2022-04-01, 15:55
Medlem
Nordanvindarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StigEngstrom
Första kriget där alla går runt med vettiga kameror i mobiltelefonerna är inte direkt till Putins fördel...

Precis detta har jag tänkt sedan kriget startade. Det här kommer att vara världshistoriens hittills bäst dokumenterade krig. Och knappast till pruttens fördel som sagt.
Citera
2022-04-01, 15:57
Medlem
Sgt.Blands avatar
Då börjar det komma in lte rykten att UAF avancerar längs norra sidan av floden ner mot Kherson.

https://twitter.com/EdwardWeinert/status/1509886374887014405
Citera
2022-04-01, 16:00
Medlem
Frickys avatar
Ukrainska och västerländska medier har rapporterat att ryska soldaterna drabbats av ”akut strålningssjuka”, efter att ha grävt skyttegravar i Röda skogen, som omger kärnkraftverket."

Christian Ekberg, professor i kärnkemi vid institutionen för kemi och kemiteknik vid Chalmers, tror inte att det stämmer.

– Det är fullt sannolikt att de här soldaterna grävt ner sig i det här Tjernobylområdet och därmed fått i sig ohälsosamma mängder av radioaktivt material. Men det kommer inte att orsaka någon akut strålsjuka, säger han.

- Anledningen är att strålningen i området i dag är för låg för att orsaka akut sjukdom.

https://www.expressen.se/nyheter/experterna-kritiska-till-uppgift-om-stralsjuka/?referrer=read-more-slider-3

Claire Corkhill har också kommenterat detta. Professor i kärnämnesnedbrytning vid University of Sheffield och medlem i den brittiska kommittén Committee on Radioactive Waste Management.

- Det här är nonsens. Det finns helt enkelt inte tillräckligt med strålning i Röda skogen efter 30 år

https://twitter.com/clairecorkhill/status/1509446702939447299?s=20&t=eZ-YxOHXt_f0OOUNrjBh7w
Citera
2022-04-01, 16:03
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Då börjar det komma in lte rykten att UAF avancerar längs norra sidan av floden ner mot Kherson.

https://twitter.com/EdwardWeinert/status/1509886374887014405

Goda nyheter, verkar som om de har lyckats frigöra resurser och vapen för sin offensiv eller om inflödet från EU och Nato har ökat, läste nyss att de skulle få pansar från Tjeckien tror jag det var, Tyskland har släppt sin försiktighet nu och tillåter att de gamla östtyska kärrorna får exporteras.
Citera
2022-04-01, 16:03
Medlem
moment42s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tvond
Nämen se där Dennis lever trots att befälhavaren för Azov skulle skjutits ned i mauripol igår

https://t.me/polkazov/4348
Verkar som nazistiska katter har mer än nio liv....Om man följer rapporter från ryskt håll så måste det tillföras många nollor på den 9:an.Azov är utan tvekan den största bataljonen som någonsin existerat.Det började med ett par tusen man...Sedan efter att de hade decimerats fullständigt så var de helt plötsligt 9000 man.Efter att de utplånades,ja utplånades,en gång till så var det bara 3000 kvar.Och så har det fortsatt,så man undrar ju när status quo infaller.Hur fan de kan hålla med kläder och utrustning när den hela tiden utplånas är en fråga som många MOB-förråd hade velat ha svaret på.
Citera
2022-04-01, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StigEngstrom
Så jävla underbart!
Låt ryssarna skrika hur mycket dom vill att det är olagligt och för jävligt.
Eran jävla regering och invasion är vad som är olagligt era idioter.

Så är det.
Misstag kostar,och ryssjävlarna är sannerligen inga som helst undantag.
Ryssland kan aldrig vinna ett utdraget ekonomiskt krig emot väst..hur mycket de än krumbuktar sig.
Blir att rätta in sig i ledet till slut även för ryssjävlarna.
Dessutom är det naturligtvis moraliskt riktigt att de skall betala för vansinnet de ställt till med i Ukraina.
Putin själv kan ju börja med att betala tillbaka via de miljarders miljarder han redan snott från sina egna ryska medborgare.

Putin är en massmördare och utan tvivel en av historiens största tjuvar.
Är han fåntratt nog att tro att det finns minsta väg tillbaka för honom som leder någon annanstans än en fängelsecell?
Senast redigerad av Lookalike 2022-04-01 kl. 16:08.
Citera
2022-04-01, 16:07
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Goda nyheter, verkar som om de har lyckats frigöra resurser och vapen för sin offensiv eller om inflödet från EU och Nato har ökat, läste nyss att de skulle få pansar från Tjeckien tror jag det var, Tyskland har släppt sin försiktighet nu och tillåter att de gamla östtyska kärrorna får exporteras.
Ja detta kriget är ju en ypperlig chans för gamla östeuropa att bli av med gammal skit. Tyskland skickade ju först gamla vapen från DDR som UAF inte ville använda haha. Men det finns ju en del som går att använda iaf. Polens Mig-29: or tex. Rätt konstigt är det att UAFs Mig-29: or aldrig tycks ta slut.
Senast redigerad av Sgt.Bland 2022-04-01 kl. 17:02.
Citera
2022-04-01, 16:10
Medlem
raskenss avatar
Enligt den här kartan så har Ryzzen förlorat rätt så stora områden både i norr och söder:

https://twitter.com/Nrg8000/status/1509738284448382981?s=20&t=X78onSUtB8zlplMu0S22qw
Citera
2022-04-01, 16:10
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinistral
Det var länge sedan jag senast läste att Azov var utrotade och att Mariupol skulle vara i Ryska händer, till och med trollen verkar ha gett upp den propaganda linjen

Ja och Azov är inte bara där i Mariupol, de dödar ryssar i Charkov också. Eller så var det i Sumy. I nordost i alla fall.
Citera
2022-04-01, 16:12
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moment42
Hade jag varit ryss i detta läget och läst den nyheten hade jag skämts så mycket att jag hade gjort en Lavrov och hävdat att det aldig har hänt eller kommer att hända.
Ja detta gänget från Putlers hittepåland Sydossetien vägrade kriga och liftar hem istället.

https://twitter.com/antiputler_news/status/1509657374080081923
Senast redigerad av Sgt.Bland 2022-04-01 kl. 16:18.
Citera
2022-04-01, 16:13
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Ja detta kriget är ju en ypperlig chans för gamla östeuropa att bli av med gammal skit. Tyskland skickade ju först gamla vapen från DDR som UAF inte ville använda haha. Men det finns ju en del som går att använda iaf. Polens Mig-29r tex. Rätt konstigt är det att UAFs Mig-29r aldrig tycks ta slut.

Vi får se om de lyckas få Polens Mig-29r, vore ett välbehövligt stöd för Ukraina.

Tror dock att det skulle ses som en uppenbar inblandning från Nato av Ryssland men som sagt, Nato-landet och pacifisten Tyskland verkar ju ha släppt på det mesta nu.
Citera
2022-04-01, 16:13
Medlem
Det är ju även så att till synes gamla saker kan vara effektivare eftersom det inte krävs någon lång utbildning på utrustningen om soldaterna redan är vana vid materialet. Det är en sak att skicka modernt "point och click"-material som går att använda rätt snabbt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in