Citat:
Ursprungligen postat av
OY
Ja tyvärr lutar det åt det hållet just nu, dock kan det snabbt ändra sig då det finns länder som har en lite vassare attityd, till exempel Polen och Litauen.
Att väst har övergett tanken på att ta och behålla initiativet är ett nederlag i sig. Att parera är lika med att Putin kan göra som han vill.
Väst har också kärnvapen att hota med.
Det är en sund reflex för de flesta att inte vilja beblanda sig med krig, det är en naturlig reaktion att dra ut på det i hopp om att undvika konfrontation, de flesta vet om än så bara från historieböcker vad krig innebär, det är bäst att undvika för när du ger dig in kommer du inte ut som samma människa, om du ens kommer ut levande.
Så därför många som tvekar... vi vill ju hoppas att Putin ska ta sitt förnuft till fånga, att han ska tröttna eller saker bara mirakulöst plötsligt ska bli bättre.
Jag tror vi är många som förr eller senare kommer att inse, att det gör han inte. Han kommer inte dra styrkorna tillbaka, han kommer inte nöja sig med Ukraina och allt han säger är bara för att få omvärlden att tveka, bli splittrad och dölja sina egentliga avsikter. Själv är jag väldigt glad över att jag inte behöver ta sådana här stora beslut, men några kan behöva att göra det inom en inte alltför avlägsen framtid. Putin testar hela tiden hur mycket han kan komma undan med utan att någon på allvar reagerar.
Risken med att hela tiden testa sina gränser är att om han fortsätter att göra det, så kommer han hitta den gräns andra satt upp för honom.