2022-04-02, 06:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Den underliga utflykten till Tjernobyl, vad tror ni om den?
Den rationella förklaring som gavs, var att ryssarna behövde korsa Tjernobyl för att nå Kiev (samt att Tjernobyl skulle säkras).

Båda förklaringarna låter tunna och dessutom bröt ryssarna upp snabbt. De var bara där i en månad.

Ryssarna säkrade dessutom ingenting.
De försämrade säkerheten för sig själva och för Ukraina.
Och sannolikt har ryssarna skadats pga radioaktivitet.
De kan knappast ha gjort nån vinst som motiverar framtida cancer.

Och pratet om skyddsvärn, låter idiotiskt.

Vad fan vad meningen?

Är det så enkelt som att Putin offrar obildade soldater, för att få tillgång till avfall, material till dirty bombs?

Håller man på med sån skit, är väl Tjernobyl en guldgruva?

Jag bara spekulerar. Men nån dold plan bör finnas.

Jag tror bara att det var ett viktigt delmål i kuppen. Kontrollera kärnkraft, Kiev och säkert andra delar av infrastruktur också.
Det går ju inte att lämna nazister i kontroll av farliga saker...var säkert tanken
Citera
2022-04-02, 06:55
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saggi
“The War in Ukraine Is Creating the Greatest Global Food Crisis Since WWII, the U.N. Says”

https://time.com/6162598/ukraine-war-food-shortage/

Hela världen stöttar Ukrainas NATO ansökan!

Absolut, men inte du, för din familj känner Putin, och du anser dig vara intellektuell.

Trots flera egna utsagor om att du har försökt förklara har vi inte sett något.

Det enda vi ser är Mordors beniga finger.

Ta chansen, berätta för oss varför det är rätt att Moskva invaderar.
Citera
2022-04-02, 07:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Som sagt inget tyder på att Puttin har blivit vansinnig. Och han älskar sin familj. Plus han vill inte att ryssland ska gå under. Han vill göra Ryssland stort igen. Han är paranoid men det har alla ryska ledare varit sedan Ivan den förskräklige.

Han kanske älskar sin familj, men han hatar väst, vad stoppar honom från att skicka kärnvapen?
Han kanske blint tror att väst inte kommer göra samma hemska sak tillbaka?
Citera
2022-04-02, 07:03
Medlem
Citat:
Den rationella förklaring som gavs, var att ryssarna behövde korsa Tjernobyl för att nå Kiev (samt att Tjernobyl skulle säkras).

Båda förklaringarna låter tunna och dessutom bröt ryssarna upp snabbt. De var bara där i en månad.

Vad fan vad meningen?

Är det så enkelt som att Putin offrar obildade soldater, för att få tillgång till avfall, material till dirty bombs?

Nej

1 närmaste vägen till Kiev

2 Inte försvarad av Ukraina

3 Vissa ryska förband var outbildade. Det är bra att lyssna på din högstadielärare i stället för dricka vodka och röka. (Om det är sant, som jag tror det kan vara)

4 Om man nu lämnar runt Kiev så behöver man troligen inte ha soldater där.

Jag misstänker om ryssarna använder material till smutsig bomb så kan man spåra materialet. Ryssar har nog tagit med sig för sälja som skrot. För en massa år sedan så samlade 1-3 skrotsamlare in skrott från en tandläkare för att sälja. 1-2 dog av strålskador om jag minns rätt.
Citera
2022-04-02, 07:03
Medlem
goseigens avatar
Citat:

Vad fan vad meningen?

Bara titta på kartan.

Ska man ta sig till Kyiv på den sidan Dnepr kommer man att hamna i Tjernobyl.

Det finns inget att fundera över.

https://www.google.se/maps/@51.225055,30.554931,73254m/data=!3m1!1e3

Du kan se där hur Dnepr bildar en gigantisk reservoar och att man måste åka genom Tjernobyl om man skall anfalla från nordväst.

Kraftverket är i sig totalt ointressant på annat sätt än att det har hjälpt Ukraina i landets försvar. Det har hjälpt landet på så vis att olyckan har skapat en situation där infrastrukturen är eftersatt.
Citera
2022-04-02, 07:04
Medlem
Citat:

Vad fan vad meningen?

Ryssarna var idioter och sköt sönder vegetationen vilket tog upp en massa strålning i området, sen var de ännu dummare och grävde skyttegravar i starkt bestrålad mark, så alla fick akuta strålningssjukdom och var tvungna att lämna. Så rätt åt idioter
Citera
2022-04-02, 07:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Han kanske älskar sin familj, men han hatar väst, vad stoppar honom från att skicka kärnvapen?
Han kanske blint tror att väst inte kommer göra samma hemska sak tillbaka?

Ryssland har en andrahands slagförmåga. Jag vet inte om han hatar väst. Ryssland för honom är något unikt. Det är inte väst och inte heller öst. Jag tror inte han vill förstöra det unika med sin familj. Han ingen Hitler, som tyckte att inget behöver vara kvar när jag misslyckas och dör.
Citera
2022-04-02, 07:06
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stolerik
Usa har invaderat ukraina under en 10 års period, och nu befriar ryssland ukraina från usa.

usa har i ukraina attackerat ryssar i donbass sen den usastödda statskuppen 2014, men dom gör det genom att utbilda och beväpna nazister att utföra deras dåd.

Lite skrämmande är det, att jag börjar förstå islamisternas hat mot amerikaner.

Nej, det är Ryssland som har invaderat, och ja, det är skrämmande att du börjar förstå islamister.

Ryssland mördar kvinnor och barn, och du tycker att det ligger något i det.

Konspirationsteoretiker är vad man tänker att du är.
Citera
2022-04-02, 07:06
Medlem
Citat:
Kommunisterna/ryssarna orsakade Europas största kärnkraftsolycka, så resonemanget är helt befängt.
Nazister har inte ägnat sig åt massförstörelse på 80 år.

Tjernobyl var redan kontrollerat, innan ryssarna kom och brötade runt, terrade personalen, bröt strömmen, rev upp farligt damm och sänkte säkerheten.

Nu har ryssarna dessutom stuckit.
De skapade inget annat än problem.

Jo, det skapade problem men det är rätt länge sen ryssarnas plan sprack. Det är inte mer befängt än resten av idiotin.

Om de rullat in på Tjernobyl samtidigt som presidenten hängdes på torget i Kiev och segerparaden började så hade det varit en bra plan.

Enligt många här är det fortfarande en bra plan.... Några små tajming problem kanske?
Citera
2022-04-02, 07:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Bara titta på kartan.

Ska man ta sig till Kyiv på den sidan Dnepr kommer man att hamna i Tjernobyl.

Det finns inget att fundera över.

https://www.google.se/maps/@51.225055,30.554931,73254m/data=!3m1!1e3

Du kan se där hur Dnepr bildar en gigantisk reservoar och att man måste åka genom Tjernobyl om man skall anfalla från nordväst.

Kraftverket är i sig totalt ointressant på annat sätt än att det har hjälpt Ukraina i landets försvar. Det har hjälpt landet på så vis att olyckan har skapat en situation där infrastrukturen är eftersatt.

Med tanke på hälsoriskerna, finns det väldigt mkt att fundera över. Det är inte bara det att soldater skadas, de kommer att dra med sig radioaktivt material, på kläder, på fordon osv

Att man måste genom Tjernobyl är en sak.
Varför idioterna grävde i marken, förstår ingen utomstående.
Citera
2022-04-02, 07:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Ryssland har en andrahands slagförmåga. Jag vet inte om han hatar väst. Ryssland för honom är något unikt. Det är inte väst och inte heller öst. Jag tror inte han vill förstöra det unika med sin familj. Han ingen Hitler, som tyckte att inget behöver vara kvar när jag misslyckas och dör.

Det får vi se. Jag blev i alla fall mer rädd när jag hörde rykten om att han hade cancer.
Jag får känslan av att han vill förstöra och överta så mycket han kan innan han dör.

Men OM man nu har cancer, varför invaderar han Ukraina? Borde han inte koncentrera sig på sin hälsa? Nej tydligen inte. Det är det som skrämmer mig, att han kanske är sjuk och det är därför dessa attacker kommer för att han vill få mycket gjort innan han dör.
Citera
2022-04-02, 07:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Det får vi se. Jag blev i alla fall mer rädd när jag hörde rykten om att han hade cancer.
Jag får känslan av att han vill förstöra och överta så mycket han kan innan han dör.

Men OM man nu har cancer, varför invaderar han Ukraina? Borde han inte koncentrera sig på sin hälsa? Nej tydligen inte. Det är det som skrämmer mig, att han kanske är sjuk och det är därför dessa attacker kommer för att han vill få mycket gjort innan han dör.

Han ville väl bli känd som Putte den store precis som Peter/Katarina den store. Sen tror han på

1 Att Ukraina och Ryssland hör ihop

2 Han är paranoid efter läst sin historia. Ryssland har ofta blivit attackerad från väst. Vikingar, Svenskar, Polacker, Turkar, Fransmännen och Tyskar har attackerat Ryssland från väst. Enda sättet för Ryssland att försvara sig är genom en stor yta.

Följ MSB råd och kanske lite mer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in