Tanken fog of war kom att slå mig imorse och jag gick vidare på den känslan.
Patrick Doncaster är på plats i Ukraina och harit varit sen början. Crowdfundad journalist.
https://mobile.twitter.com › plnewst...
Patrick Lancaster (@PLnewstoday) / Twitter
https://youtube.com/watch?v=rLZ2ZzoD-W0&feature=share
Genuint en av de bästa insatser jag sett av en journalist.
Han är kritiskt, ställer rätt frågor och ger en sann bild av vad som försiggår.
I hans videos intervjuas människor mitt i krigszonen (Mariupol) och retoriken i en av dessa var fascinerande.
Man intervjuar boende i Mariupol som vittnar om hur ukrainska armen bombat skolor och sjukhus. Patrick, tro det eller ej, ifrågasätter detta och frågar om de kan vara så att ukrainska armen siktat på ryssar i närområdet och att det antingen var ett misstag eller att ryssarna faktiskt sköt.
De säger bestämt nej.
En gammal man stiger fram i en annan och berättar att han sett en ukrainsk stridsvagn stanna mitt i gatan och avfyra rakt in i ett 9-våningars hus.
Vittnesmålen, som är många, och från boende DÄR, är information man inte kan blunda för oavsett vilken sida man står på. De handlar om att vara mänsklig.
. En kvinna visar sin svastika hon fått inristad på magen efter tortyr av azovbataljonen. Hon kommer aldrig mer vara sig lik.
Det enda som hörs från Mariupol och dess befolkning är hur ukrainska armen tvingar de kvar. Skjuter civila och hotar de som försöker fly.
Man torterar, bombar byggnader, sjukhus och skolor.
"NO its the Ukrainian army! They dont even care anymore, they shot civilians all the time now!"
En annan uttalar sin avsky för USA och UK.
Det här kommer självklart utmana alla rysshatande troll och deras världsbild. Ni kommer agera med personangrepp, smutskastning eller fjanterier. Det gör inget, jag förstår er situation.
Min egen är också utmanad:jag har vetat sen start att det här är något större och att de är historia och USA inblandat. De är det alltid.
Men, om det här kriget inte går som ni vill så kommer ni, en än gång ha stått på fel sida av historien.