2022-03-31, 00:28
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Det var ju en av Rysslands verkliga Elitpansarbrigader som totalförstördes i Trostyanets. Vilket ledde till att översten som ledde brigaden tog "självmord", Alltså blev avrättad av Putin för att han misslyckats. https://www.express.co.uk/news/world/1587152/kremlin-forces-Russia-Stalingrad-tanks-ukraine-ont

Man kommer nog göra en film om den striden. Många intressanta detaljer kommer att komma fram.
Citera
2022-03-31, 00:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neurowipe
Vi såg det inte komma.. varken ansökan eller fallskärmstrupperna
Nåja, om Finland går med så slipper vi i alla fall rostiga pansarkolonner den vägen.
Då måste Putin komma sjövägen och det verkar lite svajigt.
Kanske några kryssningsmissiler landar hos Wallenberg så får Maggan kapitulera sedan.

Finnarna är jag inte orolig för däremot är frågan hur länge det tar innan det fina folket på Rosenbad vinkar med vita flaggan om det slår ned något inom Stockholms stad. Kan du tänka dig att många svenska politiker sköter sig som Ukrainarnas ledare? Men jag kan ha fel.
Citera
2022-03-31, 00:39
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Mörka vad?
Vi är ju alla djupt troende i denna tråd och jag tror att en stor orsak till kriget, är att Putin är livrädd för ett allt för välmående Ukraina på andra sidan gränsen.
Han vill inte att Ryssarna skall börja ställa frågan, "varför har de det så bra men inte vi?"
Citera
2022-03-31, 00:41
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kukilon
Finnarna är jag inte orolig för däremot är frågan hur länge det tar innan det fina folket på Rosenbad vinkar med vita flaggan om det slår ned något inom Stockholms stad. Kan du tänka dig att många svenska politiker sköter sig som Ukrainarnas ledare? Men jag kan ha fel.
Den där Kurden, Amine, tror jag skulle greppa bössan i alla fall.
Citera
2022-03-31, 00:41
Medlem
Frickys avatar
Nya fredssamtal sker på Fredag, denna gång sker det online.

Ryssland kommer säga att dom kommer dra sig ur Ukraina om dom lovar att inte gå med i NATO.

Några timmar senare kommer Lavrov skriva på Twitter - April april din dumma sill!

https://news.sky.com/story/ukraine-news-live-russia-war-putin-nuclear-biden-latest-updates-12541713?postid=3641043#liveblog-bod y

Citat:
Peace talks between Kyiv and Moscow will resume online from Friday, according to a Ukrainian negotiator.
Citera
2022-03-31, 00:43
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Mycket möjligt, men den moderna världen har ju trots allt gjort sitt bästa för att motverka WWIII genom dessa olika allianser.

kukputin är såklart medveten om omvärldens visioner, trots detta väljer han att uppträda som ett spöke från det förflutna. Och dessutom genom att _inte_berätta för sina soldater att de skall dra ut i krig…

Effektiv krigsföring 2022 sker via hackers men det har inte kgb-dvärgen fattat.

Nej, precis. Han tittar bakåt istället för framåt. Det är sällan lyckosamt. Än värre blev det när helt klev i den klassiska diktatorsfällan, med palats, paranoia och en fåfäng önskan att gå till historien som någon slags frälsare för sitt folk.
Citera
2022-03-31, 00:46
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fricky
Glädjande nyheter från Finland! 🇫🇮
Det är tur att vi har er finnar.

Jag kan inte se en värld där Sverige bara tittar på medans Finland fyller i sin ansökan till NATO.

Det finns helt enkelt inte på kartan, för mig iallafall.

Ta även i beaktande att Fin/Sve diskuterar flera gånger i veckan nu (har framkommit i finsk press) : Prezz Niinstö, statsminister Marin och försvars och utrikesministern.., med sina svenska kolleger. Tror att budskapet ifrån finsk sida nog börjar bli klart..

Maggan vet det även.
Citera
2022-03-31, 00:52
Medlem
Frickys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Ta även i beaktande att Fin/Sve diskuterar flera gånger i veckan nu (har framkommit i finsk press) : Prezz Niinstö, statsminister Marin och försvars och utrikesministern.., med sina svenska kolleger. Tror att budskapet ifrån finsk sida nog börjar bli klart..

Maggan vet det även.
Intressant.

Att Finland och Sverige ska ha haft flera möten om NATO under den senaste veckan är inget som har lyfts fram i svensk media.

(Jag menar inte att du har fel, snarare att detta är inget som svensk media vill rapportera om, konstigt nog)
Citera
2022-03-31, 00:55
Medlem
goseigens avatar
Ryssarnas anfallskrafter verkar inte riktigt räcka till i sydöst heller.

Sedan den 23 har de knappast utökat sitt brohuvud söder om Izjum. Den ukrainska armén hålleer fortfarande också flera orter väster om Donetsk, som Velika Novosilka.

Av det får man tro att de ukrainska styrkorna i området inte är nära att bli omringade för tillfället.

Kanske kommer de att brytas ned med tiden, men det är inte något som vi har någon information om.

Gissningsvis får Ukraina god information om vad ryska förband sysslar med bakom fronten, och det betyder väl att det blir nästan omöjligt för Ryssland att lyckas med någon form av överraskning.

Förmodligen kommer det därför inte att ske några större förändringar i kriget den närmaste tiden, såvida inte ryssarnas moral kollapsar eller Ukrainas förband är på fallrepet.

Om inget av det händer kan det nog se ut så här tills Ukraina eventuellt sätter in nyskapade förband. Där är det väl en fråga om vad de kan tänkas ha för utrustning. Blir det milisförband med lätta vapen, eller har Ukraina oanvänd materiel i västra Ukraina?
Citera
2022-03-31, 01:05
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neurowipe
Stor skillnad på akut strålsjuka som du är inne på, mot att jönsa runt i förbjudna zonen ett par veckor. Det är jämförbart att bo i ett radonhus eller jobba som flygvärdinna.

Det finns en tyska på YT som åkte runt där och aktivt letade upp bränsle eller grafitfragment på dumpningsplatserna, där någonstans börjar det bli lite skakigt när mätaren går över i millisievert med fragmenten i handen..

Det beror ju lite på hur man gör när man jönsar runt i zonen. Stökar man i jorden, kör fordon med larvfötter, spränger granater osv och river upp damm, eller promenerar man bara lugnt förbi?

Det är en betydande skillnad mellan att tillfälligt utsättas för strålning, och att andas in radioaktiva partiklar som fortsätter att bestråla ens kropp från insidan även efter man har avlägsnat sig från området.
Citera
2022-03-31, 01:05
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount

Maggan vet det även.

Kan tillägga att för mig personligen är det ingen tvekan om att Sverige bör gå med i NATO samtidigt med Finland. Finlands situation var ju en av anledningarna till att Sverige aldrig officiellt blev medlem.

Med tanke på hur otroligt länge vi har haft ett nära samarbete med NATO är det också mycket ärligare att officiellt vara medlem.
Citera
2022-03-31, 01:07
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Mörka vad?
Möjligen att man har systematiskt eftersatt den egna befolkningen.

Att starta ett krig kan ju fungera som att flytta fokus från ett monumentalt inrikespolitiskt problem, till en inbillad yttre fiende.

Spekulerar här.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in