2022-03-30, 12:42
Medlem
loisloiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Nu måste man väl kunna samtala och kompromissa?

Vad sägs om att rubel införs som valuta parallellt med euro i EU?
Menar du att man ska inkludera Ryssland till SEPA-betalning länder? Det är ett bra alternativ, då slipper Ry SWIFT system.
Citera
2022-03-30, 12:42
Medlem
napsterspys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loislois
Man kan inte köpa rubeln hos Kazakstan. För att kunna betala för rysk gas i rubeln behöver västerländska företag öppna ett konto hos ryska Centrobank, skicka dollar dit och Centrobank konverterar dessa dollar till rubeln. Tidigare haft Gazprom egen bank Gazprombank för gasbetalningar. Men idag är Gasprombank under sanktioner och får inte göra transaktioner med EU.

Det du beskriver är handel i dollar.

Bra försök men det är inte sant.
Citera
2022-03-30, 12:52
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av BlueOysterPutin
Bra att du känner till Stalin. Det är precis det som händer just nu och ännu värre saker. Sanktionerna är det absolut bästa verktyget och låt oss hoppas att det kan väcka ryssar att gå ut och protestera. Det är det som Ukraina gör just nu men mycket farligare dessutom. Hoppas att du också håller med.

Du förstår dig fortfarande inte på propaganda, det finns en nyskriven bok om Goebbels. I slutet av 1990-talet släppte ryssarna hans dagböcker de hade tagit vid invasionen av Berlin och de har reviderade kommit i bokform. Bra läsning, minns just nu inte författaren.

Det enda som är snedvridet är Rysslands invasion år 2022. Vem i sinna fulla sinnens bruk invaderar en granne? Det är inte så man tänker år 2022, det tillhör medeltiden, eller galenskapen. Man är helt enkelt dum i huvudet. Det finns inget rationellt i att stödja det om man har vett i skallen eller heller förklara bort det.

På Flashback kan du skriva vad som helst, om det är topic, utan att få 15 års fängelse. Eller få din telefon genomsökt på gatan eller din familj trakasseras. Bra va? Jag kan läsa tusentals källor i väst utan att oroa mig. Jag kan fritt tänka och tala, om det inte är rasistiskt. Jag bor hyfsat och är inte rädd att min familj plötsligt åker i fängelse på grund av en felsägning.

Det är fortfarande bättre att leva under Natos civilisation än under en galen mongol som dödar oskyldiga kids och barn. Folk åker därifrån inte dit. Det säger väl en hel del tycker du inte det själv? Alla oligarker bor utomlands med sina familjer. De väljer väst. Det beror på någonting. Det finns ett par länder som stödjer honom inklusive människor som dig. Tråkigt för du kan resa dit om du vill, efter en procedur som tar tid förstås för de släpper inte in alla. Åker du transsibiriska som jag har gjort kan du förvänta dig att bli kollad av militären med full utrustning som K-pist en meter från dig. Man känner sig inte tuff det kan jag lova dig.

Du verkar vara ung och det är bättre att du lägger tid på skola och vänner samt familj än att stödja en pajas och clown som inte borde vara vid liv.
Nej, samtal och diplomati är det vi skulle ha pysslat med och inte sanktioner som i slutändan skadar oss själva. EU skulle ha krävt av Ukraina att komma överens med Ryssland om utbrytarrepublikerna och Krim. Nu fanns ju Minskavtalet man hade kunnat tryckt på och kanske tom. hotat Ukraina med sanktioner för att tvinga dom att genomföra det. Det är samma med NATO-frågan och EU kunde ha krävt att Ukraina backade från den och ställde sig neutrala. Trots att Ryssland inte utgjorde något hot så målades det upp att dom var så aggresiva och hade en storslagen farlig armé. Innerst inne visste de flesta hur det låg till men NATO måste ju ha en "stark" fiende för att fortsätta sin sjuka expansion och provocera Ryssland. Syftet var ju detta som sker nu och att krossa Ryssland både millitärt och ekonomiskt, arkitekten är som vanligt USA och Washingtons sjuka tanke om världsdominans på alla områden. Länderna i Europa är militärt starka och hade helt utan NATO kunnat rulla över Ryssland tio gånger om dom velat så vi hade kunnat bjuda Ryssland på säkerhetsgaratier och nerskalat NATO, avspänning i Europa. Det enda som räddar Ryssland från splittring och plundring är deras kärnvapen och inte armén.

Hade vi inte haft denna väststödda kupp 2014 så hade vi inte haft dessa problem idag och Krim hade fortfarande tillhört Ukraina. Då fanns en dialog mellan Ryssland och Ukraina, det fanns också en samförstånd mellan språkgrupperna. Allt försvann nästan direkt 2014. Ukraina hade tillsammans med Ryssland och EU kunnat utvecklats till något riktigt stort och bra. Ukraina hade kunnat fortsätta samarbetet med rysk militär, flyg och rymdteknik. Den där industrin dom var så bra på och som väst fullständigt skiter i (ESA, NASA, Boeing, Airbus och andra). Det mest har nu vittrat bort och ersatts med annat trams. Hade vi haft fortsatt fungerade demokrati efter 2014 i Ukriana så hade det kanske också fungerat med att fri media och politiker haft samtal kring viktiga frågor och man hade kunnat komma till andra lösningar som passade både Ryssland och Ukraina, som vänner. Nu var ju inte det målet för USA och Ukrainas rysshatande extremister som fick för mycket makt.

Det bästa som skulle kunna uppnås är att Ryssland och Ukraina blir någorlunda vänner. Krims status kan förändras fredlig över tid och samma med utbrytarrepublikernas status. Återupptar Ryssland och Ukraina industrisammarbetet så blir allt så mycket enklare. Svårt idag naturligtvis men det är det vi ska sträva efter annars har vi två militärmakter som ständigt kommer att kriga och bråka här i Europa. Jättebra för USA naturligtvis som får sälja vapen och kan behålla sin ekonomiska stormaktstatus ett litet tag till men trist för Europa och EU som får tampas med alla problem.

Jag förstår propagandan mycket väl från båda håll. Rysslands propaganda är riktad mot ryssar medans Ukrainsk propaganda numera är riktat mot hela världen. Goebbels? Nästan hela den Ukrainska Kiev-regimens verkan är en blåkopia av nazitysklands uppbyggnad. Propagandan som startade 2014 mot Ryssland, språket och rysk kultur är upprinnelsen till detta krig. En skillnaden är att Ryssland anföll först innan Ukraina blivit för starka med USA och NATO:s hjälp. Andra skillnader är att det inte finns en stark frontfigur som Hitler utan makten verkar i bakgrunden tillsammans med USA. Nyttjandet av villiga bråkstakar på gatorna är detsamma och fyller samma funktion ("brunskjortorna") likaså användingen av SBU ("gestapo"). Pro-rysk media och partier förbjuds eller hindras att göra sig hörda och demokratin dom hade före 2014 är kastrerad. Många jämför Putin med Hitler eller Stalin men det är galet anser jag, Putin är Putin och ganska unik i hur han styr och vad han vill ha, vad han vill uppnå. Många ryssar gillar honom medans väst hatar honom för han spelar inte boll med utländska plundrare. Många ryssar är nationalister precis som många ukrainare och USA samt EU kommer att få se samma typ av ledare i Ukraina i framtiden som Putin nu är för sitt folk. Ukraina vill helt enkelt inte bli styrda av varken Ryssland, EU eller USA och det kommer naturligtvis att skapa framtida problem. Polen, Ungern och Turkiet har liknande spretande viljor och stormaktambitioner.

Natos civilisation? Du menar Europas civilisation som spridits till Syd, Nordamerika och små delar av Stilla havet? Det är klart att vi vill leva i den och vet du vad, Ryssland lever också under den civilisation som ett Europeiskt land. Vad Ryssland och en del andra länder inte lever under är amerikansk imperialism. Vi är fullständigt hjärntvättade av Hollywoods propaganda och att Ryssland för evigt är vår fiende och sen naturligtvis Kina som inte heller vill vara en del av amerikansk imperialism.

Vem bör invadera någon överhuvdtaget kan man undra. Har du några synpunkter på USA:s invasioner och omstörtande verksamhet i andra länder? Denna smutsiga geopolitik som en hel del större länder pysslar med, de flesta runt sin bakgård.

Skulle jag vara ung? Jag har både många barn och barnbarn men inte alltför gammal, härjade på bra som ung ... Jag stödjer inte "pajasen" och får anta att du menar Putin. Jag kan stödja det Ryska folket lika mycket som det Ukrainska. Jag jag sett och föjt många krig genom åren och vi ska med alla medel undvika dom. Det bästa är att bedriva rättvis handel med alla länder på klotet där vi ger och tar av vad vi har. Vi ska också respektera andra länders säkerhet och önskemål runt det och inte provocera. Sen om en del har tokiga odemokratiska ledare, handla ändå, för förr eller senare kommer dom då ikapp oss demokratiskt då folket får det bättre. Saudiarabien är vi ju "kompisar" med och vem vet, det kanske släpper där med i framtiden och dom har ju lite intressanta gröna ökenprojekt på gång.
Citera
2022-03-30, 12:53
Medlem
loisloiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av napsterspy
Det du beskriver är handel i dollar.

Bra försök men det är inte sant.
Nej, det är så Ry kräver att västerländerna ska betala för rysk gas.
Citera
2022-03-30, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Kadyrov vinglar omkring i Ukraina:

https://twitter.com/nexta_tv/status/1509075789123358720?t=P-MLQkHOdGea1zrf47j6Mg&s=19

Fake som vanligt.
Citera
2022-03-30, 12:56
Medlem
Knut-Annes avatar
MARIUPOL: BB-AVDELNING TVINGAD TILL RYSSLAND
Ett BB i Mariupol har tvångsevakuerats till Ryssland, enligt stadens borgmästares kontor. Över 70 personer, däribland kvinnor och sjukvårdspersonal, uppges ha förts bort mot sin vilja, enligt obekräftade uppgifter.
De fördes bort "med våld av ockupanterna", skriver kontoret på sin Telegramkanal och tillägger att totalt har 20 000 personer tagits "mot sin vilja" till Ryssland.
De ska ha blivit fråntagna sina identitetshandlingar och förts till "ryska städer långt bort".

https://www.expressen.se/nyheter/senaste-nytt-om-invasionen-av-ukraina/
Citera
2022-03-30, 12:57
Medlem
Citat:
Varifrån får västerländska industri företag energi? Tyskland har vindenergin som täcker industri behov endast till 17 %.
Ryssland kan sälja sin gas till andra länder, men hur ska Västeuropa klara sig utan rysk gas och olja?

Industrierna klarar sig inte, det är en konsekvens man får ta. Huvudsaken är att Ryssen får det värre vilket är ett faktum. Enda anledningen till att de inte gått i total konkurs än är just export av gas/olja.
Citera
2022-03-30, 12:58
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Immelman
Sanktionerna kommer absolut att finnas kvar i minst 10 år.
Och ryssarna kommer att få lida.
Nu ligger det i o f s i deras natur historiskt
Den yngre medelklassen får känna av de största förändringarna.

Men total kollaps är det inte. Det blir som i gamla Sovjet bara.
Men att kastas tillbaka 40 år i tiden kommer att svida för många

Kamaz lastbils fabriken skall börja tillverka en modell från 60-talet då de inte har delar från utlandet till de nya modellerna. Så 40 år räcker inte. Får förfallet fortsätta kan det mer bli som 1917.
Citera
2022-03-30, 12:58
Medlem
napsterspys avatar
Citat:
Nej, det är så Ry kräver att västerländerna ska betala för rysk gas.
sanningen är att ryska nyhetsmedier rapporterar byta olja mot trummvirveln.......andra handelsvaror.

Det pekar den tilltro man har i att Europa kommer ställa om sig efter ryska krav.
Citera
2022-03-30, 13:00
Medlem
De ryska unga desertörerna som nu försöker hålla sig undan den ryska armen gör helt rätt.

Hoppas de håller ut och bidrar till en förändring åt rätt håll !
Citera
2022-03-30, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Nej, samtal och diplomati är det vi skulle ha pysslat med och inte sanktioner som i slutändan skadar oss själva. EU skulle ha krävt av Ukraina att komma överens med Ryssland om utbrytarrepublikerna och Krim. Nu fanns ju Minskavtalet man hade kunnat tryckt på och kanske tom. hotat Ukraina med sanktioner för att tvinga dom att genomföra det. Det är samma med NATO-frågan och EU kunde ha krävt att Ukraina backade från den och ställde sig neutrala. Trots att Ryssland inte utgjorde något hot så målades det upp att dom var så aggresiva och hade en storslagen farlig armé. Innerst inne visste de flesta hur det låg till men NATO måste ju ha en "stark" fiende för att fortsätta sin sjuka expansion och provocera Ryssland. Syftet var ju detta som sker nu och att krossa Ryssland både millitärt och ekonomiskt, arkitekten är som vanligt USA och Washingtons sjuka tanke om världsdominans på alla områden. Länderna i Europa är militärt starka och hade helt utan NATO kunnat rulla över Ryssland tio gånger om dom velat så vi hade kunnat bjuda Ryssland på säkerhetsgaratier och nerskalat NATO, avspänning i Europa. Det enda som räddar Ryssland från splittring och plundring är deras kärnvapen och inte armén.

Hade vi inte haft denna väststödda kupp 2014 så hade vi inte haft dessa problem idag och Krim hade fortfarande tillhört Ukraina. Då fanns en dialog mellan Ryssland och Ukraina, det fanns också en samförstånd mellan språkgrupperna. Allt försvann nästan direkt 2014. Ukraina hade tillsammans med Ryssland och EU kunnat utvecklats till något riktigt stort och bra. Ukraina hade kunnat fortsätta samarbetet med rysk militär, flyg och rymdteknik. Den där industrin dom var så bra på och som väst fullständigt skiter i (ESA, NASA, Boeing, Airbus och andra). Det mest har nu vittrat bort och ersatts med annat trams. Hade vi haft fortsatt fungerade demokrati efter 2014 i Ukriana så hade det kanske också fungerat med att fri media och politiker haft samtal kring viktiga frågor och man hade kunnat komma till andra lösningar som passade både Ryssland och Ukraina, som vänner. Nu var ju inte det målet för USA och Ukrainas rysshatande extremister som fick för mycket makt.

Det bästa som skulle kunna uppnås är att Ryssland och Ukraina blir någorlunda vänner. Krims status kan förändras fredlig över tid och samma med utbrytarrepublikernas status. Återupptar Ryssland och Ukraina industrisammarbetet så blir allt så mycket enklare. Svårt idag naturligtvis men det är det vi ska sträva efter annars har vi två militärmakter som ständigt kommer att kriga och bråka här i Europa. Jättebra för USA naturligtvis som får sälja vapen och kan behålla sin ekonomiska stormaktstatus ett litet tag till men trist för Europa och EU som får tampas med alla problem.

Jag förstår propagandan mycket väl från båda håll. Rysslands propaganda är riktad mot ryssar medans Ukrainsk propaganda numera är riktat mot hela världen. Goebbels? Nästan hela den Ukrainska Kiev-regimens verkan är en blåkopia av nazitysklands uppbyggnad. Propagandan som startade 2014 mot Ryssland, språket och rysk kultur är upprinnelsen till detta krig. En skillnaden är att Ryssland anföll först innan Ukraina blivit för starka med USA och NATO:s hjälp. Andra skillnader är att det inte finns en stark frontfigur som Hitler utan makten verkar i bakgrunden tillsammans med USA. Nyttjandet av villiga bråkstakar på gatorna är detsamma och fyller samma funktion ("brunskjortorna") likaså användingen av SBU ("gestapo"). Pro-rysk media och partier förbjuds eller hindras att göra sig hörda och demokratin dom hade före 2014 är kastrerad. Många jämför Putin med Hitler eller Stalin men det är galet anser jag, Putin är Putin och ganska unik i hur han styr och vad han vill ha, vad han vill uppnå. Många ryssar gillar honom medans väst hatar honom för han spelar inte boll med utländska plundrare. Många ryssar är nationalister precis som många ukrainare och USA samt EU kommer att få se samma typ av ledare i Ukraina i framtiden som Putin nu är för sitt folk. Ukraina vill helt enkelt inte bli styrda av varken Ryssland, EU eller USA och det kommer naturligtvis att skapa framtida problem. Polen, Ungern och Turkiet har liknande spretande viljor och stormaktambitioner.

Natos civilisation? Du menar Europas civilisation som spridits till Syd, Nordamerika och små delar av Stilla havet? Det är klart att vi vill leva i den och vet du vad, Ryssland lever också under den civilisation som ett Europeiskt land. Vad Ryssland och en del andra länder inte lever under är amerikansk imperialism. Vi är fullständigt hjärntvättade av Hollywoods propaganda och att Ryssland för evigt är vår fiende och sen naturligtvis Kina som inte heller vill vara en del av amerikansk imperialism.

Vem bör invadera någon överhuvdtaget kan man undra. Har du några synpunkter på USA:s invasioner och omstörtande verksamhet i andra länder? Denna smutsiga geopolitik som en hel del större länder pysslar med, de flesta runt sin bakgård.

Skulle jag vara ung? Jag har både många barn och barnbarn men inte alltför gammal, härjade på bra som ung ... Jag stödjer inte "pajasen" och får anta att du menar Putin. Jag kan stödja det Ryska folket lika mycket som det Ukrainska. Jag jag sett och föjt många krig genom åren och vi ska med alla medel undvika dom. Det bästa är att bedriva rättvis handel med alla länder på klotet där vi ger och tar av vad vi har. Vi ska också respektera andra länders säkerhet och önskemål runt det och inte provocera. Sen om en del har tokiga odemokratiska ledare, handla ändå, för förr eller senare kommer dom då ikapp oss demokratiskt då folket får det bättre. Saudiarabien är vi ju "kompisar" med och vem vet, det kanske släpper där med i framtiden och dom har ju lite intressanta gröna ökenprojekt på gång.

Problemet är ju att Ukraina är en suverän stat. Donbass röstade faktiskt för att tillhöra Ukaina vid delningen av Sovjet och t o m Krim gjorde det. Det är ju inte så att alla som levde i Donbass 2014 ville tillhöra Ryssland, tvärtom krävdes det en militärkupp i regionen för en utbrytning. Att dessa utbrytare självklart har rätt att med våld tvinga sina grannar är inte självklart.

Sedan är ju Putins aktion mer omfattande än det och han yrar om att ukrainarna inte har rätt till eget land över huvud taget. Så att tro att monstret blir mätt av Donbass är naivt.

Putins drömmar är mer vidlyftiga än så.
Citera
2022-03-30, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jahvet
Klipp som visar ett utslaget ukrainskt S-300 luftvärnskomplex
https://vk.com/video-133441491_456253534

Fråga hur vet man att det inte är fake? Jag utgår från att allt är fake. Både Uk och Rys videos/bilder
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in