2022-03-30, 10:12
Medlem
Rodimusprimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stor-Men-Snabb
Kommer du ihåg vad det stod på parollerna?

"Fri rörlighet av varor och tjänster"!

Hahahaha! Nu står ni där med tullar och olika Moms/VAT klasser som implementeras när varor flyter mellan länder inom EU. T.o.m. när ni handlar på nätet så ska det hållas på med olika moms klasser.

Dessutom så styrs ni av en politisk överklass som inte är folkvald.

Ja, jag röstade nej till Sveriges medlemsskap till EU. Fick höra mycket skit då från kompisar men nu så är det tyst. Igen.
Jag är oerhört negativ till EU-medlemskap. Men omsättningsskatter fanns långt innan EU-inträdet. Vilka tullar finns inom EU menar du?
Citera
2022-03-30, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rodimusprime
Jag är oerhört negativ till EU-medlemskap. Men omsättningsskatter fanns långt innan EU-inträdet. Vilka tullar finns inom EU menar du?

Det jag syftade på med omsättningsskatter var främst på internethandeln. Den var ju baserad på det landet du skickade från i början men sedan på något magiskt vis så ska du betala Svensk moms på något du köper från en butik i Tyskland. Det rimmar illa med "fri rörelse av varor"

Vad gäller tullar menar jag 'tullbestämmelser' om vilka varor som får föras över gränserna. Snuset är ju ett ypperligt exempel.

En massa specialregler och hittepå har det blivit istället för att hålla devisen "Fri rörelse av varor och tjänster". Det enda ni fick vad gäller fri rörelse var väl tiggare från Rumänien och Bulgarien?
Citera
2022-03-30, 10:49
Medlem
Sämst spenderade pengarna någonsin. Covid är en bluff.
Citera
2022-03-30, 10:58
Medlem
WatchItNows avatar
TS är ännu värre än den ser ut, för de pengar som Sverige får tillbaka ska tvingas in i t.ex vindkraft som är en ekonomisk katastrof.

TS är ännu ännu värre värre än det ser ut just för Sverige och Danmark som inte ens är med i Euro-samarbetet. Detta är ett illa dolt Euro-bidrag för att hålla de länder vid liv i södra Europa som lider av Euron, medans Tyskland Frankrike Holland skär guld med smörkniv tack vare Euron. Sverige är inte ens med.

Någon som kan hitta en artikel som visar exakt turordningarna för att få igenom detta paket? Datum? Rimligen ska det godkännas av samtliga parlament? Vad händer om ett säger Nej?

Det svenska parti som säger ja detta är dött i valet. Liksom det tyska, holländska, finska osv. Nej, jag tror inte att detta kommer att genomföras, eller så kommer det att bantas enormt, eller så blir det ersatt av lån till södra Europa. Som iofs inte någonsin kan betalas tillbaka, vi pratar ekonomiskt efterblivna länder här som Spanien och Grekland. Grekland har gått i konkurs 4 gånger på 100 år.

Lösningen för Sverige är att tacka nej, argumentet är att vi inte är med i Euron.

Och blir det inte den lösningen så blir det Swexit under ledning av SD och V som växer till Sveriges största partier.
Senast redigerad av WatchItNow 2022-03-30 kl. 11:04.
Citera
2022-03-30, 11:05
Medlem
Rodimusprimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stor-Men-Snabb
Det jag syftade på med omsättningsskatter var främst på internethandeln. Den var ju baserad på det landet du skickade från i början men sedan på något magiskt vis så ska du betala Svensk moms på något du köper från en butik i Tyskland. Det rimmar illa med "fri rörelse av varor"

Vad gäller tullar menar jag 'tullbestämmelser' om vilka varor som får föras över gränserna. Snuset är ju ett ypperligt exempel.

En massa specialregler och hittepå har det blivit istället för att hålla devisen "Fri rörelse av varor och tjänster". Det enda ni fick vad gäller fri rörelse var väl tiggare från Rumänien och Bulgarien?
Helt ärligt är jag inte särskilt bra på det där med unionsinterna förvärv och trepartshandel men momsen ska väl betalas där omsättningen sker och det är väl för att försvara de nationella skattebaserna och upprätthålla den inre marknaden. Personligen tycker jag EU ska ge blanka fan i skatter då det inte ligger inom dess områden enligt fördragen men det är dessvärre svårt i och med den enorma handeln som sker över gränserna, inte minst digitalt.

Det där med snuset är en sån sjuk grej egentligen vilket verkligen gestaltar vilket byråkratiskt haveri EU är. Hade EU tagit frihandel på allvar hade även alkoholmonopolet avskaffats.
Citera
2022-03-30, 11:08
Medlem
EU är slut. Nationer behöver kunna försvara sig själva och försörja sin befolkning annars är de inte länder längre. Synd att det skulle ta 30 år att lista ut det.
Citera
2022-03-30, 11:10
Medlem
Varför granskar inte journalister detta? Det är på gränsen till förräderi?

SVT borde göra en sammanställning alla minus poster samt plus poster av vad EU medelemskapet faktiskt ger oss. Sedan bör vi omförhandla vårt medlemskap.

Vi ger ju pengar till länder som har mer generösare pensionssystemet än Sverige både åldersmässigt och ersättningsmässigt, det borde ju få larmknappen att tuta hos varje vaken journalist värd yrkets namn
Citera
2022-03-30, 11:20
Medlem
Svenska staten är med raska bestämda steg på väg att bli bankrutt.
Citera
2022-03-30, 11:35
Medlem
wwrs avatar
Merkel fick ta smällarna innan hon avgick. Det var en stor fråga om att ha gemensam skuld. ​Tyskarna har aldrig gillat att slösa. Bl.a lovade hon i tyska riksdagen att Corona är en unik situation och detta aldrig kommer att hända igen.

Men sedan gjorde de styrande som vanligt och ersatte Corona och klimat med en ännu värre kris, kriget. Det finns stor risk att liknande vansinnesbelopp kommer att samlas in till Ukraina.

Kriget är extremt överdrivet i media. Precis som Corona. Främst visas bilder på sprängda hus, inga strider. Folk har ju mobiler att filma med.

Ryssland och Putin påstås ha genomfört ett fruktansvärt övergrepp och brott mot folkrätten, bl.a mördat tusentals civilpersoner.

Men vad gör USA: Drar in McDonalds och efter noggrant övervägande kräver att Putin nog måste avgå efter kriget!! Magdalena Andersson och alla andra bara skickar mer vapen om striderna riskerar avmattas, i strid mot våra regler.

De ansvariga i Ryssland (och Ukraina) skall ställas inför rätta för krigsbrott och brott mot folkrätten. Men det talas inte om. Det är Ryssland som skall betala vartenda öre.

Avsikten är att totalförstöra Ukraina (åtminstone på pappret) och vi förmodligen betala på samma sätt som med Corona igen.

Förmodligen skapas Next Generation Ukraine recovery fund. Samma visa en gång till där vi hamnar ännu djupare i de internationella långivarnas klor.

Det handlar om att köra sönder Europa med kris efter kris och ta över världsdelen.
Senast redigerad av wwr 2022-03-30 kl. 12:29.
Citera
2022-03-30, 13:01
Medlem
Wayaheads avatar
Roffarmentaliteten härskar och EU behandlar Sverige såsom såssarna behandlar sina medborgare! Snor hela bageriet och ger tillbaka brödsmulor. Det värsta av allt, pöbeln går på det och fortsätter att rösta som de alltid gjort. Vänta bara tills såssarna betalat tillbaka 1 000-lappen, till alla bilägare strax före valet, så är valet vunnet, ännu en gång!
Citera
2022-03-30, 13:29
Medlem
Putin och hans oligarker rodnar när de ser vad Eu roffar åt sig. Kriminella avskum.
Citera
2022-03-30, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Itibixi
Känns inte riktigt helt seriöst när du säger det så här, det måste finnas anledningar som är goda efter allt... Någon som kan säga något positivt om detta eller är det bara negativt?

För er som bara ser allt som negativt vad ska göras åt saken?

Jag kommer inte på något positivt med att bli bestulen i alla fall. Om man bär på ett självhat och gillar att bli slagen eller pissad på etc. så kanske man känner någon form av njutning av det, vem vet, kan inte komma på något positivt som någon annan skulle kunna tänka om det här (förutom extremt rika oligarker och politiker givetvis som vill ha det så här).

De som röstar för det här får väl svara på vad och om något ska göras.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback