2022-03-31, 23:04
Medlem
Tvonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Backan52
Finns inget sånt på US DOS!

Jaså

Citat:

U.S. citizens in #Russia and #Ukraine should immediately leave these countries, said State Department spokesman Ned Price.

Citat:
The State Department has explained why #US citizens should immediately leave #Russia and #Ukraine. According to #Washington, in recent weeks Russian security forces have been identifying and detaining US citizens both in Russia and in areas of Ukraine under their control.
Citera
2022-03-31, 23:04
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinistral
Misstänker det har att göra med det ukrainska artilleriets träffsäkerhet

Kanske. Eller att dom fått in riktigt potent luftförsvar från usa.
Citera
2022-03-31, 23:05
Medlem
Felstavarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malew
De har inte fått detta tidigare… jag har en känsla av att Ukraina har använt det emot Ryssarna en hel del… finns nog modernare grejer än detta i landet..

Inte omöjligt, men IR-sökaren på m/94 har väl en fördel mot laserstyrda granater i och med att en del av RF:s stridsfordon har skyddssystem mot det sistnämnda?

Är inte mer än en glad amatör skall tilläggas.
Citera
2022-03-31, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Ännu en rysk helikopter nedskjuten, nu utanför Kharkiv.

https://twitter.com/Osinttechnical/status/1509624097747185664

Den bilden är nog färsk. Ibland tuggar man om samma bilder men denna har jag inte sett tidigare. Bra att du plockade fram denna.

Då har vi idag enligt obekräftade uppgifter 4 nedskjutna flygplan och minst en helikopter. Ett dyrt krig för Ryssland.
Citera
2022-03-31, 23:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Shibaiji
Putin är motiverad, resten av armén är föga intresserade av annat än artilleri attacker då de inte duger till gerillakrig (förutom spetnaz) se tidigare ryska insatser. Går att uppskatta ryska förluster och det har flertalet organisationer och länder gjort oberoende av Ukraina, men även Ryssland råkade ju läka siffror ( då de blev "hackade")
Ingen som tror på att de bara tappat 1500 soldater, inte ens de själva.

Finns det pengar så går det, och få saker motiverar människor som pengar. Man lade stora summor mår men föll

Detta är sant, men varken du eller jag eller någon tidning vet om Ryssland kallt räknat med att byta 10 000 liv mot en vunnen landmassa motsvarande England X2.
Citera
2022-03-31, 23:07
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Om Mariupol blir ryskt efter detta krig så kommer det troligen inte att återuppbyggas. För det första har ryssarna inte råd. För det andra så vill de inte att alla som har flytt till väst ska komma tillbaka.
Där emot tror jag att Ukraina kommer att få en hel del hjälp om kriget tar slut någon gång och de får behålla sin självständighet.

Men Ryssland plöjde ju ner enorma summor i att återuppbygga bla Grozny efter tjetjenienkrigen?
Citera
2022-03-31, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Men det går bra nu för Ukraina?

Beror väl på vad man menar med "bra"....Det är väl aldrig bra att det dör en massa folk och att städer läggs i ruiner.

Men att Ukraina försvarar sig bra är jag väl inte den ende som tycker utan många försvarsexperter i USA och Europa.
Citera
2022-03-31, 23:08
Medlem
%s avatar
Hatar när nått jävla krig stör ens tic-tocande.
https://twitter.com/antiputler_news/status/1509389535918055425?s=20&t=-rv1fAeRfuPrXzWpYJHvJg
Citera
2022-03-31, 23:09
Medlem
Frickys avatar
Imorgon är det dags för ett nytt fredssamtal, denna gång sker det digitalt.

Jag förväntar mig inget mer än några trötta aprilskämt från Rysslands förhandlare.

Börjar bli tröttsamt med dessa fredssamtal.

Alltid samma mönster, det börjar med att både Ukraina och Ryssland rapporterar om att förhandlingarna går åt rätt riktning för att sedan visa sig vara raka motsatsen.

Just nu så känns det mer sannolikt att Putin kommer hinna "gå bort i en tragisk olycka" innan dessa fredssamtal faktiskt börjar gå åt rätt riktning.
Citera
2022-03-31, 23:10
Medlem
mr.demons avatar
Kadyrov var aldrig i Ukraina va? Bara fejk från hans sida eller?
Citera
2022-03-31, 23:12
Medlem
Nog för att ryssen kan brinna och döden dö. Men är sjukt besviken på deras krigsmakt och speciellt artilleriet😡🤨 vafan är det här för nått.
Citera
2022-03-31, 23:12
Medlem
Tvonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Felstavaren
Inte omöjligt, men IR-sökaren på m/94 har väl en fördel mot laserstyrda granater i och med att en del av RF:s stridsfordon har skyddssystem mot det sistnämnda?

Är inte mer än en glad amatör skall tilläggas.

Ryssarn har ju både Arena,Drozd och shtora att tillgå som störningssystem till sitt pansar. Men som vanligt när det gäller ryssen så har pengarna som skulle gå till tillverkning av dessa och monteringen inte skett mer än på ett fåtal fordon. Tror inte jag sett det monterat på något foto av rysk pansar i Ukraina så verkar mest va en papperstiger det med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in