2022-04-07, 11:45
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Problemet är ju som sagt att Ukraina behöver mera och kraftfullare offensiva vapen för att kunna rulla upp den ryska fronten, NATO och EU får väl för i helvete sluta upp med sitt djävla velande, skicka dit kraftfullt artilleri och de Mig-plan som finns i de forna öststaterna som är med i NATO, som det är nu så sitter ju hela det Ukrainska försvaret fast i något som kan liknas med skyttegravförsvar.
Är väl dags för Nato att gå in, gränsen borde varit nådd för länge sedan.
Ett förhastat uttalande i höstas kan väl tas tillbaka? Läget har ändrats radikalt.
Efter det att Nato befriat Ukraina, kan vi lyfta de flesta sanktionerna, sätta en 10% tull på rysk gas och olja för att finansera återuppbyggnaden.

Bättre för Ukraina, bättre för oss och bättre för Ryssland.
Citera
2022-04-07, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Det kommer nog något verbalt ifrån Putin..snart.., man behöver ju att skylla på någon dvs..

Detta i.o.m att kriget har gått mycket trögare än tänkt, börjar ju finnas en risk att ryssarna blir fast på allvar i Ukraina. Han måste ha en vinst att visa upp om han skall avsluta detta fiasko, då kommer nog retoriken även att skruvas upp..

Oljepriset tar ju också ett skutt uppöver när det sker, till Putins fördel..

Det är redan slut, väst och Ukraina kommer förvägra Putin en out ur detta nu när vi vet att dom begått folkmord.
Citera
2022-04-07, 11:48
Medlem
BlueOysterPutins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lazarevich
Rubeln är nu starkare än den var före Rysslands befrielseoperation i Ukraina, nu under 80 för en dollar. Moskvabörsen går starkt. Ryssland får in motsvarande ca 1 miljard euro (omvandlat till rubel förstås!) varje dag från EU för exporten. EU har å sin sida strypt exporten till Ryssland, vilket gör att den ryska statskassan bara blir starkare - medans ekonomin i EU bara blir svagare.

Allt detta kommer förstås att göra så att regimen i Kiev vinner! Man kan ju se på de senaste dagarnas hysteri över Bucha, ett ställe som de ukrainska styrkorna uppenbart begått grava övergrepp i efter att Ryssland lämnade området den 30 mars, att Kiev och Väst är så desperat så att de hemfaller till den värsta sorten av propaganda ala Goebbels.

I den verkliga världen så vinner Ryssland, Kiev och Väst förlorar och snart har östra Ukraina befrias från nazister och radikala fanatiska nationalister.

Du postar detta igen. Putin har stödköpt rubel och börsen är lika levande som en död kackerlacka.
Citera
Medlem
Citronitas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Tro mig: Han lever inte som en gud. Han lever som en paranoid galning och har så gjort i minst ett år.

Precis. För flera år sedan läste jag en artikel om hur det ser ut på toppen i Ryssland och i den hävdades att den dag Putin ”abdikerar” är han död. Nästa ledare kommer att slakta honom och sen skylla allt dåligt på Putin. Det är så man blir en respekterad ledare i Ryssland.
Citera
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jahvet
En del uppladdade bekämpningar är även från datorspel och andra har felaktiga gränssnitt vilka är animeringar.
Det finns en del riktiga bekämpningar men det finns mycket klipp som är producerade, när upplösningen och kvaliteten är sämre är det lättare att få ett falskt klipp att se äkta ut.
Det vi vet är att det skjutits ner mängder av drönare, Ukraina rapporterar att de bekämpat 111 taktiska drönare och Ryssland rapporterar att de bekämpat 413.
Även om TB2 är den drönare som det propagerats mest för så har de även bekämpats så effektivt att Turkiet skickat flera nya leveranser under krigets gång, troligtvis är bekämpningstakten större än tillverkningstakten.
När det gäller drönare så ställs kostnaden mot vad de lyckas bekämpa innan de skjuts ner och det är något som lär vara intressant att titta på efter konflikten.
Även om en drönare bekämpas så kan den ha uppnått sitt mål redan, drönare bör ses som en förbrukningsprodukt för att uppnå specifika mål ungefär som dyra robotar.
Fördelen med en drönare är att piloten inte finns ombord utan operatören sitter tryggt.

Det sista är mycket viktigt. Den som kör drönaren blir bättre och bättre och lär sig av sina misstag även om drönaren skjuts ned. Stridsvagnen förlorar en hel besättning som kanske hade tränats i flera månader samt hade krigserfarenhet.
Citera
2022-04-07, 11:49
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Man tror inte det är sant.

Efter mer än en månad har de ännu inte förstått att det är livsfarligt ute på schlätta. Jag undrar om man ens hade kunnat få svenska förband att uppträda på det sättet. Befälen över det aktuella förbandet hade sagt, "men det är ju självmord".

Ja, det där med skyddad gruppering och maskering verkar ryssarna inte veta mycket om!
Citera
2022-04-07, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Ja utvecklingen har bevisligen gått bakåt. Alla oljepengar går till oligarker och till eliten, samt till att upprätthålla en massa kärnvapen och rymdfart.
Om man är konspiratoriskt lagd kan man ju undra hur mycket har gått till kärnvapnen? Jag menar; Ansvarig officer för att uppdatera vapenplutioniet tänker: "Kärnvapenkrig? Aldrig i helvete. Jag stoppar pengarna för plutoniet i egen ficka i stället".

Hur troligt är ett sådant scenario i det genomkorrupta systemet i Ryssland?
Citera
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Dagens sammanställning som någon här rapporterade innebar att vi hade ryska förlustsiffror sista dygnet på 300 personal, 14 tanks, hela 30 bepansrade fordon, men sedan inga förändringar.

Det som talar för Ukraina nu är uthålligheten och att många försvarsställningar i Donbass är starka. Samt att man ju längre kriget pågår kan förflytta bättre material mot öster.

Ryssland laddar också upp men för varje dag som går nu så förlorar dom tid. Snart blir det bara läderbögar kvar till reserverna.

Håller tummarna Nato nu pumpar in stora mängder vapen som vi inte ser i nyhetsrapporteringen. Ukraina har i princip fått frikort efter massakrerna ryssarna utfört. Räknar med rysslakt om nån vecka, då lär siffrorna skjuta i höjden.
Citera
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Citronita
Precis. För flera år sedan läste jag en artikel om hur det ser ut på toppen i Ryssland och i den hävdades att den dag Putin ”abdikerar” är han död. Nästa ledare kommer att slakta honom och sen skylla allt dåligt på Putin. Det är så man blir en respekterad ledare i Ryssland.

Nja tidigare ryska och sovjetiska ledare har inte blivit dödade efter att de avgått.
Citera
2022-04-07, 11:52
Medlem
Knut-Annes avatar
Greklands utrikesminister Nikos Dendias säger att man kommer att be den Internationella domstolen i Haag att utreda misstänkta krigsbrott i den belägrade staden Mariupol i Ukraina, rapporterar The Guardian.
– Grekland har ett särskilt intresse i Mariupol eftersom det finns ett grekiskt samhälle med över 100 000 personer där. Jag kommer också att be mina utrikesministerkollegor i Nato att göra vad de kan för att inte bara hjälpa Ukraina utan särskilt skydda Odessa, så att Odessa inte möter samma öde som Mariupol, säger han på väg in till Natos utrikesministermöte som äger rum i Bryssel i dag.
Dendias besökte just Mariupol och Odessa i helgen.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/lVmoXy/liverapportering-spanda-laget-kring-ukraina

Skicka sjömålsrobotar till Odessa!
Citera
2022-04-07, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lazarevich
[b]Rysslands befrielseoperation i Ukraina

I den verkliga världen så vinner Ryssland, Kiev och Väst förlorar och snart har östra Ukraina befrias från nazister och radikala fanatiska nationalister.

Till och med dina rysstroll-polare har insett att den drömmen är över... 🤣
Citera
2022-04-07, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Om man är konspiratoriskt lagd kan man ju undra hur mycket har gått till kärnvapnen? Jag menar; Ansvarig officer för att uppdatera vapenplutioniet tänker: "Kärnvapenkrig? Aldrig i helvete. Jag stoppar pengarna för plutoniet i egen ficka i stället".

Hur troligt är ett sådant scenario i det genomkorrupta systemet i Ryssland?

Det är extremt troligt.
Det kärnvapenhot som Putin bakat in i detta krig, är nog 100% bullshit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in