2007-08-10, 15:35
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Postade två trådar i R.Y.S.

På grund av sakernas natur uppstod en hel del frågor och viss OT som jag försökte bemöta så gott jag kunde.

Dock ansåg mod johnny_vicious att trådarna var helt och fullt Trams, och de låstes. (h*n viftade dessutom med en varningens finger i en av dem)

Jag själv anser dock inte att trådarna var vare sig tramsiga eller att sakerna jag ville skänka saknar värde för den som nu skulle vilja ha dem. Jag är helt säker på att någon kommer vara intresserad av dem, bara informationen får förmedlas i sin egen takt.

Grejorna är lagliga, gratis och skickas till intressenterna gratis. Att redogöra för användningsområden kan dock vara klurigt eftersom det kan anses som brottsuppmuntran i vissa fall. Fantasin hos mottagaren får avgöra syftet.

Bland tänkbara lagliga användningsområden finns bland annat: Samling av udda saker, utbildningssyfte, skämta med någon, husdjurshållning, husdjursfoder och ren och allmän nyfikenhet hur sakerna ser ut. Sedan kan man såklart även använda dem i rent brottsligt syfte, men det kan man med nästan allt.

Jag är fullt medveten om att för gemene man så verkar sakerna helt värdelösa och rent av äckliga. Men är verkligen tanken bakom R.Y.S att tillgodose allas goda smak? Just nu finns där mest en uppsjö av olika invites.

johnny_vicious blev påtalad via PM men vägrade att låsa upp trådarna ens efter föreslagna användningsområden. Han ansåg att de som talat i trådarna verkade vara lämpliga mottagare och att diskussion skulle föras via PM med dem. Jag anser dock att detta inte är syftet med tråden R.Y.S. Är det verkligen meningen att jag som skänkare skall kontakta varenda ufo som postat något i tråden för att försöka jaga iväg mina grejor själv? Hellre slänger jag dem åt helvete, kan jag säga.

Vissa som kanske var intresserade önskade veta vart jag bor, vilket jag enligt vad jag vet inte är skyldig att redogöra för.

Intressenter i R.Y.S brukar i allmänhet kontakta skänkaren via PM och det har ännu inte hänt. Nu saknas dessutom möjligheten att direkt i tråden framföra önskemål om dem.

Trådarna det gäller är....

Döda vägglöss
http://www.flashback.org/showthread.php?t=527569

Amerikanska kackerlackor
http://www.flashback.org/showthread.php?t=527567
Citera
2007-08-10, 16:31
Medlem
><((((°>s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WirelessGkit2
Postade två trådar i R.Y.S.

Grejorna är lagliga, gratis och skickas till intressenterna gratis. Att redogöra för användningsområden kan dock vara klurigt eftersom det kan anses som brottsuppmuntran i vissa fall. Fantasin hos mottagaren får avgöra syftet.

Jag är fullt medveten om att för gemene man så verkar sakerna helt värdelösa och rent av äckliga. Men är verkligen tanken bakom R.Y.S att tillgodose allas goda smak? Just nu finns där mest en uppsjö av olika invites.

67[/url]

ser inget olagligt med dom amerikanska kackerlackorna faktiskt, dom är säkert jätteintressanta för rätt person, tyckte att det va trams att stänga den tråden.
Citera
2007-08-10, 18:52
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ><((((°>
ser inget olagligt med dom amerikanska kackerlackorna faktiskt, dom är säkert jätteintressanta för rätt person, tyckte att det va trams att stänga den tråden.

Brottsbalken 1962:700....

8 § Framkallar någon allmän fara för djur eller växter medelst gift eller
genom att överföra eller sprida elakartad sjukdom eller genom att sprida
skadedjur
eller ogräs eller på annat dylikt sätt, dömes för förgöring
till böter eller fängelse i högst två år.

Är brottet grovt, skall dömas till fängelse, lägst sex månader och högst
sex år. Vid bedömande huruvida brottet är grovt skall särskilt beaktas,
om det skett med uppsåt att skada eller om egendom av betydande värde
utsatts för fara.

Tack för stödet.
Citera
2007-08-10, 19:38
Medlem
Oddballs avatar
Det kanske kan verka som någon sorts "ryggdunkande" eller som om vi moderatorer håller varandra om ryggen men jag måste ändå säga att jag tycker johnny_vicious gjorde helt rätt. Jag hade agerat likadant.

"Döda vägglöss"...
Citera
2007-08-10, 20:41
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WirelessGkit2
Intressenter i R.Y.S brukar i allmänhet kontakta skänkaren via PM och det har ännu inte hänt.

Då är väl förlusten inte så stor..?

För övrigt håller jag med mina moderatorkollegor ovan, och kastar in lite ryggdunk bara för sakens skull.
Citera
2007-08-10, 20:45
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
Det kanske kan verka som någon sorts "ryggdunkande" eller som om vi moderatorer håller varandra om ryggen men jag måste ändå säga att jag tycker johnny_vicious gjorde helt rätt. Jag hade agerat likadant.

"Döda vägglöss"...

Jojo, det är möjligt att jag själv hade reagerat liknande i nån annan form av forum, kanske om nån ville ge bort en synvinkel eller en gänglös mutter med franska gängor....

Det jag egentligen reagerar mest på, är den totala bristen på motivering. Att avfärda ett ämne som trams kan väl vara befogat i fallen jag just angav här ovan, men knappast i trådarna det nu verkligen gäller.

Jag har vid ett flertal tillfällen skänkt bort just döda vägglöss till skolor, universitet och museér. De är mycket svåra att få tag på. Hade det inte varit för att det kan vara så att levande vägglöss eventuellt kan sprida smitta, så skulle jag givetvis valt sådana istället.

Bara för att en enskild moderator (eller flera) anser att ett gratis föremål är värdelöst, så raderas trådar godtyckligt. Det är illa.

Jag själv anser att såkallade invites som är såförbannat populära i R.Y.S inte är något annat än förtäckt Spam. Det handar i många fall om "gratis inbjudningar" till betaltjänster. Så gott som alla betaltjänster är för fan gratis, åtminstone i början. Smakprovsknepet är ju minst lika gammalt som horeri....
Citera
2007-08-10, 20:53
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChristianX
Då är väl förlusten inte så stor..?

Nej, inte för mig, jag har ju inget reellt behov av grejorna, jag har ju fler än 50 kackerlackor och flera tjog döa löss (plus hundratals andra döa djur). Nån som tror att jag vill ge bort dem bara för att det är kul att gå till posten och betala porto till totala främlingar? Puckon.

Givetvis ger jag bort grejorna för att det kan glädja nån, inte för att ge mig själv huvudvärk, vilket jag snart kommer få...

Om nån dag så har trådarna förpassats till himmelriket då de begravts som skit nånstanns långt bak där ingen jävel letar. (Jag menar, i R.Y.S är det fullkomligt meningslöst att ens kolla på sida två, då allt för det mesta är bortskänkt innan det passerat postning nummer fem)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in