2022-04-03, 19:20
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Hmm, det ser ut som att den nya strategin som hävdats från Ryssland stämmer, de kommer att lägga allt krut på Donbass och de andra östra regionerna, vi får hoppas att Ukraina kan flytta soldater och vapen nu.

Ukraina är nog rätt följsamma i dessa förflyttningar.
Det är ju helt klart en samordnad reträtt av ryssarna, och dom flesta spår att fokus läggs på Donbass och även stärka upp runt Krim.
Jag vill nog gärna lyfta in risk för kemvapen-attack mot område/n som ryska styrkor lämnar, då reträtten på flera ställen mer liknar en evakuering.
Citera
2022-04-03, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Ja. Dessutom kommer de att bli än mer fattiga efter detta krig.

Karma is a bitch . . . . .

Nu är jag egentligen inte intresserad av att gemene Ryss blir straffad men däremot är Putin en skurk och Ryssarna bör se till att få bort honom från makten med alla till buds stående medel.
Lugn bara lugn, hans dagar är räknade
Citera
2022-04-03, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PackMan123
Hahahaha

Detta påminner om ett mentalsjukhus.

Det spelar ingen roll för de flesta här vilka källor man än presenterar som inte upprepar den gängse uppfattningen här. Nämligen att Ukraina kör över Ryssland totalt militärt.

Om Ukraina vinner och har gjort så större delen av kriget, hur kommer det sig då att Ryssland lyckats uppnå ett av sina viktigaste strategiska mål, att upprätta en landkorridor mellan Krim och utbrytarrepublikerna? Och skära av Ukraina från Azovska sjön?

Ukraina har ju knappt återtagit något av Ryssland erövrat territorium förutom nu när ryssarna omgrupperade från Kiev och lämnade orter utanför huvudstaden.
Jag har funderat på samma sak och vad dom ser för vinster för Ukraina. Snart är hela södra Ukraina taget och förstärkningar från västra och norra Ukraina kommer att ha det svårt att hjälpa till. Dom knallar omkring och tar över byar som ryssarna lämnar då dom omgrupperar och tycker dom vinner mark. Ryssarna offrade en hel del pansar där runt Kiev och Ukrainarna gör ett bra jobb med det men annars sitter dom ju fast. Det är ju det ryssarna lyckats med trots stora egna förluster, att få Ukrainska trupper stillastående och fasta.

Det är märkligt att detta krig har blivit som en fotbollsmatch där hulliganer hejar på och slåss från bänkarna. Det här är krig och människor dör fast en del verkar förvånade, nyvakna, som om inte detta händer hela tiden någonstans i denna usla värld. Skicka mer vapen skriks det och sen gråter man då civila dör eftersom kriget aldrig tar slut. Kämpa på, lämna inte förorter och byar, här får ni en bössa och brandbomb, lycka till.
Citera
2022-04-03, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arccosinus
För någon vecka sedan läste jag att nästan 200.000 välutbildade ryssar hade lämnat landet.
Med tanke på att i stort sett all kvalificerad industri i Ryssland inom kort kommer att få stänga är det såklart en stor förlust att bl.a. många ingenjörer har lämnat landet.

Vapenindustrin är redan hårt drabbad, ingen flygplans- stridsvagns- eller robotproduktion är i drift. De saknar viktiga västerländska delar.
Detta var väntat
Citera
2022-04-03, 19:26
Medlem
Citat:
Hahahaha

Det spelar ingen roll för de flesta här vilka källor man än presenterar som inte upprepar den gängse uppfattningen här. Nämligen att Ukraina kör över Ryssland totalt militärt.

Om Ukraina vinner och har gjort så större delen av kriget, hur kommer det sig då att Ryssland lyckats uppnå ett av sina viktigaste strategiska mål, att upprätta en landkorridor mellan Krim och utbrytarrepublikerna? Och skära av Ukraina från Azovska sjön?

Ukraina har ju knappt återtagit något av Ryssland erövrat territorium förutom nu när ryssarna omgrupperade från Kiev och lämnade orter utanför huvudstaden.
Det har framförts kritik mot svensk media för att dom inte e källkritisk och för fram mycket propaganda från Ukrainskt håll. Svenska Dagbladet har dock fått kritik för att dom publicerat kritik mot Ukrainsk rapportering.
Citera
Medlem
Citat:
Hahahaha

Enig, men jag har hört bättre förklaringar till varför västerlänningar går igång på rysk dessinformation, (hat) vänstern gillar inte USA, och det ger dem en missriktad "förstålse" för "kapitalismens" hatfiende "komunismen", märkligt nog så har de inte accepterat att putins ryssland är en mix av kleptokrati och national faschism.

Men oandrasidan så är de i regel redan oförmögna att formulera egna tankar sedan länge, räkna brukar de inte heller kunna.

Citat:

Så du hade bara det misslyckade rysstrollet som källa?

Citat:

Jag är helt övertygad om att du inte vet skillnaden på ett militärstrategiskt relvant mål och vad målet är för en sexualförbrytare.

det fanns redan en landväg mellan krim och ryssland. (crimea-bridge)

Värdet av att ta mariupol (när de nu har gjort det?) är av strategisk vikt endast om de kan skära av donbass från västra ukraina, inget tyder på att är nära att lyckas med det såhär 40+ dygn senare, och med stor sannolikhet kommer det endå misslyckas med att skära av styrkorna som finns i donbass regionen, så det blir än mer osanolikt att mariopol får ens det strategiska värdet,

Citat:

Antar att det är din enorma (lånade) expertis avvsende strategiska mål som bubblar upp igen.
det är inte ukraina som anfaller ryssland utan tvärtom,
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arccosinus
För någon vecka sedan läste jag att nästan 200.000 välutbildade ryssar hade lämnat landet.
Med tanke på att i stort sett all kvalificerad industri i Ryssland inom kort kommer att få stänga är det såklart en stor förlust att bl.a. många ingenjörer har lämnat landet.

Vapenindustrin är redan hårt drabbad, ingen flygplans- stridsvagns- eller robotproduktion är i drift. De saknar viktiga västerländska delar.

Är dom verkligen så usla så dom inte kan producera något av dessa vapenslag längre? Låter för bra för att vara sant.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
De svenska ”experterna” trodde att Ryssland skulle köra över de ukrainska styrkorna likt en ångvält.

Vem trodde INTE att ryssarna skulle köra över ukraina och vinna kriget, för att vara fair.

Men redan efter en vecka när man såg hur trögt ryska konvojen i norra Kiev gick så var det tydliga signaler på att de här trupperna är inte organiserade eller bra nog för att ta en storstad igenom.
Citera
2022-04-03, 19:28
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Ukraina är nog rätt följsamma i dessa förflyttningar.
Det är ju helt klart en samordnad reträtt av ryssarna, och dom flesta spår att fokus läggs på Donbass och även stärka upp runt Krim.
Jag vill nog gärna lyfta in risk för kemvapen-attack mot område/n som ryska styrkor lämnar, då reträtten på flera ställen mer liknar en evakuering.

Ukrainarna får ju goda uppgifter om förflyttningarna från USA det är jag helt säker på, förhoppningsvis så får de besked om var de nya styrkorna för Ryssland börjar klumpa ihop sig för att kunna mobilisera på rätt ställe, det är ju fortfarande mycket mark som Ryssland håller och ju mer resurser som ryssland kan få dit desto svårare för Ukraina att kasta ut dem.

Ukraina behöver mer offensiva vapen, USA och NATO begriper ju det men spelar fortfarande lite försiktigt, jag hoppas att de senaste uppgifterna om morden på civila i Butja ändrar på det.
Citera
2022-04-03, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dream.71
Lugn bara lugn, hans dagar är räknade
Ja. Jag skrev redan de första dagarna av detta krig att det blir slutet för Putin. Men visst, jag är otålig .
Citera
2022-04-03, 19:31
Medlem
Fyndigt propagandakrigande av sverige
https://mobile.twitter.com/IrisovaOlga/status/1510596423334694920
Citera
2022-04-03, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scandinaviag
Vem trodde INTE att ryssarna skulle köra över ukraina och vinna kriget, för att vara fair.

Men redan efter en vecka när man såg hur trögt ryska konvojen i norra Kiev gick så var det tydliga signaler på att de här trupperna är inte organiserade eller bra nog för att ta en storstad igenom.
Jag visste redan dag 1 att ryssland skulle förlora. putler har inte gjort många rätt i sina dagar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in