2022-04-03, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barkie
Har postat 6-7 videos med journalister på plats i Mariupol i början av utbrottet, i mitten och senast igår.

Den första var bannemej en amerikan på plats i Mariupol som var i katakomberna och pratade med civila som gömde sig för de inte fick fly för ukrainska styrkorna.

De va rätt många nere i mörkret, gamla som unga, som vittnade om mord av det egna folket och diverse andra övergrepp.

Hur kan de gå till? Ukraina är ju definitionen av moral och rättvisa. De finns inte ett uns ondska i dessa.

Minst 150 tusen har flytt Mariupol till ukraina-kontrollerat området. Det är bara att kolla med dessa.
Av de jag hört hittills har ingen bekräftat de historier som påstås komma från Mariupolare under rysk kontroll. För tidigt för att dra säkra slutsatser naturligtvis men det är en indikation på att det som kommer från ryskt håll håller låg trovärdighet.
Jag har även hört intervjuer med personer från Mariupol som intervjuats av rysk media som kommit med konfirmerade lögner.
Citera
2022-04-03, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frimans
Vilka Ukrainska piloter ??
Min kusin är i Sverige nu och vad han vet finns det inga Ukrainska militärpiloter kvar.
Vilka bevis ??

Detta är nog den mest genomskinliga propaganda sedan februari i denna tråden.

Frimans, du försöker relativisera ett massmord och det är mycket olämpligt på alla nivåer.
Kan du inte titta på filmerna istället och förstå vad Ryssarna gör och fördöma det?
Citera
2022-04-03, 17:11
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tillsson
Verkar vara Fake News med de "döda" civila som låg på gatan. Påhittat av Ukriana. En av de döda vinkar nämligen till kameran. Typiskt Ukraina.

https://twitter.com/spriter99880/status/1510545726312534017

Nej. Det är en ljusreflex eller vattendroppe. Det ser man tydligt i denna video:

https://www.youtube.com/watch?v=xkXcex2Id4M
Citera
2022-04-03, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barkie
Jag tror inte de hundra/tusentals ukrainska civila i Mariupol håller med dig. Dessa har vittnat om hur ukrainska armen mördat, våldtagit och tvingat kvar civila.

Men jag antar att civila ukrainare, på plats i Mariupol, som vittnar emot sin egen arme, inte är tillförlitliga.

Jag vet att du inte skojar så nu skall du få ett råd om du bara är förvirrad - sluta läs proryska sidor.

Finns en skitbra film där dom skriver, "massmord av ukrainska nazister" och det är bakdörren till ett sjukhus med HÖGAR av lik utanför. Det är såklart alla som dött i bombmattorna ryssarna lagt över staden inget annat. Fattar man inte det är man dum.
Citera
2022-04-03, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frihet-Nationalism
Azov finns snart inte längre som stridande förband. Sörjar man dem? Fanns/finns garanterat en del bra folk hos dem som trodde de slogs för något ädelt men en del verkar vara sadister som bara njuter av döda och har säkert en bakgrund som traumatiserade barnhemsbarn lurade av CIA.

Mariopol börjar likna Grozny, skäggen från Tjetjenien njuter nog säkert, en form av hämnd kanske. Ett obegagligt krig med massa dårar. Hur någon frivilligt kan åka dit är svårt förstå. Dö i ett proxykrig mellan Ryssland och USA och diverse fanatiker. Nej tack.

Detta krig är alltså Ryssland som anfallare sedan 2014 och Ukraina som försvarare. Finns ingen gråzon.
Citera
2022-04-03, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Tveksamt om UA har så stora styrkor inneslutna. Sen är väl inte yttäckande artilleri så effektivt mot bostadsområden om försvararna sitter i källarna och trycker.
Termobariska vapen är effektivt mot källare och byggnader, gäller dock att de egna trupperna håller sig borta samt att försvararna hinner förflytta sig undan ett angrepp.
De stora förlusterna brukar komma när kapitulationen sker i form av fångar.

Det var tre brigader + en azovbataljon
Citera
2022-04-03, 17:15
Medlem
leachs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oksai79
Proryska ukrainare brukar ha ett vitt band runt armen så ryska trupper kan identifiera dom som vänner.
Det mesta pekar på att dessa civila ansetts som förrädare av ukrainska styrkor och efter förhör blivit avrättade av ukrainarna.
Varför skule ryssarna avrätta individer som genom den vita bindeln identifierat sig som vänner?

För att dom är idioter, dödar varrandra och skjuter ner sina egna plan.
Senast redigerad av leach 2022-04-03 kl. 17:18.
Citera
2022-04-03, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Ja nazisternas härjningar i Ukraina var väl dessutom på 40-talet? Så vad dom har med saken att göra 75 år senare kan man ju undra.

Det finns väl en rysk vilja att utmåla Ukrainska försvarare av sitt land som nazister vilket är både fel och mycket skrattretande då Ryzzarna är de nya svarta.
Citera
2022-04-03, 17:16
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Det var tre brigader + en azovbataljon
Frågan är om alla blev inringande, har bara hört om Azov, Marinbrigad och en mekaniserad brigad.
Citera
2022-04-03, 17:18
Medlem
Blot-Svens avatar
Den här massakern... Inget jag kan försvara. Jag vill inte hålla på och relativisera, men finns det någon rimlig förklaring till händelsen, om vi utgår från att ryska soldater gjort detta? Kan det vara samma sak som när tyskarna brände ned hela byar eller mördade alla för att byborna gömt partisaner? Kan det vara hämnd för något bakhåll, att ukrainska soldater huserat i byn, eller liknande?

Vedervärdiga uppgifter helt oavsett.
Citera
2022-04-03, 17:18
Medlem
Sonnenwendes avatar
Ryska BDM som skickas tillbaka från Vitryssland, ser ut att ha sett bättre dagar.

https://mobile.twitter.com/markito0171/status/1510636948897083392
Citera
2022-04-03, 17:21
Medlem
Termos99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Den här massakern... Inget jag kan försvara. Jag vill inte hålla på och relativisera, men finns det någon rimlig förklaring till händelsen, om vi utgår från att ryska soldater gjort detta? Kan det vara samma sak som när tyskarna brände ned hela byar eller mördade alla för att byborna gömt partisaner? Kan det vara hämnd för något bakhåll, att ukrainska soldater huserat i byn, eller liknande?

Vedervärdiga uppgifter helt oavsett.

Jag tänker att det inte är så svårt att föreställa sig, frustrerade och arga ryska soldater som retirerar. Sett vänner dö, trötta och arga, tar ut det på civila. Behöver inte vara konstigare än så.

Men detta och alla andra brott oavsett sida ska utredas, som du säger. Vedervärdigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in