2022-04-02, 08:55
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fricky
Tror du att Trump skulle hanterat kriget bättre än Biden?

Personligen så är jag skeptisk, jag uppfattade Trump som manipulerad av Putin.

Vi kan se hur Trump hanterade konflikten med Nordkorea. Där agerade han snabbt, kraftfullt och impulsivt. Tvekade inte att skicka fartyg till området. Inte den motståndare någon önskar sig. Kanske därför som Putin inte agerade under Trumps styre utan väntade till att Biden tillträtt?
Biden är raka motsatsen, en kalkylerande superdiplomat. Jag kan tycka att han agerat långsamt och inte tillräckligt kraftfullt mot Putin. Men han har lyckats mycket bra med att samla hela västvärlden under ett gemensamt paraply och få en enad front mot ryssland. Det hade nog inte den kontroversielle Trump lyckats lika bra med.
Citera
2022-04-02, 08:56
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noone1
Det är inte så enkelt. Enligt västerländska opinionsundersökningar har Putin stöd från 80 procent av befolkningen. Ryssar i gemen känner att landets själva existens står på spel.

Det kan jämföras med Serbien under och efter Jugoslavien-kriget. Än idag hatar Serberna väst.

De svarar i en given omgivning.

Och undersökningarna är bara ett exempel på hur hårt styrda ryssarna är.

Svårare än så är det inte.
Citera
2022-04-02, 08:57
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Thelonegunman
Ja, det är märkligt måste jag medge att Putin har stöd av hela 80% av det ryska folket.
Jag kan förstå att nordkoreaner är hysteriska i sin kärlek till sin totalitära tyrann men jag hade högre tankar om ryssar. Trodde de var coolare och kunde genomskåda hur Putin lurar in dem i masshysteri och in i ett vansinnigt destruktivt krig.
Det kanske är väl motiverat med sanktioner som slår mot hela det ryska folket då?

Ja, 2-3 generationer av misär är nog vad som krävs.

Citat:
Sen om Ryssland får en ny regim kan bandet snabbt börja backas till det bättre. Hela folket behöver KBT-terapi där de får lära sig att omvärlden inte vill dem illa, att deras existens inte står på spel, att "supernazister" är deras egna hjärnspöken, att de får vara kompis med resten av Europa så länge de utifrån egna villfarelser inte attackerar och hotar Europa.

Nedrustning och pacificering . Eller så kan ryssarna bli ett lydrike under kineserna. De har erfarenhet av att hantera terrorstaten lik Nordkorea så de inte stör världen i stort
Citera
2022-04-02, 08:57
Medlem
JamesWebbs avatar
Feån BBC, mer bevis på ryssarnas krigsbrott mot civila: https://youtu.be/HNTPyAsMmxs
Citera
2022-04-02, 08:59
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Låter bra. Problemet är bara att det västerländska militärindustriella komplexet älskar konflikten med Ryssland. Hur ska de annars tjäna pengar? De har levt på detta i 70 år. T o m president Eisenhower varnade för dem i ett tal redan på 1950-talet. Förgäves. De behöver en bad guy för att hålla uppe militärbudgetarna och beställningarna.
Faller på sin egen orimlighet då det inte är värt att riskera kärnvapenkrig för att kränga vapen.
Det här är en konflikt som dessutom på kort sikt äventyrar delar av Europas energiförsörjning.

Nä, det är Putin som räds EUs demokrati och hans drömmar om ett Storryssland eller Sovjet.
Citera
2022-04-02, 09:01
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thelonegunman
Ja, det är märkligt måste jag medge att Putin har stöd av hela 80% av det ryska folket.
Jag kan förstå att nordkoreaner är hysteriska i sin kärlek till sin totalitära tyrann men jag hade högre tankar om ryssar. Trodde de var coolare och kunde genomskåda hur Putin lurar in dem i masshysteri och in i ett vansinnigt destruktivt krig.
Det kanske är väl motiverat med sanktioner som slår mot hela det ryska folket då?

Sen om Ryssland får en ny regim kan bandet snabbt börja backas till det bättre. Hela folket behöver KBT-terapi där de får lära sig att omvärlden inte vill dem illa, att deras existens inte står på spel, att "supernazister" är deras egna hjärnspöken, att de får vara kompis med resten av Europa så länge de utifrån egna villfarelser inte attackerar och hotar Europa.
De flesta ryssar ifrågasätter inte sin ledare då de tror att han är utsänd av gud och inte kan göra fel. Om det går dåligt för Ryssland beror det på att oligarkerna och de övriga rakt under presidenten har gjort nått fel och inte förstått vad Putin sagt.

Se denna föreläsning (finns med svensk undertext) om rysk kultur och strategiskt tänkande så förstår du varför ryssar är som dom är och aldrig kommer att bli demokratiska.

https://www.youtube.com/watch?v=kF9KretXqJw
Citera
2022-04-02, 09:02
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Fortsätt att klistra länkar du, det är säkert någon som dreglar av glädje.

Om du vill kan du säkert också googla fram uppgifter om fransmän som stjäl, eller egyptier, eller romer, eller kanske till och med britter och judar. Det är säkert inga problem att hitta data om svenskar som lagförts för detta, heller. Men det innebär inte att du kan hävda att t.ex vi etniska svenskar som kollektiv ”brukar” stjäla och plundra eller vad du nu vräkte ur dig.

Om du inte förstår att man inte kan dra 10-tals miljoner människor över en kam på grund av deras nationalitet är jag ledsen men då är du nog ett hopplöst fall.

Dessvärre är du i gott sällskap med alla andra i tråden som hyllar de goda och högutbildade ukrainarna (med sina vackra sexiga kvinnor som bara längtar efter era snoppar) som är på väg hit, brinnande av lust att sätta igång och jobba här i Sverige. Vilket de fula, efterblivna och nersupna ryssarna förstås aldrig skulle ha gjort.

Att ni inbillar er att två genetiskt sett så närbesläktade folk skulle ha utvecklats i så diametralt olika riktning känns så där övertygande, i synnerhet som de har gemensam bakgrund i Sovjet och båda folken lever i gravt korrumperade samhällen. Hade jag haft tid och lust kunde jag troligen ha googlat fram massor med exempel även på ukrainare som stjäl och begår våldsbrott.

Greta Thunberg kallar sitt svartvita tänkande för ”superkraft”. Mig skrämmer det.
Ryssarna är kvar i Sovjet och det sovjetiska tänkandet, just därför hade den sovjetiska armén problem när det kom till flexibilitet och kunde bara agera utifrån kraft.
Ryssland som land och politisk kultur är kvar i sitt feodala system, det är inget europeiskt land och har inget europeiskt tänkande.
Ryssarna beter sig som de barbarer de alltid har varit och kommer att fortsätta göra så tills dess samhället genomgår en grundläggande förändring.

Att ukrainare och ryssar såväl som resten av de slaviska länderna delar ett gemensamt slaviskt språk gör dem inte till samma folk med samma mentalitet.

I väst har många på högerkanten sett Ryssland som en förebild, det är ingen förebild det är ett skithålsland av sämsta sort, mer likt Afrika än Europa.
Citera
2022-04-02, 09:03
Medlem
Kremenchug oljeraffinaderi uppges ha bombats. Detta kan ha varit en "hämnd" för Ukrainas påstådda attack inne i Ryssland igår.
https://t.me/intelslava/24166

Värt att nämna är att raffinaderiet tillhör oligarken Kolomojsky som var den som finansierade både Zelenskyjs väldigt dåliga tv-serie och Zelenskyjs politiska karriär.
Hail den store Putin.
Citera
2022-04-02, 09:03
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Vi kan se hur Trump hanterade konflikten med Nordkorea. Där agerade han snabbt, kraftfullt och impulsivt. Tvekade inte att skicka fartyg till området. Inte den motståndare någon önskar sig. Kanske därför som Putin inte agerade under Trumps styre utan väntade till att Biden tillträtt?
Biden är raka motsatsen, en kalkylerande superdiplomat. Jag kan tycka att han agerat långsamt och inte tillräckligt kraftfullt mot Putin. Men han har lyckats mycket bra med att samla hela västvärlden under ett gemensamt paraply och få en enad front mot ryssland. Det hade nog inte den kontroversielle Trump lyckats lika bra med.

Det stora sopan i sammanhanget är Obama. 2014 agerade usa inte som den hegemon de är, Obamas eftergifter gällande amerikanskt misilförsvar och inga fler militärbaser i (baltikum)Natoländerna var eftergifter till Putin som idag får ses som dåliga beslut.

En ledare för den fria världen får vara många saker, men inte naiv och mjuk
Citera
2022-04-02, 09:05
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Låter bra. Problemet är bara att det västerländska militärindustriella komplexet älskar konflikten med Ryssland. Hur ska de annars tjäna pengar? De har levt på detta i 70 år. T o m president Eisenhower varnade för dem i ett tal redan på 1950-talet. Förgäves. De behöver en bad guy för att hålla uppe militärbudgetarna och beställningarna.
En av Rysslands absolut största industrigrenar är försvarsindustrin, problemet är att den ryska krigsmaterielen inte direkt fått någon bra reklam i det här kriget, delvis oförtjänt men ändå.
Citera
2022-04-02, 09:06
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Fortsätt att klistra länkar du, det är säkert någon som dreglar av glädje.

Om du vill kan du säkert också googla fram uppgifter om fransmän som stjäl, eller egyptier, eller romer, eller kanske till och med britter och judar. Det är säkert inga problem att hitta data om svenskar som lagförts för detta, heller. Men det innebär inte att du kan hävda att t.ex vi etniska svenskar som kollektiv ”brukar” stjäla och plundra eller vad du nu vräkte ur dig.

Om du inte förstår att man inte kan dra 10-tals miljoner människor över en kam på grund av deras nationalitet är jag ledsen men då är du nog ett hopplöst fall.

Dessvärre är du i gott sällskap med alla andra i tråden som hyllar de goda och högutbildade ukrainarna (med sina vackra sexiga kvinnor som bara längtar efter era snoppar) som är på väg hit, brinnande av lust att sätta igång och jobba här i Sverige. Vilket de fula, efterblivna och nersupna ryssarna förstås aldrig skulle ha gjort.

Att ni inbillar er att två genetiskt sett så närbesläktade folk skulle ha utvecklats i så diametralt olika riktning känns så där övertygande, i synnerhet som de har gemensam bakgrund i Sovjet och båda folken lever i gravt korrumperade samhällen. Hade jag haft tid och lust kunde jag troligen ha googlat fram massor med exempel även på ukrainare som stjäl och begår våldsbrott.

Greta Thunberg kallar sitt svartvita tänkande för ”superkraft”. Mig skrämmer det.

Vad som skrämmer mig är att du blandar ihop Greta med det här kriget.

Greta säger i princip bara att vi skall lyssna på vetenskapsmännen.

Vad du säger är uppenbarligen att vi ska ge fan i det.

Googla på bäst du vill. Säg till när du hittar en sajt som säger att det är rätt att invadera och bomba katter, kvinnor och barn.
Citera
2022-04-02, 09:07
Avstängd
Citat:

Man undrar ju om Putin blev lurad av dem eller ägs av dem. Många länder kommer spendera enorma summor på försvaret nu.

Positivt , det skapar mängder med arbetstillfällen och driver innovation, trist för genus och miljörörelsen dock….
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in