2022-04-01, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xoleraz
Hallå? Mycket skitsnack från dig tyvärr!

Snubben betalde 12$ USD för att åka, så han smet inte in på något sätt alls. Dessutom ringde han en släkting och sa till henne: "They will let me ride", innan han åkte, vilket betyder att han inte smet in utan att personalen hade tillåtit honom att åka attraktionen.

Dessutom visste han ingenting om att just denna karusell hade en viktgräns, nöjesparken behövde inte upplysa gästerna om det enligt Floridas lagar - såvida inte tillverkaren av karusellen sagt till nöjesparken om det specifikt, vilket inte var fallet med denna attraktion! Killen litade helt enkelt på personalen på plats, vilket inte är ett dugg konstigt, man tror för fan inte att experterna på plats ska riskera ens liv!
Jag menar att han lyckades komma med på åkturen när han egentligen inte borde ha åkt med eller ens försökt få åka med. Han hade fått nej på de andra åken så han och förstås personalen skulle ha sagt nej till åket där han dog. Jaja, nu kan ni gråta - när det är försent.
Citera
2022-04-01, 15:55
Medlem
Som tidigare nämnt. hon tjejen i början kommenterar ju angånde avsaknaden av en andra säkerhetsspärr, "säkerhetsbältet" mellan benen som håller ihop sittdyna och bygel om det första låset som håller ner bygeln i gångjärnsdelen skulle släppa.

Sjukt att en attraktion kan vara godkänd utan något sådant.

Jag antar att bygeln klickar likt handbojjor och bara går att spänna åt mer när det väl har börjat låsa och lampan dem pratar om som indikerar på att bygeln är låst tänds så fort bygeln klickar.

Är själv lite nojjig på sånt här och brukar dra en extra gång i allt själv för att se att det verkligen sitter.
Nu får man lägga till att aldrig åka något som saknar en synlig "andra-spärr" på checklistan.
Citera
2022-04-01, 17:02
Medlem
Jag ser i mitt inre en flock av advokater som erbjuder sina tjänster till famijen, skadeståndet för det här kommer att ge en skaplig slant som andel till advokaten som "hjälper" dem ...
Citera
2022-04-01, 18:41
Medlem
DickeFixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MisterMagooo
Har själv ett barndoms minne från när ett slags metallstänger som skulle hålla fast mig i sätet, inte fälldes hela vägen in mot kroppen utan bara halvvägs. Så när vagnen åkt iväg och krängde och for omkring fick jag hålla i mig allt jag kunde för att inte slungas iväg. Gränsfall att jag fixade det. Ett barn begriper ju inte hur säkerhetsanordningar ska vara, och missar totalt om de krånglar.

Konstigt sådana här olyckor inte sker oftare ändå. Krånglande mekanik och mänskliga faktorn.
¨

Ja, jag kan vittna om detsamma. Var på Bakken i Klampenborg någon gång på 70-talet och vi åkte berg-och-dalbanan i trä. Vi var ganska små; jag var max 12 och min lillebror 10 så jag förstår inte att vi fick åka. Brorsan hade inte fattat att man måste dra metallramen mot sig tills den klickar utan han höll i sig i den med händerna. I en kurva tappade han taget så han satt helt lös och var på väg ur vagnen. Som tur var fick jag tag på hans arm och höll i honom resten av färden som delvis var i totalt mörker. Tur att det gick bra.
Citera
2022-04-01, 19:44
Medlem
En del av säkerheten är att den där klumpen mellan benen i stolen inte ska fungera som en trubbig jättedildo. Har han bara fått dit röven lite innanför klumpen skulle han inte åkt ur apparaten i första taget. Uppenbarligen hamnade han uppe på the Tower of Power.

Jag funderade först på varför stolarna inte lutar mer bakåt, men insåg att det då hade krävt bättre säkerhetsfunktion för underkroppen. Som stolarna nu är konstruerade kommer krafterna, om nu röven hamnar på rätt ställe, att pressa ner och förankra åkarna i stolen genom att rotera åkaren lite framåt.

Hade säkerhetsklumpen/dildon mellan benen varit högre hade det naturligtvis varit säkrare, men då hade väl hälften av åkarna stämt ägarna. "Nääää, jag är inte fet. Jag har bara kraftig benstomme. Maskinen är felkonstruerad! Advokat!!!"
Citera
2022-04-01, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MisterMagooo
Har själv ett barndoms minne från när ett slags metallstänger som skulle hålla fast mig i sätet, inte fälldes hela vägen in mot kroppen utan bara halvvägs. Så när vagnen åkt iväg och krängde och for omkring fick jag hålla i mig allt jag kunde för att inte slungas iväg. Gränsfall att jag fixade det. Ett barn begriper ju inte hur säkerhetsanordningar ska vara, och missar totalt om de krånglar.

Konstigt sådana här olyckor inte sker oftare ändå. Krånglande mekanik och mänskliga faktorn.
Samma här. Uppe i Frösöna djurpark.
Citera
2022-04-01, 19:56
Medlem
Bum1s avatar
Är videon anskrämlig? Vem var det som filmade och varför?
Citera
2022-04-01, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bum1
Är videon anskrämlig? Vem var det som filmade och varför?

Det är någon som filmar dem som sitter brevid, tänk dig frittfall på grönan, grabben sitter bortanför dem.

i den långa versionen så snackar det gänget lite med åkvärden, eller han står o limmar på nån brud typ.
karusellen åker upp sen kommer den ner och vid inbromsningsfasen så åker grabben ur stolen, och fortsätter neråt in i staketet
man ser inte själva landningen men ljudet är väll det som får folk att reageara, "schplat"/"schmack" typ. sen uppstår panik, folk vill av ring ambulans, hur kunde det hända osv.
inga jättegrova bilder mao, men man ser han ligga där mot staketet (inte inzoomad eller så) i slutet.
Citera
2022-04-01, 21:22
Avslutad
Viktgränsen fanns ju uppenbarligen av en bra anledning. Kan det vara fråga om "inkludering" som gått snett?

14 år är alldeles för tidigt att dö.
Citera
2022-04-01, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NSDAB
Som hon fettot på gymmet i Sverige som inte kom igenom scannern...

Man ser ju på bilderna att han inte sitter fast ordentligt för helvete... hela säkerhetsanordningen som ska spänna fast honom mot sätet lutar ju flera grader utåt. Fetknoppen kommer ju glida rakt igenom ser man redan där

Spänns inte dessa mellan benen? På de som sitter bredvid tycks man kunna se att anordningen går mellan benen. Annars hade karusellen inte kunnat starta? Hur trillade han ut om den spändes mellan benen och inte var sönder?

Ja, hans föräldrar lär ju stämma skiten ur dem. Så några hundra miljoner lär de få.
Citera
2022-04-02, 07:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VidrigaSvenskar
Även om han var fysiskt stor så får man inte glömma bort att han bara var 14 år. Ett barn som ville ha roligt tillsammans med sina vänner. Personalen på nöjesfältet är vuxna och utbildade i reglerna som finns och därmed faktiskt ansvarar för hans liv där och då.

Det enda som kvarstår nu är hur många miljoner dollar familjen kommer få i skadestånd.

Hade det varit en vit svensk kille så skulle du "gråtit" här på FB och tyckt synd om familjen. Nu var det ju bara en "neger" så han fick skylla sig själv.
Personal på nöjesfält är ofta ungdommar, inte vuxna. De i videon är ju barn själva.
Citera
2022-04-02, 09:03
Medlem
Core.s avatar
Tycker att det är konstigt att attraktioner inte har manuella säkerhetsanordningar som komplement.

Alltså en riktig sele borde alltid kopplas innan bygeln går ned. Eller? Det hade ju förebyggt 95% av dessa olyckor, om inte mer
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in