2022-04-02, 10:03
Medlem
Termos99s avatar
Bra idè, de kan gärna fortsätta att dra sig tillbaka till Rysslands gränser.

Russia making 'slow but noticeable' withdrawal from northern areas: President Zelensky

As Russian troops continue their war in Ukraine, the country's defence ministry said Russian troops were on "partial retreat" from the north of Kyiv.

Earlier this week, Russia had said it would be scaling back operations around Kyiv and Chernihiv located in northern Ukraine during peace negotiations in Istanbul, however, reports claim fighting continues in some areas.

https://www.wionews.com/world/russia-making-slow-but-noticeable-withdrawal-from-northern-areas-president-zelensky-467569
Citera
2022-04-02, 10:05
Medlem
Tvonds avatar
Två ryska Mil MI-8 i en smäll Hopps de ryska nazist piloterna brann upp sakta

Citat:
#Kharkiv rgn: Ukraine's 95th brigade shot down a RU Mi-8 with the domestic ATGM Korsar, "hit by the missile, the uncontrollable aerial vehicle collided with another Russian helicopter flying behind", both crashed

https://twitter.com/i/status/1510146130700550146
Citera
2022-04-02, 10:06
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Oksai79
17 000 Azovnassar och reguljär ukrainsk militär befann sig i staden, vilket blir nästan var 20'e person i staden som är ukrainsk soldat..Så klart det blir civila förluster när dessa grisar strider från civila byggander med civila ockupanter kvar i dom.
Det stämmer inte, det fanns ca 3500 reguljära soldater (element av 10th Assault Brigade och 36th Naval Infantry Brigade ) pluss ytterligare ca 800 man från nationalgardet (azov) för ett par veckor sedan.

De civila förlusterna kommer ur terrorbombningar och mord på civila som försöker lämna (väldokumenterat i bägge fallen)

Citat:
Det finns mängder med vittnesmål ifrån civila som säger att ukrainarna inte låtit dom fly staden.
Jag har inget emot reguljära ukrainska soldater men dessa Azovnassar, Aidanassar och Right Sectorgrisar måste utplånas med alla medel möjliga.

Det finns enstaka, inte många, och det förändrar naturligtvis ingenting. inte ens om du kan hitta ett sådant vittnesmål per oberoende rapport gällande terrorbombningar och civila som mördats av ryssar i samband med evakueringsförsök.
Citera
2022-04-02, 10:07
Medlem
Alsenos avatar
En ny dag och nya möjligheter för nazisterna från ryssland att fortsätta ge sig på kvinnor och låtsas att det är Ukraina som gjort det. Patetiska ryssar.
Citera
2022-04-02, 10:08
Medlem
Ny uppdatering från Ukrainas försvarsministerium
https://www.facebook.com/MinistryofDefence.UA
https://www.facebook.com/MinistryofDefence.UA/posts/287937886852004
OBS detta är från Ukrainas försvarsministerium inget är mina egna påståenden.
De totala stridsförlusterna för fienden var ungefär:
17800 Personal / Personer
631 Pansarvagnar
1776 Bepansrade stridsfordon / APV
317 Artillerisystem
100 MLRS raketartillerifordon
54 Luftvärns system
143 Flygplan
134 Helikoptrar
1236 Motorfordon / fordon
7 Fartyg / båtar / kutter
76 Bränsletankar
87 UAV operativ-taktisk nivå
24 Specialutrustning
4 OTRK / TRK / mobil SRBM-avfyrning
Beräkningen kompliceras av den höga intensiteten i fientligheterna.

Tidigare rapporteringar
2022-04-01
2022-03-31
2022-03-30
2022-03-29
2022-03-28
2022-03-27
Citera
2022-04-02, 10:10
Medlem
Termos99s avatar
3 vanliga lögner, som ofta upprepas här ang Rysslands invasion.

Här är tre falska ryska påståenden – som återkommer gång på gång

Efter invasionen av Ukraina ströps konton kopplade till ryska RT och Sputnik på en rad plattformar. Anledningen var att de kontrolleras av den ryska staten, och ses som propagandakanaler för Kreml. Men en månad senare lever och frodas fortfarande en stor mängd ryska ambassader och myndighetskonton på sociala medier och fortsätter att pumpa ut Kremls budskap.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/har-ar-tre-falska-ryska-pastaenden-som-aterkommer-gang-pa-gang
Citera
2022-04-02, 10:12
Medlem
Duvlorts avatar
Så mycket nazister som slåss, tävlar man i vem som mest nazist?
Citera
2022-04-02, 10:12
Medlem
barkies avatar
Tanken fog of war kom att slå mig imorse och jag gick vidare på den känslan.

Patrick Doncaster är på plats i Ukraina och harit varit sen början. Crowdfundad journalist.

https://mobile.twitter.com › plnewst...
Patrick Lancaster (@PLnewstoday) / Twitter

https://youtube.com/watch?v=rLZ2ZzoD-W0&feature=share

Genuint en av de bästa insatser jag sett av en journalist.

Han är kritiskt, ställer rätt frågor och ger en sann bild av vad som försiggår.

I hans videos intervjuas människor mitt i krigszonen (Mariupol) och retoriken i en av dessa var fascinerande.

Man intervjuar boende i Mariupol som vittnar om hur ukrainska armen bombat skolor och sjukhus. Patrick, tro det eller ej, ifrågasätter detta och frågar om de kan vara så att ukrainska armen siktat på ryssar i närområdet och att det antingen var ett misstag eller att ryssarna faktiskt sköt.

De säger bestämt nej.

En gammal man stiger fram i en annan och berättar att han sett en ukrainsk stridsvagn stanna mitt i gatan och avfyra rakt in i ett 9-våningars hus.

Vittnesmålen, som är många, och från boende DÄR, är information man inte kan blunda för oavsett vilken sida man står på. De handlar om att vara mänsklig.
. En kvinna visar sin svastika hon fått inristad på magen efter tortyr av azovbataljonen. Hon kommer aldrig mer vara sig lik.

Det enda som hörs från Mariupol och dess befolkning är hur ukrainska armen tvingar de kvar. Skjuter civila och hotar de som försöker fly.
Man torterar, bombar byggnader, sjukhus och skolor.

"NO its the Ukrainian army! They dont even care anymore, they shot civilians all the time now!"

En annan uttalar sin avsky för USA och UK.

Det här kommer självklart utmana alla rysshatande troll och deras världsbild. Ni kommer agera med personangrepp, smutskastning eller fjanterier. Det gör inget, jag förstår er situation.

Min egen är också utmanad:jag har vetat sen start att det här är något större och att de är historia och USA inblandat. De är det alltid.

Men, om det här kriget inte går som ni vill så kommer ni, en än gång ha stått på fel sida av historien.
Citera
2022-04-02, 10:14
Avslutad
Nu har de bombat Ukrainas raffinaderi.

Nu tror jag kriget vänder. Utan bränsle blir Ukraina sittande passivt. Ryssland tar över
Citera
2022-04-02, 10:17
Medlem
Alsenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkie
Så med andra ord TT till SVT - en propagandakanal till en annan hur DUM är du?

Men din idol P. Doncaster är naturligtvis saklig och opartisk ocg det är absolut ingen slump att han råkar bara intervjua Ukrainahatare? Nja, man får ta hans s.k. reportage med en stor grävskopa salt.
Citera
2022-04-02, 10:19
Medlem
Termos99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkie
Tanken fog of war kom att slå mig imorse och jag gick vidare på den känslan.

Patrick Doncaster är på plats i Ukraina och harit varit sen början. Crowdfundad journalist.

https://mobile.twitter.com › plnewst...
Patrick Lancaster (@PLnewstoday) / Twitter

https://youtube.com/watch?v=rLZ2ZzoD-W0&feature=share

Genuint en av de bästa insatser jag sett av en journalist.

Han är kritiskt, ställer rätt frågor och ger en sann bild av vad som försiggår.

I hans videos intervjuas människor mitt i krigszonen (Mariupol) och retoriken i en av dessa var fascinerande.

Man intervjuar boende i Mariupol som vittnar om hur ukrainska armen bombat skolor och sjukhus. Patrick, tro det eller ej, ifrågasätter detta och frågar om de kan vara så att ukrainska armen siktat på ryssar i närområdet och att det antingen var ett misstag eller att ryssarna faktiskt sköt.

De säger bestämt nej.

En gammal man stiger fram i en annan och berättar att han sett en ukrainsk stridsvagn stanna mitt i gatan och avfyra rakt in i ett 9-våningars hus.

Vittnesmålen, som är många, och från boende DÄR, är information man inte kan blunda för oavsett vilken sida man står på. De handlar om att vara mänsklig.
. En kvinna visar sin svastika hon fått inristad på magen efter tortyr av azovbataljonen. Hon kommer aldrig mer vara sig lik.

Det enda som hörs från Mariupol och dess befolkning är hur ukrainska armen tvingar de kvar. Skjuter civila och hotar de som försöker fly.
Man torterar, bombar byggnader, sjukhus och skolor.

"NO its the Ukrainian army! They dont even care anymore, they shot civilians all the time now!"

En annan uttalar sin avsky för USA och UK.

Det här kommer självklart utmana alla rysshatande troll och deras världsbild. Ni kommer agera med personangrepp, smutskastning eller fjanterier. Det gör inget, jag förstår er situation.

Min egen är också utmanad:jag har vetat sen start att det här är något större och att de är historia och USA inblandat. De är det alltid.

Men, om det här kriget inte går som ni vill så kommer ni, en än gång ha stått på fel sida av historien.

Patrick är en känd Kreml propagandist så hans närvaro och rapportering är stödd och kontrollerad av Kreml. Denna rapportering om kriget, förlåt den "militära special operationen" är motsats till vad oberoende media och rapportering är.
Citera
2022-04-02, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Nu har de bombat Ukrainas raffinaderi.

Nu tror jag kriget vänder. Utan bränsle blir Ukraina sittande passivt. Ryssland tar över

Men Ryssland tar ut sina egna bränsledepåer. De hjälper sig själva att förlora. Oklartvarför man är så korkade dock.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in