2022-03-30, 13:05
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tissetiss
De ryska unga desertörerna som nu försöker hålla sig undan den ryska armen gör helt rätt.

Hoppas de håller ut och bidrar till en förändring åt rätt håll !
7 år för att desertera, 15 år för att säga att ett krig är ett krig.
Citera
2022-03-30, 13:08
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag har sett när han uttalar sig om det.

Det vill jag gärna se innan jag tror på det.
Citera
2022-03-30, 13:11
Medlem
Frickys avatar
"Förhandlingarna mellan Ryssland och Ukraina har definitivt lett till framsteg, säger Ihor Zhovka, biträdande stabschef hos president Volodymyr Zelenskyj till BBC Radio 4.

Han säger att samtalen, som hölls i Istanbul, var första gången då den ryska sidan lyssnade på den ukrainska, istället för att bara lägga fram ultimatum.

När han får frågan hur den ukrainska ledningen ställer sig till de östra regionerna, och Donetsk och Luhansk som utropat sig som självständiga, svarar han att Ukraina inte ger upp ”någon enstaka tum” av sitt territorium."
Citera
2022-03-30, 13:14
Moderator
vfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Lyckades inte öppna klippet men jag vet att det finns stora skador på vissa ställen i Kharkiv. Men det verkar vara koncentrerat till vissa begränsade gatuavsnitt. Jag tror inte det varit några ryska styrkor inne i de centrala delarna och de inre delarna har inte heller beskjutits med artilleri. Där emot har som sagt bestämda mål träffats av raketer. Fortfarande är tydligen strömmen på, likaså värmen. Och det gick tåg från staden åtminstone för någon dag sedan. Internet och mobiltelefon fungerar. Finns tydligen lite mat att köpa fortfarande.

Det finns en figur som bor där och rapporterar. Han lägger ut klipp varje dag.

https://www.youtube.com/watch?v=6AcFx5i7Ngs

Bor han i Kharkiv nu? I andra klipp bor han i dom ryskkontrollerade delarna i östra Ukraina?

Har han flyttat mitt under kriget?
Citera
2022-03-30, 13:15
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Det beror ju på hur man definierar besegra. Ett ex

USA förlorade Vietnamkriget men kommunismen tog tvärstopp där*. Thailand, Malaysia, Indonesien föll aldrig. Så vem vann? Ett annat ex. Vem vann vinterkriget? Jag kan säga att tyskarna förlorade. Vem vann rysk-japanska kriget? Politiskt förlorade Ryssland men Japan var på gränsen till KK.

*inklusive Laos och Kambodja men de räknas knappt.
Du har rätt. Det finns sällan solklara vinnare i krig (undantag finns givetvis).

Jag befarar ett utdraget lågintensivt ställningskrig efter samma mönster som det i östra Ukraina efter 2014. Med den skillnaden att Ryssland har en långt tydligare närvaro i området, så klart.

Och jävlar vad dyrt det lär bli för Ryssland. Man kan även räkna med att kriget blossar upp med jämna mellanrum om inget bindande fredsavtal kommer till stånd.
Citera
2022-03-30, 13:16
Medlem
loisloiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tissetiss
De ryska unga desertörerna som nu försöker hålla sig undan den ryska armen gör helt rätt.

Hoppas de håller ut och bidrar till en förändring åt rätt håll !
Det finns inga desertörer i rysk armé eftersom Ryssland inte mobiliserad, endast de som skriver på kontrakt får delta i Ukraina-operationen. Men i Ukraina är tvärtom, Zelensky har gett order att mobilisera alla män i ålder mellan 18-60. Alltså män som lämnar Ukraina räknas som desertörer och riskerar få ett fängelse upp till 10 år.
Citera
2022-03-30, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frimans
Det här med minnet är svårt ibland...
Var det inte militanta ditresta som avsatte Ukrainas president ?

om du tänker på Viktor Janukovytj så avsattes han av det ukrainska parlamentet.

https://www.bbc.com/news/world-europe-26304842

Citat:
The vote to "remove Viktor Yanukovych from the post of president of Ukraine" was passed by 328 MPs.

Such ballots, passed by what is called constitutional majority, are binding and enter into force with immediate effect, the BBC's Ukraine analyst Olexiy Solohubenko reports.
Citera
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Immelman
Sanktionerna kommer absolut att finnas kvar i minst 10 år.
Och ryssarna kommer att få lida.
Nu ligger det i o f s i deras natur historiskt
Den yngre medelklassen får känna av de största förändringarna.

Men total kollaps är det inte. Det blir som i gamla Sovjet bara.
Men att kastas tillbaka 40 år i tiden kommer att svida för många
Ryssarna är mycket riktigt vana vid umbäranden, men vissa av dem har också fått smak på materiellt välstånd.

Återstår att se hur länge Putin klarar detta innan han "omkommer i en tragisk olycka". Det är så man gör i Ryssland.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frimans
Det här med minnet är svårt ibland...
Var det inte militanta ditresta som avsatte Ukrainas president ?

Nej, det var Ukrainas parlament efter att han beordrat eld mot civila protestanter.

Däremot har de styrande i Donbass tagit makten med militärt våld. Precis som Krim erövrades med militär.

På tal om dåligt minne liksom, haha

Nuvarande presidenten är vald med enormt stor majoritet. Den förra blev förgiftad om jag inte minns fel... vem kan det varit som höll på med gift?

Är det något land som accepterar giftmord? Förutom Ryssland menar jag?
Citera
2022-03-30, 13:21
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Du har rätt. Det finns sällan solklara vinnare i krig (undantag finns givetvis).

Jag befarar ett utdraget lågintensivt ställningskrig efter samma mönster som det i östra Ukraina efter 2014. Med den skillnaden att Ryssland har en långt tydligare närvaro i området, så klart.

Och jävlar vad dyrt det lär bli för Ryssland. Man kan även räkna med att kriget blossar upp med jämna mellanrum om inget bindande fredsavtal kommer till stånd.
Man skall ha klart för att förutom kriget, kan sanktionerna påverka väldigt mycket.
Håller bara Ukraina ut i kriget och vi med sanktionerna, kommer Ryssland kollapsa, vi kanske då få den fred, vi vill verkligen vill ha.
Citera
2022-03-30, 13:22
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av handtralala
Det vill jag gärna se innan jag tror på det.

Kanske var det Melnyk som sa det? Har dock för mig att jag hört det från Zelensky, dock i förtäckta ordalag.

https://www.aljazeera.com/news/2021/4/16/ukraine-may-seek-nuclear-weapons-if-left-out-of-nato-diplomat

Citat:
“Either we are part of an alliance like NATO and also make our contribution to strengthen this Europe, or we have only one option; to rearm ourselves,” Germany’s DPA news agency quoted Melnyk as saying. “How else could we guarantee our defence?”

https://www.indianarrative.com/world-news/ukraine-s-president-zelensky-hints-at-developing-nuclear-weapons-after-nato-declares-is-will-not-con front-russia-154922.html

Citat:
Furious at NATO’s decision to stay out of the conflict, Volodymyr Zelensky, the President of Ukraine, has warned that his country, battling Russian forces, could develop atomic weapons.

Oavsett så är det inte en anledning till invasion, snarare diskussion.
Citera
2022-03-30, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven

Jag befarar ett utdraget lågintensivt ställningskrig efter samma mönster som det i östra Ukraina efter 2014. Med den skillnaden att Ryssland har en långt tydligare närvaro i området, så klart. Och jävlar vad dyrt det lär bli för Ryssland. Man kan även räkna med att kriget blossar upp med jämna mellanrum om inget bindande fredsavtal kommer till stånd.

Det är ett av scenarion som jag kan tänka mig.

Krig är komplicerat så det är svårt att veta. I den här konflikten finns egentligen bara förlorare utom kanske västs krigsindustri och möjligen också Kina

De riktiga förlorarna finns kanske inte ens i Ukraina eller Ryssland utan i Afrika, Indonesien och Bangladesh
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in