Citat:
Ursprungligen postat av
Fricky
Du tycker inte att USA har hällt eld på bensin under kriget och sett till att konflikten förvärras?
Tack för din fråga, jag uppskattar den. Jag ska svara på den.
Mitt svar är att det är Ryssland som förvärrar denna konflikt och att
Ukraina har full rätt att försvara sig. Alla länder som stödjer Ukraina gör en bra sak då det är ryssland som är den militära aggressorn i den här militära invasionen / kriget.
Om du tycker att jag har missuppfattat din fråga så får du vara lite mer specifik och detaljerad, för jag kan omöljigt veta vad du syftar på specifikt om du inte specificerar.
Citat:
Hur kommer det sig att majoriteten av alla länder i väst har suttit lugna i båten medans USA ska överdriva om allt?
Du måste vara mer specifik för att kunna få ett specifikt svar. Annars sitter vi här och cherrypickar anektoder. Tills vidare får du ett generellt svar: Europa har varit allt annat än lugna den senaste tiden.
Samma sak gäller ditt påstående om att "USA ska överdriva om allt". Tills vidare ger jag ett mer generaliserat svar tills du är lite mer specifik (för jag kan
omöjligt veta vad det är
du syftar på exakt): USA har (precis som många andra länder) fört en hård retorik mot Ryssland och det ligger inget konstigt i detta. Det är extra nördvändigt när ryssland för en sådan aggressiv retorik som man gör.
Varför man gör det här kan vi diskutera, men då får du vara betydligt mer specifik i din extremt
vaga frågeställning.
Citat:
"
Den amerikanska senatorn Lindsey Graham vill se Vladimir Putin dödad – av sina egna soldater.
– Du skulle göra ditt land – och resten av världen – en stor tjänst, skriver han och riktar sig till ryska militärer. Uttalandet har fått den ryska ambassadören i USA att rasa."
https://www.expressen.se/nyheter/usa...v-rysk-soldat/
Politiker shitpostar på twitter/facebook ibland. Även om han har objektivt rätt i sak (att man hade gjort sitt land en tjänst att dra en Brutus på putin) så representerar det här tvärt emot det du verkar vilja hävda, att det här är "USA som häller bensin på elden". Så här uttalade sig USA om denna politikers tweet:
White House press secretary Jen Psaki responded Friday to a statement made by Sen. Lindsey Graham, R-S.C., that implied someone in Russia should assassinate Russian President Vladimir Putin.
"That is not the position of the United States government and certainly not a statement you'd hear come from the mouth of anybody working in this administration," Psaki said during a press briefing.
When questioned again about Graham's words, Psaki added, "No, we are not advocating for killing the leader of a foreign country or a regime change. That is not the policy of the United States."
Du missade den biten med flit och ljög om att det här är USA som häller bensin på elden, eller så var du bara oinformerad?
Om vi ska cherrypicka diverse politikers shit-twittrande och liknande så kommer vi ingen vart. För där har Ryssland gott om ammunition inte minst från Putler själv om Ukrainas knarkande nazistiska regering (som trots det leds av en jude..).
Citat:
"
USA:s FN-ambassadör hävdar att Ryssland hotat med att invadera Sverige och Finland."
Ett uttalande som ifrågasätts av svenska experter.
–
Det är fruktansvärt överdrivet, säger UI:s forskningsledare Jan Hallenberg.
– Det är slarvigt och svepande, säger Malena Britz, docent vid Försvarshögskolan."
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...ge-och-finland
Yup. Instämmer. Jag såg själv det uttalandet live och undrade wtf hon var on about. Det korrekta ordavalet hade varit "atombomba Finnland/Sverige" (detta var min uppfattning efter att ha sett Putin live utan några filter), inte "invadera Sverige".
En blunder från en representant men som inte påverkar helhetsbilden av det som sker just nu.
Citat:
USA vill hjälpa till med stridsflyg till Ukraina
Tanken är att Polen ska bistå Ukraina med rysktillverkade plan,
USA skulle då i sin tur kunna leverera stridsflyg till det polska flygvapnet för att ersätta de plan som man gett till Ukraina
https://www.europaportalen.se/content/usa-vill-hjalpa-till-med-stridsflyg-till-ukraina
Ja, helt korrekt. Artikel från 7:e mars. Det står helt riktigt att man vill och skulle diskutera om Ukraina skulle få några flyg. Det blev ett klart och tydligt nej.
Det hade varit mycket bra om Ukraina hade fått flyg dock. Men här valde USA, tvärt emot ditt påstående om att hälla bensin på elden (vilket i det här avseendet hade varit bra) valde inte skicka några flyg för att inte eskalera den här konflikten oproportionerligt.
Over and out.