2022-04-06, 08:45
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Det är hel omöjligt att säga. Ryssarna verkar alla fall inte agera som yra höns. Artillerielden verkar inte heller träffa speciellt bra.

Om det finns fungerande kommunikation så kan man nog hoppas på ett bakhåll med pansarskott längre fram.

https://www.reddit.com/r/UkraineWarVideoReport/comments/twzyuk/ukrainian_tank_ambushes_russian_convoy/
Citera
2022-04-06, 08:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Trumpscenariot är det värsta tänkbara…

Jag gillade ju Trump så är rätt nyfiken på vad han sagt om ukrainakriget?

Detta krig är det optimala lackmustestet för att se vem som är på rätt sida den röda linjen och många är det som åkt dit i min bok. V är ju ideologiskt bundna, MP trodde dom gjorde rätt, SD och NMR har blivit förledda osv. och dom KLARAR INTE att se igenom rysk psyops just nu och återger ryska sidans rapportering som nyanserad. Sen har vi alla de som hållit sig dolda och nu tvingas öka sin kommunikation och avslöjar sig direkt, listor torde föras.
Citera
2022-04-06, 08:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arccosinus
Diktaturkramarna dyrkar honom som den ende sanningssägaren och den ende objektiva rapportören från den ”militära insatsen”.
De hänvisar till denne P Lancasters youtubevideos i var o vartannat inlägg.

I själva verket är han en krimavlönad skribent på den regeringstrogna tidningen Izvestia.
Så det e hans bakgrund. Jag har undrat hur han kunnat bli insläppt i Donbass och hans kontakter för att lyckas med det.
Citera
2022-04-06, 08:48
Medlem
PeterJihadis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Letsdothisnow
Vilka fina killar ryssarna skickar på diplomatuppdrag.

Former Russian UN diplomat is NEO-NAZI leader who defaced New York with death's head logo and posted photos of himself performing Nazi salute - as Putin claims Russia is 'de-Nazifying Ukraine'

https://www.dailymail.co.uk/news/article-10690017/Former-Russian-diplomat-Neo-Nazi-leader-defaced-Manhattan-deaths-head-logo.html

Det där ser ju inte alls ut som en Hitlerhälsning. Dailymail är en riktig propagandistisk skitblaska.
Citera
2022-04-06, 08:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knut-Anne
Några skäl till varför Ukraina skall behandla krigsfångar enligt Genevekonventionen, trots fiendens skändligheter.

1. Ukraina är bättre än Fienden.
  2. Det underlättar, för fiendesoldater att ge upp.
  3. Fången kan vara oskyldig till illdåden.
  4. Om fången är skyldig, kan deras vittnesmål peka ut andra ansvariga, även de högre upp i befälskedjan.
  5. Om fången är skyldig kan en rättegång belysa vad som hänt.
  6. Fångarna kan användas vid fångutväxling.

Jag tycker nog tvärtom, meddela officiellt så det når ryssarna att alla soldater i förband XXX, dvs. de som varit i områden med massmord, skall få ståndrätt på plats och domen är skott i pannan.
Jag tror det blir svårt att få de ryska förbanden att rulla söderut igen nu när dom dragits bort
Sen såklart om dom påträffas får dom ett skott i pannan så mår de ukrainska soldaterna lite bättre.
Citera
2022-04-06, 08:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Nej Han verkar ha viss bakgrund som jornalist, men jag hittar faktiskt i princip inget matrial från honom som inte handlar om ett pro-ryskt perspektiv på deras konflikter i närområdet.
De första av hans alster jag sett var från Donesk efter den Rysska anekteringen, sen har han sporadiskt rapporterat även från andra ryska separatister i gamla sovjetrepubliker.
Kan vara att han har gjort tidigare alster, men i så fall har de gått utanför mitt synfält.
Själv fick jag upp ögonen för honom i samband med att en av mina affärskontakter som flyttade från Donesk till Kiev runt 2014 efter annekteringen, svor över hans rapportering tidigt 2015.
Hans engagemang går alltså så långt tillbaka. Intressant. Jag hittar inte heller något annat han verkar ha gjort. Lite konstigt.
Citera
2022-04-06, 08:50
Medlem
AlabamaHotcakess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Att ha en stor värnpliktig styrka sin Finland är relativt billigt, antar jag.

För att inte tala om nyttan det gör för unga vuxna att lära sig att samarbeta och få en liten verklighetskoll.
Citera
2022-04-06, 08:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
Ja, säg 3% i NATO men 5% utanför tillsammans med Finland.
Jag baserar det mest på vad vi betalade när vi hade ett av världens starkaste flygvapen.

Jag är ingen militär men ska finnarna hålls gränsen måste vi hålla Östersjön inkl st Petersburg och Kaliningrad?
Ett par hundra Jas och jag vet inte hur många ubåtar?

Vi lade stadigt 3 procent på försvaret under 70-talet exempelvis.
Citera
2022-04-06, 08:52
Medlem
Subterraneans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
Då ska vi se om listan snart kompleras med kontaktuppgifter och social media. Skit att vara krigsförbrytare i moderna tider

There it is. På kyrilliska so far.

https://gur.gov.ua/content/voennye-prestupnyky-neposredstvenno-uchastvuiushchye-v-sovershenyy-voennykh-prestuplenyi-protyv-naro da-ukrayny-v-h-bucha-voennosluzhashchye-64-otdelnoi-motostrelkovoi-bryhady-35-oa-vvo.html

Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Fantastiskt.
Inte supersmart att svina loss, när det finns en miljon drönare + att Ukraina får underrättelsehjälp från Väst.
Ukraina och Ryssland har ju täta band också, så vissa ryssar kanske är välkända i Ukraina.
Djungeltrumman är väl igång 24/7.
Tänk dig att danska soldater våldtog kvinnor och barn i Sverige....
Ganska pisslätt att ringa in dessa, vill jag påstå.

Ja. Skillnaden är ju befolkningsmängderna men vilken grej det hade blivit om det var i Skandinavien. Ännu lättare att få tag på människor. Ingen skulle bry sig om konsekvenserna för hämndaktioner.
Citera
2022-04-06, 08:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Om det finns fungerande kommunikation så kan man nog hoppas på ett bakhåll med pansarskott längre fram.

https://www.reddit.com/r/UkraineWarVideoReport/comments/twzyuk/ukrainian_tank_ambushes_russian_convoy/

Jag följer ett par "experter" som förklarar stridsvideos i efter hand.

Ett ex från en

https://www.youtube.com/watch?v=zMCiuUYbfLA&t=16s

Det finns fler.
Citera
2022-04-06, 08:54
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Ni som misströstar,

Nästa stora strid är att ryssarna försöker trycka på söderut från Izyum och samtidigt öka trycket på hela stilleståndslinjen längs Donbass.

Istället för att gå norrut längs den södra fronten satsar dom på att slå ut i alla riktningar från Kherson, det är nog Odessa som hägrar fortfarande.

Kan Mariupol hålla ut är den södra fronten säker och stilleståndslinjen kommer inte bukta.

Vid Izyum är det kanaliserande terräng så Ryssarna kan passera söderut precis vid Izyum och dom har nått Barvinkove.

Så vad gör Ukraina, alla deras tunga brigader är nu öster om Dnepr (nästan) och var tidigare reserver. Dom slår med drönare och annat (väst?) allt dom orkar mot de fordonskolonner som rör sig söderut i norr Donbass och Donbass och det smäller titt som tätt i Belgorod och Rostov-na-don.

En mek och en pansarbrigad jobbar sig österut från Kharkiv och har om jag förstår det rätt intagit Malynivka. Går dom rakt mot Kupiansk har dom flod norr därom och en naturlig försvarslinje norrrut samt att dom klipper av underhållslinjen för hela offensiven ned mot Izyum.

I övrigt så är det nog proppfullt med SOF som slår mot alla kolonner norr om Donbass.

Denna offensiv är snart över och då börjar striden om donbass och krim förutsatt att inte Ukraina bestämt sig för att dom inte vill ha Donbass och Krim.

Hoppas du har rätt!
Citera
2022-04-06, 08:55
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Jag tycker nog tvärtom, meddela officiellt så det når ryssarna att alla soldater i förband XXX, dvs. de som varit i områden med massmord, skall få ståndrätt på plats och domen är skott i pannan.
Jag tror det blir svårt att få de ryska förbanden att rulla söderut igen nu när dom dragits bort
Sen såklart om dom påträffas får dom ett skott i pannan så mår de ukrainska soldaterna lite bättre.
Men då hindrar vi att få se deras befäl hänga och dingla, förhoppningen är att kunna knapra sig upp till Putin själv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in