2022-04-05, 13:32
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban

1. Enda anledningen till att ta upp toktankar från en dåre är för att ni inkl. Lifvendahl sympatiserar med dåren.

2. Rysslands invasion/specialoperation i Ukraina har ingenting med västs eventuella otacksamhet att göra, att tänka så är trolltankar, magitänk m.m. som syftar till att göra Sovjetkommunismen intressant igen - vilket sätter frågetecken kring vad Lifvendahl egentligen representerar. I själva verket är den Ryska strategin ganska tydligt uppbyggd och har mycket lite med Sovjet m.m. att göra utan är mer baserad i real och geopolitik.

3. Färdigflashbackat!
Din förmåga att avstå att ta in relevant information och ersätta den med din egen är lite beundransvärd.

Det finns givetvis en helt annan anledning att återge dessa galna tankar än att man sympatiserarar med dem. Om du bemödade dig med att läsa länken jag bifogade så skulle du se att ”toktankarna från en dåre” publicerades på en sida som drivs av Rysslands informationsministerium. Det framgår längst ner på websidan:

Registration certificate El No. FS77-57640
Founder: Federal State Unitary Enterprise International Information Agency "Russia Today"
 (IA "Russia Today").

(https://ria.ru/20220403/ukraina-1781469605.html)

Nu när du vet detta, anser du fortfarande att Lifvendahls påstådda kommunistiska sympatier är problemet? Kan det kanske ändå vara så att Sovjet och dess förlängning Putin-Ryssland är det dödliga hotet mot Sverige och dess demokrati, liksom våra grannländer?
Senast redigerad av farbror_barbro 2022-04-05 kl. 13:36.
Citera
2022-04-05, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Hur ska det gå med den eviga och heliga tillväxten då? Då får man i väst införa andra program än rövknulling och som producerar miljontals barn och framtida slavar för industrin.

Naturligtvis hoppas USA och EU att dom vinner sitt proxykrig i Ukraina så dom kan plundra de båda länderna och återgå till tillväxten och jobbet för de få att bli ännu rikare.

Nu vinner dom tyvärr inte utan ryssarna mal långsamt ner ukrainska trupper och frågan är vad som i slutändan blir kvar av Ukraina, kanske bara Galicia där upp i väster vid Polen där Banderas gäng håller till (välkommen till EU lilla resurslösa och hatfulla land). Jag tror att fönstret för förhandlingar är stängt nu efter alla sjuka lögner och den vridna propagandan Ukraina spridit. Det kommer mer lögner naturligtvis som i slutändan biter Kiev-regimen i baken för det är svårt att ständigt ljuga och upprätthålla lögner. Efter det kommande slaget i Donbas vet vi hur mycket ryssarna kommer att kunna ta och sen troligen ge väst fingret och avsluta den bekanskapen.

Jag hoppades att förhandlingarna skulle leda någonstans men det är bara att inse att Kiev-regimen inte vill och dom riskerar att förlora mycket mer land och framför allt tiotusentals unga män helt i onödan, delar av Ukrainas framtid.

Putin-regimen är kanske ond men denna Kiev-regim är betydligt ondare.

Man börjar redan flytta från Kina. Till och med Kineserna själva flyttar produktion från Kina.

Hur kriget slutar vet ingen, då krig är väldigt komplicerat. Det har definitivt gott bättre för Ukrainarna än vad både Ryssland och väst trodde. Sen måste väl Ukraina själva bestämma vad de är beredd och offra för sin frihet. Vill de inte så kan de rösta med fötterna.
Citera
2022-04-05, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Manneniburen
Vet du om det problemen är lika stora i de olika regionerna i Ryssland? Jag tror att korruputionen är lägre i de östra och norra delarna där det ändå inte finns någonstans att flasha lyxen.

Du har en väldigt naiv syn på korruption.
1 rubel är alltid bättre än 0. Ingen muta är för liten.

Med tanke på standarden på ryska styrkor (de som invaderade Ukraina) bör korruptionen vara nationellt utbredd. Militären ska vara en mått på välstånd.

Att ett enormt I-land skickar fram rent skräp, är högst anmärkningsvärt.

Problemet stavas korruption.
Citera
2022-04-05, 13:35
Medlem
erektidiots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BonerBatman
Jo det förstår jag. Men på bilderna man ser på de som har blivit dräpta med händerna bakom ryggen är det uteslutande vita bindlar som använts för att säkra händerna.

Om man nu ska föreskriva occams rakblad för slutledningar, så föreskriver väl principen om enklaste förklaringen att ska man binda många människor, så tar man av det "rep" man har mycket tillgängligt av, t.ex. vitt tyg som är tänkt att ha att göra armbindlar av.
Citera
2022-04-05, 13:39
Medlem
erektidiots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av countolaf
Ja jag kan ha fel, med tanke på hur många fordon ryssarna har blivit av med så kan det vara så att det bara är deras taktik som suger.

Ryssarna verkar ju, antingen av självförtroende, dumhet, inkompetens eller bristande utrustning väldigt ofta åka i långa kolonner på vanliga vägar. Lätt att bli en måltavla då om artilleriet slår ur den som åker längst fram. Jmf. med videon där Ukrainarna tar sig fram genom att korsa ett fält, i en utspridd och ojämn formation.
Citera
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av countolaf
Det verkar ju vara helt värdelöst att köra stridsvagn i krig. Är det inte artilleri som tar en så är det ett flygplan, en mina eller en gömd soldat med ett pansarskott.

En i tråden som säger ha rattat vagnar - moment42 - säger också att det är extremt viktigt att man har rätt understöd och att de har blivit nästan som skalbaggar ute på golvet. De måste söka skydd i hörnen och under saker.

Givet de nya vapnen är terrängen också värdelös för pansar. De är lätta att upptäcka och kan bekämpas på mycket långt håll av förband som tanksen kanske knappt ens kan se.

Min simpla tanke är att det är bättre med glaskanoner i den rådande situationen. Samma väg tror jag de flesta marina enheter har gått. De har inte mycket pansar utan satsar på att slå till först och sedan att använda aktiva motmedel. Jag tror denna deltagare moment42 var av något liknande uppfattning.

Ifall utvecklingen blir sådan kan vi kanske få se att framtida stridsvagnar blir lättare.
Citera
Avstängd
WTFSTHLMs avatar
Nu är det peskovs hor-dotter som gråter ut om att hon inte längre får leva i lyx och flärd i väst. Hon får väl dra till nåt arabland där hon kan få några dollar för att visa fittan Extremt bra att sanktionerna börjar sjunka in nu hos putin och hans kriminella kumpaner

24-åringen är dotter till Putins närmaste man: "Orättvist"

https://www.msn.com/sv-se/nyheter/utrikes/24-%C3%A5ringen-%C3%A4r-dotter-till-putins-n%C3%A4rmaste-man-or%C3%A4ttvist/ar-AAVRHjh?ocid=msedgntp&cvid=f276fe394a3341f2b98ddec 9859a6a97

Elizaveta Peskova, dotter till president Vladimir Putins talesperson Dmitrij Peskov, lever numera under skarpa sanktioner – något hon inte är helt nöjd med. – Enligt mig är det totalt orättvist och ogrundat, säger hon till Insider.
Citera
2022-04-05, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av erektidiot
Ryssarna verkar ju, antingen av självförtroende, dumhet, inkompetens eller bristande utrustning väldigt ofta åka i långa kolonner på vanliga vägar. Lätt att bli en måltavla då om artilleriet slår ur den som åker längst fram. Jmf. med videon där Ukrainarna tar sig fram genom att korsa ett fält, i en utspridd och ojämn formation.

Det handlar väl om att de flesta förarna är så berusade att de skulle tappa bort varandra i en annan formation och om de inte följer en väg?
Citera
2022-04-05, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Hur ska det gå med den eviga och heliga tillväxten då? Då får man i väst införa andra program än rövknulling och som producerar miljontals barn och framtida slavar för industrin.

Naturligtvis hoppas USA och EU att dom vinner sitt proxykrig i Ukraina så dom kan plundra de båda länderna och återgå till tillväxten och jobbet för de få att bli ännu rikare.

Nu vinner dom tyvärr inte utan ryssarna mal långsamt ner ukrainska trupper och frågan är vad som i slutändan blir kvar av Ukraina, kanske bara Galicia där upp i väster vid Polen där Banderas gäng håller till (välkommen till EU lilla resurslösa och hatfulla land). Jag tror att fönstret för förhandlingar är stängt nu efter alla sjuka lögner och den vridna propagandan Ukraina spridit. Det kommer mer lögner naturligtvis som i slutändan biter Kiev-regimen i baken för det är svårt att ständigt ljuga och upprätthålla lögner. Efter det kommande slaget i Donbas vet vi hur mycket ryssarna kommer att kunna ta och sen troligen ge väst fingret och avsluta den bekanskapen.

Jag hoppades att förhandlingarna skulle leda någonstans men det är bara att inse att Kiev-regimen inte vill och dom riskerar att förlora mycket mer land och framför allt tiotusentals unga män helt i onödan, delar av Ukrainas framtid.

Putin-regimen är kanske ond men denna Kiev-regim är betydligt ondare.

Putin anföll oprovocerat. Det bevisar att han är oändligt mycket ondare än den ukrainska ledningen.
Citera
2022-04-05, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noobermench
Det är ju inte bara att mobilisera alla hur som helst. Varje gubbe ska ju ersättas i arbetslivet och det är en enorm omställning för ett samhälle. Numerär är inte problemet.

Men det är klart, att kasta in nån från parkbänken in i en uniform funkar, just han behöver inte ersättas...
Knappt 60% av arbetskraften i Ryssland är sysselsatt, som jämförelse ligger Polen runt 70%. Så visst finns det en del att ta av, men som tidigare konstaterats så verkar det vara skralt med fordon och vapen. Tänk att ryssarna lyckats avväpna sig själva samtidigt som Puttler blivit kinesernas lilla bitch, vilket ödets ironi.
Citera
2022-04-05, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av erektidiot
Om man nu ska föreskriva occams rakblad för slutledningar, så föreskriver väl principen om enklaste förklaringen att ska man binda många människor, så tar man av det "rep" man har mycket tillgängligt av, t.ex. vitt tyg som är tänkt att ha att göra armbindlar av.

Intressant detalj.
Efter en okulär besiktning, kan man dokumentera exakt vilket sorts tyg armbindlarna vanligen är gjorda av.
Bara att jämföra med handfängslen.
Och skulle ryssarna dilla om ryska offer (som bundits med egna armbindlar) kan man ju kolla på jackornas ärmar och se om det finns vita fibrer kvar.
Om ryssarna bundit fångar med egna armbindlar, är de ännu dummare än jag trodde.
Citera
2022-04-05, 13:45
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av nousernameneeded
Fast priserna har höjts... och våra fattigpensionärer kan du väl ändå inte anklaga för att vara Putin älskare?

Våra fattigpensionärarer är övre medelklass i putinryssland. du vet de med 2 bilar och större delen av huslånet betalt i sverige....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in