Åkvärden snackar mest med tjejen medans Tyre åker upp utan att bygeln är riktigt fastspänd. Hemskt.
Otroligt att alla runt om bryr sig knappt - om de visste att ansvariga ska få dödsstraff utan nåd då blev det fart! Utan rädsla ingen ordning sa man många år!
Attraktionens bruksanvisning angav 130 kg som maxvikt för en person och att inga tyngre skulle tillåtas åka.
Fjortonårige jättegossen Tyre var 195 cm lång och vägde 145 kg.
Tydligen var sätet låst och till synes u.a. när det inspekterades efter ”olyckan”.
Jag har själv åkt ”Svingoplan” hos, tror jag, Axels Tivoli och då gick den stora skyddsdörren framför oss upp. Hade vi inte haft en sele runt magen och lyckats hålla i oss av bara h-e hade vi slungats ut av centrifugalkraften.
Han fick skylla sig själv. Är man fjorton år så vet man att läsa och ska därför följa reglerna när det gäller något livsfarligt.
140 kg är ju jättemycket för en 14 åring, men är det verkligen så mycket jämfört med gemene vuxen amerikan? Det är inte 200+ vi pratar om här..😅
Kanske dags att införa lite bättre säkerhetssystem! Är det tydligt att 130 är gränsen så man åker på eget ansvar? Hur ska personalen lyckas bedöma det annars?
Tur i oturen att han ramlade ut i slutet när det inte var så högt, tänk att falla heeeeeela vägen från toppen 😨
Det gjorde han ju? Fritt fall. Problemet var ju att han inte stannade när de andra gjorde det..
Att döma av bilden sitter skyddet över bröstkorgen med rätt rejäl lutning mot de andras, han vägde 145 kg (!) och gränsen för att få åka var 130 kg. Dessutom 195 cm lång så det var en rätt bastant 14-årig kille.
Jag vet inte hur det är konstruerat, men en modern attraktion har säkert ett flertal säkerhetssystem som måste vara tillgodosedda för att den ska gå att starta, men....vridmomentet på en anordning som inte ligger fullt an mot kroppen och en vikt som var över gränsen för att vara godkänd har sammantaget gjort att det blivit för stora krafter och så har utrustningen fallerat.
Nu spekulerar jag bara men (om det stämmer som det står) om han blivit nekad flera andra åkattraktioner så kanske de ville vara "snälla" och ge honom chansen att i alla fall få åka någon attraktion. Det blev hans död.
Här kan man se bild från hur dåligt fastspänd han var innan start, jämför med de andra normalviktiga där skyddet sitter tätt mot kroppen och krafterna tas upp "i bågen" högst upp, som han sitter ska man lägga till en hög vikt och dessutom att krafterna tas upp längre ner (med ett kraftigt ökat vridmoment på låset vid vridpunkten). https://www.thesun.co.uk/news/18068665/tyre-sampson-icon-park-victim/
Ja den bilden visar ganska tydligt att bygeln inte fungerar på hans kroppshydda. Man borde ha ett gränsläge på bygeln som talar om när den befinner sig i korrekt lutning, annars bör ju maskinen inte gå att starta.
Så som den sitter på honom är den ju livsfarlig. Klart man glider ur om den inte sluter tätt ner mor grenen/benen.
"Call an ambulance!"... Nja, jag tror nog "Can vi get someone with a shovel and a wheelbarrow, thanks!"
Han behövde inte lida något i alla fall, men jobbigt för anhöriga och vittnen. Jag skulle tro att kön blev lite kortare till attraktionen resten av kvällen.
Så jävla typiskt för vårt dekadenta tragiska samhälle att det ska stå någon random snubbe i bakgrunden och filma när man precis blivit mosad mot marken. Hade jag varit där hade jag slängt hans telefon i marken.
Han klarade sig ändå ganska länge, och föll från en rätt låg höjd. Kanske orkade han inte hålla i sig längre då.
Det verkar som om han kanske faktiskt hade för stor mage. Säkerhetsselen verkar inte sluta tätt och gå att stänga.
På bilden ser det ut som att selen inte sitter runt kroppen. Min teori är att han skämdes för selen var för liten för hans vikt men ändå valde att åka.