2022-03-30, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matspolack
Fabian är en rätt klurig person, jag som gick i hans klass i 7-9 hade aldrig trott att han skulle göra något sånt här, fabian var mer än rädd och skygg typ, gillade inte våld utanför träningslokalerna. Han tränade karate, hade ett par kompisar han verkade trivas med och var duktig i skolan.

Fabian hade dock svårt för det sociala spelet, och blev lätt offer för förlöjligande, dock under tiden jag gick i hans klass gick han inte igenom någon påtaglig ”grov” mobbning.

Som folk i tråden redan kommit fram till gick Fabians mamma bort när han var 5 år gammal i en OLYCKA alltså inget självmord!
Fabian blev väldigt mobbad för detta på hans lågstadieskola, Östra Skolan i Trelleborg.

Hans pappa jobbade/jobbar? på samma skola han gick på i högstadiet.
Han har en lillasyster som är född 2005.
Kommer inte gå ut med namn även fall visst redan är känt då jag tycker de är extremt synd om denna familjen hur de har drabbats pga Fabians handlingar.

Även ifall jag inte kan bevisa detta med hjälp av utredningar eller liknande så kan jag konstatera att Fabian lider av någon form av autism. De är oundvikligt när man har vistats runt honom ett tag. Med detta sagt var han inte dum.

Jag kan med säkerhet säga att detta trodde ingen i hans förra klass skulle hända, Fabian var schysst men något socialt inkompetent. Man försökte inkludera honom i sammanhang men de var han själv som ofta drog sig ur.

Jag vet personligen att familjen INTE ställer sig bakom detta och känner skam. De ska dom egentligen inte behöva. Folk spekulerar angående dåliga familjeförhållanden men som en person som på distans sett utifrån så ser de verkligen inte så ut. Hans pappa verkar brytt sig och han hade alltid hela och rena kläder. Jag vet inte vad som har hänt under hans gymnasietid men jag vet en hel del av tiden innan den.
Tack för denna information. Och välkommen till tråden. Det är värdefullt med någon som faktiskt känt killen ifråga. Någonting har uppenbarligen triggat honom och frågan är vad det kan vara som fick honom att gå så här långt. Som du säger så lider säkert både far och syster svårt av detta. Jag kan inte begripa de känslor som de kan känna för sin son/bror nu. Kärlek till honom, och hat inför handlingen. Inte lätt ekvation det där.
Citera
2022-03-30, 17:14
Medlem
Kungsgardens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bendi
Tror också på att det är en tillrättalagd efterhandskonstruktion. Väntar man tio minuter utanför en toalett för att hugga sönder någon man gillar? Går man inte och letar efter något annat random offer då?

Efterhandskonstruktion gjord av övervakningsfilm?

Det framgår inte hur länge han väntade utanför toaletten. Det står:

Citat:
Övervakningskameror uppges visa att mannen befann sig inne på toaletten i över tio minuter. Sedan gick han ut och ställde sig utanför toalettdörren bredvid – och väntade på att den skulle öppnas av läraren han mött tidigare.
Citera
2022-03-30, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kajax
Ja, hon har 2 barn 18 och 16 år.

3 barn
Citera
2022-03-30, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Jepp, han hade nog inte mobilen med sig. Så ofattbart jävla tragiskt & hemskt. Att han tvekade eftersom han gillade läraren gör det hela ännu mer sjukt. Så alla teorier om att han drevs av ett personligt hat mot läraren pga. "kränkthet", politik eller annat faller platt direkt där.

Tvekar, eftersom han gillar läraren, men utför det trots allt, tycker jag låter som tvångshandling, eller beteende av tvångsnatur.

När jag studerade i Gbg mötte jag en student som led av tvång. Han beskrev att han hade tankar att han skulle ta sin flickväns lilla dotter och kasta barnet överbord från båten. Och liknande sjuka tankar, och han själv var livrädd att han skulle utföra tvångstanken. Om jag inte missminner mig så gick han i terapi eller medicinerades mot tvånget.

Han var också väldigt begåvad och samhällsinsatt.
Citera
2022-03-30, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moshes
Enligt Aftonbladet så gick han in i skolbyggnadens ena port-16.55
Så var befann han sig då innan han gick in i skolbyggnaden?
Detta tyder på att han inte deltog i den föreläsning som tidigare antytts.
På hans FB-sidas info/om kolumn står det att han har gått på Latinskolan. Alltså inte längre elev där.
Citera
2022-03-30, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nbsp
På hans FB-sidas info/om kolumn står det att han har gått på Latinskolan. Alltså inte längre elev där.
Jo. Han var fortf elev där.
Citera
2022-03-30, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matspolack
Fabian är en rätt klurig person, jag som gick i hans klass i 7-9 hade aldrig trott att han skulle göra något sånt här, fabian var mer än rädd och skygg typ, gillade inte våld utanför träningslokalerna. Han tränade karate, hade ett par kompisar han verkade trivas med och var duktig i skolan.

Fabian hade dock svårt för det sociala spelet, och blev lätt offer för förlöjligande, dock under tiden jag gick i hans klass gick han inte igenom någon påtaglig ”grov” mobbning.

Som folk i tråden redan kommit fram till gick Fabians mamma bort när han var 5 år gammal i en OLYCKA alltså inget självmord!
Fabian blev väldigt mobbad för detta på hans lågstadieskola, Östra Skolan i Trelleborg.

Hans pappa jobbade/jobbar? på samma skola han gick på i högstadiet.
Han har en lillasyster som är född 2005.
Kommer inte gå ut med namn även fall visst redan är känt då jag tycker de är extremt synd om denna familjen hur de har drabbats pga Fabians handlingar.

Även ifall jag inte kan bevisa detta med hjälp av utredningar eller liknande så kan jag konstatera att Fabian lider av någon form av autism. De är oundvikligt när man har vistats runt honom ett tag. Med detta sagt var han inte dum.

Jag kan med säkerhet säga att detta trodde ingen i hans förra klass skulle hända, Fabian var schysst men något socialt inkompetent. Man försökte inkludera honom i sammanhang men de var han själv som ofta drog sig ur.

Jag vet personligen att familjen INTE ställer sig bakom detta och känner skam. De ska dom egentligen inte behöva. Folk spekulerar angående dåliga familjeförhållanden men som en person som på distans sett utifrån så ser de verkligen inte så ut. Hans pappa verkar brytt sig och han hade alltid hela och rena kläder. Jag vet inte vad som har hänt under hans gymnasietid men jag vet en hel del av tiden innan den.

Tack för information, har själv gissat tidigare i tråden på autism, så blir inte förvånad. Men ibland har personer inom spektrumet även andra tilläggsdiagnoser också.
Citera
2022-03-30, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Jo. Han var fortf elev där.
Han har väl slarvat med formuleringen på FB, han ville väl säga att han gått på skolan och missade att säga att han fortfarande gör det.
Citera
2022-03-30, 17:58
Medlem
När hon kom ut gick eleven till attack mot henne med ett föremål, som utifrån övervakningsfilmen beskrivits att se ut som en yxa. Han ska ha slagit och huggit läraren upprepade gånger.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/V938MW/skolattacken-pa-malmo-latin-18-aringen-tvekade

Enligt uppgift hade han en hammare, yxa och en kniv på sig när han strax innan 17 gick in på Malmö Latin och vidare mot toaletten. Det var också där han blev påkommen med vapen i hand av en lärare.

https://www.expressen.se/nyheter/misstankte-dubbelmordaren-tvekade-tyckte-om-lararen/
Citera
2022-03-30, 18:21
Medlem
Bendis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kungsgarden
Efterhandskonstruktion gjord av övervakningsfilm?

Det framgår inte hur länge han väntade utanför toaletten. Det står:

Nej alltså, hans påståenden nu om att han gillade läraren ifråga. Att det är en efterhandskonstruktion eftersom han ansträngde sig så för att döda just henne
Citera
2022-03-30, 18:27
Medlem
Kungsgardens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bendi
Nej alltså, hans påståenden nu om att han gillade läraren ifråga. Att det är en efterhandskonstruktion eftersom han ansträngde sig så för att döda just henne

Så kan det naturligtvis vara.

Kan det vara toahändelsen som den glappande försvarsadvokaten åsyftade när han sa att han och utredarna tyckte att det var en svårbegriplig förklaring? "Hon öppnade min toalettdörr". Övervakningskamera vid toaletterna verkar bekräfta händelseförloppet.
Citera
2022-03-30, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
Det var ju inte teorier, det var hans egna ord till polisen efter dådet. Han sa DÅ att han gjorde det för att han hatade lärarna. Sen har han uppenbarligen ändrat sig i efterhand. När han haft möjlighet att samtala med sin försvarsadvokat och tänka över allt som hänt.

Han uttryckte direkt efter, fortfarande med adrenalin i kroppen, att han "hatade dem". Detta bekräftar advokaten genom att säga att han uttryckte ett motiv direkt efter som dock var "präglat av stundens allvar" och att han i efterhand kommit med något mer långsökta motiv men ändock motiv.

Dock att det finns EN triggerpunkt nära i tid (vilket advokaten uttrycker). Men enligt media och andra som uttrycker sig mer diffust finns flera saker som byggt upp detta. Även om den reella triggerpunkten endast är en.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in