2022-04-03, 22:25
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eren-Jaeger
Nu är inte jag känslomässigt styrd som dig.
Lilla treåriga Anna med kronisk sjukdom ska inte behöva dö pga Putins bravader.

Tyvärr är det nog det som måste till . Ryssland behöver stöpas om och byggas upp igen ( något liknande denazifieringsproccessen i Tyskland efter WW2 ) Situationen är dessutom näst intill identisk . Putin och rådgivare samt ansvariga befäl och soldater måste åtalas och fängslas " Jag lydde order " är inte en gångbar ursäkt längre vilket bestämdes i Nürnberg 1946 och lite framledes av segrarmakterna.
Citera
Medlem
von Hindenburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Och.., hade den någon påverkan på den tyska civilbefolkningens moral, vände man sig mot sina styrande i ilska eller tog man ut sin ilska på de nerskjutna flygarna ?

På samma sätt som att inte har den ukrainska civilbefolkningens motståndsvilja heller minskat efter ryssarna "ap-beskjutningar" utav flera städer..

Först och främst är det skillnad på en invasionsstyrka som den ryska och några som försvarar hemlandet.

Det handlar om vad som händer efteråt. När tyskarna förstod att de allierade utan problem kunnat mörda varenda en av dem och blev tvungna att konfrontera sitt eget beteende blev det skillnad.

När föräldrarna till 64e motoriserade brigaden tvingas ta hand om liken efter sina söner och offren för deras söner så kommer de också fatta att det är läge att börja bete sig som folk.

Det är många som du som tror att ryssarna är som djur pga genetiska fel men det är ganska impopulärt att dra fram sånt nuförtiden. Det kallas nämligen rasism.
Citera
Medlem
platyzmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Fast det kräver reformer, väl vid makten så är det långt ifrån säkert att han vill minska sin egen makt. Hans syn på Rysslands storhet och ställning i världen skiljer sig inte från Putlers.

Något måste ju skilja, Putin har gett honom 18 års straffarbete efter att Putin misslyckats att mörda honom.
Citera
2022-04-03, 22:26
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av varaive
Denna video har postats tidigare idag, men jag skulle vilja peka på en väldigt viktig detalj som inte togs fasta på tillräckligt när den postats tidigare.

Ryska soldater har alltså lämnat mängder av vapen (och annan utrustning) längs stranden av en flod.

De hade hur enkelt som helst kunnat hiva sina automatkarbiner i vattnet nån meter bort och göra dem obrukliga för fienden. Men de gjorde inte det (!!!). Det är praxis att förstöra sina vapen så att de inte hamnar i fiendens händer.

Detta är alltså bevis på att det finns stora mängder ryska soldater som deserterar, och som INTE förstör sina vapen. Det är mycket anmärkningsvärt.

https://twitter.com/nexta_tv/status/1510323944074657795
Iofs verkar de hoppar i floden för att simma över, då fimpar du allt tungt, vapen, hjälp, väst, ammo etc.de var nog mer panikslagna.
Citera
2022-04-03, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Moskva kommer att pröva sig på en "taktiskt fint" :

21:22

Russland ber om møte i FN om Butsja Russland har bedt om et møte med FNs sikkerhetsråd på mandag for å diskutere det de kaller Ukrainas «provokasjoner» i Butsja. Det melder det russiske nyhetsbyrået RIA Novosti ifølge Reuters.

Russland har hevdet at bildende av de mange sivile som er drept i Butsja er arrangert, og har kalt det hele en provokasjon.

https://www.nrk.no/nyheter/krigen-i-ukraina-1.11480927

Skall bli intressant.., detta är ju ett möte, man prövar sig inte på en resolution. Min tanke är här.., hur kommer Kina att hantera det hela ?

Rysslands motargument kanske blir;
- de ni ser avlidna dog av ukrainskt artilleri som sköts när vi drog oss tillbaka,
- granaten intill den avlidna må ha rysk text på sig eftersom ukraintska styrkor stulit ammunition,
- de döda sköts av ukrainska säkerhetsstyrkor långt innan korten togs,
- folk på orten kanske säger att de besökts av Ryska soldater men de ljuger,
- om det finns film där soldater med vita armband skjuter civila är det förtäckta ukrainska soldater.

Dvs. det är inte helt enkelt att se otvetydig fakta som bevisar att det faktiskt är person X från Ryssland som skjutit person Y på bilderna, eller hur? Förstår att Emotionellt, "Logiskt" och "Rationellt" så känner och tror vi att bilderna är äkta - men de är inte bevisade.

ICC har inte ett helt enkelt jobb.
Citera
2022-04-03, 22:27
Medlem
Felstavarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dack
Det kanske är Stalins gamla bord? För han hade något liknande och där generalerna då fick sitta stilla på sina stolar medan han talade om vad som skall göras.

Jaså, hade Stalin ett sådant han med? Det är väl kanske en vanlig attiralj hos despoter, lite som de kungar som haft enorma tronsalar.

Putin håller för övrigt samma överdrivna avstånd i den stora vita salen i Kreml, dvs. den sal där han ägnade sig åt den berömda förnedringen av Sergei Naryshkin. Just den händelsen var ju ett utmärkt exempel på en powertrip från Putins sida och visade onekligen vem det är som bestämmer.

Men när han sitter på kortändan av ett bisarrt långt bord och konfererar med Geramisov och Shoigu så ger det inte alls samma intryck av dominans och maktfullkomlighet. Och för egen del tror jag att sådant är viktigt för Putin, precis som det är för alla ledare av hans typ. Trumps grej var ju t.ex. att skaka andra ledare så hårt i armen att de vacklade, vilket slutligen blev så uppenbart att både Trudeau och Macron försökte värja sig mot den manövern (Macrons och Trumps handskakning är nog för övrigt bland det mest absurda jag har sett).

Putin är av samma skrot och korn och har utvecklat sina egna dominansverktyg, där ett av den uppenbarligen är att förnedra sina undersåtar inför öppen ridå. Möjligen är bordet och avståndet ett annat, men jag tror fortfarande att det mest beror på rädsla. Det ger helt enkelt inte ett kraftfullt intryck.
Citera
2022-04-03, 22:27
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av varaive
Denna video har postats tidigare idag, men jag skulle vilja peka på en väldigt viktig detalj som inte togs fasta på tillräckligt när den postats tidigare.

Ryska soldater har alltså lämnat mängder av vapen (och annan utrustning) längs stranden av en flod.

De hade hur enkelt som helst kunnat hiva sina automatkarbiner i vattnet nån meter bort och göra dem obrukliga för fienden. Men de gjorde inte det (!!!). Det är praxis att förstöra sina vapen så att de inte hamnar i fiendens händer.

Detta är alltså bevis på att det finns stora mängder ryska soldater som deserterar, och som INTE förstör sina vapen. Det är mycket anmärkningsvärt.

https://twitter.com/nexta_tv/status/1510323944074657795

Under hela kriget har vi ju sett ryssar som bara överger stridsvagnar och avancerad utrustning utan att sabotera den. Av de stridsvagnar som ryssarna har förlorat har nästan hälften fallit i Ukrainas händer oskadade. Det är mycket anmärkningsvärt.
Citera
2022-04-03, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Massmedia
Detta är nästan för magstarkt att läsa men...

https://marcusoscarsson.se/ukraina-barn-har-placerats-pa-ryska-stridsvagnar-mitt-i-eldstriderna/

Enligt trovärdiga uppgifter ska alltså de ryska styrkorna ha fångat in ukrainska barn och satt dem uppe på sina stridsvagnar som skydd! Hur jävla sjukt som helst.

Yes, har läst om det jag med igår kväll.
De gjorde det under reträtten från kyiv.
Citera
2022-04-03, 22:28
Medlem
raskenss avatar
BBC reportage från Bucher där många civila blev avrättade av ryssarna. Enorma mängder förstört ryskt pansar på vägarna. Undrar om dom drog in i samhället sen och började plundra våldta och mörda? Verkar bara varit totalt Armageddon.

https://twitter.com/BowenBBC/status/1510525340078252033?t=UiF9VAIlaSVGvK28cmRRDg&s=19
Citera
2022-04-03, 22:30
Medlem
reptilekings avatar
https://www.aljazeera.com/news/2022/3/21/how-will-the-war-in-ukraine-end

Lite olika idéer om hur kriget kan sluta och vad som kan hända efter. Jag kommer iaf ta paus från min egen rysskräck jag haft sen -81 ett tag. Bästa scenariot, Ukraina kommer ur det efter en svår fred med eftergifter och får stöd av EU.
Citera
2022-04-03, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Iofs verkar de hoppar i floden för att simma över, då fimpar du allt tungt, vapen, hjälp, väst, ammo etc.de var nog mer panikslagna.

Jo, men de har fimpat sina vapen 1m från stranden. Jag tycker inte att panikteorin räcker som förklaring.
Citera
2022-04-03, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av platyzma
När mördade och lemlästade Azovnassar Polacker?

Han menar UPA och Stefan Bandera och händelser i Wolyn. Men de så kallade Cursed Soldiers från Polen har också mördat folk i Ukraina.

Hans inlägg så fegt. Jag är nyfiken om han hade vågat säga det rakt i polackerna ansikten, att de efterblivna byfånar. Han hade garanterat hamnat på akuten med brutna revben och ben.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in