2022-04-05, 08:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PK-befriad
Folket på Krim valde själva...

Det är aldrig lätt att lösa sådana här etniska konflikter och båda sidor har sina argument. Jag har ingen enkel lösning men jag tror det är bäst att de går skilda vägar och att utbrytarregionerna tillåts bli självständiga.

Nu visade oberoende omröstningar innan invasionen av Krim och delar av Donensk och Luhansk på att en majoritet av invånarna inte ville tillhöra Ryssland.
Dessutom finns det mängder med intervjuer av Ukrainska medborgare på Rysska där de är tydliga med att de får använda det språket.
Sen att man som invasionsarme genomför någon typ av inoficiellt val är knappast något man kan ta som fakta i något hänseende.
Vad tror du själv att du skulle svara om flera beväpnade huliganer frågar dig nåt???
Som jag skrivit tidigare, lär dig lite om källkritik och förbättra din läsförståelse på andra språk en Rysska.
Citera
2022-04-05, 08:53
Medlem
Citat:
Folket på Krim valde själva...

Det är aldrig lätt att lösa sådana här etniska konflikter och båda sidor har sina argument. Jag har ingen enkel lösning men jag tror det är bäst att de går skilda vägar och att utbrytarregionerna tillåts bli självständiga.

Det är inte upp till något annat land att bestämma. Om det ska vara demokratisk röstning ska röstningen vara legitim i Ukraina. Alltså inte som det stora skämtet när röstningen om Krim gjordes.
Citera
2022-04-05, 08:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av El-Strutso
Jasså valde som det helt själva utan hot o påtryckningar?

Dessutom fullständigt olaglig omröstning, inga mer än ryssarna som godkänner den. Fick Tjetjenerna rösta om självständighet? Nej just det, Ryssland invaderade, mördade tusentals och satte marionetten och mördarhunden Kadyrov som president
Citera
2022-04-05, 08:56
Medlem
PK-befriads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Nu visade oberoende omröstningar innan invasionen av Krim och delar av Donensk och Luhansk på att en majoritet av invånarna inte ville tillhöra Ryssland.
Dessutom finns det mängder med intervjuer av Ukrainska medborgare på Rysska där de är tydliga med att de får använda det språket.
Sen att man som invasionsarme genomför någon typ av inoficiellt val är knappast något man kan ta som fakta i något hänseende.
Vad tror du själv att du skulle svara om flera beväpnade huliganer frågar dig nåt???
Som jag skrivit tidigare, lär dig lite om källkritik och förbättra din läsförståelse på andra språk en Rysska.
Nej valen som genomfördes blev till favör för Ryssland och självständighet:
(FB) Zelensky sa nej till fredsavtal med Ryssland precis innan kriget. Gjorde han rätt?

Det blir mitt sista inlägg till dig om detta.
Citera
2022-04-05, 08:58
Medlem
erektidiots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FiveLakes
Dessutom fullständigt olaglig omröstning, inga mer än ryssarna som godkänner den. Fick Tjetjenerna rösta om självständighet? Nej just det, Ryssland invaderade, mördade tusentals och satte marionetten och mördarhunden Kadyrov som president

Eller hur? Att rysstrollen har mage att snacka "rätten till självständighet" för Krim och Donbass, när Tjetjenien slogs ner så brutalt, är ju bara skrattretande. Det är ju också lite fint att rebellerna i Donbass, men också Sydossetien och Abkhazien, säger att de eg. vill tillhöra Ryssland, men där säger Putler nej. För han och Ryssland bryr sig egentligen inte om vad folk vill, de vill bara splittra sina grannar med proxystater.
Citera
2022-04-05, 09:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Kadyrovs tjetjener är fan helt vidriga men också inte så smarta, tik-tok bataljonen postar ju konstant filmer på övergrepp nu senast en rysk fånge som texten kallar - pig - som säger något på ryska och sen blir det Alla Akbar och näven i luften.

Jag skulle vilja se hur Kadyrovs övergrepp tas emot i den muslimska världen om det finns någon som orkat lära sig arabiska. Ser dom detta som nåt religionskrig möjligen?

Ta det jag skriver nu med en nypa salt. Men nån tjejensk ledare stod i en video med fångar (en kvinna fanns med där... mådde rätt dåligt av att se det då hon med 99% sannolikhet blivit/blir ett våldtäcktsoffer) och babblade om NATO och USA och i det stora hela lät det som att han såg på det hela som ett ideologiskt krig. Orkade inte kolla igenom allt.

Gissningsvis så är det väl en del ideologi och skit inblandat, en hel del lögner, en hel del dåliga värderingar.. men framförallt så är det väl också en massa pengar inblandat skulle jag tro.

Smutsigt verkar det vara iallafall.
Citera
2022-04-05, 09:01
Medlem
Citat:
Nej valen som genomfördes blev till favör för Ryssland och självständighet:
(FB) Zelensky sa nej till fredsavtal med Ryssland precis innan kriget. Gjorde han rätt?

Det blir mitt sista inlägg till dig om detta.

Din förmåga att svara och förstå verkar vara extremt begränsad.
Det fanns ganska många val och undersökningar som genofördes innan annekteringen 2014 alla visade på att mellan 75-85% av befolkningen ville tillhöra Ukraina, var vänlig läs på lite.
Den omröstning du refererar till genomfördes efter rysslands annektering och övervakades av Ryssk militär och är enbart godkänd av Ryssland.
Som jag skrev du kan inte 100% blint lite på det Rysk kontrolerad media skriver och Patrick Landcaster är inte 100% sanningenlig. Frågan om han håller sig till nåt som är sant är väl snarare frågan?
Citera
2022-04-05, 09:01
Medlem
PK-befriads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Det är inte upp till något annat land att bestämma. Om det ska vara demokratisk röstning ska röstningen vara legitim i Ukraina. Alltså inte som det stora skämtet när röstningen om Krim gjordes.
Vad var det stora skämtet? Att resultatet inte gick er väg?
Citera
2022-04-05, 09:04
Medlem
Poland discussing entering conflict?
Citera
2022-04-05, 09:05
Medlem
Citat:
Vad var det stora skämtet? Att resultatet inte gick er väg?

Omröstningen har inte godkänts av FNs generalförsamling. Dessutom:

5 maj 2014 postade Rysslands presidents råd för mänskliga rättigheter ett blogginlägg som dock snabbt drogs tillbaka, där man sa att "en klar majoritet av Sevastopols medborgare röstade i folkomröstningen för återföreningen med Ryssland (50–80 procent). Krim visar olika uppgifter att 50–60 procent röstade för en återförening med Ryssland, och totalt röstade där 30–50 procent av de röstberättigade." Detta antydde att endast 15–30 procent av de sammanlagt antal röstberättigade i realiteten röstade för Rysslands annektering av Krim (och Sevastopol).[39][40] Dokumentet finns fortfarande att läsa på Rysslands regerings webbplats i sin ryska version.[41]

källa Wikipedia
Senast redigerad av TAD2 2022-04-05 kl. 09:09.
Citera
2022-04-05, 09:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fr0g
Nu har det dykt upp en till film av påstådda ukrainska krigsbrott. 6-7 stycken soldater ligger på en väg man hör hur dom gurglar blod och dom har händerna bakbundna med vit tejp. Offren har vita armband. Soldater med blå bindel tömmer ett par skott och gör slut på en av dem. Ett pansarfordon syns i bakgrunden med något slags V sprayat på den. Långa floder av blod syns ha runnit ner längst vägen. Ser ut som en tjetjen i slutet han säger slava ukraina.

Varning för blodiga filmer:
https://twitter.com/newneoflash/status/1511154705350770693?s=21&t=lSp3Pnq5mTpnDtDB7gXMuQ

EDIT: Är det ett ukrainskt krigsbrott så kokar ingenting, bra att dom plockat bort några ryska våldtäktsmän, då bortser vi från nedan kommentar, jag läste lite snabbt.
Finns en tjetjensk bataljon på Ukrainas sida, riktiga hjältar och även den nya RPG-guden finns hos dom. Dödsföraktande och blivande EU medborgare.

Man kokar när man ser detta, det är inte soldater utan mördare som skrattande skjuter ihjäl fångar.

Nu har ryssarna börjat och mitt rättspatos är att man slår aldrig först men blir man angripen är allt tillåtet så fångar behöver Ukraina inte ta nu när dom snart har kastat ut ryssarna ur ukraina.
För PR syfte behöver dom kanske inte tortera dom så offentligt iallafall.

Första veckan var det många bilder på tillfångatagna ryssar som behandlades humant av Ukraina och dom civila som demonstrerade med flaggor och ord mot ockupanterna - nivån var rimlig från Ukrainas sida.

Sen när Ryssarna inte fick framdrivning tog man ut det på civila och fångar på det här sättet och nu är blodbadet igång.

Västra Ukraina är nu fredat och öster om Dnepr blir omstritt och ryska soldaters grav.
Senast redigerad av Africanized 2022-04-05 kl. 09:36.
Citera
2022-04-05, 09:06
Moderator
farbror_barbros avatar
Tove Liljendahl i SvD följer upp den avslöjande och skrämmande texten i ryska statsmedier om ”denazifiering” och hur Ukraina inte får finnas som stat:
https://www.svd.se/a/BjXm37/bilderna-i-butja-ser-ut-som-den-fascistiska-tankevarld-putins-ideologer-lever-i

För den som glömt hur seriösa ryska intellektuella kan se på detta krig, så bjöd denne Timofej Sergejtsev på följande ogenerade fascistiska, eller om man då vill marxist-leninistiska, tankefigurer:

"Namnet Ukraina kan till synes inte behållas som titeln på någon helt denazifierad statsbildning på det territorium som befriats från nazistregimen. (...) Denazifiering är oundvikligen också avukrainisering. (...) Till skillnad från, låt oss säga, Georgien eller Baltikum, är Ukraina, som historien har visat, olämplig som en nationalstat, och försök att 'bygga' en sådan leder logiskt till nazism. (...) Den banderitiska (syftar på ukrainska nationalistiska och fascistiska rörelser, reds anm) eliten måste likvideras, dess omskolning är omöjlig. Det sociala 'träsket' som aktivt och passivt stödjer det måste genomgå krigets svårigheter och smälta upplevelsen som en historisk läxa och försoning."

Kalla kårar är en helt normal reaktion när 30-talet gör comeback. Läsare av denna tråd ser att ovanstående också är ideer som exilryssar ventilerar, om än något inlindat. Men det är alltid den starkes rätt som gäller. Ryssland går inte att ha i möblerade rum, utan behöver skäras av från det civiliserade väst. De behöver kanske 100 år till att lämna sin föreställningsvärld från 1800-talet.
Senast redigerad av farbror_barbro 2022-04-05 kl. 09:08.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in