2022-03-30, 07:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av donald12
Ja, enligt det vi vet är allt 100 procent propaganda nu. Intressant artikel om deras propaganda.

The Russian "Firehose of Falsehood" Propaganda Model
Why It Might Work and Options to Counter It

Contemporary Russian propaganda makes little or no commitment to the truth. This flies in the face of the conventional wisdom that the truth always wins.

https://www.rand.org/pubs/perspectives/PE198.html

Intressant läsning helt klart, verkar ju vara rena industrin. Kul för dom att vara världsledande på något, ryss-trollen härinne sväljer ju produkten med hull och hår i alla fall. Man tycker ju synd om ukrainska delegationen som ska förhandla med sådana mytomaner och dessutom riskera att bli giftmördade.
Citera
2022-03-30, 07:04
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Ukraina har inte hotat med det men lagt fram en fundering om att skaffa dem för att kunna freda sig mot ryssen.

Nej, det har de inte. Bara i Vladimir Putins feberdrömmar.

https://www.nytimes.com/2022/02/23/us/politics/putin-ukraine-nuclear-weapons.html
Citera
2022-03-30, 07:07
Medlem
BlueOysterPutins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Hatet du skriver om kommer från västra Ukraina och dess extremister. Dom verkar älska att hata och dödade massor av judar och polacker under andra världskriget. Dom hatar ungrare, polacker, ryssar och andra som kört över dom genom historien och dom glömmer aldrig, går aldrig vidare utan vill döda eller förtrycka alla som historiskt gjort dom illa. Ett allvarligt mindervärdeskomplex som nu ger ett bisarrt utryck. En mycket sjuk del av det Ukrainska folket men som tur är ganska liten och koncentrerad i väst. En stor del av Ukrainska folket härstammar från Ryssland (och andra delar ur Sovjet) och talar det språket, framför allt i södra och östra Ukraina, och dom har inte dessa mentala problem.

Efter 2014 så har dessa extremister fått makt med USA:s hjälp och har nästlat sig in i alla maktens boningar och hatet har spridit sig genom det Ukrainska samhället. Kommer du ihåg torgmötet på maidan 2014 då dom hetsade publiken att hata ryssar och hoppa? "brunskjortor" stod redo bland publiken och alla hoppade på kommando även om dom var ryssar eller ryssättlingar. Det är så man kontrollerar ett folk genom rädsla och hat.

Du vet om att Stalin var en sovjetledare och inte ryss? Det spelar ingen roll för dessa extremister för dom är övermänniskor och vill hata och döda alla dom ser som mindre värda, som etniska ryssar. Mysigt med dessa och alla lögner och falskhet i EU senare om Ukraina blir medlemar. Blir dom det inte så kommer vi i EU att bli målet för deras hat.

Att du läser på mer om detta tror jag inte utan du nöjer dig med lögnerna och propagandan men kanske någon annan blir nyfiken och intresserad.

Vet inte om du har läst det jag skrivit. Jag länkade precis till en bok om Stalin. En georgier som ville bli präst. Sprängde ryssar i unga dagar. Fundera på det. En minoritet är rysk i Ukraina, men Ukraina har också 99 andra etniciteter inom sina gränser.

Ukrainare stödde Hitler i början och fick också egna grupper inom Wehrmacht. Däremot insåg även tyskarna att ukrainare slogs för ett eget land och inte Tyskland och blev därefter motståndare istället. En del kriminella element förblev tyskarna trogna dock.

Propaganda är när Ryssland har en enda kanal och som styrs av Putin. Väst har tusentals kanaler för information. Vi väljer fritt vad vi läser utan att bli slängda i finkan i 15 år, telefoner länsade på gatan, se du kan t.o.m. fritt skriva här på Flashback. Vad tror du hade hänt i Ryssland.

Jag är lite för gammal för att tro på tomten men är rädd om unga som matas av Putin och annat smuts.
Har jag ett val så lever jag hellre under Natos civilisation än en ensam tjuvaktig mongols. Jag ser inga fullastade tåg till frihetens Ryssland, däremot flykt därifrån, snart över 150 000 som har lämnat. Hade varit betydligt fler om de hade kunnat.
Citera
2022-03-30, 07:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlueOysterPutin
Vet inte om du har läst det jag skrivit. Jag länkade precis till en bok om Stalin. En georgier som ville bli präst. Sprängde ryssar i unga dagar. Fundera på det. En minoritet är rysk i Ukraina, men Ukraina har också 99 andra etniciteter inom sina gränser.

Ukrainare stödde Hitler i början och fick också egna grupper inom Wehrmacht. Däremot insåg även tyskarna att ukrainare slogs för ett eget land och inte Tyskland och blev därefter motståndare istället. En del kriminella element förblev tyskarna trogna dock.

Propaganda är när Ryssland har en enda kanal och som styrs av Putin. Väst har tusentals kanaler för information. Vi väljer fritt vad vi läser utan att bli slängda i finkan i 15 år, telefoner länsade på gatan, se du kan t.o.m. fritt skriva här på Flashback. Vad tror du hade hänt i Ryssland.

Jag är lite för gammal för att tro på tomten men är rädd om unga som matas av Putin och annat smuts.
Har jag ett val så lever jag hellre under Natos civilisation än en ensam tjuvaktig mongols. Jag ser inga fullastade tåg till frihetens Ryssland, däremot flykt därifrån, snart över 150 000 som har lämnat. Hade varit betydligt fler om de hade kunnat.

Det var långt fler ukrainare som stred på den sovjetiska sidan än på den tyska sidan. Det verkar folk glömma.

Stödet för kriget i Ryssland verkar vara ganska högt. Om det är propagandan som fungerar och lurar folk eller om de har tagit ett ordentligt genomarbetat beslut vet jag inte. Men jag gissar att det är det första? Då människor i hela världen har svårt att förstå komplicerade saker.
Citera
2022-03-30, 07:23
Medlem
Citat:

Bra formulerat och vi är nog rätt många som känner så tänkte just på vad Finlands utrikes minister sa
ganska nyligen att blir det ett nytt kallt krig vill man inte hamna på fel sida om järnridån.
Citera
2022-03-30, 07:27
Medlem
Ukraina uppges ha bombat en civil byggnad i Donetsk Kirovsky District idag, som i praktiken är ryskt i dagsläget. Verkar inte som någon av sidorna vill att det lugnar ned sig.
https://mobile.twitter.com/RWApodcast/status/1509027605550358530
Citera
2022-03-30, 07:29
Medlem
BlueOysterPutins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Det var långt fler ukrainare som stred på den sovjetiska sidan än på den tyska sidan. Det verkar folk glömma.

Stödet för kriget i Ryssland verkar vara ganska högt. Om det är propagandan som fungerar och lurar folk eller om de har tagit ett ordentligt genomarbetat beslut vet jag inte. Men jag gissar att det är det första? Då människor i hela världen har svårt att förstå komplicerade saker.

Naturligtvis när allt vände så småningom får man inte glömma den superba 1st Ukrainian Front under ledning av Zhukov.
Citera
2022-03-30, 07:32
Medlem
Citat:
Naturligtvis när allt vände så småningom får man inte glömma den superba 1st Ukrainian Front under ledning av Zhukov.

Även innan under hela kriget.
Citera
2022-03-30, 07:37
Medlem
Citat:

Jag känner till Stalin och han bravader och jag har ingen lust att läsa mer om den galningen. Hur som helst är det han och sovjet som ska lastas och inte dagens unga ryssar i Ryssland, Ukraina eller andra ställen.

Ukraina är i mycket mångkulturellt. I södra och östra Ukraina existerar inte mycket rasism vad jag kunnat se. Ju längre norrut och västerut man kommer ju mer girighet och större misstänksamhet möter man, mer likt oss. Extremisterna där är farliga.

Informationskontroll och lagar runt det har ju Ukraina också, vi med under krigstid. Det är ju ingen som vill att fienden ska sprida desinformation. Nu är det här inte vårt krig så att Tyskar, Tjecker och andra inför en massa lagar med långa fängeslsestraff emot bokstäver och stöd för Putin (Ryssland) är ju märkligt.

Propagandan här i väst är mycket snedvriden just nu och media publicerar allt utan källkritik, ibland blir det rätt men många gånger rena lögner.

Jag vill stå utanför både Rysslands och USA intressesfärer för det leder bara till problem. Ett starkt självständigt Europa är bättre.

Ja det är tur att flashback finns för det är inte på många ställen man kan utrycka vad man vill ha sagt utan att folk tittar snett på en, kunder försvinner eller man får andra problem ... se SD-symatisörer hur dom kan drabbas i vår fantastiska demokrati. Vi får heller inte hylla vår historia fritt utan att kallas rasister och extremister och med bakgrund till det är det Ukrainska stödet till kuppen 2014 och även nu märkligt från statens sida.
Citera
2022-03-30, 07:39
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Termos99
Optimismen efter gårdagens möte är inte alltför stor.

Carl Bildt: Kriget kommer att avgöras på slagfältet

Han är övertygad om att kriget kommer att avgöras på slagfältet, inte i förhandlingsrummet.

Samtidigt är den diplomatiska dialogen viktig på längre sikt, menar han.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/bildt-om-kriget-kommer-att-avgoras-pa-slagfaltet
Tack då vet vi att avgörandet kommer vid förhandlingsbordet, Calle Stropp är en pålitlig kontraindikator.
Citera
2022-03-30, 07:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oksai79
Ukraina uppges ha bombat en civil byggnad i Donetsk Kirovsky District idag, som i praktiken är ryskt i dagsläget. Verkar inte som någon av sidorna vill att det lugnar ned sig.
https://mobile.twitter.com/RWApodcast/status/1509027605550358530

Låt oss hålla oss till fakta Donetsk är inte Ryskt territorium enligt internationellt fastställda gränser
Ukrainska armen försöker bara befria ockuperat område ganska normal reaktion.
Om främmande makt spridit falsk propaganda och indoktrinerat och beväpnat separatistgrupper i
låt oss säga Blekinge hade detta område då inte varit Svenskt längre.
Och om vi bekämpat dessa separatist grupper för att återupprätta kontrollen över området
i ett försök att se till att människor kan leva i fred där.
Har främmande makt då rätt att se detta som ett hot mot det landets säkerhet
var finns rimligheten.
Ryssland har ju bevisligen använt denna taktik på en rad platser förut och när deras förluster
börjat stiga för högt övergått till att terror bomba sönder exempelvis Grozny .
Civilbefolkningen där kommer att hata Ryssland i generationer.
Vill dom att gamla broderlandets befolkning också skall hata dom i generationer .
Men som Budda sa en gång det finns tre saker man inte kan dölja någon längre tid.
Månen , Solen och Sanningen . Så Putin har nog grävt en grop åt sig själv nu det är
bara en tidsfråga tills han ligger i den .(frågar du mig hoppas jag det går fort)
Citera
2022-03-30, 08:18
Medlem
stevenstillss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rocknrollswindel
Låt oss hålla oss till fakta Donetsk är inte Ryskt territorium enligt internationellt fastställda gränser
Ukrainska armen försöker bara befria ockuperat område ganska normal reaktion.
Om främmande makt spridit falsk propaganda och indoktrinerat och beväpnat separatistgrupper i
låt oss säga Blekinge hade detta område då inte varit Svenskt längre.
Och om vi bekämpat dessa separatist grupper för att återupprätta kontrollen över området
i ett försök att se till att människor kan leva i fred där.
Har främmande makt då rätt att se detta som ett hot mot det landets säkerhet
var finns rimligheten.
Ryssland har ju bevisligen använt denna taktik på en rad platser förut och när deras förluster
börjat stiga för högt övergått till att terror bomba sönder exempelvis Grozny .
Civilbefolkningen där kommer att hata Ryssland i generationer.
Vill dom att gamla broderlandets befolkning också skall hata dom i generationer .
Men som Budda sa en gång det finns tre saker man inte kan dölja någon längre tid.
Månen , Solen och Sanningen . Så Putin har nog grävt en grop åt sig själv nu det är
bara en tidsfråga tills han ligger i den .(frågar du mig hoppas jag det går fort)

Du beskriver det bra. Det går att bomba fram underkastelse. Det går att göra länder till grushögar. Men det hat som skapas är grogrunden för fortsatt våld. Och hat. Det tar aldrig slut. Ryssland är inne i en ond cirkel som måste brytas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in