2022-04-02, 02:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slackoff
Har du tänkt på vad tråkigt det skulle vara om Putin eskalerar fram ett kärnvapenkrig?

Vi kan med 100% säkerhet konstatera att vi aldrig kommer få se någon rysk nation efter det.
Alla ryska städer kommer att utplånas och det är förmodligen bara diverse icke ryska minoriteter som klarar sig i det före detta Ryssland
Trist.
Världen hade varit en bättre plats utan Ryssland så just för den sakens skull må det vara hänt
Citera
2022-04-02, 02:10
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
1. Ännu har inget framkommit som bevisar att Ryska militärens siffror är felaktiga.

2. Den enda osäkerheten avseende de Ukrainska förlustsiffrorna är hur många av Mariupols försvarare som ännu inte är KIA, WIA, MIA, POW, etc. liksom den såkallade Ukrainska sydfronten där siffran 23k från förra veckan ännu är obekräftad, men trolig efter 1 månad med artilleribeskjutning. I övrigt är siffrorna främst från Ukrainska källor som exempelvis borgmästare m.m.

3. Färdigflashbackat!

Ännu har inget framkommit som bestrider att månens baksida är gjord av ost.

Att 18000 ryska soldater stupat kommer från flera underrättelsetjänster. Nästa 700ryska stridsvagnar har förstörts. 145 flygplan skjutits ner 1500 pansarfordon förstörts osv osv. Det faller på sin orimlighet att en anfallande part skulle ha mindre förluster.

Samtliga underrättelsetjänster är rungande eniga att detta är en av världshistoriens värsta misslyckanden.

Att ryssarna har mördat många civila är helt klart sant och där kommer ryssarna att under 100år framöver få betala för de brotten.
Citera
2022-04-02, 02:11
Medlem
Frickys avatar
Citat:
Har du tänkt på vad tråkigt det skulle vara om Putin eskalerar fram ett kärnvapenkrig?

Vi kan med 100% säkerhet konstatera att vi aldrig kommer få se någon rysk nation efter det.
Alla ryska städer kommer att utplånas och det är förmodligen bara diverse icke ryska minoriteter som klarar sig i det före detta Ryssland
Trist.
Du glömde den viktiga detaljen att ett kärnvapenkrig skulle resultera i slutet på människans existens.

Inte bara ryssar.

Det finns ingen segrare i ett kärnvapenkrig.
Citera
2022-04-02, 02:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fricky
Du tycker inte att USA har hällt eld på bensin under kriget och sett till att konflikten förvärras?
Tack för din fråga, jag uppskattar den. Jag ska svara på den.

Mitt svar är att det är Ryssland som förvärrar denna konflikt och att Ukraina har full rätt att försvara sig. Alla länder som stödjer Ukraina gör en bra sak då det är ryssland som är den militära aggressorn i den här militära invasionen / kriget.

Om du tycker att jag har missuppfattat din fråga så får du vara lite mer specifik och detaljerad, för jag kan omöljigt veta vad du syftar på specifikt om du inte specificerar.

Citat:
Hur kommer det sig att majoriteten av alla länder i väst har suttit lugna i båten medans USA ska överdriva om allt?
Du måste vara mer specifik för att kunna få ett specifikt svar. Annars sitter vi här och cherrypickar anektoder. Tills vidare får du ett generellt svar: Europa har varit allt annat än lugna den senaste tiden.

Samma sak gäller ditt påstående om att "USA ska överdriva om allt". Tills vidare ger jag ett mer generaliserat svar tills du är lite mer specifik (för jag kan omöjligt veta vad det är du syftar på exakt): USA har (precis som många andra länder) fört en hård retorik mot Ryssland och det ligger inget konstigt i detta. Det är extra nördvändigt när ryssland för en sådan aggressiv retorik som man gör.

Varför man gör det här kan vi diskutera, men då får du vara betydligt mer specifik i din extremt vaga frågeställning.

Citat:
"Den amerikanska senatorn Lindsey Graham vill se Vladimir Putin dödad – av sina egna soldater.
– Du skulle göra ditt land – och resten av världen – en stor tjänst, skriver han och riktar sig till ryska militärer. Uttalandet har fått den ryska ambassadören i USA att rasa."

https://www.expressen.se/nyheter/usa...v-rysk-soldat/

Politiker shitpostar på twitter/facebook ibland. Även om han har objektivt rätt i sak (att man hade gjort sitt land en tjänst att dra en Brutus på putin) så representerar det här tvärt emot det du verkar vilja hävda, att det här är "USA som häller bensin på elden". Så här uttalade sig USA om denna politikers tweet:

White House press secretary Jen Psaki responded Friday to a statement made by Sen. Lindsey Graham, R-S.C., that implied someone in Russia should assassinate Russian President Vladimir Putin.

"That is not the position of the United States government and certainly not a statement you'd hear come from the mouth of anybody working in this administration," Psaki said during a press briefing.

When questioned again about Graham's words, Psaki added, "No, we are not advocating for killing the leader of a foreign country or a regime change. That is not the policy of the United States."
Du missade den biten med flit och ljög om att det här är USA som häller bensin på elden, eller så var du bara oinformerad?

Om vi ska cherrypicka diverse politikers shit-twittrande och liknande så kommer vi ingen vart. För där har Ryssland gott om ammunition inte minst från Putler själv om Ukrainas knarkande nazistiska regering (som trots det leds av en jude..).

Citat:
"USA:s FN-ambassadör hävdar att Ryssland hotat med att invadera Sverige och Finland."

Ett uttalande som ifrågasätts av svenska experter.
Det är fruktansvärt överdrivet, säger UI:s forskningsledare Jan Hallenberg.
– Det är slarvigt och svepande, säger Malena Britz, docent vid Försvarshögskolan."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...ge-och-finland

Yup. Instämmer. Jag såg själv det uttalandet live och undrade wtf hon var on about. Det korrekta ordavalet hade varit "atombomba Finnland/Sverige" (detta var min uppfattning efter att ha sett Putin live utan några filter), inte "invadera Sverige".

En blunder från en representant men som inte påverkar helhetsbilden av det som sker just nu.

Citat:
USA vill hjälpa till med stridsflyg till Ukraina
Tanken är att Polen ska bistå Ukraina med rysktillverkade plan, USA skulle då i sin tur kunna leverera stridsflyg till det polska flygvapnet för att ersätta de plan som man gett till Ukraina

https://www.europaportalen.se/content/usa-vill-hjalpa-till-med-stridsflyg-till-ukraina

Ja, helt korrekt. Artikel från 7:e mars. Det står helt riktigt att man vill och skulle diskutera om Ukraina skulle få några flyg. Det blev ett klart och tydligt nej.

Det hade varit mycket bra om Ukraina hade fått flyg dock. Men här valde USA, tvärt emot ditt påstående om att hälla bensin på elden (vilket i det här avseendet hade varit bra) valde inte skicka några flyg för att inte eskalera den här konflikten oproportionerligt.

Over and out.
Citera
2022-04-02, 02:21
Medlem
Citat:
Huvudsaken är att Ryssland inte finns kvar efteråt.
Man kan med gott fog anta att i stort sett alla andra länder med kärnvapen har dessa riktade mot Ryssland just nu. Det samt att flertalet av Rysslands kärnvapen lär fungera lika dåligt som allt annat dom tar sig för kommer att medföra att just Ryssland utplånas kvick och lätt. Jag kommer inte sakna det skitlandet.
Citera
2022-04-02, 02:30
Medlem
Frickys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pruttler
Tack för din fråga, jag uppskattar den. Jag ska svara på den.

Mitt svar är att det är Ryssland som förvärrar denna konflikt och att Ukraina har full rätt att försvara sig. Alla länder som stödjer Ukraina gör en bra sak då det är ryssland som är den militära aggressorn i den här militära invasionen / kriget.

Om du tycker att jag har missuppfattat din fråga så får du vara lite mer specifik och detaljerad, för jag kan omöljigt veta vad du syftar på specifikt om du inte specificerar.

Du måste vara mer specifik för att kunna få ett specifikt svar. Annars sitter vi här och cherrypickar anektoder. Tills vidare får du ett generellt svar: Europa har varit allt annat än lugna den senaste tiden.

Samma sak gäller ditt påstående om att "USA ska överdriva om allt". Tills vidare ger jag ett mer generaliserat svar tills du är lite mer specifik (för jag kan omöjligt veta vad det är du syftar på exakt): USA har (precis som många andra länder) fört en hård retorik mot Ryssland och det ligger inget konstigt i detta. Det är extra nördvändigt när ryssland för en sådan aggressiv retorik som man gör.

Varför man gör det här kan vi diskutera, men då får du vara betydligt mer specifik i din extremt vaga frågeställning.

Politiker shitpostar på twitter/facebook ibland. Även om han har objektivt rätt i sak (att man hade gjort sitt land en tjänst att dra en Brutus på putin) så representerar det här tvärt emot det du verkar vilja hävda, att det här är "USA som häller bensin på elden". Så här uttalade sig USA om denna politikers tweet:

White House press secretary Jen Psaki responded Friday to a statement made by Sen. Lindsey Graham, R-S.C., that implied someone in Russia should assassinate Russian President Vladimir Putin.

"That is not the position of the United States government and certainly not a statement you'd hear come from the mouth of anybody working in this administration," Psaki said during a press briefing.

When questioned again about Graham's words, Psaki added, "No, we are not advocating for killing the leader of a foreign country or a regime change. That is not the policy of the United States."
Du missade den biten med flit och ljög om att det här är USA som häller bensin på elden, eller så var du bara oinformerad?

Om vi ska cherrypicka diverse politikers shit-twittrande och liknande så kommer vi ingen vart. För där har Ryssland gott om ammunition inte minst från Putler själv om Ukrainas knarkande nazistiska regering (som trots det leds av en jude..).

Yup. Instämmer. Jag såg själv det uttalandet live och undrade wtf hon var on about. Det korrekta ordavalet hade varit "atombomba Finnland/Sverige" (detta var min uppfattning efter att ha sett Putin live utan några filter), inte "invadera Sverige".

En blunder från en representant men som inte påverkar helhetsbilden av det som sker just nu.

Ja, helt korrekt. Artikel från 7:e mars. Det står helt riktigt att man vill och skulle diskutera om Ukraina skulle få några flyg. Det blev ett klart och tydligt nej.

Det hade varit mycket bra om Ukraina hade fått flyg dock. Men här valde USA, tvärt emot ditt påstående om att hälla bensin på elden (vilket i det här avseendet hade varit bra) valde inte skicka några flyg för att inte eskalera den här konflikten oproportionerligt.

Over and out.
Tack för ett vuxet svar!

Jag håller fast vid att USA har förvärrat konflikten mellan Ryssland och väst.

USA jublar nu över sanktionerna mot Ryssland, så att dom kan vara en leverantör av gas till väst. Jag är övertygad att USA skulle vilja se att kriget i Ukraina fortsätter ett bra tag till.

"The United States will work to supply 15 billion cubic metres of liquefied natural gas (LNG) to the European Union this year to help it wean off Russian energy supplies"

https://www.reuters.com/business/energy/us-eu-strike-lng-deal-europe-seeks-cut-russian-gas-2022-03-25/

Jag vill återigen poängtera att ditt inlägg var väldigt bra och informativt med källor. Vi behöver fler som dig i tråden, även om vi inte delar samma uppfattning.
Citera
2022-04-02, 02:44
Medlem
allegragellers avatar
https://twitter.com/worldonalert/status/1510039148299751424?s=21&t=Ug-N--20PlVfkC8BFwySyQ

Mördade civila, några är bakbundna..
Citera
2022-04-02, 02:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sneebeen
Citat:
Ursprungligen postat av pruttler
Citat:
Ursprungligen postat av sneebeen
I bland ser man inte skogen för alla träden står i vägen ;-)

Du får vara mer konkret och specifik för att vi ska kunna utröna vad det är du syftar på eller menar. Det är mycket möjligt att du har en poäng eller insikt i problemet, men inte vill dela med dig utav den. Du kan här mena precis vad som helst. Ska vi sitta och gissa?

Jag uppfattar detta som att du menar att Ryssland ställt en massa träd i vägen för sanningen och mitt i skogen sitter och runkar. Är det korrekt uppfattat?

Om du inte inser att det är du som civil medborgare som finansierar hela kriget via dyrare mat drivmedel el o.s.v.
Så är det folk som sitter i toppen av bolag som skrattar hela vägen till banken när de tjänar multum på detta så måste du vara dum.

Hur i helvete skulle jag kunna utröna att det är detta du vill ha sagt när du skriver "I bland ser man inte skogen för alla träden står i vägen ;-)". Är du riktigt sjuk i huvudet på riktigt?

Men okej. Vi gör ett litet försök här då med att försöka ha en faktiskt diskussion.

Anledningen till att så många saker redan är och förväntas blir dyrare nu beror på att hela supply-kedjan påverkas av det här kriget. Stor del av energin i oljan kommer från ryssland. Ökat pris på drivmedel leder till ökade kostnader för leverantör av allehanda produkter som ska transporteras. (sedan är det mycket annat som påverkas också, så som viljan att investera i saker och ting i en turbulent tid.. löner och inflationer påverkas indirekt, som i sin tur har en effekt osv..).

Vi kan ta ett räkneexempel från grundskolan. Ta vete som ett exempel (nu har jag inte siffror på Ukrainas vete-export ... but that's well beyond the point).

Att Ukraina sätts ur spel innbeär också betydligt mindre tillgång till vete som Ukraina är stor exportör av och övriga Europeiska länder importerar massor utav. Mindre tillgång innebär högre priser.

Varför är det så? Hur fungerar det här?

Vete i Ukraina odlas av ett flertal olika aktörer. Separata bönder som inte ingår i någon global judisk konspiration eller whatever, utan generellt är en mängd separata oberoende markägare med egna företag. De säljer sitt vete till diverse distributörer och uppköpare (vilka likaså generaliserat är en varierad mängd företag som inte ingår i någon global konspiration).

Du har här uppköpare av vete som konkurrerar om priset. Generellt blir det den som betalar bäst som får köpa vetet, för annars kan veteproducenterna sälja till någon annan uppköpare. Omvänt köper upphandlarn också av de producenter som säljer sitt vete billigast.

Mindre veteproduktion (pga kriget) ger uppköparna färre producenter att handla med. Med mindre konkurrens och större efterfrågan (brist på vete) kan producenterna (bönderna) sätta högre priser: köpare är benägna att betala mer för en bristvara och billigare alternativ finns det färre av (när det billiga vetet är uppköpt och aptiten kvarstår så finns bara det dyrare att tillgå). Samtidigt har också producenterna ökade kostnader (det är inte bara vete som påverkas utav detta krig) både på ett personligt plan men också för att kunna driva sin verksamhet (högre energipriser, dyrare konstgödsel mm).

Inte hjälper det heller att pruttland anekterat Ukrainsk energi (kärnkraftverk).

Man väljer nu att avbryta handel med ryssland (det påverkar både vår exportekonomi och vår supply chain). Kan du förklara hur du menar att det här finansierar ryssland?

Beroendet av rysk energi försöker man nu göra sig av med. I dagsläget är det en fortsatt viktig inkomstkälla för ryssland att kunna exportera det här, det finns en viss giftig symbios där. Men ingenting utav det som händer nu är ekonomiskt gynnsamt för ryssland. När pruttler drog igång ett krig så var det första dödsryckningen på en någorlunda fungerande och gynnsam rysk energiexport .. det som väntas nu är förmodligen en mycket billigare export till Kina. Lite som att gå från att vara en trestjärnig restaurang till att bli ett 1-stjärnigt.

Även där förstår jag inte riktigt hur du tänker. Finns det någon logik eller tänk bakom ditt inlägg överhuvudtaget? Isåfall behöver du vara mycket tydligare med i första hand vad fan det är du menar men inte minst utveckla dina resonemang så att man får åtminstone en uppfattning om vad ditt resonemang bygger på.
Senast redigerad av pruttler 2022-04-02 kl. 02:59.
Citera
2022-04-02, 02:56
Medlem
BonerBatmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
https://twitter.com/worldonalert/status/1510039148299751424?s=21&t=Ug-N--20PlVfkC8BFwySyQ

Mördade civila, några är bakbundna..
Frågan är om de har dött av Ukrainskt artilleri? Man ska ha använt det för att trycka tillbaka fienden de senaste dagarna. Det förklarar dock inte varför de ligger där tillsammans med andra som inte har händerna bakbundna, samtidigt ser de ut att ha fallit åt olika håll. Om man dör att tryckvåg borde människorna fallit it någorlunda samma håll.
Senast redigerad av BonerBatman 2022-04-02 kl. 03:04.
Citera
2022-04-02, 03:03
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BonerBatman
Frågan är om de har dött av Ukrainskt artilleri? Man ska ha använt det för att trycka tillbaka fienden de senaste dagarna. Det är fruktansvärt hur som
Ukrainska soldater bakbinder inte civila ukrainare för att sedan råka ha ihjäl dem.

ryska soldater mördar civila ukrainare och det är det vi nu får se bilder på från de områden ryssen lämnat. Det kommer mera, var så säker - frågan är hur länge Europa kan stå på utsidan och se på?

Donationer och sanktioner i all ära.
Citera
2022-04-02, 03:09
Medlem
WordWarriors avatar
Ryssland äger situationen och västerländsk media är full av desinformation. Faktum är att Mariupol faller inom några få dagar. Gatorna är beströdda av liken efter den nazistiska Azov-batallionens medlemmar. En officiell del av det ukraniska försvaret. Sverige har donerat 10 000 pansarskott till nazister. Tänk på det...
Senast redigerad av WordWarrior 2022-04-02 kl. 03:13.
Citera
2022-04-02, 03:12
Medlem
BonerBatmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WordWarrior
Ryssland äger situationen och västerländsk media är full av desinformation. Faktum är att Mariupol faller inom några få dagar. Gatorna är beströdda av liken efter den nazistiska Azov-batallionens framfart. Sverige har donerat 10 000 pansarskott till nazister. Tänk på det...
De äger också ansvaret för alla oskyldiga som stupat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in