2022-04-03, 17:33
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Den här massakern... Inget jag kan försvara. Jag vill inte hålla på och relativisera, men finns det någon rimlig förklaring till händelsen, om vi utgår från att ryska soldater gjort detta? Kan det vara samma sak som när tyskarna brände ned hela byar eller mördade alla för att byborna gömt partisaner? Kan det vara hämnd för något bakhåll, att ukrainska soldater huserat i byn, eller liknande?

Vedervärdiga uppgifter helt oavsett.

Man skulle ju kunna tänka sig att ett upplopp går över styr i en ockuperad by och att ryssarna då behövde skjuta demonstranterna.

Men här verkar man ha skjutit folk med matkassar som kom från affären. Så det finns nog inte ursäkt över huvud taget.
Citera
Medlem
Tvonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Det var tre brigader + en azovbataljon

Sant att det är tre brigader i Mauripol men all trupp är inte där en stor del befinner sig i Mykolaiv och Kharvik.

Stora delar av 36th sjöstrids infateri brigaden är i Mykolaiv. Och 200-300 från Azov bataljonen befinner sig i Kharkiv. Ukrainsk trupp i Mariupol är någonstans runt 3000 soldater TDF inräknat.
Citera
Medlem
reptilekings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Kanske är det så illa. En del riktigt ruggiga saker har uppdagats de senaste dagarna.

Det här kriget är riktigt smutsigt. Samma låga nivå som på Balkan på 90-talet, och där var det ju också grannar och grannfolk som gick loss på varandra med allehanda hårresande krigsförbrytelser som följd. Tyvärr skulle jag tro att det förekommer en del ljusskygga aktiviteter även när ukrainska soldater tar hand om förrädare, medlöpare, osv. Så hög är stressen.

Såklart är det så. Även där har Putin offrat sina egna genom att anfalla. Tänk dig att Sverige blir anfallet av ryssen och du kommer på grannen med att skicka koordinater till deras artilleri mitt i allt. Jävla röra.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Maken till lågbegåvat svammel får man leta efter, nästan rörande korkat.

Han är kunnig inom det militära området.
Detta han skriver är inte första gången jag läser eller hör andra källor.
Citera
2022-04-03, 17:34
Medlem
Salcinns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PackMan123
Finns flera klipp där han talar om detta. Sök så finner du.

Macgregor är en tomte som var så usel att han till och med blev petad ifrån en diplomattjänst i Tyskland.
Tar man hans åsikter seriöst har man ett problem. En av Trumps närmsta män och har haft helt bisarra uttalanden där ett av dem var att USA:s gränspatruller skulle skjuta illegala invandrare ifrån Mexiko vid gränsen. Även uppträtt på RT....
Citera
2022-04-03, 17:34
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ModeratSkeppet
Frustrerade ryssar som inte gillar att förlora och tar ut det på stackars civila? Verkar inte bara omänskligt, men dessutom helt vansinnigt att genomföra en öppen massaker på reträtten. En månad i krig får väl det att börja slå slint i skallen på folk...

Normalt hade man ju istället förväntat sig att partisaner kommer fram och öppet börjar avrätta alla kvarvarande kollaboratörer när ockupanterna lämnar.
Om det var så som du skriver i andra stycket vore det illa nog. Om det här kriget var normalt.

Jag ska vara ärlig och erkänna att jag lätt hade misstänkt ukrainare för detta illdåd om det inte vore för vittnesmålen. Jag kan inte ifrågasätta vittnesmålen. Mest för att det är ologiskt att göra det. Samtidigt som det vore mer logiskt om de döda var kollaboratörer. Hemska krig.
Citera
2022-04-03, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Bra, då har vi två nedskjutna flygplan att redovisa i morgon. Det var också viktigt att man kunde gripa piloten. Det har ett stort värde när dom återkommer till Ryssland i framtiden så påverkar dom opinionen mot krig, tror jag.

Du får tro vad du vill om piloten, men du flyger inte omkring i en SU-35 i de kläderna. Han kanske har hunnit bytt innan han blev tillfångatagen.Tro inte allt på Twitter.
Citera
2022-04-03, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Termos99
Han har varit uppe tidigare (Scott Ritter), en dömd sexförbrytare tyvärr. Också jobbat för RT, så ingen trovärdighet.

Han kan vara kunnig inom sitt gebit ändå.
Han har ju arbetat inom det militära och inom FN med vapeninspektioner.

Att man är dömd tar inte bort ens kunskap.
Citera
2022-04-03, 17:36
Medlem
I och med att ryska sabotörer besköt all media i början av invasionen så får vi helt enkelt lita på vad Zelenski och Ukrainska militären rapporterar till oss.

Dumt av ryssarna att dom inte tänkte på det när dom skrämde iväg all media. Zelenski och co kan ju typ säga vad dom vill när det inte finns självständiga reportrar på plats

Tur att Zelenski och hans militär helt klart aldrig skulle ljuga eller överdriva om något. Räcker att kolla på honom så ser man Jesus själv skina
Citera
2022-04-03, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Salcinn
Macgregor är en tomte som var så usel att han till och med blev petad ifrån en diplomattjänst i Tyskland.
Tar man hans åsikter seriöst har man ett problem. En av Trumps närmsta män och har haft helt bisarra uttalanden där ett av dem var att USA:s gränspatruller skulle skjuta illegala invandrare ifrån Mexiko vid gränsen. Även uppträtt på RT....

Vem tycker du man ska lita på då?
De svenska sk ”experterna” på SVT?
Citera
2022-04-03, 17:37
Medlem
Zingo2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Termos99
Korrigerat texten, otydligt skrivit. Menar att oavsett vad man tycker om invasionen så borde hela världen fördöma mördandet av civila i Butja.
Då är vi överens. Jag tror iofs att hela världen, kanske även Kina och Ungern gör det. Om inte får vi iaf hoppas det.
Citera
2022-04-03, 17:38
Medlem
Termos99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PackMan123
Han kan vara kunnig inom sitt gebit ändå.
Han har ju arbetat inom det militära och inom FN med vapeninspektioner.

Att man är dömd tar inte bort ens kunskap.

Han är en dömd sexförbrytare och jobbat för RT, det tyder på ett dåligt omdöme.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in