2022-04-03, 22:20
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von Hindenburg
Jag vet att den svenska skolan är urusel men jag måste fråga:

är du medveten om att USA och Storbritannien terrorbombade Tyskland i flera år med miljontals dödsoffer som följd?

Du förstår tydligen inte att det, och den följande invasionen, var bottenplåten i den tyska attitydkorrigeringen. Det var när tyskarna fick ta hem sin armé i lugn och ro efter första kriget som revanschismen kom fram.

Ergo, Ryssland behöver krossas och fås förstå att det är enbart deras fel. Med dödligt våld om så krävs.

Och.., hade den någon påverkan på den tyska civilbefolkningens moral, vände man sig mot sina styrande i ilska eller tog man ut sin ilska på de nerskjutna flygarna ?

På samma sätt som att inte har den ukrainska civilbefolkningens motståndsvilja heller minskat efter ryssarna "ap-beskjutningar" utav flera städer..
Citera
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Det här var ta-mig-fan det mest berikande jag läst på nätet i år. Videon med Sobchak från 1991 är enastående i sin relevans:

https://mobile.twitter.com/kamilkazani/status/1509985112850677767

Ukraina: en syntes av nationalism och "bakåtsträvande" konservatism. Det står även att det är nationalism och odling av nationell identitet "i provinserna" som sticker i ögonen på ledningen i Kreml.
Det som sticker i ögonen är att de vill vara självständiga och inte vill tillhöra Ryssland.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eren-Jaeger
Nej, för mig handlar det om etik och moral. Något som Putin inte har.

>>>Håller med att vi inte skall sluta att sälja läkemedel och liknande. Dock kan vi gör det lite dyrare. Ryssland har en "grönlista/gröna priser" på de läkemedel staten subventionerar så att de inte blir fördyra, ca 800 st. De väst kan göra är att de läkemedel som vi säljer och finns med på listan kan vi sälja dyrare. Då kostar det RySSland mer att subventionera dem. På så sätt är vi civiliserade och gör ett etiskt rätt val. Men statskassan urholkas.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Naturligtvis ska NATO inte låta sig provoceras av detta. Däremot ska den samlade Västvärlden reagera starkt med alla starkare sanktioner för att totalt isolera Ryssland nu.
Fast det finns en viss gräns, där sanktioner ska ersättas med militär attack
Citera
Medlem
platyzmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Problemet är att får han motsvarande makt så lär han snabbt korrumperas.
Han är ingen demokrat av västerländskt snitt.

Han ska inte få motsvarande makt, om man ogillar USAs två mandatperioder max kan man väl köra tre då, men sen FÅR man helt enkelt inte ställa upp igen.

Eller om Orban vinner ikväll igen har han ju ändå gjort det i ärliga val, såpass långt i demokratin kan även Ryssland nå.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dream.71
Fråga: har du varit i Ukraina på plats och sett med egna ögon vad som händer? Vad ryska soldater gör?

Nej, har du?
Citera
2022-04-03, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lawline
Jag tror att många i Doneskt och Lughansk ångar kampen på att bli självständig del av Ukraina. Nu när dom blir mer eller mindre tvingade att strida så faller intresset hos dom också. Dom vill hellre ha en överenskommelse med Ukraina om en begränsad självständighet istället för att riskera att bli dödad för vad har dom vunnit då? Inget alls.

Kanhända, men troligen så har väl de som bor i Donesk och Lughansk ännu sett ganska lite av kriget eftersom fronten är på avstånd?

Men när fler och fler av deras män kommer hem i likkistor och ukrainarna närmar sig mer och mer och sen slutligen börjar erövra områden som varit i utbrytarregionernas ägo sedan 2014, då kan jag tänka mig att i stort sett alla där ångrar och förbannar händelsernas utveckling.
Citera
2022-04-03, 22:22
Medlem
Eren-Jaegers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tactile
>>>Håller med att vi inte skall sluta att sälja läkemedel och liknande. Dock kan vi gör det lite dyrare. Ryssland har en "grönlista" på de läkemedel staten subventionerar så att de inte blir fördyra, ca 800 st. De väst kan göra är att de läkemedel som vi säljer och finns med på listan kan vi sälja dyrare. Då kostar det RySSland mer att subventionera dem. På så sätt är vi civiliserade och gör ett etiskt rätt val. Men statskassan urholkas.
Mycket bra inlägg!
Citera
2022-04-03, 22:22
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av platyzma
Han ska inte få motsvarande makt, om man ogillar USAs två mandatperioder max kan man väl köra tre då, men sen FÅR man helt enkelt inte ställa upp igen.

Eller om Orban vinner ikväll igen har han ju ändå gjort det i ärliga val, såpass långt i demokratin kan även Ryssland nå.
Fast det kräver reformer, väl vid makten så är det långt ifrån säkert att han vill minska sin egen makt. Hans syn på Rysslands storhet och ställning i världen skiljer sig inte från Putlers.
Citera
2022-04-03, 22:23
Medlem
Denna video har postats tidigare idag, men jag skulle vilja peka på en väldigt viktig detalj som inte togs fasta på tillräckligt när den postats tidigare.

Ryska soldater har alltså lämnat mängder av vapen (och annan utrustning) längs stranden av en flod.

De hade hur enkelt som helst kunnat hiva sina automatkarbiner i vattnet nån meter bort och göra dem obrukliga för fienden. Men de gjorde inte det (!!!). Det är praxis att förstöra sina vapen så att de inte hamnar i fiendens händer.

Detta är alltså bevis på att det finns stora mängder ryska soldater som deserterar, och som INTE förstör sina vapen. Det är mycket anmärkningsvärt.

https://twitter.com/nexta_tv/status/1510323944074657795
Citera
2022-04-03, 22:24
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Man förflyttar 10 BTG’s från andra delar av Ryssland till Donbass.
Sen har man ytterligare ett 30 tal BTG’s som går att sätta in.
Dock sägs det att man har börjat betala värnpliktiga som muckar betydligt mer så att de blir kontraktsanställda.
Sen mobiliserar man tusentals i Donbass, de är dock dåligt utrustade, utbildade och behandlas illa.

Ja, jag skulle tro att ryssarna redan har bränt av det mesta och det bästa de har. Vissa här har försökt sprida bilden av att det bara är en mindre del av den ryska krigsmakten som deltar i Ukraina, men detta är naturligtvis inte sant. Som om ryssarna medvetet skulle ha hållit tillbaks merparten av armén i ett läge där de åker på ganska spektakulära nederlag i norr. Jag tror faktiskt att deras situation är värre än vad många ens har kunnat föreställa sig och att ryssarna kommer att få oerhört svårt att ens vinna begränsade framgångar i Donbas-regionen. Om de hade koncentrerat sitt inledande anfall där och satt upp mer realistiska mål, så hade det kanske gått, men nu är det för sent att omgruppera. De enheter som har stridit i norr har lidit så enorma förluster att deras stridsvärde är obefintligt.

Jag tror att vi under den närmsta tiden kommer att få se ett rätt statiskt krig kring Charkiv och neråt Donbas/Mariupol där både Ukraina och Ryssland tvingas ta det lugnt. Nån ny rysk storoffensiv tror jag inte är möjlig. Inte före sommaren och då kan det lika gärna bli ett vapenstillestånd innan dess. Norra Ukraina tror jag att ryssarna har gett upp tanken på att försöka ockupera igen.
Citera
2022-04-03, 22:24
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
"Vi" får inte den chansen till att förklara i.o.m att det hela rapporteras utav rysk propaganda-tv med sin vinkel på saken. Det vet du också.

Personligen skulle jag exludera medeciner ifrån sanktioner. Ser inget gott komma ur detta.

Jo det gör det. Döda ryssar är bra ryssar.

Det har pratats i evigheter i vissa högerkretsar om att det egentligen var kommunismen som gjorde Sovjet till ett ont imperium, men det är fel. Det är ryssarna som gör rySSland till ett ondskefullt land. Lata, opålitliga, sadistiska och med storhetsvansinne anser de sig ha någon bisarr rätt till territorium de egentligen inte äger.

Enda sättet att få dem att vakna upp ur denna absurda villfarelse är att få dem att inse sakernas egentliga tillstånd och i förlängningen deras gudagivna klientroll i förhållande till Väst; muskoviterna är en bensinmack och inte något mer. Ju mer drakoniska sanktioner och ju bättre vapen Ukraina får, desto snabbare uppnås målet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in