sett hittills:

Zelenskyjs rådgivare hyllar ISIS...

https://twitter.com/i/status/1512124495854817283

Det är så de jobbar - och det är framgångsrikt. Naturligtvis är det vidrigt. Men de har stöd från alla möjliga håll.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Om han inte vågat eller inte kunnat gå in i kriget vet jag inte. Men det påstås att Lukas generaler vägrade.
Jag tror Putin hade räknat med Lukas stöd runt Kiev. Ryssarna klarade inte det på egen hand.
Om Luka nu är så oroad så borde han försöka få Putin att ge upp. Putin skulle kunna få en fristad i Belarus efter att han har avgått. För det är nog inte många länder där han är välkommen. Men Luka stänger aldrig dörren för sin kamrat.

Putin har ingen fristad någonstans, kineserna kommer inte att ta emot honom, i mellanöstern vet han att dom säljer honom för småpengar, i Venezuela vet han att the marines plockar honom innan han ens är där. Vad finns mer att välja på?
Citera
Medlem
ApanAbdullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zergrush
Han är inte den förste...
https://twitter.com/JimmySecUK/status/1511001899184627712
En av bilderna verkar falska. Speciellt den med dödskallen....
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Bygga upp trupper och logistik i Donbas och starta större motoffensiver så att Ryssland tvingas på defensiven som de tvingades till öster och väster om Kiev, vid Mykholaiv/Kherson och vid Kharkiv. Samtidigt som vi fortsätter offensiverna vid Kharkiv och Kherson. Jag skulle vilja se en stor offensiv mot Mariupol för att bryta belägringen. Och en in på det gamla separatistområdet mellan städerna Donetsk och Luhansk, jag tror de värnpliktiga där skulle kollapsa fort. De har tagit mycket stryk nu i 1½ månad.

Men det är bara min plan som FB-krigsexpert. Ukraina kanske har en annan plan.

Du är duktig, tror du är spot on.

Dock skiter ryssarna i "krigssegrar". Det enda dom bryr sig om är att fattiga unga mödrar drar till Norra Europa och sen kan dom dra Ukraina i smulor.

Sen kommer vi i väst att få behålla dessa analfabeter med barn.
Citera
2022-04-07, 20:38
Medlem
oyinbozs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkie
Det här är nog bland de sjukare jag sett hittills:

Zelenskyjs rådgivare hyllar ISIS...

https://twitter.com/i/status/1512124495854817283
Hyllar? Halmstrå!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Termos99
Varför ta ställning för den aggresive som invaderat över en suverän stats rätt till självförsvar?
Jag tar inte ställning, även om jag till viss del gör det. Jag konstaterar att det finns geopolitik.

Jag konstaterar att USA satte ned foten då Sovjet ville beväpna Kuba. Det hotade USAs säkerhet. Oavsett vad Kuba ville.

Stora länder dominerar mindre. Det är en del av geopolitik. Man kan tycka vad man vill om det. Men JFK och Putin tänker och agerar på samma sätt. Naturligtvis dominerar de sina mindre länder som kan hota deras säkerhet.

Putin har varit rak, och hela tiden sagt att om det finns en risk för att Ukraina skulle bli en del av NATO så kommer han att agera. Men trots det så pratade USA, NATO och Ukraina alltmer om att de skulle bli en del av NATO.

Dessutom har man lagt upp till det sedan länge. Det var inte minst därför som man blev så jävla arg då Trump blev vald 2016. Han förstörde upplägget som man nu direkt tog upp igen.
Citera
Medlem
barkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Det är så de jobbar - och det är framgångsrikt. Naturligtvis är det vidrigt. Men de har stöd från alla möjliga håll.

Visste inte att det var allmän kännedom i tråden. Jag har aldrig sett det förut.
Citera
2022-04-07, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Nu börjar sanktionerna att märkas i Moskva. Jag tycker lite synd om folk. Det är ju Putin som har startat kriget. Men man kan ju hoppas någon gång att folket reagerar och gör uppror.

https://www.youtube.com/watch?v=RyCjpWn8dB8

Dryg snubbe som intervjuade. Folk ställde motvilligt upp. Ingen bra video.
Citera
Medlem
barkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyinboz
Hyllar? Halmstrå!

Berömmer, då. Eller hur skulle du definiera det?
Citera
Medlem
donald12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pheddophil
Ryssland har minskat sin oljeproduktion med 30% inom 2 veckor stannar den helt .En stor del av tekniker vid anläggningar har flytt över gränsen till Finland.+att reservdelar börjar ta slut.

Hittade bara det här. Är väl inte 30 procent dropp ännu men på väg neråt

Russia’s oil output dropped the most in almost two years in early April as some buyers looked elsewhere for their energy supplies following the invasion of Ukraine.

If this is maintained for the whole of the month, it would be a decline of about 500,000 barrels a day from March, the most profound drop in Russia’s output since it made deep cuts alongside OPEC+ in the initial stages of the Covid-19 pandemic.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jiren
Jag tänkte just på styrningen av drönarna! Särskilt Switchblade-modellen (kamikazetyp).

Skulle inte alls bli förvånad om ett gäng amerikanska drönarexperter deltar i kriget via Pentagons satelliter.

Ryssland är så körda. Jag myser verkligen.

Klart de gör, eller kommer att göra.

Det är ett proxy-krig.
Citera
2022-04-07, 20:40
Medlem
Citronitas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Felstavaren
Uppmuntrande att se lösmustaschen Peskov medge detta. Sedan börjar han ju förstås omedelbart att ljuga igen när han påstår att reträtten från Kyiv handlade om att skapa goodwill i fredsförhandlingarna, men man får vara glad för det lilla.

Som talesperson för Kreml så för ju Peskov aldrig sin egen talan, så den här kommentaren bör ses som ett officiellt statement från Putin och Kreml. Vad kan vara anledningen till att de nu börjar medge att de lidit stora förluster?

Det första jag tänker på är att det blivit för svårt att undanhålla antalet döda från den ryska befolkningen. Antingen går det inte redan nu, eller så tror man att man hamnar i ett sådant läge snart. Då får man försöka skademinimera genom att få folk att vänja sig vid tanken på att många unga ryssar har dött i "specialoperationen".

Min nästa tanke är att detta kan ses som en förberedelse för en större mobilisering. Än så länge kan man ju inte skryta om några meningsfulla segrar, så då får man väl försöka sälja in ett fortsättningskrig genom att tala om storstilade heroiska förluster istället. Tyvärr kan det nog fungera på ett så duperat och isolerat folk som ryssarna.

Kanske ska visa sig sårbara och dra på offerkoftan inför världssamfundet. Alla utanför Ryssland vet ju att det går dåligt för ryssen (förutom trollen här inne förstås) så det kanske är ett sätt att få sympati? Kanske för att undvika fler sanktioner? Det börjar ju bli jobbigt nu när elitens familjer, döttrar mm blir sanktionerade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in