2022-04-07, 01:08
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlueOysterPutin
Jag kan nog hålla med. Det skulle inte förvåna mig om Italien betalar i rubel, däremot kommer Tyskland inte krypa för varken Putin eller Ryssland.

Hållt på och sökt, och det visar sig att Slovakien har ändrat sig :

Slovakia 'will Not Pay For Russian Gas In Rubles'; To Take Coordinated Stance With EU

https://www.republicworld.com/world-news/russia-ukraine-crisis/slovakia-will-not-pay-for-russian-gas-in-rubles-to-take-coordinated-stance-with-eu-articleshow.html

Så här lät det en dag innan :

Slovak minister says paying in roubles an option, country needs gas

https://www.reuters.com/business/energy/slovak-minister-says-paying-roubles-could-be-an-option-country-needs-gas-2022-04-03/
Citera
2022-04-07, 01:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WordWarrior
Den ryska krigsmakten vill bara säkra den rysktalande befolkningen i östra Ukraina. De har mördats i tiotusentals av Ukrainas nazistiska Azov-bataljon, som är en del av det ukrainska försvaret. Varför stödjer du nazister och dess övergrepp och massmord på rysktalande civilbefolkning?

Ditt ekonomiska resonemang stämmer för övrigt inte. Väst besitter inte realtillgångar i samma utsträckning som Ryssland, utan mycket bygger på goodwill-tillgångar och varumärken. Dessa kan tillintetgöras inom loppet av dagar. Naturresurser i marken finns däremot i hundratals eller tusentals år.

Jag stödjer inte dödande av oskyldiga på någon sida av konflikten, har varit i konfliktområden och vet hur det drabbar människor.

Mitt ekonomiska resonemang är baserat på siffror av kapital, vad det kapitalet består av fördjupar jag mig inte i.

I teorin är Ryssland kanske världens rikaste nation, men de ska kunna förvalta och utnyttja alla resurser och tillgångar. Danmark som är ett av världens rikaste länder är ett utpräglat jordbruksland. I brist på naturtillgångar har man utvecklat andra branscher och blivit ledande…
Citera
2022-04-07, 01:11
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cashmoney85
Jag stödjer inte dödande av oskyldiga på någon sida av konflikten, har varit i konfliktområden och vet hur det drabbar människor.

Mitt ekonomiska resonemang är baserat på siffror av kapital, vad det kapitalet består av fördjupar jag mig inte i.

I teorin är Ryssland kanske världens rikaste nation, men de ska kunna förvalta och utnyttja alla resurser och tillgångar. Danmark som är ett av världens rikaste länder är ett utpräglat jordbruksland. I brist på naturtillgångar har man utvecklat andra branscher och blivit ledande…

Distinktionen mellan realtillgångar och icke-materialla tillgångar måste ändå göras för att förstå den här konflikten och skillnaden mellan västvärlden och Ryssland. Detta är en i grunden geopolitisk konflikt mellan USA och Ryssland. Ukraina är enbart ett schackbräde på vilket spelet sker.
Citera
2022-04-07, 01:13
Medlem
BlueOysterPutins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Hållt på och sökt, och det visar sig att Slovakien har ändrat sig :

Slovakia 'will Not Pay For Russian Gas In Rubles'; To Take Coordinated Stance With EU

https://www.republicworld.com/world-news/russia-ukraine-crisis/slovakia-will-not-pay-for-russian-gas-in-rubles-to-take-coordinated-stance-with-eu-articleshow.html

Så här lät det en dag innan :

Slovak minister says paying in roubles an option, country needs gas

https://www.reuters.com/business/energy/slovak-minister-says-paying-roubles-could-be-an-option-country-needs-gas-2022-04-03/

Aja, tack. Starkt av dom. Jag tror dock Italien inte håller så hårt på det. Även om de kanske får en örfil från EU.
Citera
2022-04-07, 01:15
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Vilket också kommer att hända om konstellationen USA/Ukraina är villiga att förhandla. Ryssland har noll intresse av att installera en ryssvänlig regim i Kiev.
Om det nu handlar om konstellationen USA/Ukraina gentemot Ryssland, bör givetvis USA gå in med egen trupp, eftersom det även är deras krig.
Misstänker att förhandlingsläget skulle förbättras drastiskt på några få veckor.
Citera
2022-04-07, 01:15
Medlem
Citat:
Distinktionen mellan realtillgångar och icke-materialla tillgångar måste ändå göras för att förstå den här konflikten och skillnaden mellan västvärlden och Ryssland. Detta är en i grunden geopolitisk konflikt mellan USA och Ryssland. Ukraina är enbart ett schackbräde på vilket spelet sker.

Ryssland är en ekonomisk dvärg. Hela deras ekonomi är av ungefär samma storlek som Texas - alltså EN delstat i USA.

Realtillgångar betyder absolut ingenting om man inte kan förvalta det. Se Kongo som har enormt stora naturtillgångar men ändå är ett fattigt skitland.

Sanktionerna kommer förinta den ryska ekonomin(detta sker redan) och det är inte mycket Ryssland kan göra åt saken.

https://www.youtube.com/watch?v=t7rktL_zReI
Citera
2022-04-07, 01:17
Medlem
Citat:
Vilket också kommer att hända om konstellationen USA/Ukraina är villiga att förhandla. Ryssland har noll intresse av att installera en ryssvänlig regim i Kiev.

Zelensky har varit villig att förhandla. Ryssarna fortsätter döda ukrainare.
Citera
2022-04-07, 01:17
Medlem
BonerBatmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlueOysterPutin
Aja, tack. Starkt av dom. Jag tror dock Italien inte håller så hårt på det. Även om de kanske får en örfil från EU.
Vene, jag tycker det mest verkar som att länder turas om att bära ansvaret för detta så att inte Tyskland blir den enda land som kommer målas ut i efterhand. Undra vilket som står på tur härnäst?
Citera
2022-04-07, 01:19
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spugge
Zelensky har varit villig att förhandla. Ryssarna fortsätter döda ukrainare.

Zelensky är en USA-betald skådespelare. Ja, Ryssland bekämpar ukrainska kombattanter. Jag står inte entydigt på Rysslands sida i den här konflikten, men den är inte så svart-vit som du vill göra gällande.
Citera
2022-04-07, 01:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tremadog
Nu är du förvisso en av de mest hjärntvättade ryssfanboysen i tråden, men inte ens du själv kan väl tro på den där smörjan? Putin landsatte inte Spetznastrupper på Homostelflygplatsen, samt drog milslånga konvojer mot Kiev för skojs skull. Kiev skulle tas i blitzkrieg, men det misslyckades. Därefter skulle det tas med överlägsen kraft, men även det misslyckades. 40 dagar senare fick de smita iväg med svansen mellan benen.

Kan du presentera ett enda vettigt jävla argument för den skiten du skriver? Annars blir det nog till att totalt ignorera dig, så som många här önskar.

1. Vad är det där för svammel?

2. Det är möjligt att Ryssland även hoppades på en fångst av regeringen eller eventuellt folkligt stöd i Kiev. I övrigt har konvojen utgjort en utmärkt placering i sitt tidigare läge, där den bundit Ukrainska resurser genom att bara existera.

2.1. Flygplatsen är mest viktig för Ukraina. Det är enkla transportsträckor i övrigt.

3. I praktiken har Ryssarna haft Kiev i sitt våld/grepp hela tiden. Det är inga problem för Ryssarna att köra dit igen, det finns ingen som hindrar dem. Framkörningen till staden är lite av capture the flag. De tog flaggan och viftade med den. Ukraine vägrade ge sig. Norm brukar vara att en belägring inleds, Ryssarna verkar tämligen ointresserade av att belägra Kiev fullt ut - det är antagligen dålig politik att bete sig enligt norm och ödelägga staden.

4. Du får väl läsa Kiev post. De skriver ju precis vad jag skriver, och jag tror inte att Ryska intressen äger tidningen
https://www.kyivpost.com/ukraine-politics/russias-war-against-ukraine-april-6-update-no-3.html
https://www.kyivpost.com/article/opinion/op-ed/misery-of-ukrainian-refugees.html

5. I övrigt är du nog oupplyst ifall du tror att Kievs hemvärn eller "Azov" jagat iväg Ryssen. Tolka det inte fel nu, hur mycket du än vill att en samling lönfeta weekend warriors eller "meal team #25" jagat iväg Ryssen så är det nog som så att de fått order att omgruppera. Det finns massvis med videos där de anländer i nya grupperingslägen mer än 500km bort..

6. Färdigflashbackat.
Citera
2022-04-07, 01:21
Medlem
BlueOysterPutins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BonerBatman
Vene, jag tycker det mest verkar som att länder turas om att bära ansvaret för detta så att inte Tyskland blir den enda land som kommer målas ut i efterhand. Undra vilket som står på tur härnäst?

Det enda vi med säkerhet kan säga är att man inte kommer göra affärer med Ryssland i någon större omfattning samt att man inte låser sig så hårt och blir helt utelämnad till en skurkstat. Alldeles för många har varit lättköpta och lättlurade.
Citera
2022-04-07, 01:24
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reiwa
Ryssland är en ekonomisk dvärg. Hela deras ekonomi är av ungefär samma storlek som Texas - alltså EN delstat i USA.

Realtillgångar betyder absolut ingenting om man inte kan förvalta det. Se Kongo som har enormt stora naturtillgångar men ändå är ett fattigt skitland.

Sanktionerna kommer förinta den ryska ekonomin(detta sker redan) och det är inte mycket Ryssland kan göra åt saken.

https://www.youtube.com/watch?v=t7rktL_zReI

Du har fel. Realtillgångar är helt avgörande både för krigets genomförande och dess geopolitiska konsekvenser. Världen behöver Ryssland mer än vad Ryssland behöver världen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in