2022-04-01, 11:01
Medlem
StigEngstroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frimans
Ja och så är det inte någon annanstans ?
(gå på ett projektmöte på Volvo så får du se)
Ja men som sagt, nu är landet i krig och samarbetar inte befäl så blir det enorma problem.
Detta var till Tysklands fördel under kriget, generaler där hade rätt fria tyglar och hade inte denna efterblivna mentaliteten "Jag är faktiskt högre rang än dig så du ska inte ens vara i samma rum som mig"
Senast redigerad av StigEngstrom 2022-04-01 kl. 11:08.
Citera
2022-04-01, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Xiao Bai-Deng. Ja, absolut. Men jag tänker så här: om det finns en rysk armédoktrin som tar anfallskrig och territoriell expansion med i beräkningarna kan det hända att folk i den ryska toppen tycker att Putin varit en svag ledare i skarpt läge, eller något sådant.

Jodå,, logiken finns,,, tex mer än hälften av Amerikanska dödade officerare/befäl under
Vietnamkriget var skjutna av sina egna.
Citera
2022-04-01, 11:03
Medlem
Felstavarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesauYtterligare en video när helikoptrarna lämnar området:<br /> [url
https://twitter.com/Osinttechnical/status/1509765821454856237[/url]

Riktigt låg flygning, dom avfyrade raketer i otroligt flack bana.
Tufft jobbat att ta in helikoptrar till så stor stad. Ryssarna verkar ej kunnat skicka respons.

Riktig jävla alfa-manöver det här.

På twitter hävdar somliga att det skulle kunna vara en rysk false flag-operation, men jag har svårt att se vad nyttan skulle vara med att spränga sin egna bränsledepå (medelst helikopter inte minst) och skylla på ett land som man redan har invaderat. Särskilt när man dessutom redan har problem med att få fram bränsle till fronten. UAF har däremot allt att vinna på att genomföra en sån här attack.

Om Kreml ligger bakom så lär de försöka förstora händelsen så mycket de kan. Om UAF ligger bakom så kommer Kreml försöka spela ner det.
Citera
2022-04-01, 11:03
Medlem
Ny sitrep från pro-Rysk, Ryska http://thesaker.is/sitrep-operation-z-2/

Huvudpunkter:
* Syd Ossetien deklarerar folkomröstning om självständighet.
* Utländska militära rådgivare/legosoldater *misstänks* vara inringade i Azov-fabriken.
* LPR/DNR ska hålla folkomröstningar om att joina Ryska Federation efter att kriget avslutats.
* The advisor to Zelensky, Arestovych today has released a statement saying that, “Russia has practically destroyed our entire defense industry, and are now finishing it off.”
* Ryssland medger att en tidig attack med lätta kavalleriet inte gav en total slutgiltig seger utan bara typ territorium Belgien style. Nu blir det mer "vanlig" krigföring.

5. Färdigflashbackat!
Citera
2022-04-01, 11:05
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StigEngstrom
Ett annat senarium skulle väl vara att Putin knuffar ifrån sig problemen och säger att han har blivit förd bakom ljuset gällande "operationens" omfattning och förutsättningarna för denna.
Och så hänger man nån annan höjdare istället.
Det är ju högst tveksamt dock om detta skulle få sanktionerna att upphöra.
Det känns hyfsat genomskinligt, eller? Putin har ju frontat det här företaget på ett sådant sätt att folk i andra länder sitter och tror att det är hans eget krig. Ett litet infall han fått. Själv tror jag inte att det här kriget är inrikespolitiskt motiverat, utan att det finns säkerhetspolitiska motiv som antagligen är ganska väl förankrade i Ryssland.
Citat:
Ursprungligen postat av Frimans
Nejdå,, vi alla ser dig som pålitlig !
Nämen! Så bra! Mina rökridåer är värdiga vilken Bond-skurk som helst.
Citera
2022-04-01, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ottokar
Nja - En klar vinnare blir USA som lyckats få till en europeisk blockad av Ryssland och en förstärkning av NATO. Sedan har även problem uppstått som sprickor i petrodollarsystemet och ett allmänt ifrågasättande av USAs roll som styrande supermakt i länder som Indien m.fl.
Där skiljer sig vårt synsätt, beroende troligen p.g.a skilnader i livserfarenhet.
Jag ser inte hur USA vinner på detta. Stora vinnaren är Kina, skulle inte förvåna mig om det är de som förmått Putin att starta denna katastrof.
Citera
2022-04-01, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Ett mycket märklig synsätt att inte söka vänskap och avsluta fiendeskap med Ryssland. Har ryssarna gjort något försök att invadera Europa som inte har med NATO:s expansion att göra? Som jag skrivit förut, NATO behöver Ryssland för sin existens. Du vet om att det är många länder genom historien som gett upp och kapitulerat för att skona sin befolking och gamla vackra städer? Här vill ni att Urkrainska folk ska slåss till siste man för rätten att vara med i NATO och vår önskan att krossa Ryssland. Dom slåss inte för sina ekonomiska orättvisor, diskriminering och andra fina värden utan för NATO och USA med uppiskat rysshat.

Man kan tycka vad man vill om Putin eller Ryssland. Stormakter som Kina, Indien, USA och Ryssland håller på med geopolitik och skyddar sina intressen, tyvärr ibland med våld. Man ser först och främst till sitt eget folk och säkerhet. Jag tror knappast Putin är störd, naiv eller okunnig. Ta en titt på Bidens administration och jämför okunnighetet samt dumhet. Lär dig mer om tex. Victoria Nuland, en av arkitekterna till statskuppen i Ukriana 2014 och detta krig nu.

Jag tyckte först att Putin var galen som invaderade Ukraina men numera är jag mer osäker. Det blir mer och mer uppenbart att Kina och Ryssland gick in i det här med fler mål än bara NATO, Krim och Donbass. Vad det är har ju Kineserna tydligt i dagarna spottat ut vad det är och det är att göra slut på USA:s ekonomiska dominans, att skapa en multipolär ekonomisk värld med fler alternativ för länder som inte vill dansa efter USA:s pipa. Varker Ryssland eller Kina är intresserade av mer land som på medeltiden utan av fler handelspartners och större ekonomisk makt. USA:s imperium kämpar emot och nu när det gått upp för USA vad det verkligen gäller så kanske det är för sent för dom, inflationen skenar och snart kanske dollarn svajar. Allt dom kan göra nu är att leverera mer vapen till Ukraina eller på något sätt själva blanda sig i kriget och ta det till Ryssland. Xi Jinping och Putin kanske inte är så dumma som vi i väst tror, dessa mongoler och gulingar (hata på nu).

Det är synd att FN är så tandlös och beroende av USA. Lite mer bett där så kanske mång krig skulle ha undvikits.

Du vill göra upp nu med Ryssarna? Du är medveten om att dom mest bara skickat värnpliktiga och skräpmaterial till Ukraina? Är det så att vi peppar de extremistiska Ukrainare så att dom går in i Ryssland för mycket så blir det ju naturligtvis en allmän mobilisering i Ryssland. En omställning till krigsindustri och en helt annan motståndare som kan pumpa ut massor av vapen och soldater. Det skulle betyda ett helt övertaget och krossat Ukraina och kanske delar av Europa med (om inte annat ekonomiskt). Sen har vi risken för kärnvapen och du är villig att "göra upp" med ryssen nu. Ibland undrar man hur är ställt med er.

Som vi ser hade du, jag och andra fel. Ryssland drabbas inte speciellt hårt av detta. Dom har mat och energi, allt ett land behöver för att överleva och växa på egen hand. Dom har också Kina samt Indien att handla med. USA och Europa kommer att drabbas minst lika svårt som det verkar men du vill göra upp med ryssarna som om det vore ett spel eller lek.

Ja det finns många olika "nivåer" man kan analysera och lägga pussel med.
Vapen är dock något som alltid har misslyckats och till en katastrofal eftervärld för dom inblandade.
Generationer senare när bilden har normaliserats så brukar man även kunna skönja vad som var sant respektive lögn. Spekulationer finns det gott om nu,, men det är aldrig försent för någon att ha en realistisk uppfattning om sitt liv och sin värld. Jag brukar själv tänka att det är "mitt fel" och att vi får precis det vi har valt och förtjänar.. Så nästa gång får jag välja bättre.
Citera
2022-04-01, 11:14
Medlem
reptilekings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Felstavaren
Riktig jävla alfa-manöver det här.

På twitter hävdar somliga att det skulle kunna vara en rysk false flag-operation, men jag har svårt att se vad nyttan skulle vara med att spränga sin egna bränsledepå (medelst helikopter inte minst) och skylla på ett land som man redan har invaderat. Särskilt när man dessutom redan har problem med att få fram bränsle till fronten. UAF har däremot allt att vinna på att genomföra en sån här attack.

Om Kreml ligger bakom så lär de försöka förstora händelsen så mycket de kan. Om UAF ligger bakom så kommer Kreml försöka spela ner det.

Om man hör ljudet av hovar är det dumt att gissa zebra. Lär vara Ukrainska helikoptrar.
Citera
2022-04-01, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Håller inte med. Det gäller att döda så många ryska officerare som möjligt. Olja kan man ersätta ganska lätt men när dom högre officerarna slås ut får Ryssland problem, stora problem, vilket redan visat sig.

Nu var det ju även själva depåen de slog ut, vilket gör att de inte kan lagra olja lika långt fram. Det är alltså inte oljan i sig som är det viktiga, utan lagringskapaciteten.

Om man har hållt på med logistik så inser man vilken stor effekt en sån här aktion har. Ett litet anfall får förödande effekter för motståndarens förmågan att bedriva verksamhet.

Som jämförelse kan titta på Pearl Habour, där man räknade ut att hade japanerna slagit ut oljedepåerna istället för fartygen, hade de hindrat USA:s agerande i stilla havet i ett år, istället för 3 månader som man gjorde nu.

Logistik är allt när det gäller krigföring, utan den kan du ha hur många generaler (och stridsvagnar) som helst, kan inte göra ett skit ändå
Citera
2022-04-01, 11:30
Medlem
FockeWulf190ds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av donald12
Vi får avvakta o se hur de ryska trollen agerar för att förstå vem som ligger bakom.

Vi får se, men att det skulle vara false flag operation är märkligt. Vad ska ryssarna säga "Buä-buä, nu bombar de elaka Ukrainarna våra bränsledepåer så vi inte kan köra våra tanks längre, så nu tänker vi invandera Ukraina ... javistja, det har vi ju redan gjort" . Ska de köra false flag får de väl spränga några bostadshus och visa upp civila lik för att visa att Ukrainarna är lika goda kålsupare som ryssarna.
Citera
2022-04-01, 11:32
Medlem
Ukrainska flygvapnet tar upp lite om hur lägesbilden ser ut i det Ukrainska luftrummet genom en myt och sannings förklaring, översatt till svenska.
https://www.facebook.com/MinistryofDefence.UA/posts/286970073615452

❗️Skydd av Ukrainas luftrum med hjälp av partners❗️

MYT OCH VERKLIGHET!

🇺🇦Flygvapnet från Ukrainas väpnade styrkor vill uppmärksamma felaktig information som publicerats i många ukrainska och utländska medier om situationen i Ukrainas himmel och om våra allierades stöd till Ukraina.

Medan det ukrainska folket försvarar sitt land från rysk aggression, ber vi journalister från alla länder att vara försiktiga och att inte stödja den ryska armén genom att sprida felaktig information.

⚫️Myt: Ukrainas framgångar på marken är tillräcklig för att vinna.
🔻Sanning: Luftöverlägsenhet är en avgörande faktor i kriget.

Kontrollen av luftrummet har spelat en nyckelroll i alla krig sedan andra världskriget. Dominans i luften är ett krav för snabba och exakta anfall mot fiendens trupper, logistikcentra och andra viktiga anläggningar, det är ett extremt kraftfullt eldunderstöd för sina egna markstyrkor och sjöstyrkor.

⚫️Myt: Det ukrainska flygvapnet har vapen för att effektivt försvara landet från Ryssland.
🔻Sanning: Ryska luftförsvarssystem är betydligt överlägsna ukrainska och har tillgång till modernare radar- och robotteknik.

Ukrainas flygvapen är för närvarande oförmöget att fullt ut täcka luftrummet över Ukraina och uppnå en fördel gentemot Ryssland i luften. Det ryska flygvapnet är betydligt fler än det ukrainska flygvapnet när det gäller antal och avancerad teknik. På grund av denna obalans mellan de ryska och ukrainska militärstyrkorna bad Ukrainas flygvapen från början av kriget omgående västerländska partner att tillhandahålla modernare stridsflygplan och luftvärnsutrustning. Flygvapnet lider också av förluster, mer och mer utrustning förstörs av ryska trupper eller det går sönder under operation, detta behov blir mer akut.

⚫️Myt: "Stingers" eller andra bärbara luftvärnssystem (MANPADS) kompenserar för bristen av utrustning från Ukrainas flygvapen.
🔻Sanning: För en framgångsrik konfrontation av ryska flygplan och kryssningsrobotar behöver Ukraina både stridsflygplan och luftvärnsrobotsystem för medel- och långdistans.

Bärbara luftvärnssystem, som Stinger, har en begränsad räckvidd (upp till 5 km) och funktionalitet och kan inte kompensera för bristen på moderna luftvärnsrobotsystem för medel- och långdistans.Kamikaze drönare är utformade för att slå ut markmål och kan inte motverka ryska flygplan och missiler.

⚫️Myt: USA och Nato förser Ukraina med de vapen som behövs. De allierade gör allt de kan förutom att delta i kriget.
🔻Sanning: Hittills har våra allierade inte svarat på vårt krav på luftförsvar (jaktflygplan och SAM).

Vi har inte fått de vapen vi behöver för att försvara luftrummet till seger, förutom de bärbara kortdistans luftvärnsrobotsystem som vi redan har tillhandahållit.

Strider behövs mest i luftrummet. Med tanke på förutsättningarna om flygvapnet hade tillräckligt med F-15 och F-16 generation 4+ som ukrainska piloter skulle kunna flyga efter 2-3 veckors träning. Till skillnad från sovjetiska MiG-29 är dessa jaktplan utrustade med den advancerade tekniken som används av fienden, inklusive modern radar och robotar.

Markbaserade luftvärnssystem kommer att kunna förhindra luftangrepp och robotangrepp. Ryssland har avfyrat mer än 1 000 ballistiska och kryssningsrobotar och släppt hundratals ton ostyrda bomber mot ukrainska städer och byar. De flesta av dem kunde bekämpats om den ukrainska luftrummet skyddades av det nödvändiga antalet moderna luftförsvarssystem.

För närvarande har Ukraina till sitt förfogande S-300 långväga luftvärnsrobotsystem (SA-10) och Buk-M1 medeldistans luftvärnsrobotsystem. Det rör sig dock om föråldrade system från sovjettiden, som är mycket sämre än de ryska systemen så som S-400 och andra.

Patriotsystem (USA) eller billigare och mer mobila NASAMS-system (Norge) skulle vara det mest effektiva för ett effektivt skydd av ukrainskt luftrum. Dessutom skulle Ukraina inte överge de sovjetiska systemen S-300, Buk-M1, som också nu är effektiva i att bekämpa fienden.
# stoprussia

Befäl över flygvapnets befäl över UA Armed Forces
Ukraina ber ständigt om nya resurser men det antyder trots det på att Ukraina har problem och kan även vara ett tecken på att utrustningen börjar ta slut.
Angående stridsflyg och luftvärnssystem från väst så är det mindre troligt dels krävs utbildning och utbyggnad av supportanläggningar men troligtvis skulle det anses som ett deltagande i konflikten av Ryssland om det begärda ges till Ukraina, vi vet även att Nato sagt nej till stridsflyg.
Även om jag bortser från allt ställer jag mig tveksam till att väst skulle vilja erhålla ukrina dessa system då de skulle påverkas negativt om F-15 och F-16 flygplan skulle börja skjutas ner i större antal samt att luftvärnssystem bekämpas, jag tror risken (prestigeförlust) är större än vinsten för väst, lägg där till kostnaden för dessa extremt dyra system.
Däremot måste jag säga att Ukrainas är ihärdig och ger inte upp utan var dag försöker de påverka andra länder att ge dem mer vapen och avancerade stridssystem.
Citera
2022-04-01, 11:34
Medlem
donald12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FockeWulf190d
Vi får se, men att det skulle vara false flag operation är märkligt. Vad ska ryssarna säga "Buä-buä, nu bombar de elaka Ukrainarna våra bränsledepåer så vi inte kan köra våra tanks längre, så nu tänker vi invandera Ukraina ... javistja, det har vi ju redan gjort" . Ska de köra false flag får de väl spränga några bostadshus och visa upp civila lik för att visa att Ukrainarna är lika goda kålsupare som ryssarna.

Ah, men lite märkligt att Ukraina inte tagit på sig operationen så tycker ändå man får avvakta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in