2022-04-07, 17:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Det hjälper inte om han har det - han får betala ändå.

Jag tror knappast det handlar om handikapp -- förr rökte folk inne, överallt, hos alla, och hos många har det hängt kvar.
Själv är jag rökare men föredrar att röka ute eftersom det är godare.
När slutade man röka inomhus hos vänner tex? Var det I början av 90 talet?
Citera
2022-04-07, 17:36
Medlem
Är MKB en privat aktör?

Isåfall inte förvånad då de är som fan på sina gäster.

Bott snart 13 år i en kommunalägt bostad och inget tjafs där.
Citera
2022-04-07, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Myztico

Du kommmer som sagt ha svårt att hitta någon hyresvärd som bedömer skador från rökning som normalt slitage oavsett tidsperiod, sen är dom ju så klart olika mycket brydd om det. Har du bara rökt under köksfläkten under en kortare period och en lättare sanering krävs så är ju det lättare och billigare att bara göra det än att hålla på att försöka jaga hyresgäster på några tusenlappar.

Vill man absolut röka inna så går det ju att investera i någon stor turbofläkt med massa kolfilter, då kan man röka inne utan att orsaka slitage.

Min slutsats blir då att är det ok att röka inomhus sålänge inte kontraktet säger annat.
Däremot lär man sköta rökandet "snyggt" precis som allt annat man måste göra när man hyr sin bostad..

Tack för förklaringen, uppskattas!
Citera
2022-04-07, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whistlehead
Bra fråga - ta tex årtalet 1973. Då rökte 75% av befolkningen. Undrar om de också fick räkningar "a la carte" från hyresvärden.

Fittorna från DDR tror de är duktiga när de ser ner på rökare - man undrar hur de mår egentligen?
På 70-talet andades folk in asbestfibrer på arbetsplatser, vi hade fortfarande bly i bensinen, företag grävde ner giftavfall i marken och det röktes i dagrummen på sjukhus. Jag vågar påstå att de flesta vet lite bättre idag om hur kemiska risker påverkar oss människor och vad man bör göra åt det, även om denna kunskap förstås började sippra fram till allmänheten redan under 70-talet.
Citera
2022-04-07, 17:56
Medlem
Fezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MickelMan
Jobbar själv i hemtjänsten och jag har sett en hel del inklusive rökskadad lägenhet. Allt är nikotingult inklusive vitvaror och det nikotingula går numera åt det svarta hållet ser nästan brännskadat ut.

Man luktar fan efter att ha varit där i 5 minuter och doften går inte ur kläderna innan man tvättat de.

Förstår inte hur folk kan vilja leva så.

Har sett en del lägenheter helt gula på insidan. Skulle hämta en tv för reparation hos en kund för en firma jag jobbade åt då och allt i lgh var gult. Aska blandat med fett och andra vätskor gjort till svarta sörjor på många ytor. Tog bilnyckeln och sprättebort ett mm tjockt lager av tjära från den. Bad honom att tvätta av tv rutan med varmvatten och såpa och att teven inte var trasig. Men fyfan vilken äcklig lägenhet. Tror nog det var samma eller värre slitage på den.
Citera
2022-04-07, 18:00
Medlem
Han röger så länge han tycker det e gjutt, mår han deåligt av det då sleutar han
Citera
2022-04-07, 18:07
Medlem
Kan hålla med om att han bör betala en extra kostnad för sanering av lägenheten på grund av rökningen. Redan 20 år sedan var det inte längre vidare socialt accepterat storröka i en hyreslägenhet. Han borde insett det kommer få negativa konsekvenser. Hade det hänt 40 år sedan så vore läget ett annat. Dock kan jag tycka summan är oskäligt hög om lägenheten inte renoverats på 20 år och ändå troligen behövde renoveras.
Citera
2022-04-07, 18:14
Medlem
sebertos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheJacket
Stod det i kontraktet att han INTE fick röka inomhus?
Det där är en korkad kommentar minst sagt. Hur mycket saker står det inte i kontraktet som du kan göra som förstör din lägenhet och som du troligen får betala för vid utflyttning. Ganska självklart att man måste betala om man sabbar lägenheten. Det är som med mycket som kan störa dina grannar. Det finns inte specificerat men åsamkar det skada får du varning eller blir vräkt. Du är garanterat en gammal sosse som vill att andra ska betala för ditt usla leverne. Peter får väl måla om osv, slita lite om han vill slippa betala för sig.
Citera
2022-04-07, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MickelMan
Jobbar själv i hemtjänsten och jag har sett en hel del inklusive rökskadad lägenhet. Allt är nikotingult inklusive vitvaror och det nikotingula går numera åt det svarta hållet ser nästan brännskadat ut.

Man luktar fan efter att ha varit där i 5 minuter och doften går inte ur kläderna innan man tvättat de.

Förstår inte hur folk kan vilja leva så.

Förlåt!
Citera
2022-04-07, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sidsix
Dock kan jag tycka summan är oskäligt hög om lägenheten inte renoverats på 20 år och ändå troligen behövde renoveras.

Han åkte väl på att betala motpartens rättegångskostnader, också. Eftersom han förlorade målet.

Man får inte åsamka slitage på lägenheten som är utöver det som anses normalt bruk. Målning och tapetsering är en sak, men att behöva totalsanera stanken och tjäran efter nån storrökare kan inte anses vara normalt slitage.
Citera
2022-04-07, 18:18
Medlem
Beckisbarnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SKIL
https://www.hemhyra.se/nyheter/peter-rokte-inomhus-i-20-ar-kravs-pa-nara-en-halv-miljon-kronor-av-varden/
Tvårummaren var så rökskadad att värden tvingades till omfattande sanering. Nu krävs den tidigare hyresgästen Peter på hela kostnaden. "Som att få ett bollträ i nacken", säger han om summan. - (”Jag har rökt sedan jag var 11 år”)

Peter Dahlberg, 58, Malmö, rökte upp till två cigarettpaket om dagen i nära tjugo år. I den lilla tvårummaren i Malmö hade han igång flera fläktar, fönster på glänt och balkongdörren öppen för att få in frisk luft. Men det hjälpte inte. Efter värdens besiktning var domen tydlig: lägenheten var kraftigt rökskadad. "Peter vill inte betala och därför har nu bostadsbolaget MKB stämt peter via tingsrätten på hela summan" - https://www.mkbfastighet.se

Och nu tvingas Peter Dahlberg stå för hela saneringskostnaden. Det handlar om allt från
spärrmålning till ny hatthylla och innerdörrar. Prislappen landar på totalt 415 000 kronor.
""En äkta borstbindare, om man ska vara mer korrekt ..

Vad har vi för kommentarer om denna dyra rökelse i bostaden?

Låter vettigt!
Citera
2022-04-07, 18:19
Medlem
sebertos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SKIL
Ur artikeln ..
I den lilla tvårummaren i Malmö hade han igång flera fläktar, fönster på glänt och
balkongdörren öppen för att få in frisk luft. Men det hjälpte inte ...

- Måste nästan har varit rökvarning, att ingen granne reagerat av lukt?

2 paket om dagen i 20 år
(snittpris på ciggpaket i 20år, snabbräkning runt 600 tusen kronor)?
Som lök på laxen lär han väl få kol eller cancer vad det lider...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in