Citat:
Ursprungligen postat av
allegrageller
Finns inget annat alternativ för de organisationer som säger sig värna om människors säkerhet och integritet: EU, FN, NATO - än att gå in i ryssens krigspsykos och stoppa mördandet!
Man blir ju förtvivlad; Mariupol, Bucha, Borodyanka..
Det ekar etnisk rensning från 1940-talet, det får inte hända igen!!!
Det känns faktiskt som den retoriska gränsen blivit förskjuten uppåt nu, jämfört med första två veckorna.
Ett tag har det rent av stagnerat i någon slags avtrubbning, men efter upptäckten av så många kroppar blev det fart igen.
Det är tyvärr allt för enkelt att vänja sig vid ett läge, när man egentligen behöver låsa sig bättre vid utgångsläget.
Det är nog ganska svårt att veta när/om man skall agera, då ju även Kremls gränser ändras. Nu när man tex drar tillbaka styrkor och fokuserar i östra delarna, så dämpas ju omvärlden en aning.
Att köpa gas för rubel verkar också kommit av sig, vilket även det har en dämpande effekt.
Men fortsätter det så här med fler upptäckter av så här allvarliga krigsbrott så fylls bägaren snart upp till max.
Likaså om viss typ av vapen skulle användas.
Jag tror faktiskt det är rätt nära att en koalitionsstyrka av baltländer bildas och med kraft sätts in, men för att sådant skall ske utan risk för ww3 måste tempen sakta tas, och den håller i min mening på att tas nu sedan ca 1,5 vecka tillbaka.
Jag är övertygad om att planer finns och scenarios arbetas på, och att det startade redan när ledare för Polen, Slovenien och Tjeckien ganska överraskand besökte Kiev i mitten av Mars.
Var detta befinner sig nu, är ju faktiskt att Tjeckien vart först ut med försända stridsvagnar samt att Polen är precis bakom med samma upplägg.
Det måste närmas sakta...