2022-03-31, 10:49
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PrivatPiratPrimat
Hon gillar utedass och har levt så hela sitt liv. Vi har försökt installera en toalett, men hon ska klara allt själv och är inte så gnällig.

Och du helt säker på det du skriver om Ryssland. Ont om rörmokare där?
https://www.themoscowtimes.com/2019/04/02/indoor-plumbing-still-a-pipe-dream-for-20-of-russian-households-reports-say-a65049
Citera
2022-03-31, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
För egen del hatar jag kriget och sörjer över att människor dör och egendom raseras, fullkomligt i onödan. Min högsta önskan är att det aldrig hade börjat utan att de fleråriga konflikterna hade fått en lösning vid förhandlingsbordet. Min näst högsta önskan är att det ska ta slut så fort som möjligt. Men jag mår också väldigt dåligt av att läsa det allmänna hatet mot ryssar i de här trådarna. Trodde faktiskt inte att det fanns så många blodtörstiga och rent ut sagt äckliga människor bakom datorskärmarna i det här landet.

Det finns gott om Ukraina-kramare som med glädje (och åtföljande smileys) berättar hur de njuter av varje ryss som dödas (ju plågsammare, desto bättre). De förstår verkligen inte hur empatistörda de framställer sig som. De tycker också att sanktionerna ska finnas kvar i oöverskådlig framtid så att alla ryssar blir rejält plågade, inte minst de som inte ens är födda än. (Undrar hur många decennier de tycker att tyska folket borde ha plågats efter WWII? Hade 50 år räckt?)

Det här är grymt obehagliga personer som blundar för det faktum att både Ryssland och Ukraina är erkänt svårt korrumperade länder men som försvarar det sistnämnda med att det ligger högre i några index. Det är människor som låter sig duperas av en drama queen som Zelenskyj och hans utspel.

Samma människor som kallar ryssar kollektivt för nedsupna, kriminella, fula, opålitliga osv har en desto högre uppfattning om ukrainare. Just de är vackra (åtminstone kvinnorna, som bara längtar efter svenska snoppar) och högutbildade som bara längtar efter att komma ut i det svenska arbetslivet och ”göra rätt för sig”. Det är hederliga människor som gärna får komma hit och bosätta sig i våra idrottshallar, sommarstugor och privatbostäder i 10 000-tals och som ändå kommer flytta tillbaka så fort kriget är slut. Om de ser undersökningen som gjordes före kriget och som visade att 25 % av landets befolkning ville flytta utomlands kommer de ändå inte att tro på den.

Varför skulle någon vilja flytta från Ukraina med dess modiga och demokratiskt valde ledare där folk lever sida vid sida i sant broderskap? Det är ju Ryssland som inte har alltför många vattentoaletter ute på landet. Det är ju Ryssland som är fattigt och korrumperat.

”Slava UKRAINI” hänger nog bredvid ”Carpe Diem” i deras vardagsrum, och i deras torftiga tillvaro är dödade ryssar ett av få glädjeämnen.

Ett annat är att håna RYSSTROLL som inte försöker problematisera det faktum att mycket faktiskt talar emot både Zelenskyj och Joe Biden, NATO samt EU. Att det är ganska bedrövligt att se svenska regeringen ge den lille skådespelaren stående ovationer.

Men Biden tog ju tillbaka USA till det iofs tandlösa och orättvisa Parisavtalet så HAN måste ju vara god. Och NATO kallar sig själva för en fredsorganisation, så det måste ju vara sant.

Vår store landsfader, Stefan Löfven, sa för några år sedan att ”vi har varit naiva”. Nu är det kanske snart dags igen.

Men de som nästan spricker av hat över vanliga ryssar och jublar åt när unga grabbar får sätta livet till på stridsfältet hoppas jag tar tar kontakt med psykiatrin. Vi andra vill nog inte ha sådana tickande bomber ute i samhället. Vilken grupp ska bli deras måltavla nästa gång?

Låt det gå en tid, sakta men säkert lär det sjunka in i Ukraina-kramare att dom gått på all den massiva propagandan som vi dagligen blir matade med, utan kritiskt tänkande 🐑
Citera
2022-03-31, 10:53
Medlem
PrivatPiratPrimats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
https://www.themoscowtimes.com/2019/04/02/indoor-plumbing-still-a-pipe-dream-for-20-of-russian-households-reports-say-a65049

Ok. En bild på ett utedass från Bloomberg med lite siffror.
Men ok. Jag ger mig angående detta.
Citera
2022-03-31, 12:20
Avstängd
Uppskattar Putin för att han står upp för de ryssar som bor i Ukraina sedan långt tillbaka.
Ända sedan Ukraina startade Euromajdan i nov. 2013 har ryssarna och även Ukrainare i bl. annt Donesk och Krim fått lida hårt. De vill tillhöra Ryssland.
Den falske globalisten, korrupte juden Zelenskyj som Västglobalisterna håller under sina armar ger jag inte mycket för.
I stället för att för några veckor sedan be om akut hjälp, 650 miljoner kunde denne "ädle riddare" ta det ur sin personliga förmögenhet han tillskansat sej?
Han är bevisligen god för en privat förmögenhet på 6,5 miljarder. Men det är sannorlikt det dubbla då vinsten från två offshore bolag är hemlig.
Hans fru är god för något över häkften mot vad Zelenskyj själv har.
Se länk:
https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://caknowledge.com/zelenskyy-net-worth/&ved=2ahUKEwiP97CLjfD2AhVUkMMKHe1iCOsQFnoECAUQAQ&u sg=AOvVaw1xCrosD3hEH3iIpEbDCRY7
Citera
2022-03-31, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
Krafterna som tvingat fram det här kriget är samma krafter som styr media och media kan genom propaganda styra en större del av befolkningen till att hata Ryssland och ta parti för Ukraina. Zelensky är en kolatorsk styrd av en jude i Schweiz.

Karl-Otto Bonnier: "Du MÅSTE anfalla Ukraina!"
Putin: "Men jag vill inte, jag vill bara ta det lugnt."
Karl-Otto Bonnier: "Du MÅSTE kriga!"
Putin: "Suck... ja ja, OK då"

Nu vet vi alltså.
Citera
2022-03-31, 12:26
Avstängd
scips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Impulsive76
Uppskattar Putin för att han står upp för de ryssar som bor i Ukraina sedan långt tillbaka.
Ända sedan Ukraina startade Euromajdan i nov. 2013 har ryssarna och även Ukrainare i bl. annt Donesk och Krim fått lida hårt. De vill tillhöra Ryssland.
Den falske globalisten, korrupte juden Zelenskyj som Västglobalisterna håller under sina armar ger jag inte mycket för.
I stället för att för några veckor sedan be om akut hjälp, 650 miljoner kunde denne "ädle riddare" ta det ur sin personliga förmögenhet han tillskansat sej?
Han är bevisligen god för en privat förmögenhet på 6,5 miljarder. Men det är sannorlikt det dubbla då vinsten från två offshore bolag är hemlig.
Hans fru är god för något över häkften mot vad Zelenskyj själv har.
Se länk:
https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://caknowledge.com/zelenskyy-net-worth/&ved=2ahUKEwiP97CLjfD2AhVUkMMKHe1iCOsQFnoECAUQAQ&u sg=AOvVaw1xCrosD3hEH3iIpEbDCRY7

Ja det är rent fantastiskt att ukrainarna själva inte förstår att samtidigt som de drömmer om ett självständigt land vilket ändå är en utopi så blir de rövknullade av den politiska judemaffian.
Citera
2022-03-31, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Det här är grymt obehagliga personer som blundar för det faktum att både Ryssland och Ukraina är erkänt svårt korrumperade länder men som försvarar det sistnämnda med att det ligger högre i några index. Det är människor som låter sig duperas av en drama queen som Zelenskyj och hans utspel.

Samma människor som kallar ryssar kollektivt för nedsupna, kriminella, fula, opålitliga osv har en desto högre uppfattning om ukrainare.

Ukraina och Ryssland delar det sovjetiska arvet och även arvet efter tsaren välde dess sista sekel.

UKrainas och Rysslands ekonomier var sammanvävda och så även deras maktelit.

Zelenskyj blev vald med ett stort röstöverskott just för att han lovade att komma tillrätta med korruptionen. Och några lagar har stiftats även om jag hört att tempot i det arbetet gick i stå. Ukraina strävar även efter medlemskap i EU. Det kommer inte att funka om man inte kommer tillrätta med i alla fall den värsta korruptionen och får en fungerande rättsstat. EU är lite brända på länder som Rumänien och även Ungern.

Så om Ryssland gått i stå så har Ukraina sökt en annan väg framåt.

Man skall heller inte glömma att västra Ukraina aldrig varit ryskt, utan är en del av centraleuropa. Det var sovjetiskt ett par tre decennier, men aldrig ryskt. Lvov skulle därför kunna luta sig på en annan tradition, och har ett annat folkminne om hur ett samhälle kan fungera.

Så man kan inte dra hela Ukraina över samma kam.
Citera
2022-03-31, 12:51
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Ukraina och Ryssland delar det sovjetiska arvet och även arvet efter tsaren välde dess sista sekel.

UKrainas och Rysslands ekonomier var sammanvävda och så även deras maktelit.

Zelenskyj blev vald med ett stort röstöverskott just för att han lovade att komma tillrätta med korruptionen. Och några lagar har stiftats även om jag hört att tempot i det arbetet gick i stå. Ukraina strävar även efter medlemskap i EU. Det kommer inte att funka om man inte kommer tillrätta med i alla fall den värsta korruptionen och får en fungerande rättsstat. EU är lite brända på länder som Rumänien och även Ungern.

Så om Ryssland gått i stå så har Ukraina sökt en annan väg framåt.

Man skall heller inte glömma att västra Ukraina aldrig varit ryskt, utan är en del av centraleuropa. Det var sovjetiskt ett par tre decennier, men aldrig ryskt. Lvov skulle därför kunna luta sig på en annan tradition, och har ett annat folkminne om hur ett samhälle kan fungera.

Så man kan inte dra hela Ukraina över samma kam.
Misstaget Ryssland eller rättare sagt den gravt alkoholiserade Jeltsin gjorde var att besluta om att Ukraina fick bli en egen stat.
På pappret låter det ju bra, men som situationen varit under mycket lång tid var detta dömt att misslyckas.
Men Jeltsin (och även Ryssland) var vid den tiden i stort set styrt av oligarkerna, vilket var Jeltsins "livboj" för att behålla makten.
När Putin tillträdde var han tuff nog, och helt emot vad oligarkerna förväntade sej, började han utrensningen av dessa.
Bl.annat Michael Chodorkovskyj.
Vissa flydde till England, andra fick ta lån för att överleva
Detta är ju inget du hör SVT men det är sann fakta. Inget annat.
Se länk:
https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.svd.se/a/c3c9a2c7-215c-3dd5-930f-301ce6c9e3f4/putin-och-oligarkerna&ved=2ahUKEwiD-ZOulvD2AhWKrosKHZ7QA_4QFnoECAgQAQ&usg=AOvVaw0QdgRt flgofDhWOtl_7LEE
Citera
2022-03-31, 12:55
Medlem
Big Bosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scip
Ja det är rent fantastiskt att ukrainarna själva inte förstår att samtidigt som de drömmer om ett självständigt land vilket ändå är en utopi så blir de rövknullade av den politiska judemaffian.

Jag trodde Ukraina var styrt av nazister.

Eller hur är det nu?

FB-nazisterna som runkar till Putin som har sin fantasi om att ”de-nazifiera” Ukraina.. men de tror han är där för att ta bort den ”evige juden” . Stor humor
Senast redigerad av Big Boss 2022-03-31 kl. 12:58.
Citera
2022-03-31, 12:58
Avstängd
scips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Big Boss
Jag trodde Ukraina var styrt av nazister.

Eller hur är det nu?
Vi lite äldre föredrar att kalla dem Facister.
Citera
2022-03-31, 13:00
Medlem
Big Bosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scip
Vi lite äldre föredrar att kalla dem Facister.

Jaha och Putins egna ord om anledningen till invasionen då?
Citera
2022-03-31, 13:03
Avstängd
scips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Big Boss
Jaha och Putins egna ord om anledningen till invasionen då?
Ur Facismen föddes Nazismen i Ukraina.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in