Citat:
Ursprungligen postat av
HejaFinland
Intressant video. De verkar ha ett konstigt politiskt system. Undrar hur de kan använda sina kärnvapen för att hota sig till eftergifter från väst? Eller kommer de att börja hota separatister och upprorsmakare i Ryssland med kärnvapen?
Normalt för länder så brukar man anta att strategiska kärnvapen inte ska användas på eget territorium undantag kanske Israel och Pakistan. Men det vet i fan vad ryssarna gör om det börjar falla ihop. Men jag tror inte det faller ihop på det sättet utan ekonomiskt. Det blir som medeltiden där varje område börjar ta ut skatter men lyder fortfarande formellt under Tysk-romerska kejsaren (Tsaren)
Det tragikomiska är att guvernörernas rädsla för den lokala befolkningens ilska och centralmakten oförmåga att agera och till med centralmaktens vilja att skylla ifrån sig på lokala ledare får guvernörer att agera. Jag vet under slutet av sovjettiden och 1990-talet, så kidnappade till ex regioner koltåg. Nu verkar det ha börjat med socker. Och om jag förstår rätt så finns det ingen brist egentligen. Ungefär som toalettpappret i Sverige.
Jag frågade en ryss och han sa att i slutet på 1990-talet under den ek krisen kunde man använda socker som betalningsmedel för utländska varor. Det är därför äldre damer försöker få tag i socker. Sen blir det självgående. En annan bristvara enligt några videos verkar vara utländska tamponger och bindor. Jag gissar att ryska modeller inte är så trevliga.
I krig är det väldigt svårt och säga hur bra ett ekonomiskt system fungerar innan det kraschar. Under WWI tog det Tyskland fyra år. Under WWII så kraschade det inte direkt utan det var mer oljebristen som var det stora problemet och ineffektiviteten i produktionssystemet. Det var sämre än det sovjetiska. Ett ekonomiskt skäl att aldrig bli nazist.
Jag förstår varför den ryska riksbankschefen ville avgå. Bra regel innan man startar krig prata med din riksbankschef innan du startar ett.
Det är uppenbart att den ryska ekonomin är för svag för att kriga ett längre krig med Ukraina, speciellt under sanktioner. Ryssland utan kärnvapen är en bensinmack som säljer vetebullar. Det senare är jvligt tråkigt för Egypten, Indonesien, Bangladesh och kanske Turkiet*. Om det är någon som undrar varför turkarna inte är elaka mot ryssarna och satsar på sanktioner. Mat är viktigare än olja på kort sikt. För Indonesien och Bangladesh finns det kanske en möjlighet att köpa ryskt vete genom Kina. Transsibiriska tågen kommer få jobba.
*Stora importörer av ryskt vete.